Heeft inmiddels niet iedereen zo'n broer of zus?


Een jaar geleden, enkele dagen voor kerst, haalde één van m'n broers 'n rare streek bij me uit. Broer R. stuurde een noodkreet getiteld 'Met familie kun je beter niet over politiek praten' naar allerlei kranten. Uiteindelijk bleek slechts het zwaar gereformeerde Nederlands Dagblad bereid deze te plaatsen.

In zijn huiliehuilie opiniestukje dat hij ook op F*c*book plaatste en dat door neven en nichten tot in de 2e generatie gretig werd geliked, schold broerlief mij onder meer uit voor ultra rechtse blogger en kregen een broer, die er inmiddels openlijk voor uitkomt op de PVV te stemmen, en diens zonen er ook ongevraagd van langs. Want van het PVV-gedachtegoed wil de ingezonden noodkreetschrijver zo ver mogelijk verwijderd blijven.

Ik kon natuurlijk m'n schouders ophalen over zijn onnozele stukje dat barstte van de onbeschaafd zelfingenomen arrogantie en waarin - wat erger is - geen argument werd geleverd, want heeft tegenwoordig niet iedereen zo'n broer of zus? Geert Wilders heeft er één, Hans Jansen had er één, .....
Gênant genoeg, maar ik was toch te oprecht verbaasd over zo veel schijnheiligheid, al stond die dan slechts in het Nederlands Dagblad dat de werkelijkheid duidt in het licht van de Bijbel en op F*c*book.  Zelf heb ik nooit de aanvechting gehad om een noodkreet in de krant of waar dan ook te plaatsen als: Help! Ik heb een Partij van de Arbeid-Gutmenschbroer in de familie! Trouw aan de PvdA tot Nederland te gronde is gericht! En dat ik zo ver mogelijk van het PvdA-gedachtegoed verwijderd wil blijven.

Ook al haat je mijn teksten, waarin familie en vrienden altijd geanonimiseerd zijn (want familie hè), nog zo, met naam en toenaam in de krant natrappen is ver onder de gordel, dan is het wat mij betreft 'oorlog'.

De kwalijke publicatie van mijn broer is ook nog een beetje grappig want broerlief had al veel eerder aangegeven niet met mij over politiek te willen praten. Maar dus wel publiceren in de krant!

Zijn handelen is exemplarisch voor de manier waarop Gutmenschen denken. Zij die er volledig van overtuigd zijn aan de 'goede kant' te staan en zich dus van alles menen te kunnen permitteren, moeiteloos gaan ze over de schreef met de mond vol van respect en barmhartigheid. Maar juist zij zijn degenen die respectloos zijn. Ik word weer een beetje misselijk.

Moeilijke onderwerpen mijden om De Lieve Vrede te bewaren, ik ben daar niet zo van, en familie of niet, ik laat me niet langer de mond snoeren door mensen die nooit door enige kennis gehinderd worden maar die ondertussen wel de islamisering van Nederland mede mogelijk maken. Dat zijn geen grote woorden, dat is wat we zien gebeuren.

Wat heb ik vervolgens gedaan? Ik vond dat mijn broer straf verdiende en daarom hoefde ik de verklikker in 2016 even niet te zien. Wellicht dat 2017 nieuwe kansen biedt maar ik twijfel want hoe zei Theo van Gogh het ook al weer? Met zulke vrienden of familie heb je geen vijanden meer nodig.

Annelies van der Veer 
25 december 2016

58 opmerkingen:

  1. Over de schijnheiligheid, dikdoenerij en trappen onder de gordel van familie kan ik meepraten Annelies. Gelukkig hebben we ze in Brabant achter gelaten en zijn we er van verlost. Er komt een dag dat je heel blij zult zijn dat je er geen contact meer mee hebt. Ze verzieken slechts je leven.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Aangezien het artikel achter een betaalmuur zit en ik niet van plan ben een rooie cent uit te geven aan een krant op bijbelse grondslag, heb ik op Facebook bij de schrijver zijn artikel gelezen.
    Ik prijs mij gelukkig dat in onze familie, hoewel bepaalde inzichten botsen, iedereen de mening van een ander respecteert, mits er met met argumenten wordt onderbouwd.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Tja, ik ga ook niet betalen voor dat onzinartikel, ik geloof het wel. Die schijnheilige laster is namelijk het enige argument van de linkse kerk. Janken over "polariseren", terwijl je oproepen doet om mensen die al jarenlang serieus bedreigd worden hun bewaking af te pakken; hoi Peter Repelsteeltje de Vries, Theo Maassen, hufters.

    Links polariseert stelselmatig elke discussie over islam, EU, immigratie, milieu of criminaliteit. Door simpelweg elke andere mening ongezien als "fascistisch" weg te zetten. Uiteraard zonder uit te kunnen leggen waarom. In de aanloop naar referenda/verkiezingen zien we steeds weer die maandenlang lastercampagnes waarin het tegenspreken van de Machthebbers als HEEL ERG DOM EN NAZISTISCH wordt gezien. Mijn excuses voor de Caps Lock, maar zo is het wel.

    Geen enkel inhoudelijk debat over controleerbare feiten, maar pure intimidatie en confrontatie; dat is links. Andersdenkenden belasteren; hen bedreigen; hun NAW-gegevens openbaren; knokploegen op ze af sturen en schijnprocessen beginnen; dat is links. Het daarop volgende linkse geweld neemt links voor lief; zie de moord op Fortuyn; de rellen na de Brexit; de rassenrellen na de overwinning van Trump.

    Linkse demonstraties lopen altijd uit op links geweld; en veel rechtse demonstraties worden verboden "om geen links geweld uit te lokken".

    Dat is het echte fascisme.
    Stalin, Hitler en Mao deden ook niet aan inhoudelijke discussies over controleerbare feiten; die "discussieerden" precies zoals de linkse kerk dat doet.
    Die kwamen met belachelijke beschuldigingen, en aan de hand daarvan werd de oppositie monddood gemaakt.

    Als de PVV zich elk jaar één keer zou vergissen, dan hadden we dat allang gehoord. Het is juist omdat de PVV zo vaak gelijk heeft dat hun tegenstanders allerlei stalinistische methoden nodig hebben om de discussie te "winnen".

