Hoe groot is een hoofddoek?



Niet dat 't in andere talen niet voorkomt maar het Nederlands is er groot in: verkleinwoorden gebruiken. Ik had bijna verkleinwoordjes geschreven, zo erg is 't wel.

Ook voor dingen die niet per se klein zijn.

Kopje koffie of biertje. Een onsje jong belegen kaas, een ogenblikje, een
A4'tje, een appeltje voor de dorst, een uiltje knappen. Niet je kind maar je kleintje.

Waar komt die typisch Nederlandse bijzonderheid vandaan? Is het, wat je weleens hoort, angst voor de dingen? Noemen Nederlanders, lafaards die we zijn, die dingen maar klein zodat ze minder bedreigend overkomen? 

Voor één woord weet ik zeker dat deze theorie hout snijdt.

Hoofddoekje.

Echt je hoeft de radio maar aan te zetten en ja hoor, daar komt deze bijzonderheid weer. Hoofddoekje dit, hoofddoekje dat, hoofddoekje daar, hoofddoekje daarom...

Vandaag, maandag 20 november 2017, hoorde ik op de BNR-radio de altijd vrolijke radio-presentator Roelof Hemmen bijna hoopvol vragen: "Dus het hoofddoekje bij de politie is voortaan toegestaan?"

Alsof het een niemendalletje betreft, een luchtige accessoire die perfect past bij de kleur van de haren(!), de handtas, 't rokje of de rode pumps.

Ik geloof graag dat Hemmen helemaal niet bang is voor de hoofddoek, zijn moeder droeg er immers een! Tegen de regen en de wind weliswaar en niet volgens religieuze voorschriften en leefregels van een ons vreemde leer en profeet die voor met name vrouwen discriminerend zijn. Maar zo denkt Hemmen niet. Regenkapje = hoofddoekje. Zo simpel gesteld is dat veel eenvoudiger te behappen voor zowel de radiopresentator als luisteraars. Daar kan hij mee thuis komen, en zo blijft hij verzekerd van zijn baantje bij de radio want zo vleit hij de elite die eenmaal heeft bepaald dat Nederland pro 'hoofddoekje' is. Dat is niet alleen artikel 1 van het politiek correcte geloof maar ook van de islamitische leer.

Maar waar hebben al die liefhebbers van 'hoofddoekjes’ 't eigenlijk over?
Hoe groot ís deze hoofddoek letterlijk? 

Toch al gauw 96 centimeter bij 96 centimeter.

Daar kun je voor peuters in de zomer een leuk tentje van bouwen waarin ze met elkaar kunnen spelen.

Waarom mag de hoofddoek geen hoofddoek heten?

Toegegeven, de nonnenkap - nooit nonnenkapje - van Moeder Overste kan er ook wat van. Die zie je evenwel zelden en wordt niet (meer) voor de klas getolereerd, zie je niet in supermarkten achter de kassa, noch bij gemeentes achter het loket, wordt niet gedragen door de elite en zie je niet in zeer, zeer groten getale in de publieke ruimte. Een nonnenkap bij de politie? Laat me niet huilen. Nee, die nonnenkap zie je hooguit tijdens carnaval, om mee te lachen en dat is wel het allerallerlaatste wat je met de hoofddoek mag doen. Van de politiek correcte elite dan. En de moslimbroeders, en niet te vergeten alle ruggengraatlozen.

Waarom dan toch die eufemistische verkleiningstoevoeging JE?

Tentdoek, ja die is groot.
Maar probeer eens een zakdoek van 20 bij 20cm als zweetdoek op je hoofd te houden bij warm weer met van die knoopjes in de hoeken. Dat gaat nauwelijks en dan alleen nog met een heuse (boeren)zakdoek en geen (boeren)zakdoekje.
Een zakdoekje: 15 bij 15cm, iets dat in een damestasje hoort.
Een doek voor in de keuken, een vaatdoek geheten, telt toch echt niet meer dan 21 bij 21cm....

