Is diversiteit schadelijk?

Roemenen vonden in ons land dit jaar al emplooi in kunstroof en zakkenrollen, maar per 1 januari 2014 staan de grenzen officieel voor hen – en de Bulgaren - open. Roemeense politiemensen komen de onze assisteren. Misschien kunnen ze die van ons erop attenderen, dat langere straffen preventief kunnen werken. Nu gebeurde het dat zakkenrollers die tijdens Gay waren opgepakt op het Prinsengrachtfestival al weer in hun slechte gewoonte vervielen. Mijn portemonnee is ook gerold, dat wil zeggen het geld is eruit gehaald, gewoon op straat. Ik weet niet of het Roemenen waren. Niet alle Roemenen zijn dieven. Er is trouwens ook een omgekeerde beweging gaande. Amsterdamse politici wilden damherten uit de Waterleidingduinen transporteren naar Bulgarije en Roemenië, omdat er te veel van zijn. Waar ze elders tot smakelijke reebout verwerkt zouden worden, gaan ze bij ons lekker fijn op reis. En Limburg zou Limburg niet meer zijn zonder Oost-Europese immigranten. Al jaren sterven daar meer mensen dan er geboren worden. Immigratie uit de MOE landen maakt aan deze neerslachtige krimp een einde en helpt Limburg er economisch weer een beetje bovenop. Is diversiteit nu schadelijk of niet?


Twee Roemeense dorpjes trekken veel buitenlandse journalisten. Dat zijn Carcialu, aan de oostkant van de Donau, waar de moeder van één van de kunstdieven een Picasso en zes andere schilderijen uit de Kunsthal in Rotterdam de tegelkachel in schoof. Twintigers en dertigers zijn er nauwelijks te vinden. Die werken in het buitenland. Alleen de Dogaru-familie was meer van het snelle geld en de snelle auto’s. Voor een Dacian Logan ga je toch geen vijf jaar werken als je met een beetje handigheid ook een Porsche kunt binnenhalen? De kunstroof bleek het toppunt van amateuristische klungeligheid. Mama Dogaru die haar zoon zo graag uit de handen van de politie wilde houden, verdwijnt voor minstens een decennium achter Roemeense tralies, zoonlief nog langer, en Europa is zeven kunstwerken kwijt. Het andere dorpje is Buzescu, ten westen van Boekarest, waar de nodige ‘zigeunerpaleizen’ staan. Bizarre huizen, met Japans aandoende koepels of geïnspireerd op Griekse tempels, geflankeerd door jaguars, Mercedessen CL-klasse of Audi’s Q7. Ze behoren toe aan de Kalderas, een zigeunervolk waarvan de naam zoveel betekent als koperslager. Ooit trokken ze met paard en wagen door Roemenië om handgemaakte distilleervaten, voor het stoken van brandewijn, te verkopen. Volgens eigen zeggen werken ze hard als schoonmaker elders in Europa. De inwoners van Buzescu situeren hun ‘werk’ in de criminele sfeer van kinderhandel en diefstal en vinden dat ze de naam van Roemenië te grabbel gooien. Erik Snel, die als socioloog aan de Erasmus Universiteit onderzoek doet naar nieuwkomers uit Oost-Europa, en Dirk Korf, hoogleraar criminologie aan de Universiteit van Amsterdam en schrijver van Roemenen in Nederland, stellen dat de 17 duizend Roemenen die nu officieel in Nederland staan ingeschreven vaak hoog opgeleid zijn en , o.a. door de slechte naam van zakkenrollers, veel minder een groepsgevoel hebben dan bijvoorbeeld Polen. Zij zijn geen zakkenrollers, skimmers, inbrekers of schilderijendieven. Die bezigheden zijn favoriet onder een kleine groep van niet-geregistreerden.

In tegenovergestelde richting zou dus een kudde damherten uit de waterleidingduinen op pad gaan. De transportkosten zijn berekend en natuurontwikkelaar Wouter Helmer wil de damherten voor vertrek nog onderwerpen aan een veterinaire inspectie, want in de ruige Karpaten zitten ze natuurlijk niet te wachten op dieren met westerse welvaartskwaaltjes. Daar krijgen onze damherten te maken met wolven en beren. Dat is andere koek dan het Amsterdamse gemeentebestuur, de enige natuurlijke vijand in het thuisland. Ze zullen daarover bijgespijkerd moeten worden in een stevige inburgeringscursus. Jammer dat die ene wolf uit het Oosten onlangs niet uitkeek bij het oversteken, anders had hij zijn diergenoten in de Waterleidingduinen al vast wat praktijklessen kunnen geven. Verplaatsing van flink wat beren en wolven uit de Donaudelta naar dit duinengebied zou ook een oplossing voor overbevolking kunnen zijn, maar dat gaat in crisistijden waarschijnlijk te veel kosten. Inmiddels hebben de Amsterdamse politici om dezelfde reden de transmigratie van de damherten afgeblazen. Een aantal dieren zal worden neergeschoten waartegen verschillende natuurorganisaties al protest hebben aangetekend.

“Ze zijn welkom”, zegt Kees van Rooij, burgermeester van Horst aan de Maas. Hij vindt de komst van Oost-Europese migranten van essentieel belang voor de Limburgse economie, waar de bevolking vergrijst en jongeren naar het westen van het land migreren. “Als wij alle werklozen in de regio inzetten en de arbeidsmigranten terugsturen, hebben we nog steeds een tekort aan arbeidskrachten.” Gedeputeerde Patrick van der Broek (CDA) benadrukt dat “Limburg niet alleen de handen maar ook de hoofden van buiten nodig heeft voor de welvaart van de provincie. Ze werken niet alleen in de landbouw, maar ook in de zorg, de logistiek en de dienstverlening.” Een tekort aan ‘hoofden’ doet zich niet alleen in Limburg voor. De schattingen lopen uiteen maar in 2016 zou er in Nederland aan technici alleen al een tekort van meer dan 150.000 zijn. Scheepsbouwer IHC Merwede kreeg begin augustus een Braziliaanse order van 1 miljard euro, maar kan geen Nederlandse technici vinden. De Brabantse chipmachinefabrikant ASML had dit voorjaar zo’n twaalfhonderd vacatures beschikbaar en bij de Rotterdamse havens komen per jaar zo’n tweeduizend banen vrij. Allemaal technische functies voor mbo’ers en hbo’ers.

Schadelijk of niet, migratie is er altijd geweest. En derhalve ook diversiteit. De VS zijn het grootste immigratieland ter wereld. Ongeveer de helft van de huidige Amerikanen stamt af van de oorspronkelijke koloniale bevolking, met inbegrip van de slaven. En dan is er nog een handjevol Indianen over. De andere helft bestaat uit immigranten, waarvan er vier miljoen oorspronkelijk uit Nederland afkomstig zijn. “Wij zijn de Romeinen van de nieuwe wereld,het grote assimilerende volk”, beweerde de schrijver Oliver Wendell Holmes. Rond de eeuwwisseling was John Abizaid, zoon van Libanese christenen, de hoogste Amerikaanse militair van het Central Command, waar het Midden-oosten onder valt. Mijn broer woont in diezelfde VS en is getrouwd met een vrouw, geboren uit een Chinese vader en een Duitse moeder. Amerika is een smeltkroes, wat tot uitdrukking is gebracht in zijn wapenspreuk E pluribus unum. In deze gedachte van eenheid in verscheidenheid ligt een onoplosbare spanning besloten, die de dynamiek van Amerika uitmaakt. Ondanks de verscheidenheid langs etnische en religieuze lijnen zou je kunnen zeggen dat Amerika de enige plek is waar tot nu toe de Europese integratie echt is gelukt. Ook onder Aziatische Amerikanen is het aantal gemengde huwelijken groeiende. Dat neemt niet weg dat de geschiedenis van immigratie en diversiteit in Amerika ook een geschiedenis is van etnische conflicten en weerstand tegen nieuwkomers. Over het algemeen hebben echter degenen die een gevestigd belang hadden bij de komst van migranten, vooral de ondernemers die zochten naar goedkope arbeidskrachten, het gewonnen van het verzet tegen de nieuwkomers.