    Feitelijk geeft je broer Wilders weer eens gelijk.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ook de VVD vindt holle kretologie en stropoppen belangrijker dan debat;
    http://www.geenstijl.nl/mt/archieven/2016/12/de_boze_oom_stelt_tenminste_nog_eens_een_kritische_vraag_af_en_toe.html

    Is dat ook weer duidelijk. Ik ben in het dagelijkse leven niet vaak boos, ik kan uiterst beheerst de feiten opsommen. Maar elke beledigend bedoelde natte scheet van de VVD zie ik als geuzennaam.
    Ik ben duizend keer liever een "boze oom" dan een "domme lul".

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Met naam en toenaam in de krant over familie klagen is zeker niet sjiek. Zou wel graag goed contact met mijn broer willen houden. In ieder geval zou ik van hem in een gesprek willen horen waarom hij het stukje schreef en liet plaatsen en wat hij verwachte dat dat met jullie relatie zou doen.

    Zonder naam en toenaam had ik het overigens veel minder erg gevonden; ieder zo zijn politieke voorkeur en groenlinksers / D66'ers zijn ook mensen met gevoelens en emoties. Hoop dat jullie er uitkomen, zelfs als jij daarvoor de eerste stap zou moeten zetten. Gelukkig nieuwjaar alvast !

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Familie is heilig, maar dat moet wel van 2 kanten komen. Van vrienden of collegae accepteer je toch ook niet dat ze je achter je rug om zwart maken. Laat staan dat ze alle kranten aanschrijven en facebook vol blaffen.

      Nog los van het eigenlijke discussiepunt; West Europa wordt overspoeld door een golf van ernstig (seksueel) geweld, gepleegd door "Syrische" asielzoekers uit heel Afrika en Azië. Dit weekend in Duitsland;
      - eerste kerstdag zwerver in brand gestoken in Keulen, de tweede deze maand.
      http://www.bbc.com/news/world-europe-38448351
      - in Augsburg oa een Duitse baby van 1 jaar oud in het gezicht geschopt, waarna hulpdiensten werden aangevallen.
      http://www.express.co.uk/news/world/747942/Rampaging-Syrian-migrants-KICK-BABY-bus-attack-paramedics
      - in Hanau bejaard echtpaar geslagen en geschopt omdat ze Duits waren.
      https://translate.google.com/translate?depth=1&hl=en&prev=search&rurl=translate.google.co.uk&sl=sv&u=http://www.friatider.se/fr-gade-ldre-par-r-ni-tyskar-sen-gick-han-till-attack

      En dan heb ik het nog niet eens over de reeksen islamitische aanslagen. Meer dan 100 doden per jaar inmiddels, in West Europa. En de frequentie van die aanslagen stijgt evenredig met het stijgend aantal moslims hier.

      Maar "islomofobie" zou een maatschappelijk probleem zijn?
      Vanwege een varkenskop voor een moskee?
      Vanwege een valse aangifte van "bier gooien naar moslima"?

      Ik ben toch zo klaar met gutmenschen die de kudde tapdansende olifanten in onze porseleinkast weigeren te zien. En dan maar giftige pijltjes richten op de mensen die die olifanten wèl opmerken.

      Verwijderen
  6. Een arabisch spreekwoord luidt: Al aqarib hum ´aqarib, familieleden zijn schorpioenen. Het leesteken ´ voor ´aqarib is de letter ´ain die in het latijnse alfabet niet voorkomt.
    Het hebreeuws kent hem wel.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Hecatonchir

    Beste Hecatonchir,

    Je zult me ongetwijfeld een onuitstaanbare pedant vinden, maar ¨met argumenten onderbouwen is contaminatie van ¨met argumenten staven¨ en onderbouwen.
    Overigens maakte ik eveneens een taalfout in de transcriptie van een arabisch spreekwoord. Het moet zijn : Akarib hum ´aqarib. De Witz van het spreekwoord is het verschil tussen de letters Qaf en kaf.

    Johan

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. "Je zult me ongetwijfeld een onuitstaanbare pedant vinden,..."
      Dat is juist Jëhan. Hoewel je voor mij in beide categorieën valt, zie ik je toch meer als 'waanwijze' dan als 'schoolvos'.

      Weet je nog dat ik je op 16 december 2014 antwoordde:

      “Kijk maar uit, 'surrogaat' kan je in je reet steken, het woord is vervangingsmiddel.
      Ik wil het hier verder maar bij laten Jëhan.”

      Neem speciaal de laatste zin ter harte, ik heb weinig lust in je gemierenneuk.




      Verwijderen
  8. Dandruff 20;28

    Mooi geschreven. Is Dandruff wellicht een pseudonym voor Jan Roos, van de zoveelste afsplitsing van de Partij Voor de Vrijheid?


    Jéhan

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Mwoh, ik ben zelf niet zo tevreden. Als het over Politieke Corruptheid en andere kwaadaardige idioterie gaat klink ik al snel wat geïrriteerd; hierboven ook.
      Ben overigens niet Jan Roos.

      Verwijderen
  9. Het is erg verdrietig als familieverhoudingen worden verstoord, zeker door iets onbenulligs als verschil in mening over politiek. Een vrije privediscussie tussen mensen met verschillende denkbeelden leidt juist vaak tot meer begrip over en weer. Discussie gaat het best als je weet dat je vrij kan spreken en later niet te veel kan worden opgehangen aan eerder gedane uitspraken.

    Het is echter zeer onbeschaafd om de politieke voorkeur van familie of vrienden via het internet te publiceren. Zoiets kan verhoudingen op het werk en daarbuiten voor de betrokkenen ontzettend beschadigen. Naast bescherming tegen machthebbers is dit een van de redenen dat bij verkiezingen in een stemhokje wordt gestemd en niet in het openbaar.

    Daarnaast dient het geen nut om mensen identificeerbaar en voor eeuwig op het internet aan te duiden als aanhanger van een bepaalde partij, tenzij je hun reputatie voor langere duur wil kapot wil maken en/of wil dat ze nooit meer naar een andere partij kunnen overstappen.
    In ieder geval wordt hierdoor een normaal debat binnen eigen kring bijna onmogelijk gemaakt, wat trouwens wel een mooie zelfvervullende voorspelling oplevert.