Waarom gaan we dan toch vrijwel allen mee met die nationale spraakverwarring aangaande de hoofddoek?
Is hier misschien sprake van een heus taboe? Uit angst, treedt de typische Nederlandse verkleingewoonte in werking om zo het grotere hoofddoekprobleem te ontkennen?

Aanranding valt niet te verkleinen in aanrandinkje.
Incest evenmin. Van een bevallinkje heb ik nog nooit gehoord.
Met je auto krijg je een ongeluk. Oké, mensen op leeftijd spreken in bepaalde situaties eerder van ongelukje. Maar in dat licht bezien: hoofddoekje? Laten we ons eens nationaal gaan schamen! Voor dit nieuwe onbenoemde!

Voor wie het niet onverschillig laat, de hoofddoek staat niet op zich. Veelal verschijnt deze dubbellaags uitgevoerd, inclusief lange mouwen, kledij tot de enkels bedekt, ongeacht het jaargetijde. Geen hygiënische korte mouwen voor een verpleegster of een politieagente met hoofddoek. Zuster hoofddoek geeft mannelijke patiënten geen hand, laat staan dat ze de edele delen van een opaatje wast.
De bewuste hoofddoekdraagster weet zich sowieso een betere vrouw dan de hoofddoekloze. Zíj komt in de hemel waar haar de heerlijkste druiven wachten. Het is kortom geen gewoon kledingsstuk maar onderdeel van een uniform, een systeem. En daarmee is deze doek onvergelijkbaar met een gewoon kledingsstuk als een beha.

Het woord hoofddoekje gebruiken voor een kledingsstuk uit een alomvattend religieus leefsysteem lijkt mij een grove belediging voor de aanhangers daarvan. Waar haalt de elite het lef vandaan moslims zo te beledigen?

Dus.

Wanneer komen zij in opstand tegen het beledigende verkleinwoord hoofddoekje’?!

Alle moslims de straat op en eis volmondig: HOOFDDOEK!

11 opmerkingen:

  1. Zie mijn stuk “Martha Nussbaum is een krankzinnige die mijn moordlust wekt” http://bit.ly/2n9Nx1o. Die totaalgefipte vergeleek serieus de islamitische hoofddoek met de functionele hoofdbedekking van football-spelers, skiërs, schaatsers, chirurgen en tandartsen.Echwa? Echwa!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. FINANCIËLE DOORBRAAK

      Het leven is inderdaad GRACE, ik ben Daan Sophia momenteel in Californië, VS. Ik wil graag mijn ervaringen met jullie delen over hoe ik een lening van $ 185.000,00 USD kreeg om mijn bankcheque te wissen en een nieuw bedrijf te starten. Het begon allemaal toen ik mijn huis en bezittingen kwijtraakte vanwege de bankcheque die ik nam om enkele rekeningen en enkele persoonlijke behoeften te compenseren. Ik werd zo wanhopig en begon op alle manieren naar fondsen te zoeken. Gelukkig voor mij hoorde ik een collega van mij over dit bedrijf praten, ik raakte geïnteresseerd hoewel ik bang was om opgelicht te worden, ik werd gedwongen door mijn situatie en had geen andere keus dan advies te vragen aan mijn vriend over ditzelfde bedrijf en kreeg hun contactnummer, intoucheren met hen maakte me echt sceptisch vanwege mijn eerdere ervaring met online geldverstrekkers, weinig wist ik dit heel bedrijf "PROGRESSIVE LOAN INC. was een godsgeschenk voor mij en mijn familie en de hele internetwereld, dit bedrijf is van grote hulp voor mij en enkele van mijn collega's en vandaag ben ik een trotse eigenaar van goed georganiseerde zaken en verantwoordelijkheden worden goed behandeld, allemaal dankzij Josef Lewis van (progresiveloan@yahoo.com). Dus als je echt echt behoefte hebt aan een lening hetzij om uw eigen bedrijf uit te breiden of op te starten of in enige vorm van financiële moeilijkheden, ik adviseer u de heer Josef Lewis van Progressive lening de mogelijkheid van financiële verheffing in uw leven te geven. Email: progresiveloan@yahoo.com OF Bel / Tekst +1 (603) 786-7565 en niet het slachtoffer worden van online zwendel in de naam van het krijgen van een lening. bedankt



