wijnrestjesstress


Eten moeten weggooien, is naar maar wijn verspillen doet 'n beetje pijn. En dan heb ik 't niet eens over dure wijnen die je jaren en jaren moet bewaren voordat ze überhaupt drinkbaar zijn - je kunt wel dood zijn tegen die tijd - maar gewone lekkere slurpwijnen voor nu en morgen.

Om me heen zie ik wijndrinkers achteloos een half glas vol witte of rode wijn laten
verzuurstoffen. Blijkbaar is 't ineens genoeg. Alsof ik in een Amerikaanse film terecht ben gekomen waar voortdurend ingeschonken drankjes onaangeraakt blijven en met eten wordt gesmeten. Ik kan dat niet (hebben). Vind 't zonde. Maar goed het is hún glas, niet 't mijne. 

Maar nu dit. Ik ben thuis. Ik heb zin in wijn. De vijf zit in de klok, zoals Peter van Straaten (1935-2016) wel zei, dus er 'mag' gedronken worden. Ooit vertrouwde een Rus mij toe dat hij dat maar een rare gewoonte vond van die Hollanders: niet drinken wanneer je zin hebt maar volgens de klok! Als hij in 't weekend om zeg 13.00 uur zin kreeg in een alcoholisch drankje dan ging-ie echt niet wachten tot het avond was. Diezelfde Rus was dan weer wel vol lof over 'onze' manier van afspraken nakomen. "Als jullie zeggen: morgen om 18.00 uur. Dan zijn jullie er ook". De ene cultuur is de andere niet maar dat wisten we al.

Ik heb dus zin in een glas wijn en wel in een witte en wel in een pinot blanc. Dat is het mooie van 'n ietsepietsje wijnkennis (veel proeven!), je weet beter waar je zin in hebt. Vandaag geen sauvignon blanc met z'n stuivende groene (gras)geuren maar een eenvoudige, meer bij 'het weder (weer) van alle mensen' (alweer zo'n goede schrijver (1923-2006)) passende maar desalniettemin bijzonder plezierige pinot blanc. Niet uit de beruchte Elzas maar uit Duitsland. (Veel proeven! Dan merk je het verschil!)
Bij Loetje, zo'n restaurant met iets te grote porties om chique te zijn, hoorde ik de serveerster eens aan 't nog weer wat oudere stel naast ons vragen welke witte wijn de vrouw beliefde. Veel keuze was er niet op de kaart maar de vrouw had geen flauw idee, behalve dat ze geen zoete wilde. Nederlanders weten weinig van wijn, alleen of ze 'm lekker vinden en dan is 't vaak te laat. Een wijn die je niet lekker vindt of die wegvalt door wat er op je bord ligt, kun je niet terugsturen....

Ik maak dus een pinot blanc van Dr. Loosen open. Ik blijk gek te zijn op alles wat der Ernst Loosen perst uit z'n blonde druiven die op de steilste hellingen groeien die de beruchte Duitse Moezel te bieden heeft: rieslings trocken (droog) met geheimzinnige bodemnamen als Blauschiefer, Ürziger Würzgarten of Graacher Himmelreich. Die laatste, tot in de hemel!, wil ik nog eens proeven, misschien op mijn verjaardag (hint!) want goedkoop zijn de wijnen van de dokter niet. Wijnzaak De Gouden Ton verkoopt ze helaas niet meer maar good old Gall & Gall wél. 
Vroeger, toen ik nog niet zoveel 'geproefd' had, dacht ik dat zo'n dure wijn wel héél speciaal moest smaken en goddelijk buitenaards lekker want anders zou-ie niet zo duur zijn. Wist ik veel dat die idioot hoog geprijsde fles wijn van dezelfde druiven was gemaakt als z'n veel goedkopere broertje maar dat 't voornaamste verschil in het stukje grond zit waarop de wijnstokken staan en dat hoe kleiner en voor druiven gunstiger het stukje grond is, des te meer euro's je moet ophoesten om die wijn te kunnen proeven. Want schaarser. Logisch wel. Maar of je die bijzondere grond, ja daar komt het hoge Franse wijnwoord eruit, of je dat TERROIR er altijd uit haalt? Ik ben daar wel eens danig in teleurgesteld. Veel proeven waarschijnlijk...