    Zelfs als ze zelf eerder de publiciteit hebben gezocht is er geen excuus om informatie over familie permanent openbaar te maken als je weet dat die informatie ze in problemen kan brengen. De artikelschrijver in kwestie zal zelf ook aanvoelen dat hij op z'n werk beter niet kan zeggen dat hij bijv. PVV stemt. Zoals een rechter eerder al aangaf kan dat immers als contra-indicatie voor aanname of promotie worden gezien. Politiek is wat dat betreft net als je seksleven; onderling kan je er prima over praten, maar als een ander jouw seksleven op internet zet is er toch wat mis, zelfs als er niets is om je voor te schamen.

    Er geldt weer eens: wat gij niet wilt dat u geschiedt doe dat ook een ander niet. Als je al vindt dat je met familie beter niet over politiek kan praten, hoe kan je dan je eigen familie en plein public op deze manier blootstellen aan de buitenwereld ? En vooral, welk doel wordt daarmee gediend ?

    BeantwoordenVerwijderen
  10. We zijn een tolerant volkje.
    Al eeuwenlang.
    Hoogopgeleid en ruimdenkend ook.
    Leven in een vrij democratisch land.
    Lang leve multikul, want diversiteit.
    Dat wil zeggen de enige echte diversiteit,natuurlijk.
    Al het andere is fasssisme.

    Een gelukkig nieuwjaar iedereeen.

    sirik.

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Dandruff 18:36

    Gelukkig dat gij niet Jan Roos zijt. Misselijke scheurmakers zijn het, al die lieden die zich niet schikken in de wil van de Leider. Gister, Drei Koningen, stond de Leider op de voorpagina van De Telegraaf. geflankerd door twee vrouwen. Wilders´ Angels luidde het bijschrift ietwat dubbelzinnig.

    Jéhan

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Niks mis met Jan Roos, een goed debater die zich niet onder tafel laat l*llen door Pauw en trawanten. Bovendien een van de organisatoren van het succesvolle Oekraïne referendum, die daarmee ondanks de stelselmatige tegenwerking van NPO en overheid een goed resultaat behaalde.
      Dat Rutte dat resultaat in de prullenbak gooide is jammer, maar toont het volk wederom wat Ruttes woorden eigenlijk waard zijn.

      Ik neem aan dat je opmerking over "de Leider" ironisch bedoeld zijn?

      Verwijderen
  12. Dandruff 15:27

    Niet mìjn opmerking over de Leider is ironisch gemeend, maar in het feit dat De Telegraaf uitgerekend op de dag van Drie Koningen zoveel aandacht aan hem schonk op de voor-pagina, daarin ligt een zekere ironie besloten.
    Ge hebt het over Jeroen Pauw, een hoorndrager en een vervelende astrante krullebol. Ik zag hem eens in een vraaggesprek met de sympathieke deense filosofe Stine Jensen. Pauw ging af als een gieter.
    Misschien is mijn oordeel te hard over Jan Roos, maar ik ben het kotsbeu dat er zoveel lieden zijn die zich begeven in het vaarwater van Wilders. Nog zo iemand is Jacques Monasch. Die wil nu ook met een eigen club meedoen die pleit voor Ausländerbegrenzung.

    Jéhan



    Jéhan

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Anoniem 17:13

    "Een tolerant volkje..."
    Opmerkelijk het verkleinwoord. Aan het Weteringcicuit te Amsterdam kan men lezen de tekst van Randwijk: "Een volk dat voor tirannen zwicht zal meer dan lijf en goed verliezen. Dan dooft het licht..."
    Licht is dubbelzinnig: het kan betekenen Lichtgevende bron en gemakkelijk. Een pamfletten-maniak gebruikte het woord van Randwijk in 1981 in gewijzigde zin: "Een volk dat voor muzelmannen zwicht..." Het pamflet stond besproken in Vrij Nederland. De Anne Frank-stichting sprak er schande van.

    Voor de bezoekers van dit forum: In mijn antwoord aan Dandruff verwarde ik Jeroen Pauw met Witteman. Het was Witteman die een gesprek voerde met Stine Jensen. Excuses.

    Jéhan

    BeantwoordenVerwijderen
  14. @Jëhan,

    Ik denk niet dat Roos zich in Wilders vaarwater beweegt. VNL is op economisch punten liberaler dan de PVV, en als het om kwesties als islam en immigratie gaat uiten ze zich wat genuanceerder.
    Niks mis mee.
    Want hoewel Wilders feitelijk keer op keer gelijk heeft, is zijn toon soms net iets tè. En dat is jammer, want ik denk dat een iets genuanceerdere toon een veel grotere verkiezingsoverwinning op kan leveren. Het zou jammer zijn als die stemmen weer terecht komen bij de partijen die dit land kapot maken. En als VNL die stemmen wint, kunnen ze hopelijk samen de grote problemen van dit land aanpakken.

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Dandruff 17:18

    Dank voor je uitvoerige toelichting. Ik herzie bij deze mijn oordeel over Jan Roos en zijn nieuwe partij. Je hebt het over genuanceerde toon. Wellicht maakte je nog mee de tiid van de Communistische Partij Nederland, afgekort C.P.N. Sloeg die ook een "genuanceerde toon" aan? Nochtans kon deze Partij rekenen op miljoenen stemmen. Het woord genuanceerd kwam in de mode na de overwinning van Israël in juni 1967.
    Voordien waren de Arabieren de kwaaien, maar nu moest men opeens "genuanceerd" denken over "de" Palestijnen.

    Jéhan


    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Volgens mij heeft de CPN nooit miljoenen stemmen gehaald. Op hun hoogtepunt vlak na de oorlog haalden zij zo'n 15% bij de gemeenteraadsverkiezingen en ruim 10% bij de Tweede Kamerverkiezingen. Die laatsten waren precies 502.963 stemmen, dat is een half miljoen minder dan 1 miljoen.

      De CPN was nog nooit eerder zo groot, maar dankte die aanhang aan haar verzet tegen de Duitsers. Daarna liep hun aanhang snel terug; juist omdat ze zo ongenuanceerd waren.
      Dat Wilders ondanks zijn soms wat botte uitspraken toch nog zoveel stemmen haalt is mooi, maar stel je toch eens voor dat hij zijn wijze woorden op een veel verstandige wijze zou brengen?