Zo is het ook gegaan in de jaren zestig en zeventig in Nederland en andere Europese landen. Het waren niet de politici, religieuze leiders of gladde geleerden die immigranten haalden maar op goedkope arbeidskrachten beluste werkgevers. Diversiteit was niet een politiek of religieus streven maar werd een onontkoombaar gegeven, toen werkgevers hun zin hadden doorgedrukt. Politici en anderen konden proberen enige eenheid in de verscheidenheid te brengen en een immigratiebeleid voor de toekomst te ontwikkelen, zoals in de VS, en ook in Canada en Australië, met vallen en opstaan is gebeurd. Om te spreken van ‘het falen van diversiteit’ heeft in deze context niet zoveel zin. Diversiteit is er altijd geweest als gevolg van de blijkbaar niet te bedwingen drang van werkgevers om nieuwe en goedkopere arbeidskrachten te halen, van werknemers om elders meer loon te zoeken voor hun arbeidskracht en van mensen die geweld en vervolging ontvluchten. Politici en anderen mogen proberen om deze volksverhuizingen in goede banen te leiden. Daarover kunnen ze natuurlijk behoorlijk van mening verschillen. Als politici tot beleid maken hele kuddes te verhuizen, zoals de damherten uit de waterleidingduinen boven het hoofd hing, dan gaat er gegarandeerd iets mis. De Amsterdamse politici hebben dat inmiddels ingezien. Er zijn ook politici die immigratie en diversiteit gebruiken om eigen mensen bang en nieuwkomers zwart te maken. Ze lijken niet zo geïnteresseerd in het oplossen van problemen die ze terecht signaleren maar eerder in het creëren van een vijandbeeld. Want een vijand schijnen we hard nodig te hebben. Het is een herkenbaar en primitief verlangen dat niet altijd de vrije teugel hoeft worden gegeven. En dat heeft niets te maken met oikofobie, de angst voor het eigene. Juist de behoefte om je een vijand te verschaffen op wie je kunt neerkijken wordt nogal eens geboren uit een gebrek aan zelfrespect.

Oh ja, hoe ging het met mijn portemonnee, of het geld daarin? Ik liep op straat en werd aangehouden door een man. Hij hield een muntstuk van twee euro omhoog en vroeg: “Kunt u dit wisselen in kleinere munten?”.  Ik had er niet zoveel zin in, want waar heeft iemand dat voor nodig. Maar ik wilde niet achterdochtig zijn. De man sprak trouwens onberispelijk Nederlands. Al ben ik geen xenofoob, het gaf mij hoe dan ook enig vertrouwen. “Ik zal eens kijken”, zei ik en ik voegde de daad bij het woord. Uit mijn portemonnee viste ik een muntstuk van 20. Blijkbaar ging het de man niet snel genoeg, want hij graaide in mijn beurs. Ik reageerde geïrriteerd: “Wilt u van mijn portemonnee afblijven!” De man deed een stap naar achter. Ik haalde nog een muntstuk van 20, 10 en 50 tevoorschijn en gaf hem deze met tegenzin. Waarom deed ik dit nog? Waarvoor had hij die nodig? Hij nam ze in ontvangst en verdween. Toen ik bij de kassa van een supermarkt mijn portemonnee weer tevoorschijn haalde, zag ik dat mijn papiergeld verdwenen was. Wat een naïeveling was ik toch. En hoe kon het dat ik niets in de gaten had op het moment dat deze Hans Klok van de straat me 75 euro ontfutselde? Want dat was het verloren bedrag. Ik probeerde me de man in herinnering te roepen. Ik zag vooral de grote pukkel op zijn ene wang en zijn vlassige blonde snorretje en hoorde zijn in accentloos Nederlands uitgesproken vraag: “Kunt u dit wisselen in kleinere munten?”

43 opmerkingen:

  1. De politici hechten er alle waarde aan om die gauwdieven hierheen te halen,net als de Turken en Marokkanen destijds.De autochtone Nederlander is te duur en die worden geloosd om die zigeuners aan werk te helpen,al komen ze daar natuurlijk niet voor naar Nederland.Ik ben PVV-kiezer van het eerste uur omdat het politieke klimaat zo verrot is als dat van Italie waar de maffia domineert.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik was op zoek naar de representatieve zin en meende het gevonden te hebben in:
    "Daarover kunnen ze natuurlijk behoorlijk van mening verschillen. Als politici tot beleid maken hele kuddes te verhuizen, zoals de damherten uit de waterleidingduinen boven het hoofd hing, dan gaat er gegarandeerd iets mis. "

    Politici behandelen burgers gelijk een kudde damherten. Men beslist maar wat en dan wordt de bevolking verantwoordelijk/schuldig gemaakt.
    Als je voortijdig op problemen wijst, heet dat bangmakerij..

    Maar dat was dus de verkeerde zin. Het is namelijk deze:
    "Want een vijand schijnen we hard nodig te hebben"
    'Schijnen' is niet 'lijken' is niet 'zijn'.
    Bij elkaar gekletste onzin wordt zo waarheid.
    Dat is de kern van dit stukje.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. P.s.
      Wat we gemist hebben is de vraag betreffende de agressie van bovenaf opgelegde diversiteit.
      Dwang dus. Geen democratie, noch inspraak, maar dwang. Immoreel dus.

      Verwijderen

  3. Dat gewauwel over die damherten maakt Gilsings opstel volstrekt ongenietbaar.

    HPax

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Binnen een natiestaat vermindert diversiteit het zogeheten sociale kapitaal, dwz het onderling vertrouwen en allerlei vormen van vrijwillige klein- en grootschalige solidariteit. Daarom is diversiteit schadelijk en niet positief.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Zie België. Treinongelukken die voorkomen hadden kunnen worden indien men maar bereid zou zijn geweest om naast het frans ook Nederlands te willen spreken. Mensen in Brussel die door de taalbarrière in het ziekenhuis onnodig de dood vonden. Één land en twee besturen en dus ook twee budgetten. Was er geld voor een viaduct in Wallonië beschikbaar, moest er ook eentje het Vlaamse platteland met zijn nutteloze aanwezigheid opsieren. Miljarden zijn er zo verspild.
      De PS, de grootste Waalse partij, koopt zijn stemmen dmv 'sociale rechtsvaardigheidsuitkeringen'. Levenslang genieten van het geld verdiend door medelandgenoten wiens taal men niet wenst te spreken, wegens chauvinisme en een onterecht superioriteitsgevoel.
      De gevolgen zijn er naar. NVA is de grootste en wil splitsen, eigen belastinggeld eerst. De Walen raken hun inkomensbron kwijt en verarmen.

      Maar het kan nog erger.

      De inwoners van elke Nederlandse provincie met een grens, met Belgie, of Duitsland, worden in de niet zoverre toekomst opgescheept met mede-inwoners van de nieuwe EU-regio met een heel andere cultuur. Multimiljonair P.Rosemuller (De uitvinder van: "De Nederlander bestaat niet") wordt bovenbaas van de eerste EU-regio. En als éen schaap over de dam is......
      Een klein legertje ijverige dorknopers zijn al jarenlang drukdoende om Nederland en de inwoners ervan over de grenzen heen te verdelen. Ondersteund met een flinke dosis propaganda.
      Niets van dit alles bij : "Zomergasten", NOS-Journaal of de RTL's. En ook niet bij "boer zoekt vrouw" oid.
      Over vijftig jaar bestaat Nederland niet en praten steeds meer Europeanen minder Nedderlands. De gevolgen zullen enorm zijn.

      PVV 32 ; CPV(CDA;VVD;PVDA): 45

      Verwijderen
  5. Het naar Nederland halen als gastarbeiders en toelaten als asielzoekers van grote aantallen aanhangers van een geloof dat vijandig staat tegenover de kernwaarden van onze Westerse beschaving, is op termijn een recept voor multiculturele chaos. Een chaos die er uiteindelijk toe leidt dat de meest kinderrijke en gewelddadige cultuur hier de baas wordt. Hoe dat proces er in zijn een voorlaatste fase uitziet, kunnen we nu zien in Egypte en Syrië. De laatste fase van deze door de koran en sharia gepropageerde islamisering is een theocratie zoals Saoudi Arabië of Iran.