      Verwijderen
  2. Er vallen nog nauwelijks hoofddoekjes te zien. Ze zijn compleet verdrongen door de veel meer bedekkende hijab

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Blij dat je weer terug bent Annelies! Ik miste je inbreng.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Mariëtte 20:09. Nu we toch over taal spreken. "Weer terug" is een pleonasme. Maar ik deel uw vreugde over de terugkeer van Annelies als polemiste. Het gebruik à tort et à travers van verkleinwoorden is een hoogst hinderlijke eigenschap. Ik discuteer daaromtrent met een bevriende Spanje-kenner die riposteert: "Maar het Spaans gebruikt ze ook". Da's waar, maar in het Spaans klinken ze minder lullig. Een"etentje" voor een avondmaal, gruwelijk.

      Verwijderen
  4. "In mijn jeugd reisden we geregeld met de trein naar Duitsland. Mijn moeder had in een rode zeepdoos altijd een vochtig washandje mee waarmee ze mijn handen waste voor we een sandwich aten. Dit ritueel maakte op mij grote indruk".

    Arnon Grunberg
    Doekjes
    V.P.R.O. Gids, 9 december 2017

    Nawoord:
    Op Internet lees ik dat men bij bezoek aan Gambia de handen moet wassen wanneer men een pak dalasi's heeft aangevat. De dalasi is de plaatselijke munteenheid. Toen ik dat las had ik al geen goesting meer om naar zo'n land te gaan.
    Arnon Grunberg bepleitte in een vroeger nummer van de V.P.R.O. Gids aansluiting van Nederland bij de Bondsrepubliek. Hij noemt zich in deze een roepende in de woestijn. Toen Thijs Wöltgens van de Partij van de Arbeid zulks voorstelde in 1993 ging er een storm van verontwaardiging op. Quod licet Iovi non licet bovi leerden wij reeds in de tweede klas van het lyceum bij onze eerste lessen Latijn.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. De hoofddoek is een VLAG.
    Het is de vlag van het nieuwe nazi-fascisme.
    https://fubar.mobi/2015/01/28/de-islamhoeren-van-de-npo-nu-ook-met-hoofddoekje-van-uw-belastinggeld/

    BeantwoordenVerwijderen

  6. Profiteer van onze leningaanbieding, snel krediet binnen 72 uur en begin met het kiezen van uw nieuwe levensproject. We bieden leningen aan alle serieuze en eerlijke mensen tot 10 000 000 euro of dollars met een rentepercentage van 3%. Onze overdrachten zijn door de bank verzekerd voor transactiebeveiliging. Dus, als u financiële hulp nodig hebt, neem dan contact met ons op voor meer informatie.

    E-mail ( georges.matvinc@gmail.com )

    WhastApp : +33 756924191

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Het verkrijgen van een geldige lening tegen slechts 2% rente is altijd een groot probleem geweest voor klanten met financiële behoeften. De kwestie van leningen en onderpand is iets waar klanten zich altijd zorgen over maken bij het zoeken naar krediet van een geldige geldschieter. Maar CROWN TRUST FINANCIAL LOAN FIRM maakte een verschil in de kredietsector. wij verstrekken leningen tegen een rentevoet van slechts 2% in het bereik van 5.000,00 euro tot 100.000.000,00 euro. Ons bedrijf heeft ook een persoon nodig die onze bedrijfsvertegenwoordiger in uw land kan zijn

