Thierry Baudet - OIKOFOBIE De angst voor het eigene

(Het was gezellig tijdens de boekpresentatie OIKOFOBIE van Thierry Baudet in Amsterdam 9 september 2013. Foto Het Parool. Links: Paul Cliteur.)

Oikofobie is het tegenovergestelde van xenofobie. Niet de angst voor het vreemde, maar voor het eigene. Een afkeer van geborgenheid; het willen stukmaken van het thuis. Oikofobie is wat de westerse elites drijft. Modernisme in de kunsten, multiculturalisme en het Europese project: ze komen er direct uit voort. Het zijn symptomen van een ziekelijke behoefte aan vervreemding en ontworteling. In Oikofobie identificeert Thierry Baudet deze ziekte van onze tijd. Het is het aangrijpende credo van de nieuwe avant-garde.

Bestellen?

7 opmerkingen:

  1. Klopt niet. Geen haat van het eigene maar anti-intellectualisme. Daaruit kwam bv de basisvorming in het onderwijs voort. Daaruit komt voort de bouw van windmolenparken, een nostalgische energiebron die een modern land nooit van energie kan voorzien. Kortom: blind idealisme en romantisering in plaats van feiten en analyse. Biobrandstoffen vallen ook in deze categorie.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Deze reactie is verwijderd door de auteur.

      Verwijderen
    2. David,

      Eens met je tekst, maar er staat: "Oikofobie is wat de westerse elites drijft."

      Westerse elites. Elites die niet werkelijk elitair zijn, maar dat beter te omschrijven zijn als "De bovenonsgestelden"

      Dat blind idealisme leidt nu tot het voeren van oorlog.
      Oorlog tegen een land, Syrië, dat al een tijdje aangevallen wordt door Turkije, Saoedi Arabië en Qatar (aan welk onze geliefde koningin nog net voor dat de schermutselingen aanvang vonden, een beleefd staatsbezoek bracht) [kuch].

      Asad vecht tegen, volgens de staatsmedia vegetarische rebellen, maar in werkelijkheid zijn het elite troepen van Qatar, door USA getraind bendes van Al Qaida, CIA en door financiële ondermijning vanuit Saoedi-Arabië.
      Daarnaast worden de olympische spelen bedreigd door islamitische strijders onder leiding van een S.A.-prins.

      Aldus wordt het Nederlandse volk besodemieterd via tendentieuze berichtgeving, zeg maar rustig propaganda.
      Dit alles ten behoeve voor de aanleg van een simpele EU-gasleiding. Geld dus.


      Waar zijn nu die elites ?
      De intellectuelen, de grootdenkers, de goedmensen ? Onze leiders....

      Verwijderen

  2. Nederland liep nooit met zijn cultuur bewust te koop: onze taal lieten we - cf. Portugal - bijna nergens na, aan opvoeding doen en deden wij in onze koloniën - cf. Antillen - niets. Deze culturele factor geeft nog niet Baudets ´oikofobie´, maar is die Nederlandse culturele minderwaardigheid er wel de geschikte voedingsbodem voor.
    Om nu het ontstaan van ´oikofobie´ te begrijpen, lijkt dit begrip te opponeren met ´xenofilie´ zinvol. De laatste moet de eerste hebben gebaard,

    NL-xenofilie nemen wij uitbundig waar in de apotheotische belangstelling voor de Vreemdeling in de gedaante van de Vluchteling, ook wel asielzoeker genoemd, of Politieke vluchteling.

    Die Vreemdeling, in de gestalte van de heroïeke (politieke) vluchteling, prikkelt het boerenverstand van de Nederlander. De nuchterheid waarop die zo prat gaat, maakt dan bij de akoustiek of het zien van het woord Vluchteling, plaats voor een ongezond, degraderend gedrag, met verlies van persoonlijkheid en waardigheid. Bijna Uriah Heep-achtig. De vreemdeling wordt omhelsd, de eigen natie verguisd, haar grenzen waarachter de Vluchteling toch bescherming zoekt, verloochend, haar taal kan een trap achterna krijgen. En zo krijg je een ontaarde oikofobie.

