Van Heemstra en Kirmiziyüz staan te boek als erudiete theatermakers, type ‘linkse Gutmenschen’. In hun voorstelling gaan ze op zoek naar opvattingen over vrijheid van meningsuiting. Zo komen ze terecht bij Wil Schuurman, de vrouw van Hans Janmaat, leider van de Centrum Democraten, bij antifascisten die zijn mening letterlijk en figuurlijk bestreden, maar ook bij reaguurders, verzenders van haatmails (in Nederland zo’n 35.000 per dag) en extremistische moslims. In hun vlotte, slimme en goed
doordachte voorstelling, vol gereconstrueerde ontmoetingen, feiten en geestige associaties, brengen ze heel wat gevoelige onderwerpen ter sprake, en confronteren ze standpunten met elkaar op een manier die soms verwarring bij de toeschouwer zaait. Ze voeren al of niet bestaande personages op, die achter deze standpunten schuilgaan en komen erachter, dat deze niet eendimensionaal zijn maar verschillende kanten hebben. De twitteraar Gekke Toon die vindt dat Kirmiziyüz moet oprotten naar zijn eigen land of – op zijn verjaardag – dood moet, blijkt het blonde meisje Geert te zijn met een schildpad als huisdier. Met de buurvrouw van Van Heemstra, die haar ongezouten mening over buitenlanders en andersdenkenden in het trappenhuis ventileert, kun je ook gezellig praten. De antifasciste Godelieve staat nog steeds achter de actie van toen, waardoor de vrouw van Janmaat zodanig gewond raakte, dat een been geamputeerd moest worden. De makers tonen deze weduwe als een innemende vrouw.
In maart 1986 staken antifascisten de fik in een hotel in Kedichem waar de Centrum Democraten bij elkaar kwamen. Het was een ongeplande uit de hand gelopen actie. Met hun leider Hans Janmaat (1934-2002), die de multiculturele maatschappij de wacht aanzegde, wilde het zogenaamd weldenkende deel van de samenleving niets te maken hebben. Hij werd doodgezwegen, bedreigd en veroordeeld. Janmaat had niet het recht op vrije meningsuiting, waarop iedereen zich tegenwoordig beroept, het recht op het vrije woord dat nu ook vaak het recht op beledigen betekent. In hun voorstelling confronteren Van Heemstra en Kirmiziyüz de blinde vlek van de antifascisten met de schrijnende realiteit van weduwe Schuurman. Ze analyseren het gebrek aan nuance in de ‘linkse kerk’ van toen.
Ik hoorde op een feestje ooit een tamelijk hooggeplaatste PVDA’er zeggen: had ik maar een taal om kritiek te uiten op mijn eigen club. Van Heemstra en Kirmiziyüz hebben met hun respectievelijk verbale vondsten en beeldend vermogen die taal gevonden in een meeslepende theatervertoning. Niemöller en Bosma vonden de voorstelling mooi. Maar ze uitten ook kritiek: de makers hadden zich nadrukkelijker vóór Janmaat moeten uitspreken. Dat doen ze niet. Gelukkig. Leden van de Centrum Democraten gebruikten geweld en werden daarvoor veroordeeld. De wereld is intussen trouwens veranderd. Niets is meer alleen maar wit of alleen maar zwart. De politieke kleur van je standpunt kan in de ogen van deze theatermakers per keer veranderen. We hoeven niet persé het hele pakket van één kerk of één richting zo maar over te nemen. Maar dan is het wel nodig dat je je voortdurend informeert. Dat doen de makers van Jeremia, de naam van de klagende profeet in de bijbel die de Joden waarschuwde voor de Babyloniërs, in hun meeslepende voorstelling ter plekke, op het toneel, zoals nog tot en met april te zien is(speellijst troubleman.nl).
"Niemöller en Bosma vonden de voorstelling mooi. Maar ze uitten ook kritiek: de makers hadden zich nadrukkelijker vóór Janmaat moeten uitspreken. Dat doen ze niet. Gelukkig."
BeantwoordenVerwijderenBosma en ik hebben zoiets helemaal niet gezegd. Het wordt beweerd in NRC en hier wordt die leugen weer herhaald.
Joost Niemoller
Aan de heer Joost Niemöller
VerwijderenBravo voor uw moedige woorden.
U doet uw naamgenoot eer aan.
Kunt u de lezers van Hoeiboei diets maken wat U en Martin Bosma dan wel zeiden?
Wat vind u van de naam Kirmiziyüz?
Een oer-hollandse naam, wat? Kirmizi (zonder punten op de i) wil zeggen: karmozijn.
Yüz is honderd.
Sedettin zegt mij weinig.
Dîn is arabisch voor geloof.
Maar de muzelmanizering van turken is oppervlakkig.
Een Turk is in de eerste plaats Turk en dan pas muzelman. Als hij dat laatste tenminste nog is.
Veel turken zijn communist. Zelfs de val van de Sovjet-Unie heeft hen niets geleerd daaromtrent.
Als ik beelden terugzie van Hans Janmaat dan moet ik zeggen dat hij een vervelende toon heeft. Een zeur. Destijds had ik er een afschuw van. Maar als ik de woorden die hij sprak analyseer dan moet mij van het hart dat hij het wel juist heeft gezien. We kunnen ons nu afvragen of Hans Janmaat een vooruitziende blik had, of dat de maatschappij zo veranderd is dat hij gelijk heeft gekregen. Ik denk het laatste.