    Dat de politiek correcte elite ons deze toekomst heeft verkocht als een na te streven multiculturele heilstaat die een verrijking zou zijn ten opzichte van de samenleving die Nederland was in de jaren '60 van de vorige eeuw, is een godgeklaagd schandaal. Met meer dan 1 miljoen moslims is het punt waarop deze fout nog betrekkelijk eenvoudig hersteld had kunnen worden inmiddels gepasseerd. Er rest de links elitaire bestuurskliek in samenwerking met de linkse media dan ook niets anders dan dit verraad van het eigen volk glashard te ontkennen en degenen die hierop wijzen weg te zetten als xenofobe en islamofobe neo-fascisten. Dit bewijst eens temeer dat er geen inhoudelijke argumenten zijn die het linkse elitaire streven naar een multiculturele samenleving zouden kunnen rechtvaardigen.

    Er komt echter een dag dat het falen van de links elitaire kliek zich niet alleen duidelijk laat zien in de economische kengetallen van de door haar bestuurde samenleving, zoals begrotingstekorten en oplopende staatsschuld, maar ook in de portemonnee van de hardwerkende Nederlander. De combinatie van slechter onderwijs, minder veiligheid, hogere eigenbijdragen aan zorg en studie etc. met steeds hogere directe en indirecte belastingen leidt de kiezers, die jarenlang te horen hebben gekregen dat diversiteit een verrijking is, tot de voor de handliggende conclusie dat degenen die ons land besturen en bestuurd hebben, niet tegen hun taak zijn opgewassen. Dat de kiezers inderdaad naar deze conclusie neigen, is af te lezen uit de laatste peilingen, waarin de PVV de grootste partij is. Er is dus nog hoop!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Deze reactie is verwijderd door een blogbeheerder.

      Verwijderen
    2. Verwijderd door een blogbeheerder?

      Ik zou zeggen, plaats 't dan ook daar waar het hoort!. Namelijk onder het stuk: 'Iets van de lange adem'. Als vrijheid van meningsuiting je nog lief is!.

      Verwijderen
    3. Waarom worden mijn reacties onder het stuk: 'Iets van de lange adem' niet geplaatst?

      Verwijderen
    4. U ziet, heer van Herstal, de discussie (onder 'Iets van de lange adem') mag ik van Hoeiboei, in het kader van vrijheid van meningsuiting, NIET voeren met u!.

      Verwijderen
    5. Geachte heer El Houssain,
      Met de uit koranwetenschappelijk oogpunt ongetwijfeld juiste (*) opmerking dat de door mij geciteerde zeven verzen in hun specifieke context gelezen moeten worden, verandert U niets aan het feit dat de Islam het meest intolerante en gewelddadige geloof is van de vijf grote wereldgodsdiensten. Die moeite zou U zich dus kunnen besparen.

      (*) daar wil ik U wel gelijk ingeven maar ik verwijs in dit verband toch ook naar het stuk van professor Jansen "Islamofobie toen en nu", waarin gewezen wordt op de mogelijkheid die islamitische schriftgeleerden hebben om specifieke opdrachten uit de koran "algemeen" te verklaren. Het gedrag van uw fanatieke geloofsgenoten vroeger en nu wijst er mijns inziens op dat van deze mogelijkheid inzake de door mij geciteerde verzen ontegenzeglijk gebruik is gemaakt.

      Verwijderen
    6. Geachte heer Carel van Herstal,

      U kunt ook niets veranderen aan het feit dat dé intoleranten van deze wereld nog altijd in de kleine minderheid zijn ten opzichte van de grote meerderheid die wel tolerant is en gewoon het beste voor zichzelf en anderen wenst.

      Want wees eens reëel, hoeveel procent van de 1,3 miljard moslims op de wereld zou weleens terroristische neigingen hebben? 5%? Dat zijn er dan 65 miljoen! Veel te veel natuurlijk. Misschien 1% van het geheel? Dan zijn er nog altijd 13 miljoen!. wat ook veel te ruim genomen is.

      Dus ja, u mag de islam 'het meest intolerante en gewelddadige geloof', noemen, maar het ligt nog altijd aan die paar procent die zich niet weet te gedragen.

      En die paar procent kan nooit representatief zijn aan de het hele geloof op zich. dat wil zeggen: de minderheid vergalt 't voor de rest.

      Wat is uw antwoord hierop?

      Verwijderen
    7. Geachte heer El Houssain,
      Voor mijn antwoord verwijs ik naar het wetenschappelijke werk (*) van professor Gabrieli, als hoogleraar verbonden aan het Instituut voor Islamitische Wetenschappen aan de Universiteit van Rome, die naar aanleiding van een door de eerste volgelingen van de profeet Mohammed gepleegde overval op een karavaan in de heilige maand ( ragiab ) uit de reactie van Mohammed het volgende concludeert:

      "Het essentiële was, dat op het pad van de islam het bloed was gaan vloeien, met goedkeuring en al gauw met de openlijke aansporing van de godheid ( Allah ), en dit is een realiteit, die, hoe de reacties ook zijn van ons religieus en moreel geweten bij het instinctief vergelijken met de verbreiding van het oude christendom en de historische waarschuwingen die daarmee betrekking hebben, heel de latere evolutie en verbreiding van de religie van Mohammed voorbereidde".

      Het gaat hier dus niet om een fanatieke minderheid, die "het vergalt voor de rest" maar om een strenggelovige minderheid die precies doet wat het islamitische geloof voorschrijft, namelijk het met geweld en terreur onderwerpen en bekeren van niet-moslims. Of wilt U soms beweren dat de Islam verspreid is door moslims die de koran verkeerd begrepen hebben? Of dat Mohammed zelf de koran verkeerd begrepen heeft?

      (*) F. Gabrieli, "Moametto e le grandi Conquiste Arabie", Verona 1967.

      Verwijderen
    8. Geachte heer van Herstal,

      Vroeger gold het recht van de sterkste, om 't zo maar te zeggen.

      Maar als u daar over begint, dan kan ik dat ook!

      -Wat deden de Europeanen in Afrika nog niet zo lang geleden?
      -Wie heeft de Indianen in eigen land geterroriseerd ?
      - Islamitische kinderen in Oeganda worden door het ‘Verzetsleger van de Heer’ gedwongen hun ouders te doden. Meisjes worden ontvoerd en dienen als seksslavinnen voor de soldaten. Jongens worden gedwongen om te vechten in dit christelijke verzetsleger.
      - Duizenden moslims werden door Orthodox-christelijke Serviërs afgeslacht en vrouwen werden massaal verkracht.

      Dit allemaal in naam van het christendom!

      Is het bovenstaande niet een strenggelovige minderheid die precies doet wat het christelijke geloof voorschrijft?

      Zo kan ik nog een tijdje doorgaan.

      Bovendien kunt u, middels islamitische geschriften niet aantonen dat de volgelingen van Mohamed een overval pleegden. Maar dat is een andere discussie.


      Luister goed heer van Herstal!
      Ik heb u eerder verteld dat u mij niet kunt verwarren met nietszeggende woorden. Met hol retoriek! Dus probeer dat dan ook niet!.


      Even bij het onderwerp blijven graag!

      U beweerde dat verschillende soura's, w.o. soura 9 oproepen om ongelovigen te bestrijden. Deze verzen lieten volgens u aan duidelijkheid niets te wensen over.
      Toen ik u erop wees dat dat kwam naar aanleiding van het verbreken en het opzeggen van een verbond tussen de moslims en de heidenen, (zie 9:1) en dit verhaal dus niet automatisch blijft oproepen tot geweld, en u daar geen antwoord op had, probeerde u het hierboven en via een achterdeurtje nog eens door te stellen dat de de eerste volgelingen van Mohammed een overval pleegden op een karavaan!.

      Nogmaals: Mij verwart u niet woorden en ontwijkende antwoorden!

      Bij dezen zal ik me hierop focussen. Op 'een overval gepleegd door de eerste volgelingen van Mohamed!.'

