De volkswijsheden en scabreuze grappen van Gerard Reve (6)

"Beter één lul in de hand dan de lucht van tien"



[Bron: Ons Leven Met Reve - Teigetje & Woelrat, uitgeverij Balans. Bol.com.]

4 opmerkingen:

  1. Deze reactie is verwijderd door de auteur.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Op het artikel ‘Ontwikkelingshulp en massa-immigratie: Cui bono? van Arabist Jansen is veel en fel gereageerd. Waarom dat bij ons zo is, leert de Bijbel. Aldus.
    Ontwikkelingshulp komt neer op de gift-om-niet. Die heeft een libidineuze werking. Hoe slecht het dan met je kan aflopen, is het verhaal van Ananias en zijn vrouw Saffira (Handelingen 5). De passie van de Christelijke gift had zich van hen meester gemaakt. Bedwelmd, in een roes geraakt, verloor het echtpaar het leven.
    Deze geschiedenis tot een schier-anecdotisch incident te bagatellise¬ren, lijkt onjuist. Het blote feit dat het in het boek ACTA APOSTOLORUM is opgenomen, pleit ervoor aan te nemen dat de Kerk zich reeds vanaf haar prille bestaan van het mogelijke kwaad van de gift bewust is ge¬weest. Ananias en Saffira dienden ter voorbeeld, als daders, maar ook slachtoffers van een ideologie met haar gevaarlijke boodschap van de absolute gift.
    Die roes waarin A&S kwamen te verkeren, deelt zich mee - wat nu niet meer kan verbazen - aan reageerders op het onderhavige essay. Vooral zo’n type als Goedblick wordt leerzaam. Inhoudelijk zijn zijn bijdragen die van een kleffe praatjesmaker, maar hun hysterische lading kunnen we nu thuisbrengen en hebben we dan via Goedblick wel een interessante observatie gedaan. De wortel van het kwaad van de absolute gift is ermee gevonden.
    Wat dat ‘kwaad’ betreft: vergl. in dit verband mijn verwijzing naar Rousseau in mijn reactie van 28 juni, 2013, 12.24u.

    OWH als geseculariseerde diakonie! Moderne gevers is het geboden zich te bezinnen op de aanwezige graad van immuniteit tegen de giften bij de mensen die ze ermee bekogelen. Het wegschenken van andermans bezit is een rage van onze tijd. De ellende die onze ontwikkelingshulp teweeg heeft gebracht – bevolkings-explosies - is niet meer te overzien. We hadden beter kunnen weten, want wisten we: ‘als te goed is buurmans gek’. OWH is gek, wij zijn gek.

    BeantwoordenVerwijderen

  3. Of je een kameel berijdt of een auto stuurt, of je het zwaard hanteert dan wel een Kalashnikov, het een of het ander is effectiever, bloediger, maar behoeft in termen van religie, ideologie en andere culturele passies geen verschil te maken.

    Dit begrepen kun je in H. Philipse’s (Utrecht) ‘Stop de tribalisering’, dd 2003, de Oriënt herkennen zoals hij vanouds was, en nog is:
    ‘Het gebruik van geweld’ (schrijft Ph.) ‘- in tribale samenlevingen - is een wezenlijk onderdeel van conflictoplossing. […..]. Regerende klieks in Arabische landen zijn tribaal van aard en moeten hun onderdanen wreed onderdrukken omdat ze voortdurend worden uitgedaagd door concurrerende groepen, zodat een dialectiek van machtsverwerving en uitdaging het geweld gaande houdt. Nederland is het Madurodam van dergelijke groepsconflicten geworden. Alleen de Hollander die door onwetendheid de onderliggende groepsmoraal niet doorgrondt, spreekt hier van ‘zinloos geweld.’ Juist doordat dit geweld door de betrokkenen als zinvol, ja zelfs als onvermijdelijk voor het behoud voor eer wordt ervaren, is het moeilijk tegen te gaan.’ (bold v.s.d.).
    Bij dit verhaal past een foto van de ondergang van Khadaffi.

    Oriëntalisme! Is Azië een masker, de Oriënt verholen en onverholen haat, luidruchtige masculine vriendschap, permanent toneel van bitter verraad. Je kunt er - Kethelby - romantisch over doen, maar: het spuien van lawaaierige emoties op het hysterische af, hitte, stof en vliegen, het afranselen van overbeladen ezels door hun meesters, het benauwend gebrek aan ‘privacy’, dát is de Oriënt. Overbevolkte! Said heeft dat willen verbloemen, het dagelijks Nieuw ontmaskert hem dagelijks

    Wat hier de Arabische lente wordt genoemd, kan ceteris paribus op niets beters uitlopen dan wat er aan vooraf ging. Zelfs wat primitieve filmbeelden hier over de opstanden in Libië, Egypte vertoond, konden dat duidelijk maken: een gruwelijk anti-feminisme, een stupide anti-semitisme annex anti-Israelisme, de verkrachting van Khadaffi, de daden van geweld tegen Christenen.

    Initieel kunnen bij enkelingen democratisch gevoelens bij het ontstaan van de Arabische lente een rol hebben gespeeld, maar niet doorslaggevend. Vox populi in de Oriënt weet niet wat democratie is, zij heeft daarvoor uitsluitend de Islam als ervaring. Zij zal die op god uitbrengen, Allah. En de ellende begint opnieuw. Ahmad denkt daar dat democratie is wat hij Ahmad wil, en Yusuf wat Yusuf wil; daarna gaan ze vechten en moet er een dood. Wie wint is de dictator. Logisch. En o ja, Mina of Ayesha moeten altijd zwijgen.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Zinvol of zinloos geweld past niet in de hedendaagse formuleringen.Geweld is geweld. Dat kan toeslaan in uitgaanspubliek,maar ook veel grootschaliger,zoals totalitaire regimes dat toepassen of hebben toegepast,zoals nationaal-socialisme,communisme,de Rooms-Katholieke kerk in de middeleeuwen,protestanten en Roomskatholieken in de jaren'70 van de vorige eeuw,en de overblijvende partij,de islam die op dit moment bezig is het hele Midden-Oosten uit te moorden,op Israel na.Ze zullen zich vele malen bedenken hen aan te vallen gezien de slagkracht van Israel......

    BeantwoordenVerwijderen