BeantwoordenVerwijderenBeste Joost Niemoller, Ik geloof u meteen. Ik had de bron (NRC) moeten vermelden. Dick Gilsing
BeantwoordenVerwijderen
BeantwoordenVerwijderenCitaat uit Gilsings opstel:
Niemöller en Bosma vonden de voorstelling mooi. Maar ze uitten ook kritiek: de makers hadden zich nadrukkelijker vóór Janmaat moeten uitspreken. Dat doen ze niet.
Dit staat in Gilsings opstel ´Antifascisten´ zonder aanhalingstekens!
Na protest van N. dat het citaat een leugen betreft, meldt Gilsing per ´Anoniem´ dat hij de bron van het citaat, de NRC, had moeten opgeven. Het is de NRC die liegt.
Maar Gilsing heeft het citaat zelfs niet tussen aanhalingstekens geplaatst. waarom niet? Ik vind dat plagiaat, Gilsing tendentieus en onbetrouwbaar.
Nog over Sadattin Kirmizi:
BeantwoordenVerwijderenSadattin wil zeggen "zuiver in het geloof".
Tin (geloof, godsdienst) is de stemloze verturksing van het arabische "din".
In het geval Sadattin Kirmizi zal zulks eerder betekenen:
zuiver in het marxistische geloof.
Want de meeste Turken op nederlandse bodem stemmen ofwel Groen Links ofwel Partij van de Arbeid.
Wat betreft Janmaat, hierzie het Janmaat-lied
Janmaat is onze Leider
hem loont niet guldener sold
dat van de hemelse tro-onen
voor zijne voe-oeten rolt
Eens waren wij communisten
Vakbond, marxist , F.N.V.
Nu zijn wij nationali-isten
marsjeren met Hans Janmaat mee
Diets onze vloeren en ouwen
Ras stroomt de Rijn weder vrij
breken de vij'nden de klauwen
Janmaat is immer daarbij
Janmaat, Janmaat voor allen
Neerlands onsterf'lijke held
Janmaat is nimmer gevallen
Janmaat is nimmer geveld.
Een ander lied, populair bij Janmaat-fans luidt aldus:
BeantwoordenVerwijderenZiet gij in't oosten het morgenrood?
Het licht van de vrijheid, de zonne.
Wij zullen verwinnen of leven of dood
Mag komen wat immer daar wille
Waarom toch nog treuz'len
Houdt op met het hader'n
ons vliet ja het arische bloed door de adr'en
Volk aan 't geweer
Volk aan 't geweer.
Vele jaren die gingen voorbij
het volk was in knechtschap geboren
Verraders en roden die maakten stampij
Ons leek ja de toekomst verloren
In 't volke geboren gewerd ons een Leider
Die hoop en verwachting voor Dietsland verbreidde
Volk aan 't geweer
Volk aan 't geweer.
Jongens en meiden en man voor man
Omklemmen het leeuwenvlagbanner
Wat burger wat bouwer wat arbeidsman
Zij zwaaien het zwaard en de hamer
Zij strijden voor vrijheid voor arbeid en brood
O Dietsland ontwaak nu
Beëindig de nood
Volk aan 't geweer
Volk aan't geweer
Hannes Janmaat voert ons aan
BeantwoordenVerwijderentralalalalalala
Hij die de slag gewon
leermanvanbabieja-a-aan
Hij die de slag gewon
leermanvanbabiejaan
Joop de Uyl van de P. van de A.
tralalalalalala
Viel in des Janmaats hand
leermanvanbabie-ja-a-aan
Viel in des Janmaats hand
leerman van babiejaan.
Alle bloemlein stonden rood
tralalalalalala
heissa wien snijdt de dood?
leermanvanbabieja-a-aan
heissa wien snijdt de dood?
leerman van babiejaan.
En wie ons dit liedlein zong
tralalalalalala
werd Hans Janmaat genaamd
leermanvanbabieja-a-aan
werd Hans Janmaat genaamd
Leermanvanbabiejaan.
Als de gouden avondzonne
BeantwoordenVerwijderenstuurde hare laatste schijn ja laatste schijn
trok een regiment van Janmaat
langs de Amstel en de Rij-ij-ijn
trok een regiment van Janmaat
langs de Amstel en de Rijn.
Treurig klonken hunne lied'ren
door de kleine stille stad ja stille stad
want zij droegen ja ten grave
enen Janmaat-kamera-a-aad
want zij droegen ja ten grave
enen Janmaat-kameraad
En de moeder in de verte
zonden zij een laatste groet ja laatste groet
dat haar zoon met trots gevallen
door het hart trof hem het schò-ò-ot
dat haar zoon met trots gevallen
door het hart trof hem het schot.
Koppig woeien hunne vanen
als zij zonken hem in 't graf ja in het graf
en zij zworen eeuwig wrake
voor de Janmaat-kamera-a-aad
en zij zworen eeuwig wrake
voor de Janmaat-kameraad
Gij zijt niet vergeefs gevallen,
zwoor'n aan 't grave zij opnieuw ja steeds opnieuw
driemaal kraakten dan de salvo's
gij waart Hannes Janmaat trou-ou-ouw
driemaal kraakten dan de salvo's
gij waart Hannes Janmaat trouw.
Als de rode morgenzonne
stuurde hare eerste schijn ja eerste schijn
trok een regiment van Janmaat
verder in de strijd daarei-ei-ein
trok een regiment van Janmaat
verder in de strijd daarein.