      Kom niet aan met 'arabisten en professoren'. Want zij zijn geen autoriteit op het gebied van de islam. En daar is alles mee gezegd.

      Kunt u middels (1) traditieverzamelingen (het Arabische woord voor een traditie is Hadith); (2) sharia-handboeken; (3) fatwa-verzamelingen; en (4) Korancommentaren (Tafsir), en natuurlijk de koran aantonen dat de eerste volgelingen van Mohamed een overval pleegden op een karavaan?

      Dat is toch niet te veel gevraagd? U doet een uitspraak over de islam, hartstikke fijn natuurlijk, wijs die uitspraken dan ook aan in de door uzelf aangehaalde genre's. Moet niet moeilijk zijn. Toch?

      Dit zijn de discussies waarvan ik hou, heer van Herstal!.

      Verwijderen
    9. Geachte heer El Houssain,
      Uw vraag of in de door U genoemde voorbeelden sprake is van een strenggelovige minderheid die precies doet wat het christelijk geloof voorschrijft, moet ik met "neen" beantwoorden. Als U beter had opgelet, zou U dat moeten weten. In een van mijn vorige reacties heb ik U gewezen op een aantal uitspraken van Jezus waaronder deze: "Bemint uw vijanden en bidt voor wie U vervolgen".Deze uitspraak kunt U vinden in het Evangelie van Matteüs en wel in hoofdstuk 5, vers 44. Het Evangelie van Matteüs staat samen met dat van Marcus, Lucas en Johannes in het Nieuwe Testament. Het Oude Testament en het Nieuwe Testament samen vormen de bijbel, het boek waarop het Christendom zich beroept, zoals U wellicht weet.

      Dat U de conclusie van professor Gabrieli dat de episode van Nakhla, waarbij een karavaan in de heilige maand door de volgelingen van Mohammed werd aangevallen, het begin was van het met geweld onderwerpen en bekeren van niet-moslims ( een praktijk die tot op de dag van vandaag doorgaat ) met goedkeuring en aansporing van Allah, niet deelt, moet U helemaal zelf weten. Uw opmerking dat een hoogleraar van het Instituut voor Islamitische Wetenschappen aan de Universiteit van Rome en andere arabisten die hun hele wetenschappelijke leven besteden of besteed hebben aan het bestuderen van de Arabische maar ook de in het Latijn en Grieks geschreven bronnen die berichten over de profeet Mohammed en de verspreiding van het islamitische geloof met het zwaard door zijn volgelingen, geen autoriteit zijn op het gebied van de Islam laat ik voor uw rekening. Ik heb geen enkele reden om aan te nemen dat Westerse wetenschappers niet in staat zouden zijn om zinvolle conclusies te trekken over de gewelddadigheid van het islamitische geloof. Sterker nog als ik Kerk in Nood intyp in Google en ik kies voor Nieuws Midden Oosten, dan kan ik deze conclusie zelf ook trekken, daar hoef ik geen professor of arabist voor te zijn!

      Verwijderen
    10. Nieuws Midden Oosten:
      "Geen hoop meer voor Christenen in Syrië"

      Vorige week donderdag werd het beroemde toeristische stadje Maaloula, waar nog Aramees wordt gesproken, door rebellen aangevallen na een zelfmoordaanslag op een legerpost. De aanval werd uitgevoerd door het Vrije Syrische Leger (FSA) en de beruchte fundamentalistische al-Nusrabrigade. Nadat het stadje was ingenomen werden kerken en het wereldberoemde klooster beschadigd en drongen moslimstrijders huizen binnen waar alle Christelijke symbolen werden vernield.
      Fides sprak met een vrouw die getuige was van de moord op drie Katholieken, wier lijken als afschrikwekkend voorbeeld op straat werden gegooid.
      De mannen Mikhael Taalab, zijn neef Antoun Taalab en Mikhaels kleinzoon, Sarkis el Zakhm, waren samen met de vrouw, ook familie, in een huis toen Moslimstrijders binnendrongen.

      'Ga je gang'

      "De Islamisten maanden de aanwezigen zich te bekeren tot de Islam", aldus de vrouw. "Sarkis antwoordde duidelijk: Ik ben een Christen, en als je me wilt vermoorden omdat ik Christen ben, ga je gang.”
      De jonge man werd samen met de andere twee in koelen bloede vermoord. De vrouw raakte gewond en werd als door een wonder gered en kon later worden meegenomen naar een ziekenhuis in Damascus.
      De lichamen zijn later geborgen en inmiddels begraven. De uitvaart werd verricht door de Melkitisch-Katholieke Patriarch Gregorius III Lutfi Laham.

      Verwijderen
    11. Geachte heer van Herstal,

      Volgens Jansen zijn er nooit enige sporen teruggevonden waaruit zou blijken dat er ooit een man leefde die Mohamed heette! Dit zegt Jansen.

      Dus welke Arabische, Latijnse en Grieks bronnen die berichten over Mohammed en de verspreiding van het islamitische geloof met het zwaard door zijn volgelingen, zijn die 'professoren en die arabisten' aan het bestuderen??

      Dat arabisten geen autoriteiten zijn op het gebied van de islam, tot daar aan toe, maar dat u nu zelfs Google aanhaalt..! Is die soms wel een autoriteit op dat gebied?

      Bent u de bronnen: koran en (1) traditieverzamelingen (het Arabische woord voor een traditie is Hadith); (2) sharia-handboeken; (3) fatwa-verzamelingen; en (4) Korancommentaren (Tafsir) alweer vergeten?!

      Overigens: Uw 'professoren en arabisten' bleken hier de notoire leugenaars te zijn! Strijd tijdens de heilige maanden is in de koran sowieso verboden!

      Nee heer van Herstal, Dit is de zoveelste poging van u om van het onderwerp af te dwalen, en ik ga daar niet in mee!.

      Dat allemaal terzijde. Daar wil ik 't niet overhebben.
      ----------


      Onder het stukje 'iets van de lange adem', waar ik geen reactie meer geplaatst krijg, beweerde u dat o.a. soura 9 een oproep is tot geweld, toen u dat niet hard kon maken middels koran en (1) traditieverzamelingen (het Arabische woord voor een traditie is Hadith); (2) sharia-handboeken; (3) fatwa-verzamelingen; en (4) Korancommentaren (Tafsir), riep u hierboven dat Mohammed een overval pleegde op een karavaan in de heilige maand rajjab?!

      Dat is toch eenzelfde stelling?!

      Kunt u verklaren waarom uw professoren en arabisten door de koran en (1) traditieverzamelingen (het Arabische woord voor een traditie is Hadith); (2) sharia-handboeken; (3) fatwa-verzamelingen; en (4) Korancommentaren (Tafsir) over dit onderwerp tegengesproken worden?

      Kunt u middels de koran en (1) traditieverzamelingen (het Arabische woord voor een traditie is Hadith); (2) sharia-handboeken; (3) fatwa-verzamelingen; en (4) Korancommentaren (Tafsir) hardmaken dat o.a. soura 9 oproept tot geweld en dat Mohamed en de eerste volgelingen karavanen overvielen?


      Ik verwacht van u een antwoord op deze twee vragen. Een antwoord uit de geschriften dat uw stelling kracht bij zet.

      Wanneer u dat niet kunt, moet u het zeggen, ipv eindeloos verhaaltjes eromheen verzinnen en vooral het onderwerp ontwijken.

      Ik wacht met spanning en met geduld uw antwoord af!.

      Verwijderen
    12. Geachte heer El Houssain,
      In mijn artikel op de website "Keizers & Kleren" schrijf ik dat de Islam een inherent intolerant en gewelddadig geloof is. Deze mening baseer ik op het gedrag van uw fanatieke geloofsgenoten vroeger en nu ten opzichte van andersdenkenden. Ik heb U laten weten dat deze fanatieke moslims zich naar mijn idee laten inspireren door bepaalde koranverzen (*) en het voorbeeld van de profeet Mohammed. Als U deze mening niet deelt en vindt dat de Islam een verdraagzame en vredelievende godsdienst is, dan toont U dat zelf maar aan. Ik heb mijn best gedaan om duidelijk te maken waarom volgens mij de Islam geen vredelievende godsdienst is.