    Onze leningdiensten omvatten: -
    * Investeerdersleningen .......
    * Schuldconsolidatie ......
    * Estate / Housing Establisment-leningen ........
    * Zakelijke leningen ......
    * Persoonlijke leningen ........
    * Internationale leningen ... .....
    * Vakantie / Vakantieleningen ............
    * Studiefinanciering. ... ....
    * Auto- of autoleningen
    * Kerstmis en Nieuwjaar leningen

    Onze leningen zijn 100% authentiek en gegarandeerd. Het enige wat u hoeft te doen is ons te laten weten wat u wilt, en wij zullen uw droom waarmaken. CROWN TRUST FINANCIAL LOAN FIRM zegt JA als uw banken NEE zegt. Tot slot financieren we een kleinschalig kredietkantoor, intermediairs, kleine financiële instellingen. We hebben onbeperkt kapitaal.
    De terugbetaling van de lening begint 1 (een) jaar nadat de lening is ontvangen en de aflossingsperiode loopt van 5 tot 50 jaar.

    VOOR ONMIDDELLIJKE REACTIE EN VERWERKING VAN UW LENINGTOEPASSING BINNEN TWEE WERKDAGEN,
    Neem vandaag nog rechtstreeks contact met ons op via: crowntrustfinancialloanfirm@gmail.com

    Neem contact met ons op met de volgende informatie:

    Voor-en achternaam: ____________________________
    Het bedrag dat nodig is als een lening: ________________
    Leningduur: _________________________
    Het doel van de lening: ______________________
    Geboortedatum: ___________________________
    Geslacht: _______________________________
    Burgerlijke staat: __________________________
    Contact adres: _______________________
    Stad postcode: __________________________
    Land: _______________________________
    Beroep: ____________________________
    Mobiele telefoon: __________________________

    Stuur uw verzoek om een ​​onmiddellijk antwoord op:
    crowntrustfinancialloanfirm@gmail.com
    BEDANKT,
    Hoogachtend, JEFFREY FRANK

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Naam: ....... Zalina Diato
    Beroep ....... Directeur
    Leningbedrag Ontvangen ... € 6,4 miljoen
    Rentevoet ..... 1%
    Lening bedrijf ...... AASIMAHA ADILA AHMED LENING FIRM
    E-mail ..... aasimahaadilaahmed.loanfirm@gmail.com

    Mijn naam is Zalina uit Azië, ik woon hier in Linz, ik ben een grote vastgoedinvesteerder, ik ben getrouwd met een slechte man die alles heeft vernietigd dat ik heb gewerkt en voor 31 jaar heb gebouwd. Hij bracht me bankschuld en ik kon niet betalen, mijn eigendommen aan zee werden gesiez ik benaderde veel banken en geen bank stond klaar om me een lening te geven omdat ik een slechte krediet kreeg, ik dank ALLAH voor het beëindigen van mijn verdriet door AASIMAHA ADILA AHMED LOAN FIRM.Ik las een paar dagen geleden een zakelijk tijdschrift toen ik veel getuigenissen tegenkwam over het gerenommeerde kredietbedrijf dat mensen in schulden helpt en leningen verstrekt voor investeringen zonder stress zoals de commerciële banken. Ik nam de e-mail en solliciteerde, hoewel ik een grapje vond toen ik mijn lening op mijn rekening kreeg. AASIMAHA ADILA AHMED LENING FIRM gaf me (€ 6,4 miljoen), tegen een rentetarief van 1%, ik wil iedereen die een legitieme leningfirma wil, adviseren om contact op te nemen met AASIMAHA ADILA AHMED LENING FIRM die 100% Geniue biedt en lening garandeert. Ik heb begon mijn schuld te betalen en mijn bedrijf nieuw leven in te blazen. moge God je zegenen.

    Solliciteer op: aasimahaadilaahmed.loanfirm@gmail.com

    BeantwoordenVerwijderen