Inmiddels staat er een glas pinot blanc voor me. Niet ingeschonken in zo'n waanzinnig duur maar o zo fijn bij de druif passend Riedelglas dat je pas na een kwart jaar voor 't eerst in de vaatwasser durft te doen (hint 2. #verjaardag) maar wel uit de losse pols vakkundig tot aan het volumezwaartepunt van het glas (veel oefenen). Wijnetikettes waar je om kunt lachen maar die evengoed wel in het voordeel van de wijn werken en daar gaat het om, nietwaar? 
Die pinot blanc van dr. Loosen heeft 'n piepklein prikje - pétillant weten wijnkenners - maar dat mag van die wijnkenners en het mag van mij. Ondanks dat uiterst lichte bruisje is 't toch een stille wijn zoals alle gewone wijnen worden genoemd, uit welk land of werelddeel ook afkomstig. (Ik denk zelfs dat ze in Australië, waar toch geen Frans wordt gesproken, eveneens van pétillant spreken - al dan niet met een accent - als ze het over dit fenomeen hebben. De Franse taal is nu eenmaal dominant in de wijnwereld aanwezig en zo hoort het ook.) Nee, het is beslist geen champagne of ander mousserend spul die je kortstondig in hogere sferen brengt maar die na één glas meestal verveelt en je uitgeblust achterlaat bovendien, terwijl het feest nog moet beginnen. De pinot blanc van de dokter blaast niet zo hoog van de toren en toch stelt elk nipje, elk slokje je gerust: verdomd zo eenvoudig lekker smaakt een goede pinot blanc! Vooral op zo'n het weder van alle mensen dag.

Nu ben ik (helaas) niet zo'n wijndrinker als Geliefde die bedachtzaam minuscule slokjes slurpt en daar intens van geniet, al probeer ik het elke keer weer... Je ziet eigenlijk niet dat zijn glas leger wordt maar na één, vooruit twee, perfect ingeschonken glas(zen)wit, wil ik graag nog wat rood drinken, toch m'n favoriete wijnkleur, en anders word ik dronken en dronken zijn is boring. Je moet wel eens keuzes maken in het leven anders wordt het een zooitje en dus gaat de kurk er op. Zo'n vacuumdopje dan, waardoor de wijn hopelijk niet te snel het loodje legt, en hop in het zijvak van de koelkast (melk en karnemelk zijn al verbannen naar de groentela) naast de halfvolle fles sauvignon blanc van eregisteren waar ik vandaag geen zin in had, dus als die straks nog maar goed is... Vreselijk! En nu staat er ook nog een heerlijke pinot noir open die, hoewel afkomstig uit Chili (Valdivieso Pinot Noir Single Valley Lot, 2014, €14,99 bij Gall en Gall maar een enkele keer in de aanbieding voor 9! Het moet (nu) wel 2014 zijn!) ook niet het eeuwige leven heeft. Ik word er zenuwachtig van maar ik wil niet doen als bekende R. die tegen de verspilling steevast de volgende dag de wijnrestjes opdrinkt van de vorige dag. Voor je het weet drink je dan elke dag en dat wil ik niet, ik bedoel dat wil ik wel maar dat trek ik niet. En Geliefde evenmin gelukkig. Dus die restjes blijven me achtervolgen. Er komen steeds nieuwe bij! Kunnen ze die flessen niet kleiner maken, in plaats van 0,75 cl bijvoorbeeld 0,50 cl? Nee, dat meen ik niet echt. Zoals een wijnfles nu is, is-ie mooi, helemaal af. Is cultuur! Wat me wel handig lijkt in het bestrijden van de wijnrestjes, is een kookboek. Een kookboek over koken met wijnrestjes. Zoiets moet toch wel bestaan? Maar wat ik ook googel ik kan het niet vinden en hoe lekker ook, boeuf bourguigon en coq au vin gaan op den duur toch wat vervelen en recepten met één glaasje wijn sla ik over, daar heb ik niets aan, niet als er, zoals nu, drie halfvolle flessen wijn in de koelkast staan. Ja, het rode restje pinot noir, het woord zegt het al, staat netjes naast de pinot blanc. Dat kan, dan blijft ook rood langer goed, las ik ergens bij de wijnschrijvers die ervoor 'gestudeerd', lees: veel geproefd hebben. Wél bijtijds eruit halen natuurlijk. Morgen, nee overmorgen zien we wel verder. In welk restje ik zin heb en of dat dan nog te drinken is. 0h, die wijnrestjesstress en ik wil nog zo veel proeven!