      (*) op uw verzoek heb ik een aantal verzen, die oproepen tot geweld, genoemd. Er zijn daarnaast nog verzen die oproepen tot terreur, en verzen die moslims oproepen geen vrienden te maken onder joden, christenen en ongelovigen.

      Verwijderen
    13. Geachte heer van Herstal,

      Wederom probeert u de discussie te verplaatsen!.

      Ik heb nergens gezegd dat de door u genoemde verzen verdraagzaam en vredelievend zijn.
      Sterker nog: Deze verzen hebben niets van doen met vrede en verdraagzaamheid, deze citaten vertellen over een gewapend conflict.

      Wilt u a.u.b. geen dingen roepen waar ik het niet overheb!.

      De koran ken ik uit m'n hoofd, dus u kunt mij niets wijs maken.

      Het zijn de oorlogsverzen inclusief het vers van het zwaard. Het zijn de actie- reactie- verzen!

      De actie- verzen worden -niet al te vakkundig- weggelaten, om vervolgens de reactie- verzen voor te stellen als oproepen tot geweld en terreur et cetera.

      Om een lang verhaal kort te maken, de citaten worden gigantisch uit hun zinsverband gerukt.


      In uw betoog noemde u de incomplete 2:190.
      " En bestrijdt op de weg Gods hen die u bestrijden, maar overschrijdt niet de maat. God bemint hen die de maat niet overschrijden. En doodt hen waar u hen aantreft en verdrijft hen."
      ---------------
      Na 'hen' komt: van waar zij u hebben uitgedreven.
      Hieruit blijkt dat deze oproep 'tot geweld' kwam na het strijden tegen de moslims en na hen te hebben uitgedreven.
      Dit laatste is weggelaten! Waarom?

      De 4:89:
      " Neemt onder hen geen bondgenoten, zolang zij niet uitwijken naar de weg van God. Doch indien zij zich afwenden, grijpt hen en doodt hen waar u hen aantreft."
      ------------
      Idem dito.
      Het volgende citaat luidt:
      "Als zij zich van jullie afzijdig houden, niet tegen jullie strijden en jullie vrede aanbieden dan verschaft God jullie geen weg om tegen hen op te treden"

      Dat wil zeggen, diegenen die niet tegen de moslims strijden wel als bondgenoot kunnen worden genomen.
      Dit laatste is uiteraard weer weggelaten, terwijl dit het opvolgende vers 90 is.

      Vervolgens noemde u de 4:91!
      Waarom de 90 overslaan? Oh, die staat hierboven natuurlijk en spreekt uw bewering keihard tegen!

      Verwijderen
    14. Deze reactie is verwijderd door de auteur.

      Verwijderen
    15. Geachte heer El Houssain,
      Ik heb U reeds laten weten dat uw opmerkingen uit koranwetenschappelijk oogpunt ongetwijfeld juist (*) zijn en dat de door mij geciteerde zeven verzen in de koran een specifieke context hebben. Feit is echter dat de Islam het meest intolerante en gewelddadige geloof is van de vijf grote wereldgodsdiensten en dat een verband met de koranverzen die oproepen tot geweld, dus voor de hand ligt.

      Uw verwijt dat ik met opzet de verzen die ervoor of erna staan, weggelaten zou hebben, is echter niet terecht. De door mij geciteerde verzen heb ik overgenomen uit een boek met de titel "Religie en Haat" (#). Deze auteur vond het kennelijk niet nodig om de context te citeren.

      (*) daar wil ik U nogmaals gelijk ingeven maar ik verwijs in dit verband weer naar het stuk van professor Jansen "Islamofobie toen en nu", waarin gewezen wordt op de mogelijkheid die islamitische schriftgeleerden hebben om specifieke opdrachten uit de koran "algemeen" te verklaren. Uit de gewelddadige wijze waarop fanatieke moslims het geloof verspreid hebben en tot op de dag van vandaag verspreiden, kan ik niet anders dan concluderen dat deze verzen voor veel van uw geloofsgenoten een algemene geldigheid bezitten.

      (#) G. Manenschijn, "Religie en Haat", Kampen 2005.

      Verwijderen
    16. De hele tekst blijkt niet te passen, dus hier is deel twee:

      Dan de 9:5
      "Als de heilige maanden zijn verstreken, doodt dan de veelgodendienaars waar jullie hen vinden, grijpt hen, belegert hen en....enz."
      ----------------------
      Dit is zoals eerder gezegd een reactie op het schenden van het verdrag, ondergetekend door de moslims en de heidenen, het verdrag is geschonden waarna het door Mohamed is opgezegd.
      Zie: 9:1:
      "Een opzegging door God en Zijn gezant aan hen onder de veelgodendienaars met wie jullie een verbond gesloten hebben"

      Opzegging na het schenden van het verdrag, zie 9:12:
      "En als zij hun eden breken nadat jullie met hen een verbond gesloten hebben en jullie godsdienst belasteren, bestrijdt dan de leiders van het ongeloof"

      Dus die 9:5 kwam pas na dit allemaal. Alleen dit allemaal, wordt niet genoemd! Waarom is dat?

      Voor 9:29 geldt precies hetzelfde. Komt ook uit soura 9 en handelt over het zelfde conflict.

      5:33 lijkt me duidelijk toch?
      " Doch de vergelding voor hen die God en zijn boodschapper bestrijden en zich beijveren verderf te brengen in het land, is dat zij ter dood gebracht worden, of gekruisigd, of......"
      ----------------
      Hier wordt opgeroepen om hen die God en zijn boodschapper bestrijden en zich beijveren verderf te brengen in het land, ter dood te brengen.
      Tja, in de islam bestaat inderdaad zoiets als de doodstraf.
      Buiten dat, waarom zou je God en zijn boodschapper bestrijden?
      En waarom zou je beijveren verderf te brengen in het land?
      Ik weet niet wat uw probleem is?


      Ten slotte de 47:4: U schrijft:
      "Wanneer u een ontmoeting hebt met hen die ongelovig zijn, houwt dan in op hun nekken. En wanneer u onder hen een bloedbad hebt aangericht, bindt hen dan in boeien"
      -----------------
      Ten eerste, zo luidt het citaat helemaal niet!
      Waarom zou je de doden stevig vast moeten binden? Zouden ze nog weg kunnen lopen, soms?

      Ten tweede: Vertelt het hele hoofdstuk 47 ook over een andere conflict, dan in soura 9. dat blijkt uit hetzelfde vers 4:

      "En wanneer jullie hen die ongelovig zijn ontmoeten, slaat hen dan dood.
      Maar wanneer jullie dan de overhand over hen verkregen hebben boeit hen dan stevig vast,
      hetzij om hen later als gunst vrij te laten hetzij om hen los te laten kopen, wanneer de lasten van de oorlog zijn afgelegd"

      Zo luidt het complete vers 4. Geheel in de context van de oorlog.


      U ziet. Ik heb verklaard waar die 'oproepen tot geweld' vandaan zijn gekomen.
      Het zijn dus wel oproepen tot geweld, alleen, in die zin als reactie op eerder geweld gepleegd door de heidenen en de afgodendienaars. Dat blijkt uit alle verzen die u noemde. Als u de complete verzen zou noemen.

      Om nou te zeggen dat dat geweld kwam omdat Mohamed en zijn mensen karavanen hebben overvallen, ook dat klopt niet volgens de koran en (1) traditieverzamelingen (het Arabische woord voor een traditie is Hadith); (2) sharia-handboeken; (3) fatwa-verzamelingen; en (4) Korancommentaren (Tafsir)!

      Dat blijkt uit onder andere de 22: 39:
      "Aan hen die bestreden worden is de strijd toegestaan omdat hen onrecht is aangedaan; God heeft de macht hen te helpen, die zonder recht uit hun woningen verdreven zijn, alleen maar omdat zij zeggen: "Onze Heer is God"


      Nou heer van Herstal, lees bovenstaande complete verzen eens goed en vertel me waarom u het nodig vindt om de helft van alle verzen weg te laten, en de reactie- verzen te presenteren als zijnde 'eenzijdige oproepen tot geweld'?
      Praat ik daarna met u over het onderwerp wat u steeds aansnijdt. Namelijk: Het gedrag van 'mijn fanatieke geloofsgenoten' vroeger en nu ten opzichte van andersdenkenden.
      Want ik vind het terecht dat u dat aansnijdt, en vind ook dat ik daar op moet reageren.