      Verwijderen
  16. Dandruff 18:47

    Bon, zulks houdt in dat er in ons land nog honderdduizenden lieden op vrije voeten lopen die eens op de communisten stemden. En wier hart vol haat en afgunst is.
    "Botte uitspraken van Wilders". Noem voorbeelden. Men neemt de man zijn "minder Marookkanen"- uitspraak kwalijk. Klaarblijkend is geen rechtsgeleerde op de gedachte gekomen dat je deze uitspraak ook kunt interpreteren als "min" (liefde) der Marokkanen. Of Voedster (min) der Marokkanen.

    Jéhan

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Jëhan,

      Zulke flauwe taalgrapjes trapt niemand in.
      En dat hoeft ook niet, want dat "minder minder Marokkanen" valt heel goed uit te leggen, om heel veel redenen:
      1. De 3 voorstellen die Wilders in dit verband deed, zijn momenteel al beleid van dit PvdA/VVD regime.
      2. Om die reden sloot Rutte een deal met de dictator van Turkije; om Noord Afrikanen tegen te houden.
      3. Zelfs vluchtelingen-subsidiespons COA en PvdA-burgemeester Kompier van Ter Apel zijn de overlast door die doelgroep spuugzat

      En dan heb ik het nog niet eens over de typische PvdA-hypocrisie bij die 5.000 valse aangiftes voor het schijnproces tegen Wilders. Tenminste 3 PvdA-ers hebben om "minder minder Polen" gevraagd, namelijk Norder, Hamer en Aboutaleb. Daar hoor ik niemand over... Laat staan dat er al 5.000, 5 of zelfs maar 1 valse aangifte tegen die drie "populisten" ligt.

      Is dat alleen maar omdat relatief weinig Polen crimineel of religieus gevaarlijk zijn, en de PvdA juist strijd voor meer criminaliteit en meer religieus geweld?
      Misschien, maar dan nog is het raar dat sommige PvdA-ers veel verder gingen in hun kritiek op Marokkaanse criminelen dan Wilders. Denk aan Samsons "etnisch monopolie op overlast" en Spekmans "we moeten Marokkaanse overlastgevers vernederen".

      Tot slot komen haat en afgunst overal voor, bij alle partijen. Zolang de CPN een legale partij was, stond het iedereen vrij daar op stemmen. En na de oorlog dankte de CPN haar populariteit aan het verzet tegen de nazi's. Toen de CPN achter de minstens zo foute dictator Stalin bleef staan, verdwenen hun stemmen als sneeuw voor de zon.

      Verwijderen
  17. Is Nederland klaar voor de volgende schock ?
    Of hij wordt vermoord óf 'an other ballgame'.
    Is het 'goodbye' NATO, een oude wens van de grootvaders van Groenlinks, Bye bye janet Yellen, die het GrootKapitaal aan nog meer winsten hielp, een andere natte droom van de linxe kerk, gerealiseerd, niet door de CPN noch door de Biologiese bakkers, maar door een extreeem rasssistische rechtsleider ?

    Na 20 Januari moet het zachtjes aan toch voor velen duidelijk worden dat de eindfase van het zogenoemde 'parlementaire democratische rechtstaat' in zicht is gekomen.
    Een systeem waarvan Churchill zei dat het een slecht systeem is maar het beste van wat mogelijk is. Maar Churchill, in tegenstelling tot wat in de geschiedenislessen op staatsscholen ons leren, is niet meer dan een oorlogsmisdadiger. En die kun je beter niet op hun woord vertrouwen.

    Het huidige 'democratische'systeem is een systeem waarin de burger eigenlijk geen rol meer speelt. (Zie het oekraïne referendum en het referendum over de EU-grondwet. Het belang van de bevolking is in het rioolputje terecht gekomen.)
    Hoogtijd voor een democratisch systeem.


    Buma mag wel uitkijken met zijn verlangen voor een verhoogde kiesdrempel (omdat er teveel kleine partijen zijn naar meneers smaak), straks halen zijn partij en bijv. de PvdA niet eens de drempel van de slaapzaal bij de Eerste Kamer verkiezingen.
    Verandering is op komst..... met al zijn ellende.



    sirik

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Had ik keurig, op een kladje, een tekst gemaakt, met ingebouwd linkje, wordt alles zomaar de vuilnisbak in gesodemieterd onder het motto:" je bent een robot."
    Zit ik nu alles in te tikken middels zo'n kut venstertje. Pffff.

    Heb het al eerder gezegd. De Nederlandse staat is een veel grotere bedreiging dan de islam.
    Je kunt ook stellen dat dankzij de Nederlandse staat zijn de Nederlanders onteigend geworden van hun wat ze gekregen hebben van de voorouders. Zonder Nederlandse kut-regering geen Ma,Ma, Mar... euh, Limburgers probleem.
    kijk maar eens naar al hetgeen wat zich in de USA afspeelt. Kan hier ook !
    We hebben een held erbij !
    Zo'n getalenteerde, die volgens de PvdA, CDA, of VVD zoveel mogelijk van zijn geld moet worden geholpen wegens 'fatsoen moet je doen' Volgens de 'broers' in vele families veroorzaakt die man onrecht omdat 'kloof tussen arm en rijk'. De held zorgt niet alleen voor goedkope goederen, voor vrijwillige international samenwerking.
    neen, de man geeft al die knuppels die in regeringen zitten onderuit de zak en vertelt over een nieuwe glorieuze toekomst:
    Anti-robot vernietigt linkje .... dus dan maar zo:

    Zie zerohedge.com en zoek naar
    Alibaba's Jack Ma geeft Rutte een trap onder zijn reet.


    sirik

    BeantwoordenVerwijderen
  19. Zie zerohedge.com "EUR plunges after drahgi.."
    en "ECB press conference..."
    Als je geld in omloop wil brengen zeg 60 miljard per maand (60 x 12= ???),dan moetje, als je fatsoenlijk wil zijn, ook voor zo'n 720 miljard aan goud, dekking, inkopen.
    Een oplettende lezer zal opmerken dat zoiets weinig oplevert... 60 per maand eruit en 60 per maand erin is per maand 0,0.
    Inderdaad. De grap werkt alleen maar indien je elke maand voor zo'n 60 miljard aan ongedekte cheque's uitschrijft. Ik zo daarvoor in de gevangenis belanden, maar de slager keurt zijn Eigen vlees en dus is het 'wetenschapelijk' verantwoord wat Draghi doet.
    Oftewel... we gaan allemaal naar de klote.
    Als monetaire stimulering, want zo heet het in keurige kringen, nu werkelijk zo helpen, dan had men dat al honderden jaren geleden als standard beleid in kunnen voeren. Slechte economie ? "Kees draai de geldkraan een tikkie verder open, wil je ?."
    Iedereen is Weimar vergeten.
    Je ziet het: De centrale Nederlandse bank is een groot kwaad. ECB of DNB, het maakt niet uit. Central bankning is een verrot system met de Staat als monopolist.
    De staat, via DNB, drukt vals geld en het gevolg is dat banken daardoor in moeilijkheden komen, omvallen.

