De islamitische vrouwen van Halsema

Wat is dat toch met die hoofddoek? Waarom duikt-ie telkens op in discussies over integratie, emancipatie, segregatie en participatie? Wat is er zo bijzonder aan dat lapje stof dat we het er over moeten hebben? Steeds maar weer.

Oud-politica Femke Halsema zwengelt 'm nu weer eens aan. Afslingeren, vrije keuze hier, kledingpolitie daar, kopvoddentax uit 2009, de hoofddoek laat La Halsema maar niet los. Ze wil 'm zoo graag voor ons doorgronden dat mevrouw er voor de NTR een docu-serie over heeft mogen maken. Want het beeld dat er van islamitische vrouwen bestaat, klopt dat wel? Er wordt zo veel óver hen
gepraat, nóóít mét hen. Halsema, opgevoed met de hippie-gedachte 'leven en laten leven' reist er graag de islamitische wereld (waaronder het Engelse Birmingham) voor af want er moet toch iets positiefs te melden zijn? Een sprankje hoop voor het steeds islamofober en islamofobischer wordende Nederland, wat veel gevaarlijker dan dat ene lapje stof. Zo zit het toch?"

Aflevering één van 'Seks en de Zonde' wil helaas niet prikkelen. Iedereen kan bedenken dat er interessantere en eigenzinniger vrouwen met een islamitische achtergrond zijn, hier of elders in de wereld, een Ayaan Hirsi Ali schiet me te binnen, Nahed Selim, maar de vraag die natuurlijk gesteld moet worden is: kan een symbool van betekenis veranderen? Laat ik 't zo zeggen. Kan de hoofddoek, in landen als Marokko of Saoedi-Arabië niet bepaald een teken van vrijheid en gelijkwaardigheid, noch een teken dat islamitische mannen hun seksuele driften de baas zijn, kan zo'n negatief beladen symbool hier als gewoon kledingstuk dienst doen, zoals het hoofddoekje dat je moeder droeg als ze door weer en wind boodschappen ging doen?

Rechtsfilosofen als Paul Cliteur breken zich hier niet voor niets het hoofd over. Voor mevrouw-vrijheid-blijheid is 't eenvoudig: zolang 't maar een vrije keuze is. Ja, Halsema, hoewel somber gestemd, zal altijd de eerste zijn, samen met Anja Meulenbelt, Annelies Moors, Asha ten Broeke en vele anderen, om dáár voor te strijden. Lief hè, dapper ook, al is er geen sterveling in NL die verbiedt op straat een hoofddoek te dragen. Maar de vrouwen en meisjes die bij mij om de hoek wonen en die ik dagelijks tegenkom, hoe komt het toch dat deze hoofddoek bij hen zoo populair is? Dat zouden 'mijn dochters' en ik wel es willen horen. Bij de NTR. Niet per se om deze vrouwen te bevrijden hoor maar om de boel bij elkaar te houden. Nu moet ik na twee afleveringen vaststellen dat m'n beeld van islamitische vrouwen in NL aardig klopt. Ik wens Halsema succes maar vrees dat ze aan dat beeld de komende vier afleveringen weinig nieuws zal weten toe te voegen.

12 opmerkingen:

  1. Het is wat met die hoofddoeken. Vooral als je beseft dat moslims nogal agressief reageren op o.a kruizen en kruisjes, kerstbomen en niet halal-eten in de publieke sfeer.
    De intolerantie ten opzichte van andermans religie is opzichtig, maar politieke correctheid verbiedt ons daar de juiste conclusies uit te trekken.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Vergeet niet dat er veel goede moslims zijn die geen moeite hebben met kruisjes.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Goede moslims zijn dat zoiets als goede nazi's.

      Verwijderen
  3. Die zijn er vast, maar dat weten we pas als op de proef zijn gesteld en weerstand kunnen bieden aan de roep vanuit de islam

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Misschien een leuke actie/experiment voor Groen Linkse vrouwen om met hoofddoek EN kruis hier en daar te paraderen? Met hoofddoek alleen deden ze dat al eens, maar beide?

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Deze uitleg van een hoofdoek kwam ik tegen op het internet, ik sluit me daar volledig bij aan:
    "De hoofddoek is een vlag die moslimfundamentalisten op het hoofd van vrouwen planten om daarmee het veroverde gebied te markeren.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Ik denk niet dat een (negatief) symbool van betekenis kan veranderen, althans niet zo snel.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Valt natuurlijk uitstekend soep van te koken. Misschien heb ik nog wel ergens een recept liggen.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Halsema komt er achter dat de Islam een gevaarlijke gewetensdictatuur is, vrouwen extreem onder druk zet en afvalligen vermoord. Dat is dan 10 jaar te laat.
    In de oude wijken wisten de oorspronkelijke bewoners dat al 25 jaar geleden te vertellen,maar zij werden door Groen Links en de PvdA verketterd (en eigenlijk nog steeds).
    Een excuus wegens haar rol in dezen zou op zijn plaats zijn.
    Het zogenaamde 'opkomen' voor hoofddoekjes is een goedkope vrijblijvende bezigheid om zg. voor 'vrijheid' op te komen, daar juist hoofddoek-weigeraars in deze wereld bedreigd en beknot worden!!!
    En wel in die staten waar wij bij voorkeur??? onze olie uit betrekken.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Tot 1970 hadden niet alle maar toch heel veel vrouwen in Nederland ,en alle landen in Europa, een hoofddoek en een kruisje, waar hebben we het over.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Maar tijdelijk voor het netje houden van het haar tegen regen en wind, niet uit geloof of omdat vader, broer of manlief hun dat tijdelijke hoofdbedekking er permanent opsloegen omdat ze religieus waren.

      Iedereen had in 1970 een kruisje, nu 2014 heeft iedereen een kruis door obesitas. :-)

      Verwijderen