      Maar nu eerst de bovenstaande vraag beantwoorden mbt de verzen die uit hun zinsverband worden gelezen.

      Verwijderen
    17. Geachte heer van Herstal,

      Omdat u ervan op de hoogte bent dat mijn opmerkingen uit koranwetenschappelijk oogpunt ongetwijfeld juist zijn en dat de door u geciteerde verzen in de koran een specifieke context hebben, waarom roept u dan vervolgens dat "de Islam" het meest intolerante en gewelddadige geloof is??

      Wat is "islam" volgens u?

      Had u niet zelf bevestigd dat 'de islam' uit de koran en (1) traditieverzamelingen (het Arabische woord voor een traditie is Hadith); (2) sharia-handboeken; (3) fatwa-verzamelingen; en (4) Korancommentaren (Tafsir) bestaat?

      Bent u het met mij eens dat het 'de moslims' zijn die zich niet weten te gedragen?

      Ik ben de laatste die zal ontkennen dat ook moslims geweld gebruiken, kijk maar naar 9/11 en de moord op van Gogh.


      Welke mogelijkheden islamitische schriftgeleerden hebben, is niet aan Jansen om te bepalen, daarin is hij geen autoriteit, hij is slechts een partijdige bevooroordeelde persoon die zich 'arabist' noemt.

      Welke mogelijkheden islamitische schriftgeleerden hebben staat vast in de koran en (1) traditieverzamelingen (het Arabische woord voor een traditie is Hadith); (2) sharia-handboeken; (3) fatwa-verzamelingen; en (4) Korancommentaren (Tafsir).

      Laat Jansen en die auteur, genaamd G. Manenschijn?, dat uitzoeken, doen ze niet, u mag 1 keer raden waarom!. Dat ondermijnt hun stelling, namelijk. Zijn kunnen onmogelijk aantonen dat die schriftgeleerden mogelijkheden zouden kunnen hebben koranverzen uit hun verband te lezen. Dat is juist ten strengste verboden. (Indien gewenst, kan ik dat aantonen).

      U schreef:
      "Deze auteur vond het kennelijk niet nodig om de context te citeren".

      Waren er bij u toen geen alarmbellen gaan rinkelen?!.

      Pijnpunt blijft natuurlijk waarom een deel van de moslims gewelddadig is.
      Dat is hetzelfde als waarom Hitler zijn joodse medemensen in naam van de het christendom vergast heeft . Hij beweerde ook geïnspireerd te zijn door de bijbel!.
      Volkomen onterecht natuurlijk. De bijbel is Godswoord (staat in de koran), en kan dus onmogelijk zulke opdrachten bevatten.
      Dus we kunnen eindeloos discussiëren waarom die en gene in naam van zijn geloof mensen vermoordde, maar dat heeft geen zin. Mensen en geloof dienen altijd apart gezien te worden.
      Niet iedereen houdt zich even goed aan de regels van het geloof of de ideologie die hij zegt aan te hangen.

      Maar goed, specifieke opdrachten uit de koran wel of niet "algemeen" verklaren betekent verandering brengen aan de aard van de islam en dat is ten strengste verboden volgens de koran en hadith.
      Indien gewenst kan ik dat aantonen.

      Verwijderen
    18. Geachte heer El Houssain,
      De vraag waarom ik de mening ben toegedaan dat de Islam een inherent intolerant en gewelddadig geloof is, heb ik al eens beantwoord. Zie daarvoor mijn reactie van 16 september 14.17 uur. De vraag op welke geschriften de Islam zich baseert, heeft U zelf meerdere keren beantwoord. Ik wil, om U een plezier te doen, ze hier nog wel een keertje intypen:
      1. de koran
      2. de traditieverzamelingen ( Hadith )
      3. de sharia-handboeken
      4. de fatwa-verzamelingen
      5. de korancommentaren ( Tafsir )

      Ik ben het met U eens dat een deel van de moslims gewelddadig is. Het onderscheid dat U maakt tussen het geloof en de mensen, heeft voor degenen die, zoals de Kopten in Egypte en de christenen in Syrië, geconfronteerd worden met het geweld van fanatieke moslims ( helaas ) geen praktische betekenis. Het islamitische geloof is en wordt nog steeds met geweld en terreur verspreid. Dat U dat liever anders zou zien, pleit voor U, maar het zal aan het bloedvergieten (*) in het Midden Oosten, Soedan, Nigeria, Mali, Pakistan en Indonesië geen eind maken.

      (*) ieder jaar worden bijna 100.000 christenen vermoord door mensen die er geen moment aan twijfelen dat ze datgene doen wat Allah hun voorgeschreven heeft.

      Dat brengt mij op de volgende vraag:

      Wat denkt U, heer El Houssain, gaan deze mensen naar de hel of verdienen zij - zoals zij zelf verwachten - een plaats in het paradijs?

      Verwijderen
    19. @El Houssain,

      Gaan we weer.

      Jansen is geen "autoriteit' zeg je, want Jansen hanteert dezelfde interpretatie van de islam als alle islamitische geestelijken van de afgelopen 1400 jaar.

      Dat zou een heel slecht argument kunnen zijn als jij zou kunnen aantonen dat alle islamitische geestelijken van de afgelopen 1400 jaar er ver naast hadden gezeten (maar zelfs dan zul je Jansens interpretaties zelf óók moeten kunnen weerleggen, en dat kun je niet).

      Maar dit is zelfs geen heel slecht argument, aangezien jij nog nooit hebt geprobeerd aan te tonen dat alle islamitische geestelijken van de afgelopen 1400 jaar er ver naast hebben gezeten.
      Integendeel, meermaals verdedigde jij de moordpartijen van Mohammed ("iedereen moet zich aan de islamitische wet houden, ook alle niet-moslims"). En het zijn onder andere die moordpartijen waar alle islamitische geestelijken van de afgelopen 1400 jaar naar refereren als ze slavenhandel, massamoord, genocide en terrorisme promoten.

      What would Mohammed do?
      De kapers van 9-11 en de moordenaar van van Gogh hadden het goed begrepen; dat was precies wat Mohammed zou hebben gedaan. Alleen is er in New York en Amsterdam niemand tot slaaf gemaakt zoals Mohammed altijd deed, en zoals in echte islamitische landen gebruikelijk is. In Westerse landen is slavernij namelijk verboden, maar dat is een kwestie van wachten tot de islamitische wetgeving ook hier actief is. Volgens "wetenschappers" als Maurits Berger kan dat al vrij binnenkort.

      De koran maakt de vele misdaden van Mohammed dus niet ongedaan, bovendien is de koran zelf al net zo haatzaaiend en gewelddadig als alle islamitische geestelijken altijd hebben beweerd. Natuurlijk heb je gelijk dat de koran zichzelf vaak tegenspreekt, maar een oproep tot vrede maakt een oproep tot geweld niet ongedaan, integendeel; elke islamitische geestelijke kan jou uitleggen dat de latere tot geweld oproepende teksten als de belangrijkste teksten gelden. De "vredelievende" teksten waren en zijn bedoeld om niet-moslims in slaap te sussen zolang de islamitische legers nog niet sterk genoeg zijn.

      Er is echter geen enkele invloedrijke islamitische geestelijke die alle islamitische geweld altijd principieel veroordeelt.
      Dat zou ook niet kunnen; dat is blasfemie en daarop staat in de sharia de doodstraf. Niet voor niets worden ook alle gematigde moslims wereldwijd bedreigd.

      Verwijderen
    20. @El Houssain,

      Gaan we weer.

      Jansen is geen "autoriteit' zeg je, want Jansen hanteert dezelfde interpretatie van de islam als alle islamitische geestelijken van de afgelopen 1400 jaar.

