En weer verdwijnt een stukje vrijheid.
Albert Heijn, door sommigen ook wel liefkozend “Appie” genoemd is geen gezellige buurtwinkel meer.
Ik wist dat ‘t er aan zat te komen want alles uit het westen komt uiteindelijk ook naar het platteland
http://hoeiboei.blogspot.com/2024/08/ogen-wijd-gesloten.html en vrijdag jl. was het dan zo ver en is de blauwe supermarkt in de Achterhoek na drie dagen verbouwing een stap minder vrij.
Niet alleen de zelfscanners - dat valt nog te billijken - nee, iederéén moet nu met een code door een extra poortje de winkel verlaten!
Ik maakte het op de tweede dag sinds de heropening mee na contant mijn boodschappen bij de caissière afgerekend te hebben. Ik weigerde echter aan die opgedrongen nieuwe regel mee te doen waarop de bedrijfsleider er al gauw bij werd gehaald.
Ik herinner me hoe ik 12 jaar geleden moest wennen aan de vriendelijkheid van de medewerkers die altijd tijd voor je hebben en de prettige ongehaaste manier van afrekenen bij de kassa. Een verademing vergeleken bij de grote steden. De meeste caissières ken ik en zij kennen mij.
De details van de confrontatie zal ik de lezer besparen; die zijn niet fraai. De argumentatie van het winkelpersoneel en de bedrijfsleider zijn echter onzinnig.
“Maar mevrouw u moest eens weten hoe veel er hier nog gestolen wordt!” raakt kant noch wal want met dat extra bonnetje voor dat extra poortje kun je nog steeds produkten in je tas de winkel uit smokkelen.
Of dat het toch makkelijk is, zo’n code. Ja, makkelijk voor wie? Voor de klant was het al makkelijk genoeg, deze hoefde na betaling alleen maar de winkel uit te lopen zonder een extra controlepoortje te hoeven openen met een code.
De bedrijfsleider
https://deverbindingsgroep.nl/posts/2-het-hijgend-hert/ maakt het er niet mooier op: “Het is gewoon een nieuwe regel, van hogerhand, ik kan er ook niks aan doen. De Jumbo doet het ook. U moet naar mIJ luisteren!”
Dus als de Jumbo z’n produkten gratis weg gaat geven dan doet A.H. dat ook?
Wat een flutargument.
De bedrijfsleider in wiens winkel ik gerust duizenden euro’s heb besteed, wil niet met me in discussie gaan en wijst me ten overstaan van klanten en personeel bijna schreeuwend de deur: “daar is het gat van de deur, mevrouw!”
De man blijft dat herhalen met z’n arm richting de deur wijzend. “Doe het poortje voor deze mevrouw open,” beveelt hij een van de poortwachters.
Opeens is alle vriendelijkheid weg omdat ik vragen stel bij opgelegde regels die een opmaat zijn naar dystopisch winkelen. Het is weer 2020….
Wat er echt aan de hand is, is dat Albert Heijn vrijheidssbeperking invoert zonder steekhoudende argumenten. Ik laat mijn vrijheid niet inperken - ik ben geen robot, ik ben geen vee - en niemand zou dat moeten accepteren want alle vrijheid die je weggeeft, krijg je nooit meer terug.
Gelukkig maar dat er menswaardige alternatieven zijn zoals de markt, lokale winkels, boerderijwinkels, of initiatieven zoals die van De Gezonde Samenleving Doetinchem. Het voedsel is daar gezonder en als we daar kopen zorgen we dat ons geld lokaal rondgaat, onder de echte middenstanders en verdwijnt dat niet naar het (buitenlands) grootkapitaal.
Het was mooi, maar Albert Heijn heeft afgedaan als gezellige buurtwinkel.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten