Heette ik maar Fatima

Soms zou ik willen dat ik een allochtoon was. Een allochtoon in Nederland. Begrijp me niet verkeerd. Ik zou niet graag een allochtoon in Marokko of Turkije willen zijn. Al zou ik die talen dan nog zo vloeiend spreken, dat geeft beslist te weinig voordelen, if any.

Een allochtoon in Nederland dus. Mijn huid zou dan licht getint zijn als die van Fatima Elatik - o wat mooi! - of donkerder, als die van Ayaan Hirsi Ali - prachtig! - en ik zou luisteren naar de naam Fatima, Samira, Hassnae of misschien wel Aisha. Mijn ouders zouden hier niet geboren zijn maar ik lekker wel, of ik zou

lees verder in METRO of op de METRO-site hierrrr

10 opmerkingen:

  1. Deze reactie is verwijderd door de auteur.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ongelooflijk kortzichtig en simplistisch stukje tekst. Ik had al geen hoge pet op van de Metro, maar dat een eindredactie zulke steken kan laten vallen verbaast me zeer.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. De aandacht voor allochtone moslims in dit land door de media is deels terecht. Er zijn immers vele conflicten in de wereld in moslim landen. Echter de positieve discriminatie zou beter aangetoond moeten worden. Noem ze vooral op. Voor mijn gevoel worden er vele honderden zo niet duizenden ambtenaren aan het qerk gehouden in de pamper industrie.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. De meeste culturen staan afwijzend(er) tot ambivalent t.o.v. de vreemdeling.

    Traditioneel-Tibet was onder het regime van de Oceanen van Wijsheid, de Dalai Lama's (Gyalwa Rinpoche) onderworpen aan strenge wetten tegen het helpen van vreemdelingen. In Japan waren ze evenmin verzot op vreemdelingen - de Hollanders op Decima waren absoluut uitzondering - en in Keizerlijk China werden Westerlingen kuai tse is (zoiets als) vreemde duivels genoemd.
    Vogelvrij en onder hemelse sanctie is de vreemdeling iemand met wie je structureel twee kanten op kunt. En is het de primitieve samenleving gegeven beide zijden als evenwaardige mogelijkheden te demonstreren. ‘Indien’, schrijft C. Lévi-Strauss, ‘onder meer bij de Ifugao op de Filippijnen de meest algemene betekenis van aidu vreemdeling is, en indien de afgeleide betekenissen daarvan 1. aanverwant (geallieerde) en 2. vijand zijn, dan is het volkomen duidelijk dat die laatste twee betekenissen twee onderscheiden modaliteiten zijn van, of exacter twee manieren van kijken zijn naar dezelfde realiteit’.

    In Nederland staat de vreemdeling er beduidend beter voor. We zijn gek op hem, en wij zijn gek. ´Heette ik maar Fatima´ laat dat badinerend goed zien, wij vereren de vreemdeling, en kunnen in hem niet meer als de Ifugao een mogelijke vijand zien. Wat onvoorzichtig is.
    Hoe dat sacrosancte beeld van de vreemdeling zich in ons collectief bewustzijn heeft genesteld weet ik niet. Misschien moet hij ons uit de penarie redden waarin wij elkaar inmiddels zelf hebben gewerkt. Wij hebben behoefte aan leiders, heiligen en helden, vertrouwen elkaar niet meer, en worden zij nu uit de verte verwacht. Omdat wij voelen dat wij ze nooit zelf kunnen zijn. In geen geval je buurman of je collega, van wie je zeker weet dat ze niets meer zijn dan jij. En van jezelf ben je je bewust dat je geen held bent en dat maakt dat een ander het van jou ook niet mag zijn. Trouwens, met iedereen die je zo’n beetje kent en het zou wagen zich te verheffen, reken je meedogenloos af. Wat een verbeel¬ding! En zo ontstaat er een structurele opening waardoor de vreemdeling verduizendvoudigd kan binnen stromen. Je hebt geen idee van wie hij is en dus kan hij best een heilige of een held zijn. En dat de meeste mensen deugnieten zijn, voor die waarheid ben je deze keer ongevoelig. Bij het vernemen van het magische woord vreemdeling laten instinct en intuïtie je in de steek en neemt een idiote ideologie de wacht van je over.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. "´Heette ik maar Fatima´ laat dat badinerend goed zien, wij vereren de vreemdeling, en kunnen in hem"

    Neen, er zijn namelijk mensen onder ons die rotsvast geloven in de goedheid van de staat. en dientengevolge geloven zij in een multiculturele staat omdat de regering dat zegt,... via de diverse staatsmedia.
    Dus is het tergend lang wachten tot ook bij hen het kwartje valt.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. BETER MOSLIM IN NL DAN ATHEÏST IN TURKIJE OF MAROKKO.

    In zijn column als reactie op “Heette ik maar Fatima” van Annelies van der Veer schreef Umar Mirza (14/8) “dan zou ik niet ter verantwoording worden geroepen voor extremisten”. Als tegenstander van de islam (de ideologie tegen de “ongelovige Untermensch”) vind ik dat helemaal niet zo “racistisch”. Mirza kan dan wel een (volstrekt ongeloofwaardig en tegenstrijdig) citaat uit Mohammeds Koran aanhalen (“God heeft volkeren en gemeenschappen geschapen om elkaar beter te leren kennen”) er zijn maar liefst 349 citaten uit dat zelfde zgn goddelijke boek die haat zaaien tegen andersgelovigen. Regel 2 van Annelies’ column gaat over de behandeling van allochtonen in hun eigen landen. Atheïsten worden in Turkije en Marokko zelfs veroordeeld. Een bekende Turkse pianist wegens “belediging van de islam” en in Marokko is eten en drinken in het openbaar tijdens het vreetfeest ramadan zelfs verboden.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Na decennia onder de nadelige gevolgen van de multiculturele waanideeën van onze regering geleden te hebben, kunnen we nu gerust aannemen dat ons land zonder islam ontzettend veel beter af zou zijn geweest.

    BeantwoordenVerwijderen