    Dat staat ons te wachten.

    Leefden we nu in een democratie, dan bepaalde de bevolking met welk geld zij handel drijven zou. Slecht geld maakt in een vrije markt, waar mensen in hun eigen belang kunnen kiezen, geen enkele kans. En dus ook geen inflatie en dus ook geen problemen met 'de indexering van pensioenfondsen'


    Tijd voor verandering.

    sirik

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Nog even dit...
      Als het zo goed gaat met de economie, waarover vrijwel de gehele media in zijn nopjes is, waarom dan zo'n lage gemanipuleerde rente, waarom die maandelijkse gelddrukkerij ?

      Klopt niet, hè ?

      Als een junkie om zijn shot smeekt, gaat het niet goed met hem...haar.


      sirik

      Verwijderen
  20. Een van de eerste leiders die Trump ontmoeten zal iss.... May, ex-EU-lid !
    Wellicht kort daarna Poetin maar "..EU, I don't think it matters.."
    Dat betekent dat nog vóór Maart Rutte in zijn hemd staat.
    Zie zerohedge.com "Dear Europe, Trump is not that into you"
    en dat men een kruis kan geven over het voortbestaan van de NATO.



    sirik
    sirik

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Wel bij Hoeiboei, niet op het NOS-Joernaal, Buitenhof, Nieuwsuur,...ectera
      tenslotte leven we in een vrij land in een democratie, niet ?

      Sirik

      Verwijderen
    2. @Sirik,

      Vind je dat niet ontzettend gênant?
      Om geheel off-topic zoveel irrelevante onzin te spuien?

      Verwijderen
  21. Die irrelevantie zie ik niet zo.
    En onzin is het helemaal niet.

    Sirik

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik stel voor dat je eerst de column en de reacties nog eens leest.
      En daarna jouw eigen reacties.
      Je zult geen enkel verband daartussen zien.

      En als je Churchill een oorlogsmisdadiger noemt heb je niks begrepen van de 2e wereldoorlog. Achteraf is het makkelijk om elke vorm van geweld tegen genocideplegers te veroordelen. Maar stel dat jij in zijn schoenen had gestaan, dan had je het niet beter gedaan. De linkse claim dat elke genocide kan worden voorkomen door met de daders een kop thee te drinken is nergens op gebaseerd.

      Verwijderen
    2. Het zou zomaar kunnen dat ik inderdaad niets van de ww2 begrijp.
      maar misschien kun je even bij fee.org onder de titel "Churchill, hitler and the unnecessary war" gaan buurten. Wie weet, misschien heb je gelijk.


      "Hitler is geboren te Versailles"

      sirik

      Verwijderen
    3. Ah, dus ook jij hebt geen enkel verband gevonden tussen bovenstaande column en jouw reacties?
      Wist ik toch.

      Dat er van de honderdduizenden boekjes over WW2 ook een paar onzin verkondigen klopt, maar dat neem de feiten niet weg.
      De feiten zijn kortgezegd dat;
      - Hitler bijna heel Europa binnenviel;
      - Hitler overal minderheden begon uit te roeien;
      - Hitler alleen met geweld kon worden gestopt;
      - dat had niks meer met Versailles te maken;

      Overigens, WW1 was net zo goed de schuld van Duitsland als van Engeland. Informeer jezelf, en doe dat alsjeblieft niet op aluhoedjes-sites.

      Verwijderen
  22. Vroeger in Rusland, beter gezegd CCCP ( c=s en p=r) de unie van socialistische sovjetstaten, hadden'ze'ook één interne markt gerealiseerd voor aller heil.
    Toen reisde geen terrorist via Nederland naar Italie, maar moest men eerst een vergunning aanvragen om familie in een andere Russische stad te mogen bezoeken. Toen, in het arbeidersparadijs.
    Nu controleert de pliessie van onze open moderne en vrije democratische rechtstaat of je ID wel overeenkomt met de naam op je reisbiljet.

    Zo zie je maar hoe één terrorist de gehele EU islamiseert.... euh onderwerpt aan de wensen van Grote Broer.

    De argumentatie gaat ongeveer op de zelfde wijze betreffende het betalen met wettelijk goedgekeurd geld, cash.
    Cash, is dus zwart geld en dus terrorisme en dus wordt pinnen als "Ja, gemakkelijk" verkocht. Appie Happie op de achterbumper van de fassistiese heilstaat:
    Zie zerohedge.com en zoek naar: "Europe proposes restrictions on payments in cash".
    En wat is cash ? Een door van staatswege goedgekeurde valsmunterij.
    Echt, van al uw geld blijft niets over, geen pensioen, geen uitbetaling van salaris, geen spaarpotje voor later, enz....
    maar wel Weimar.

    Hoezo irrelevant en hoezo heb ik last van een fobie?

    sirik

    BeantwoordenVerwijderen
  23. Een zeer belangrijke stap voorwaarts:
    zerohedge.com "Arizona house committee passes bill to support sound money"

    sirik

    BeantwoordenVerwijderen
  24. Groenlinks zou blij moeten zijn met Trump.
    Trump betekent namelijk geen chloorkip in Nederland.
    Hoor ik daar 'broer' Jesse ? Neen, natuurlijk niet.
    Gewoon, lekker rotzooi trappen en de dommerikken ophitsen.
    Klavertje drie wil nu effe geen meewind, druk bezig het grote gevaar verder op te blazen.
    Trump, maar ook Lepen, Wilders, Fortuyn niet, want die is dood, zijn stout en dat moet zo vooral blijven. Contrast is alles in de politiek.
    Echter OpaOma van Groenlinks, zeg maar psp, zouden helaas, helaas jammerlijk blij moeten zijn met deze exxtreeem gevaarlijke man.
    Dus demonstreren OpaOma van Groenlinks gewoon, verstand op nul en geen benul, tegen Trump. En wie niet springt is een fassist.