5 opmerkingen:

  1. FINANCIËLE DOORBRAAK

    Het leven is inderdaad GRACE, ik ben Daan Sophia momenteel in Californië, VS. Ik wil graag mijn ervaringen met jullie delen over hoe ik een lening van $ 185.000,00 USD kreeg om mijn bankcheque te wissen en een nieuw bedrijf te starten. Het begon allemaal toen ik mijn huis en bezittingen kwijtraakte vanwege de bankcheque die ik nam om enkele rekeningen en enkele persoonlijke behoeften te compenseren. Ik werd zo wanhopig en begon op alle manieren naar fondsen te zoeken. Gelukkig voor mij hoorde ik een collega van mij over dit bedrijf praten, ik raakte geïnteresseerd hoewel ik bang was om opgelicht te worden, ik werd gedwongen door mijn situatie en had geen andere keus dan advies te vragen aan mijn vriend over ditzelfde bedrijf en kreeg hun contactnummer, intoucheren met hen maakte me echt sceptisch vanwege mijn eerdere ervaring met online geldverstrekkers, weinig wist ik dit heel bedrijf "PROGRESSIVE LOAN INC. was een godsgeschenk voor mij en mijn familie en de hele internetwereld, dit bedrijf is van grote hulp voor mij en enkele van mijn collega's en vandaag ben ik een trotse eigenaar van goed georganiseerde zaken en verantwoordelijkheden worden goed behandeld, allemaal dankzij Josef Lewis van (progresiveloan@yahoo.com). Dus als je echt echt behoefte hebt aan een lening hetzij om uw eigen bedrijf uit te breiden of op te starten of in enige vorm van financiële moeilijkheden, ik adviseer u de heer Josef Lewis van Progressive lening de mogelijkheid van financiële verheffing in uw leven te geven. Email: progresiveloan@yahoo.com OF Bel / Tekst +1 (603) 786-7565 en niet het slachtoffer worden van online zwendel in de naam van het krijgen van een lening. bedankt



    BeantwoordenVerwijderen

  2. Profiteer van onze leningaanbieding, snel krediet binnen 72 uur en begin met het kiezen van uw nieuwe levensproject. We bieden leningen aan alle serieuze en eerlijke mensen tot 10 000 000 euro of dollars met een rentepercentage van 3%. Onze overdrachten zijn door de bank verzekerd voor transactiebeveiliging. Dus, als u financiële hulp nodig hebt, neem dan contact met ons op voor meer informatie.

    E-mail ( georges.matvinc@gmail.com )

    WhastApp : +33 756924191

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Het verkrijgen van een geldige lening tegen slechts 2% rente is altijd een groot probleem geweest voor klanten met financiële behoeften. De kwestie van leningen en onderpand is iets waar klanten zich altijd zorgen over maken bij het zoeken naar krediet van een geldige geldschieter. Maar CROWN TRUST FINANCIAL LOAN FIRM maakte een verschil in de kredietsector. wij verstrekken leningen tegen een rentevoet van slechts 2% in het bereik van 5.000,00 euro tot 100.000.000,00 euro. Ons bedrijf heeft ook een persoon nodig die onze bedrijfsvertegenwoordiger in uw land kan zijn

    Onze leningdiensten omvatten: -
    * Investeerdersleningen .......
    * Schuldconsolidatie ......
    * Estate / Housing Establisment-leningen ........
    * Zakelijke leningen ......
    * Persoonlijke leningen ........
    * Internationale leningen ... .....
    * Vakantie / Vakantieleningen ............
    * Studiefinanciering. ... ....
    * Auto- of autoleningen
    * Kerstmis en Nieuwjaar leningen

    Onze leningen zijn 100% authentiek en gegarandeerd. Het enige wat u hoeft te doen is ons te laten weten wat u wilt, en wij zullen uw droom waarmaken. CROWN TRUST FINANCIAL LOAN FIRM zegt JA als uw banken NEE zegt. Tot slot financieren we een kleinschalig kredietkantoor, intermediairs, kleine financiële instellingen. We hebben onbeperkt kapitaal.
    De terugbetaling van de lening begint 1 (een) jaar nadat de lening is ontvangen en de aflossingsperiode loopt van 5 tot 50 jaar.