      Dat zou een heel slecht argument kunnen zijn als jij zou kunnen aantonen dat alle islamitische geestelijken van de afgelopen 1400 jaar er ver naast hadden gezeten (maar zelfs dan zul je Jansens interpretaties zelf óók moeten kunnen weerleggen, en dat kun je niet).

      Maar dit is zelfs geen heel slecht argument, aangezien jij nog nooit hebt geprobeerd aan te tonen dat alle islamitische geestelijken van de afgelopen 1400 jaar er ver naast hebben gezeten.
      Integendeel, meermaals verdedigde jij de moordpartijen van Mohammed ("iedereen moet zich aan de islamitische wet houden, ook alle niet-moslims"). En het zijn onder andere die moordpartijen waar alle islamitische geestelijken van de afgelopen 1400 jaar naar refereren als ze slavenhandel, massamoord, genocide en terrorisme promoten.

      What would Mohammed do?
      De kapers van 9-11 en de moordenaar van van Gogh hadden het goed begrepen; dat was precies wat Mohammed zou hebben gedaan. Alleen is er in New York en Amsterdam niemand tot slaaf gemaakt zoals Mohammed altijd deed, en zoals in echte islamitische landen gebruikelijk is. In Westerse landen is slavernij namelijk verboden, maar dat is een kwestie van wachten tot de islamitische wetgeving ook hier actief is. Volgens "wetenschappers" als Maurits Berger kan dat al vrij binnenkort.

      De koran maakt de vele misdaden van Mohammed dus niet ongedaan, bovendien is de koran zelf al net zo haatzaaiend en gewelddadig als alle islamitische geestelijken altijd hebben beweerd. Natuurlijk heb je gelijk dat de koran zichzelf vaak tegenspreekt, maar een oproep tot vrede maakt een oproep tot geweld niet ongedaan, integendeel; elke islamitische geestelijke kan jou uitleggen dat de latere tot geweld oproepende teksten als de belangrijkste teksten gelden. De "vredelievende" teksten waren en zijn bedoeld om niet-moslims in slaap te sussen zolang de islamitische legers nog niet sterk genoeg zijn.

      Er is echter geen enkele invloedrijke islamitische geestelijke die alle islamitische geweld altijd principieel veroordeelt.
      Dat zou ook niet kunnen; dat is blasfemie en daarop staat in de sharia de doodstraf. Niet voor niets worden ook alle gematigde moslims wereldwijd bedreigd.

      Verwijderen
    21. Hee Dandruff, ouwe versleten grammofoonplaat!.

      Wordt 't niet eens tijd dat jij mijn vraag en commentaar van 25 juli 2013 21:25, onder het stuk:
      http://hoeiboei.blogspot.nl/2013/03/uitgetreden-katholiek-onder.html
      beantwoordt?

      Verwijderen
    22. Geachte heer Carel van Herstal,

      Dat is vaker gezegd ja. Alleen die boeken:
      1. de koran
      2. de traditieverzamelingen ( Hadith )
      3. de sharia-handboeken
      4. de fatwa-verzamelingen
      5. de korancommentaren ( Tafsir )

      Spreken u tegen als u beweert dat islamitische schriftgeleerden de mogelijkheid hebben om 'specifieke opdrachten uit de koran "algemeen" te verklaren'.

      Hier was ik gebleven, weet u nog?

      Waarom gaat u telkens van het ene onderwerp over naar het andere?

      Eerst aantonen uit welke citaten blijkt dat islamitische geleerden de mogelijkheid hebben om 'specifieke opdrachten uit de koran "algemeen" te verklaren', daarna ga ik over op het beantwoorden van uw opmerkingen en vragen omtrent de vermoorde christenen en andere moordpartijen. Dat doen die mensen namelijk zelf, dat blijkt nergens uit die boeken, en dat weet u.
      U probeert mij wijs te maken dat islamitische geleerden 'die mogelijkheid' zouden hebben. Nou, dat mag u beweren, als u het maar aantoont!.

      Verwijderen
    23. Geachte heer El Houssain,
      Als de Egyptische aanhangers van uw geloof na het vrijdaggebed in de moskee de straat op gaan om de kerken en scholen van de Kopten in brand te steken, als in Syrië christenen dood geschoten worden omdat zij zich niet tot de Islam willen bekeren, dan mag U wat mij betreft volhouden dat dit gedrag nergens in de islamitische boeken wordt goedgekeurd, maar ik ben zo vrij om te concluderen dat uw fanatieke geloofsgenoten gewelddadig zijn. En omdat fanatieke moslims ook moslims zijn, noem ik de Islam een gewelddadig geloof.

      Alleen als U hier op Hoeiboei verklaart dat fanatieke moslims geen moslims zijn en dus in de hel zullen branden omdat zij joden, christenen en ongelovigen hebben uitgemoord terwijl de koran dit niet goedkeurt, neem ik U opmerkingen nog serieus.

      Verwijderen
    24. @El Houssain,

      Excuus, ik had die vraag inderdaad pas 5 of 6 keer beantwoord. Gezien je opleidingsniveau (ibn ghaldoun?) lijkt het me redelijk dat ik die vraag voor jou nog een keer of 10 beantwoord.
      De eerste keer van 10 staat er nu dus, maar wordt waarschijnlijk pas morgen zichtbaar.

      Terug naar nu; je verwijt Jansen dat hij de koran net zo interpreteert als de islamitische geestelijkheid. Wat is daar mis mee?

      Zelfs als jij gelijk zou hebben dat de islamitische geestelijkheid de islam nooit heeft begrepen, dan nog is het de islamitische geestelijkheid die bepaalt hoe de islam er nu uitziet. En daar worden tegenstanders van massamoord niet vrolijk van.

      Of kon jij 1 uitzondering noemen?
      Dus één (1) invloedrijke islamitische geestelijke die tolerantie, vrede en vrijheid predikt?
      Nee?
      Ach stom van me, dat wist ik al. Ik had jou die vraag immers al een paar honderd keer gesteld, en jij had die vraag nooit serieus beantwoord.
      Je wilde dat ook niet, want je hebt een hekel aan "grammofoonplaten" die feiten verkondigen.

      Verwijderen
    25. Geachte heer Carel van Herstal,

      Dat Egyptenaren na het vrijdaggebed de straat op gaan om de kerken en scholen van de Kopten in brand te steken, is een beeld dat 'islamcritici' (moslimhaters) steeds proberen te schetsten, is nooit aangetoond, wel is een kerk toen afgebrand, dat was niet het werk van de MB, maar een daad van een losgeslagen zooitje dat graag misbruik maakt van de gelegenheid. Dat hebben de Egyptische Kopten zelf bevestigd.
      De MB in Egypte en de vrijheidsstrijders in Syrië hebben zich van elk ongeregeldheid en geweldpleging tegen onschuldigen gedistantieerd.

      Niemand kan ontkennen dat die daders moslim zijn, want ook onder de moslims heb je mensen die zich nergens wat van aantrekken en wanorde scheppen. Maar dat is niet ingegeven door de koran, daar gaat 't mij om.


      Kunt u nu ingaan op de vraag uit welke citaten blijkt dat islamitische geleerden de mogelijkheid hebben om 'specifieke opdrachten uit de koran "algemeen" te verklaren'?.
      Dus hoe trekken die geleerden bepaalde citaten uit hun zinsverband om daarmee geweld te prediken?.

      Verwijderen
    26. Deze reactie is verwijderd door de auteur.

      Verwijderen
    27. Deze reactie is verwijderd door de auteur.

      Verwijderen
  6. Deze reactie is verwijderd door een blogbeheerder.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. "Diversiteit was niet een politiek of religieus streven maar werd een onontkoombaar gegeven, toen werkgevers hun zin hadden doorgedrukt. Politici en anderen konden proberen enige eenheid in de verscheidenheid te brengen en een immigratiebeleid voor de toekomst te ontwikkelen, zoals in de VS, en ook in Canada en Australië, met vallen en opstaan is gebeurd."