    Want wie ben je als je zo praat en handelt? Hoogstens je eigen vreemdeling! Een gealiëneerde, een travestiet die niet weet dat hij een travestiet is. De gek van Foucault.* Een bizarre toestand die zich niet makkelijk recht laat zetten. De titel van Vluchtende Vreemdeling staat onder sociale sanctie.
    Van deze vervreemdende benadering van de Vluchteling lezen wij ook en al in een rapport dd 1988 van de Vluchtelingen Vereniging Rijnmond:

    ´de gemiddelde vluchteling levert een grotere bijdrage aan de eerbiediging van de mensenrechten dan de gemiddelde nederlander. Vaak is dat immers iemand die voor zijn overtuiging uitkomt en daarvoor risico's heeft gelo¬pen. Die zou je met gejuich moeten binnen halen en zeker niet behandelen als een drugshandelaar.’

    Kennelijk voorziet de Vluchteling in een Nederlands tekort aan Helden en Heiligen. En worden zij uit de verte verwacht omdat wij voelen dat wij ze nooit zelf kunnen zijn. In geen geval je buurman of je collega, van wie je zeker weet dat ze niets meer zijn dan jij. En van jezelf ben je je bewust dat je geen held bent en dat maakt dat een ander het van jou ook niet mag zijn. Trouwens, met iedereen die je zo’n beetje kent en het zou wagen zich te verheffen, reken je meedogenloos af. Wat een verbeelding!
    En zo ontstaat er een structurele opening waardoor de vreemdeling verduizendvoudigd kan binnen stromen. Je hebt geen idee van wie hij is en dus kan hij best een Heilige of een Held zijn. En dat de meeste mensen deugnieten zijn, voor die waarheid ben je deze keer ongevoelig. Bij het vernemen van het magische woord ´Vreemdeling´ laten instinct en intuïtie je in de steek en neemt de verwoestende ideologie van de oikofobie de wacht van je over.

    * Je bent verdwaald in de symbolen, net als Foucault’s held, ‘de ontregelde speler van het Zelf en de Ander die de dingen neemt voor wat ze niet zijn; hij verwisselt de mensen met elkaar, kent zijn vrienden niet en herkent de vreemdelingen.’ Zijn naam is Don Quixotte. (Foucault, LES MOTS ET LES CHOSES, p. 63).

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik geloof niets van xenofobie van de Nederlander. Immers, jaarlijks bezoeken miljoenen mensen uit andere delen van de wereld ons land. Maar deze toeristen rekenen netjes af, dat is het verschil. NL is niet xenofoob maar wil zich niet laten plukken. Privatiseer dus de opvang van vluchtelingen: instituten staan dan garant voor voedsel en huisvesting. Dan wordt ook meteen het draagvlak voor immigratie duidelijk. Stel dat ik naar Kenia of zo verhuis. Zou de regering aldaar mij opvangen? Nee, ik mag netjes afrekenen, zoals elke toerist.

      Verwijderen
  3. De Oikofobie druipt van voorgaande meningen af:

    Het overdreven gebruik van Nederfrengels is het toppunt van Oikofobie.
    De angst om eigen taal te gebruiken, de minachting ervoor, ten voordele van Nederfrengels, dát is Oikofobie in het vierkant!

    Eigen taal is een middel om meningen te uiten en te bespreken. Het neerkijken op, en het vervangen ervan, door leentjebuur te spelen, enerzijds uit bekaktheid anderzijds door gebrek aan kennis van de eigen taal is vooral een Noord-Nederlandse ziekte.
    Ze doen alsof ze het niet beseffen, en trachten iedereen ermee te overbluffen, maar de waarheid is:
    Oikofobie!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. @Gaardenier "Nederfrengels" ..Geweldige vondst. Maar U gaat er aan voorbij dat er wereldtalen bestaan. Velen willen zich verstaanbaar maken t.o.v. Engels/Frans/Spaans talige. Ik ben er trots op dat de m.n noordelijk Europa het IQ heeft om andere talen te spreken. Het maakt de wereld wat kleiner en de conversatie gaat wat gemakkelijker. Vele Engels/Frans/Spaans talige zijn gewoon lui en dat zegt genoeg over hun ego. Blijkbaar dient men zich aan hen te conformeren.

    BeantwoordenVerwijderen