    Hoe klonk het ook alweer?
    "Nederland uit de NAVO !"
    Trump wel Wilders ook, Rutte niet en Jesse ook niet:
    www.zerohedge.com/news/2017-02-08/martin-armstrong-warns-world-war-iii-looms-eastern-european-tensions

    GL de enige linxe partij die door exxtreeem rechts links voorbij wordt gestoken !

    BeantwoordenVerwijderen
  25. Als het dreigt te gaan regenen, kun je beter de was binnenhalen voordat het te laat is:

    "
    Most importantly, as of December 31, the Bundesbank has now completed all of its scheduled gold withdrawals from the NY Fed, having repatriated a total of 300 tonnes, some 3 years ahead of schedule."

    Uit:

    www.zerohedge.com/news/2017-02-09/bundesbank-has-completed-gold-repatriation-new-york-fed-three-years-ahead-schedule

    alu-hoedje af.

    sirik

    BeantwoordenVerwijderen
  26. Via het ministerie van Waarheid, het miljoenenverslindende NOS- zjoernaal zegt:

    "With the allegedly confirmed statement from Trump's Supreme Court pick, Neil Gorsuch, who reportedly told Senator Richard Blumenthal that he found Trump's judge commentary "disheartening"and "demoralizing", dominating the overnight news cycle, in his first tweet of the day, President Trump contradicted a spokesman for his Supreme Court nominee, in a tweet blasting Democratic Senator Richard Blumenthal, who told reporters last night that Judge Neil Gorsuch called Trump's tweets attacking federal judges "demoralizing."

    "Sen.Richard Blumenthal, who never fought in Vietnam when he said for years he had (major lie),now misrepresents what Judge Gorsuch told him?" the president tweeted Thursday morning."
    Op zijn mist moet er wederhoor plaatsvinden.

    Echter de staat is goed en zorgvuldig en van alle smetten vrij.

    Ook nu in het moderne democratische Nederland is fakenieuws gearriveerd.
    Goed bezig, NPO !

    Doorgaan met dat graven van eigen graf !

    BeantwoordenVerwijderen
  27. Anoniem 12:53

    Dommeriken is met één letter k in het meervoud.
    Zulks herinner ik mij van de Lagere School. Ik schreef toen monniken abusievelijk met twee letters k in het meervoud. Mijn rode onderwijzer, de heer Koedam, zette mij toen ongenadig voor joker.
    Derhalve vergeet ik nooit meer dat woorden als stommerik, gemenerik e tutti quanti slechts één letter k ontvangen in het meervoud.
    Ik heb grote sympatieën voor Trump, maar zulks neemt niet weg dat onze noordamerikaanse vrienden en bondgenoten in 1848 grote delen van Mexico inpikten. Dit verlies van de helft van het mexicaanse grondgebied is voor elke Mexicaan van uiterst links tot ultra-rechts net zo traumatisch als ons verlies van België. Men leze Octavio Paz, El labirinto de soledad.

    BeantwoordenVerwijderen
  28. Sirik 18:05

    Ja, pin meervoud is pinnen.
    Als wij Nederlanders reeds problemen ondervinden met de orthografie, hoe moet het dan met al die immigranten? Probeer een Arabier eens diets te maken het verschil tissen i en ie.
    Ik maakte weer eens een vergising. De titel van het boek van Octavio Paz luidt: El laberinto de soledad.
    Een mooi boek. De mexicaanse schrijver toont aan dat de geest en mentaliteit der Azteken nog springlevend zijn in Mexico.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Daarom is de enige geloofwaardige manier om te integreren, te assimileren, en verzoeken onze samenleving niet te verwoesten, te realiseren door dit beleefd te vragen. Zonder dreiging van sanctie.
      Alle andere methoden zijn schijnoplossingen.
      Behalve die van de vrijheid, recht op eigendom.

      sirik

      Verwijderen
  29. Islamiseren doe je zeau:

    Al jaren bekend, maar alu-hoedje..

    Aldus concluderen we dat de vluchtelingenstroom veroorzaakt is door onze volksvertegenwoordigers, die dan via 'gevaarlijk terrorisme' de grondrechten, de bezittingen en de vrijheid van burgers afpakt.

    Islamiseren doe je zeau.


    sirik

    BeantwoordenVerwijderen
  30. Supplement Jéhan 16:52

    En terug maakte ik een vergissing. Ik vergat de "taschdîd" , arabisch voor versterking.
    Vergising kennen wij niet als nederlands woord. Wel Gregor Gysi (als ik het goed schrijf), troetelkind van alle democraten in Duitsland. Men kon hem gister, 13 februari, bewonderen op de duitse tele-zender AFD. Het was een programma over het carnaval in Aken. Men schonk uitvoerig aandacht aan de "Holländer" Geert Wilders.

    BeantwoordenVerwijderen
  31. Swieden ! Last night.
    Geen nieuws is ook fakenews
    Bigely !


    sirik

    BeantwoordenVerwijderen
  32. Sirik 18:01

    U heeft gelijk. Gister op de duitse t.v. een uitzending van het Carnaval te Keulen. Keulen alaaf!