    Toen Suriname zelfstandig werd, vluchtte 50% van de bevolking naar het land van de slavendrijvers. De Bijlmer, gebouwd voor A'dam arbeiders was gelijk gevuld met mensen zonder of vrijwel geen opleiding, die in een gespreid bedje kwamen. Sindsdien is het alleen maar erger geworden.
    In de USA moest je, zo wisten alle emigranten, op je eigen benen staan en kon je niet leunen op de staat. Dat trok hele andere mensen aan. Getalenteerden, mensen die bereid waren de gok te wagen en ervoor te willen gaan. Dáár is Amerika groot van geworden. Van de mensen die de "Steve Jobs" voortbrachten, niet van de qat kauwende steuntrekkers.

    Dat de USA geen smeltkroes zijn, mogen de zaken Zimmerman en OJ Simpson bewijzen. Maar ook het verzet tegen de legalisering van 3 miljoen Mexicanen is een bewijs.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. www.businessweek.com/articles/2013-05-23/anti-immigrant-and-anti-euro-germanys-thilo-sarrazin-is-not-sorry#p2

      Verwijderen
  8. Is diversiteit schadelijk?
    Ja, diversiteit is schadelijk.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Deze reactie is verwijderd door de auteur.

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Geachte heer El Houssain, misschien kijkt U alleen naar het NOS-journaal, maar als je coptic churches torched intypt in Google vind je het volgende:

    In the four days since security forces cleared two sit-in camps by supporters of Egypt's ousted president, Islamists have attacked dozens of Coptic churches along with homes and businesses owned by the Christian minority. The campaign of intimidation appears to be a warning to Christians outside Cairo to stand down from political activism.

    Christians have long suffered from discrimination and violence in Muslim majority Egypt, where they make up 10 percent of the population of 90 million. Attacks increased after the Islamists rose to power in the wake of the 2011 Arab Spring uprising that drove Hosni Mubarak from power, emboldening extremists. But Christians have come further under fire since President Mohammed Morsi was ousted on July 3, sparking a wave of Islamist anger led by Morsi's Muslim Brotherhood.

    Nearly 40 churches have been looted and torched, while 23 others have been attacked and heavily damaged since Wednesday, when chaos erupted after Egypt's military-backed interim administration moved in to clear two camps packed with protesters calling for Morsi's reinstatement, killing scores of protesters and sparking deadly clashes nationwide.

    Dat klinkt toch heel anders dan een kerk die volgens U in brand gestoken is.

    Het antwoord op Uw vraag waarom specifieke koranverzen een algemene gelding kunnen hebben, is simpel. De door mij geciteerde koranverzen geven aan hoe te handelen ten opzichte van ongelovigen in specifieke oorlogssituaties. Welnu, heer El Houssain, wanneer is er sprake van oorlog? Als de ongelovigen de moslims aanvallen of als de moslims de ongelovigen aanvallen? Het antwoord ligt voor de hand, er is in beide gevallen sprake van oorlog en in beide gevallen zijn de geciteerde koranverzen dus van toepassing.

    Fanatieke moslims zien het als hun opdracht om het voorbeeld van de profeet Mohammed te volgen, te weten het islamitische geloof te verspreiden over de hele wereld zo nodig met geweld. Zolang er nog volken en landen zijn die nog geen deel uitmaken van de de Dar al Islam, hebben fanatieke moslims volgens hun fanatieke voorgangers de plicht tot jihad, de gewapende strijd met het doel om niet-moslims te onderwerpen aan de Islam. Hetgeen betekent dat voor uw fanatieke geloofsgenoten de door mij geciteerde specifieke koranverzen feitelijk een algemene geldigheid bezitten.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Geachte heer Carel van Herstal,

      In uw link zie ik een stel moslims een kerk beschermen wanneer er een anti-coupdemonstratie passeert.
      Dat is precies wat ik zocht.

      Alleen worden de foto's van een misleidende onderschrift voorzien.
      De daadwerkelijke anti-coup demonstranten worden voorgesteld als Morsi-aanhangers en brandstichters.

      Onder de foto met een rij mensen voor de kerk staat niet meer dan: 'Moslims beschermen kerk bij het passeren van Morsi-aanhangers!"

      Dat doet de waarheid tekort!

      Die rij mensen voor de kerk, dat zijn juist de Morsi-aanhangers, die willen niet dat de kerk wordt aangevallen door heethoofden, criminelen die met de betogers meelopen, want ook de MB kan niet voorkomen dat allerlei zooi meeloopt, misschien loopt baltajia ook mee om de MB een slechte reputatie te bezorgen, wat overigens aardig gelukt is.


      Specifieke koranverzen
      Dat de opgegeven koranverzen aangeven hoe te handelen ten opzichte van ongelovigen in specifieke oorlogssituaties, klopt. Ik kan niet anders zeggen dat u daar gelijk in heeft.
      Waar ik op tegen ben is wanneer men beweert dat die verzen een algemene oproep vormen om vanuit het niets er op los te slaan en te schieten.
      De uit hun zinsverband gerukte woorden: 'Doodt hen' klinken ook tamelijk uit het niets.

      Dat er ook sprake is van een oorlog als de moslims de ongelovigen aanvallen is niet uit de koran en (1) traditieverzamelingen (het Arabische woord voor een traditie is Hadith); (2) sharia-handboeken; (3) fatwa-verzamelingen; en (4) Korancommentaren (Tafsir) gebleken! Andersom wel. Daar gaat 't om.
      In beide gevallen is er sprake van oorlog uiteraard, maar dan kunnen die verzen niet aangehaald worden, wel misbruikt natuurlijk.

      Tafseer ibn Kathir is daar uitgebreid en duidelijk in. En deze is wel een autoriteit op het gebied van de islam.


      'Dar al Islam' komt in geen van de bovenstaande geschriften voor. Dat is 't verschil!.

      Dat het geweld wat daar beschreven wordt alleen in specifieke oorlogsituaties geldt, kan ik niet vaak genoeg zeggen. Dat roep ik hier namelijk al jaren.

      Verwijderen
    2. Geachte heer El Houssain,

      De vraag of de Islam door niet-moslims als een intolerant en gewelddadig geloof wordt ervaren, wordt minder beantwoord door hetgeen de korangeleerden hierover te zeggen hebben, dan door het gedrag van zijn meest fanatieke aanhangers vroeger (*) en nu (#) !

      (*) Zie het boek "The Decline of Eastern Christianity Under Islam" waarin precies beschreven wordt hoe het komt dat er nu nog maar heel weinig ( en steeds minder ) christenen in het Midden Oosten wonen. Dit boek is te bestellen op bol.com.
      (#) Typ kerk in nood in Google en kies vervolgens voor Nieuws Midden Oosten.

      Verwijderen
    3. Geachte heer Carel van Herstal,

      Fanatieke 'aanhangers' van de islam maken er een bende van!

      Ik gaf eerder al aan het daar niet over te hebben, het is klaar als een klontje dat die mensen de islam geen goed doen.

      Ik heb 't puur over de geschriften en wat daar in staat.

      Zoals Jansen dat schrijft: De belangrijke boeken naast de koran worden verdeeld in vier genre's: (1) traditieverzamelingen (het Arabische woord voor een traditie is Hadith); (2) sharia-handboeken; (3) fatwa-verzamelingen; en (4) Korancommentaren (Tafsir).

      En uit die vier genre's blijkt nergens dat wie dan ook korancitaten uit hun verband kan lezen om daarmee een oorlog te ontketenen, wat daar wel uit blijkt is: Die citaten kunnen wel toegepast worden bij een aanval op moslims.

      "En bestrijdt op de weg Gods hen die u bestrijden, maar overschrijdt niet de maat. God bemint hen die de maat niet overschrijden. En doodt hen waar u hen aantreft en verdrijft hen van waar zij u hebben uitgedreven"

      U ziet: "hen die u bestrijden" en "van waar zij u hebben uitgedreven"

      Als je wordt bestreden en uitgedreven mag je in actie komen, niet andersom.

      Nogmaals: Het is klaar als een klontje dat deze citaten in hun complete vorm geen enkele indruk maken op die fanatieke 'aanhangers' van de islam.

      Begrijpt u nu wat ik bedoel?

      Verwijderen