    VOOR ONMIDDELLIJKE REACTIE EN VERWERKING VAN UW LENINGTOEPASSING BINNEN TWEE WERKDAGEN,
    Neem vandaag nog rechtstreeks contact met ons op via: crowntrustfinancialloanfirm@gmail.com

    Neem contact met ons op met de volgende informatie:

    Voor-en achternaam: ____________________________
    Het bedrag dat nodig is als een lening: ________________
    Leningduur: _________________________
    Het doel van de lening: ______________________
    Geboortedatum: ___________________________
    Geslacht: _______________________________
    Burgerlijke staat: __________________________
    Contact adres: _______________________
    Stad postcode: __________________________
    Land: _______________________________
    Beroep: ____________________________
    Mobiele telefoon: __________________________

    Stuur uw verzoek om een ​​onmiddellijk antwoord op:
    crowntrustfinancialloanfirm@gmail.com
    BEDANKT,
    Hoogachtend, JEFFREY FRANK

    BeantwoordenVerwijderen
  4. WIJ BIEDEN ALLE SOORTEN LENINGEN AAN 3%. WIJ KUNNEN IEDEREEN LENEN, MET EEN GLADDE EN EFFECTIEVE DIENSTEN. Wij bieden leningen aan van € 1.000 tot € 10.000.000. We verstrekken legitieme leningen aan serieuze personen of bedrijven die leningen nodig hebben. onze Leningen worden aangeboden tegen een voor iedereen gunstige rentevoet. We kunnen uw financiële leningen voldoen. geïnteresseerd met een geweldig aanbod. Neem vandaag nog contact met ons op voor een dringende lening via: robertokennety@gmail.com

    Bedrijfsnaam: Roberto Loan Service
    E-mailadres bedrijf: robertokennety@gmail.com

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Naam: ....... Zalina Diato
    Beroep ....... Directeur
    Leningbedrag Ontvangen ... € 6,4 miljoen
    Rentevoet ..... 1%
    Lening bedrijf ...... AASIMAHA ADILA AHMED LENING FIRM
    E-mail ..... aasimahaadilaahmed.loanfirm@gmail.com

    Mijn naam is Zalina uit Azië, ik woon hier in Linz, ik ben een grote vastgoedinvesteerder, ik ben getrouwd met een slechte man die alles heeft vernietigd dat ik heb gewerkt en voor 31 jaar heb gebouwd. Hij bracht me bankschuld en ik kon niet betalen, mijn eigendommen aan zee werden gesiez ik benaderde veel banken en geen bank stond klaar om me een lening te geven omdat ik een slechte krediet kreeg, ik dank ALLAH voor het beëindigen van mijn verdriet door AASIMAHA ADILA AHMED LOAN FIRM.Ik las een paar dagen geleden een zakelijk tijdschrift toen ik veel getuigenissen tegenkwam over het gerenommeerde kredietbedrijf dat mensen in schulden helpt en leningen verstrekt voor investeringen zonder stress zoals de commerciële banken. Ik nam de e-mail en solliciteerde, hoewel ik een grapje vond toen ik mijn lening op mijn rekening kreeg. AASIMAHA ADILA AHMED LENING FIRM gaf me (€ 6,4 miljoen), tegen een rentetarief van 1%, ik wil iedereen die een legitieme leningfirma wil, adviseren om contact op te nemen met AASIMAHA ADILA AHMED LENING FIRM die 100% Geniue biedt en lening garandeert. Ik heb begon mijn schuld te betalen en mijn bedrijf nieuw leven in te blazen. moge God je zegenen.

    Solliciteer op: aasimahaadilaahmed.loanfirm@gmail.com

    BeantwoordenVerwijderen