    Jéhan

    BeantwoordenVerwijderen
  33. Het is voorbij. De parlementaire democratie is ten einde.Het systeem faalt keer op keer, want onder het mom van 'democratie'worden de belangen van de bevolking, systematisch opzij geschoven. Immers landsbelang.
    En dat is interessant, want ben ik voorbestemd om het land te dienen, is mijn geboorte daarom zodat van mij verwacht kan worden mijn leven en welzijn op het offerblok te leggen vanwege 'landsbelang'? Het wordt nog leuker als men zich afvraagt wíe bepaalt wat landsbelang is en wat niet.
    De parlementaire democratie, onder de valse naam volksvertegenwoordiging, heeft toch aantal zeer vervelende oorlogen opgeleverd. Het zijn altijd 'leiders' die het volk als kannonenvlees zien. Zij zien een ruil van leven voor 'landsbelang'als een gunstige.
    En ook nu weer: Liberalen vinden het juist dat die stoute Poetin afgestraft dient te worden. Velen onder de bevolking vinden dat niet zo een ernstig punt daar we een blik Huursoldaatjes makkelijk te betalen zijn, zolang men zelf niet gestoord wordt in de dagelijkse gng van zaken.
    Echter. Dienstplicht, dus het recht van de staat op het leven van burgers op te eisen, is opgeschort, niet afgeschaft.
    Dus als de bevolking meent dat het leven van huursoldaten en hun onbekende slachtoffers, niet zo'n belangwekkend vraagstuk is, een oorlog wordt begonnen, is de stap naar einde opschorting niet ver weg meer.
    NOS-Journaals, de NPO's aller landen, doen de rest.
    Naast het veroorzaken van oorlog( een gezond mens, of een onderneming zou zoiets nooit beginnen vanwege de enorme onzekerheden en onkosten), veroorzaken de parlementaire democratieën ook financiele crisissen.
    Draghi produceert nu voor zo'n 80 miljard per maand aan vals geld, aan ongedekte cheques. Als een burger zoiets zou doen, belandt hij/zij in het gevang en een ambtenaar niet. Want, daar heb je de brutale rechterlijke macht, de wet staat toe dat de staat vals geld mag uitgeven. Sterker nog, de staat mag de burger verplichten om dat geld als betaalmiddel te accepteren.
    De staat mag dus van de rechterlijke macht, tot aan de hoge raad toe, moorden en aan valsmunterij doen, de pendanterikken.. Want hoewel immoreel, het staat zo in de wet en de wet is heilig, al is het afkomstig van de slager die zijn eigen vlees keurt.
    Chaos is het gevolg. Invasie van vreemde volkeren, gerommel aan het 'oostfront' en een ophanden zijnde vernietiging van het financiele systeem en dus economie.
    En waarom. waarvoor ?
    Om we dat met z'n allen zo gewild hebben ?
    Neen, dat is het plan, maar niet ons plan.

    Waar heb ik mijn alu-hoedje gelaten....


    sirik

    BeantwoordenVerwijderen
  34. Sirik 10:04

    "Lijmen Jan, lijmen Jan, lijmen met z'n allen; lijmen tot je niet meer kan en dan maar carnavallen". Dit lied van nippofoob Wim Kan is steeds van toepassing.
    Gister het carnaval van Mainz op de duitse teve. Wunderbar. Alles is perfect; het publiek,de zang- en dansgroepen, de conférenciers. Ze zijn niet mis in hun kritiek op Trump, Wilders en Le Pen, maar dat alles op een leuke manier. Arnon Grunberg pleit sinds jaar en dag voor aansluiting van Nederland bij de Bondsrepubliek. Hij is niet de enige.

    Jéhan

    BeantwoordenVerwijderen
  35. "voor Europa: "Laat duizend naties bloeien"

    (Competitie, het beste medicijn.)

    "The only viable option for the productive members of society to seek redress of state oppression is to argue, work, and eventually fight for political secession and the fragmentation of states as much as possible. "

    Elk (politiek) systeem is gedoemd te falen, mits men te kiezen heeft.



    sirik

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Sirik 20:22

      "Secession". Van 1861 tot 1865 woedde in Noord-Amerika de Secessie-oorlog. Het resultaat was beslissend voor de verdere ontwikkeling van het Noord-Amerikaanse continent. De Geconfedereerden hadden en hebben veel sympathie bij rechtse Europeërs. Aan de zijde van de Geconferederrerden streden 3000 Cherokezen. De Geconfedereerden waren aardiger voor de Indianen dan de Yankee's zulks waren. Yankee's zijn en waren proleten.

      Jéhan

      Verwijderen
    2. De 'confederate states of America' hebben de 'American Civil war' verloren en dat is de reden waarom Amerika, net zoals Zwitserland dat wel is, geen confederatie is, maar een unie.
      Dus kun je nagaan hoe onderontwikkeld men is op de hoofdredactie van de Bron van Universele Waarheden en Fatsoen te NPO, AKA NOS-joernaal. Het ging toen niet om de negers noch slaven, maar om de vrijheid van het Zuidelijk (toen Frans georiënteerd) Amerika t.o.v. Noordelijk Amerika ( Engels).

      En een unie is veel erger dan een los verband wat een confederatie is.
      Het vreselijke van een unie is de vernietiging van competitie van bestuur.
      Werd een stukje Europees land, vóór, 1871 slecht bestuurd, dan was het heel eenvouding om te verkassen. De landen waren immers klein, Duitsland bestond uit zo'n 300 entiteiten.
      Het gevolg van deze mogelijkheid van 'stemmen met je voeten' , is dat besturen van een land(je) wel gedwongen werd zijn best te doen.
      Met de komst van de EUSSR is competitie onder besturen uitgesloten. En geen concurrentie betekent, monopolie. En monopolie betekent onderdrukking (islam) en ondrukking leidt tot decadentie.

      Dus dankzij de EU gaat eerst onze welvaart eraan, daarna de bevolking en daarna de EU zelf. Net zoals in voormalig CCCP. Maar dat is al zo'n dertig jaar bekend.........

      Conclusie...
      Lincoln is belangrijk om te bestuderen:
      Specialist: Thomas Dilorenzo (yt)(mises):

      www.mises.org/library/lincoln-and-bismarck-enemies-liberalism

      Ha, gevonden !

      Sirik

      Verwijderen
    3. Sirik 10:05

      "Zwitserland". Da's waar daar zijn overeenkomsten tussen Zwitserland en de Verenigde Staten qua vorm van bestuur. Beide landen zijn statenbonden, bonden tussen verschilllende staten, in Zwitserland "cantons" geheten . Het is daarom dat het in Zwitserland goed marsjeert, terwijl het in België een zooitje is met die taalstrijd.

      Jéhan


      Verwijderen
    4. Neen, Wallonië is voor veel Vlamingen geen alternatief. Voor de Zwitsers zijn andere kantons wél een alternatief.
      Zo kun je in hetzelfde culturele gebied van economische omgeving wisselen indien het bestuur van economische invloed is. De culturele drempel is betrekkelijk laag.
      Des te kleiner de geografie van een land is, of beter gezegd: des te kleiner het economische gebied is ten opzichte vanhet culturele, des te harder is de concurrentie van besturen onderling. De verhuisdrempel is laag.

