Structureel geweld



Terwijl hij zijn veertiende flesje pils uit de krat trekt
en met de wipper, zonder te kijken, kreunend openduwt
- zoals de orang oetan,
zonder zijn blik van het publiek te wenden,
een pinda tussen duim en dierenvinger knappend pelt -
klaagt Hugo R. luid tot mij voort:
'Mijn lijn wordt afgetapt. Al maanden.'
'Je wàt wordt afgetapt?'
'Mijn telefoon. Ik word afgeluisterd: het klikt.'
'Ongehoord,' zeg ik, terwijl ik denk:
'Wat valt er bij jou af te luisteren?'

Gerard Reve

(1973)

Uit: Gerard Reve - Verzamelde gedichten

Bestellen?

3 opmerkingen:

  1. Is dat Hugo Raes? Of een andere Hugo R? Op Hoeiboei zullen ze het antwoord wel weten. :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. En ik ben een andere Lezer, d.w.z. de Lezer die hier al jaren af en toe een reactie plaatst. Kan gebeuren.
    Dat moet haast wel Hugo Raes geweest zijn, in 1973 behoorlijk populair. Ik moet bekennen dat ik bijna al zijn werk heb gelezen. Er zullen maar weinig nog levende, eens populaire schrijvers zijn die zo totaal vergeten zijn als Raes.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Foto van ontmoeting in 1969 Hugo Raes, Reve en 'Teigetje' in de Agrippa-online van Letterenhuis.be

    BeantwoordenVerwijderen