      Of weer anders gezegd. Naar mate er weinig voor nodig is om te verkassen, ervaart het 'lokale' bestuur concurrentie.

      Daarom is de samenvoeging van kleine gemeenten tot een grote erg nadelig voor de bevolking. ( En leidt tot ondergang) Immers het bestuur wordt in 'dezelfde regio' eerder een monopolist. ( En daarmee wordt concurrentie, een alternatief, uitgesloten). Het maakt nogal wat uit of er in Limburg 100 gemeenten zijn of tien.
      De politieke elite wil tien want dan sluit je alternatieven uit, zie ijzeren gordijn.
      Het gevolg daarvan is dat het bestuur het steeds makkelijker krijgt en dus steeds slechter gaat presteren, met als gevolg ddat de ellende voor de bevolking stijgt.


      Verder stijgt tot het knapt.

      sirik

      Verwijderen
    5. De verhuisdrempel is voor de Noord-Amerikanen betrekkelijk laag. Echter de federale regering, met dank aan Lincoln, is te machtig waardoor de ( economische) invloed op elke staat ongeveer hetzelfde is. Verhuizen helpt dus minder.
      Al Noord-Amerika nu een confederatie zou zijn of nog beter, een vrijwillge tijdelijke samenwerkingsverband, dan zouden de (economische) verschillen, veroorzaakt door de statelijke besturen, groter kunnen zijn, waardoor de verhuiskansen kunnen stijgen. Deze dreiging houdt dus besturen in het gareel en dus zal Noord-Amerika het altijd beter doen dan Europa omdat bij de laatste geldt dat de vehouding cultureel verschil/ Km hoog is.
      Dus is de conclusie dat er gestreefd moet worden naar kleinere geografische bestuurlijke gebieden.
      Dat is beter voor de economie en voor de culturele diversiteit (PROEST).
      En het sprookje van 'een gezamelijke Europese markt'...... die was in 1600 ook aanwezig.
      En 'globalisering' is veel ouder dan 'Delfts Blauw'



      En de zeespiegel stijgt al meer dan 10.000 jaar. ( maar dat leren ze niet op de universiteit)


      sirik

      Verwijderen
    6. Sirik 11:47

      "Samenvoeging gemeenten nadelig..."
      U heeft gelijk. Amsterdam is een treurig voorbeeld. Het annexeerde in 1921 de Diemermeer en verschillende dorpen van Waterland (Zuid-Friesland) zoals Durgerdam, Nieuwendam, Schellingwoude, Holysloot en Buiksloot.
      Zulke krankzinnige maatregelen kunnen slechts ontstaan in het verwekelijkte brein van sociaal-democraten. Gelukkig zijn daar ook verstandige sociaal-democraten. Zo heeft de sociaal-democratische burgermeester Strumphler-Tideman verhinderd dat Diemen zelve werd geannexeerd door Amsterdam. Hij verdient een standbeeld. Thans heeft Diemen een hele enge burgervader, namelijk Erik Boog van Democraten '66. Eng dat die is. Onlangs stond van hem een foto, breedlachend,in Diemer Nieuws met een echtpaar dat 60 jaren getrouwd was en 30 jaren in Diemen woont volgens de tekst. Op zich niet kwalijk, maar nu komt het: Volgens de krant heet het echtpaar Kalti-Kaya, of Kaya -Kalti, ik vergat de volgorde. Een iegelijk die iets van turks weet ziet subiet dat het Turken en turkse namen betreft. Volgens de tekst bij de foto zijn het Amenniërs. Zo bedriegt men het volk. Want Armeniërs genieten bij ons, Europeërs, een betere reputatie dan Turken. Turk is bijna een scheldwoord.

      Jéhan

      Verwijderen
  36. Zoiets als 'radiale 'islam, extremistische islam noch gematigde islam bestaan niet. Dominee Pechtolt, halvegare Zijlstra, dommertje van de klas Roemer, Klavertje twee en de rest van van de toneelgroep "Mongeaulen der Tweede Kamer"....die bestaan wel.
    Islam is islam.Punt Al eerder dan 6 mei 2002 en 2 november 2004.
    Dat spul van de tweede kamer hoort in het riool... na zo'n vijftien jaar kansen te hebben gemist.

    En EU is de EU. Dus als de EU een gasleiding( zie project Nabucco/ jozias van Aartsen) door Syrië wil trekken, dan doen ze dat. Immers de EU en USA hebben niets met democratie te maken. Enkel Poetin komt op voor Russisch belang. Logisch, want anders legt Rusland het loodje en wordt het, net als Europa, vazalstaat van de USA., 'land of the free'.Zie Duitsland 1871.
    De islam is een handig stukje gereedschap om de Nederlandse cultuur te vernietigen En het bestuur van Nederland zo welwillend om de helft van de Surinaamse bevolking uit te nodigen in dit overbevolkt landje samen te leven. En daar bleef het niet bij: gastarbeiders die dankzij de FNV en masse afgekeurd voor voortzetting van arbeidzaam leven, kregen het paradijs aangeboden waar de Nederlandse arbeider voor moest opdraaien. En daar bleef en blijft het niet bij: Arme vluchtelingen, die, na aankomst en toelating, op vakantie gaan naar .. Somalië. Windmolens die meer kosten dan ze ooit op zullen brengen, Groningers, psychisch op de knieën gebracht, geld dat waardeloos wordt gemaakt en pensioenrechten die niets meer opleveren, een vijftig jaar durende woningnood en het platteland leegeroofd ten bate van de randstad.
    Het bestuur van parlemenaire democratieën zijn geen fatsoenlijke vrome mensen, maar óf incompetent óf crimineel. Trump wil daar een eind aanmaken. Nu Wilders nog.
    Maar volgens het Ministerie van Waarheid, NPO, heb ik het mis.

    Waar is toch mijn alu-hoedje...

    sirik

    BeantwoordenVerwijderen
  37. PVV: 31-40 zetels...
    en met een beetje hulp van de Turken richting 50...

    sirik

    BeantwoordenVerwijderen
  38. Sirik 22:22

    Nog 9 dagen, Sirik en we zullen zien dat de leider aan de macht komt. Voor velen zal zulks geen genoegen zijn . Zij zullen zich haastig voortbewegen, in groepen, als op de Dag des Oordeels...

    Jéhan

    BeantwoordenVerwijderen