Een klein lichtpunt

De opmerkelijkste berichten van de afgelopen week uitgelicht en van commentaar voorzien door kenners. Sam van Rooy, publicist en samensteller van 'De islam. Kritische essays over een politieke religie', reageert vandaag in Desgevraagd op 't volgende nieuwsbericht: 'Dappere Irshad Manji wijkt niet voor religieuze hooligans'  (bron)

Commentaar Sam van Rooy: "Journalist Carel Brendel, die in De Balie aanwezig was, schrijft: "Even werd de situatie penibel in het zaaltje. De indringers rukten op naar het podium. Daarop vormden de normale bezoekers een cordon rond de twee sprekers. Als de extremisten meer van plan zouden zijn geweest dan het verstoren van het debat, en meer wapens hadden gehad dan eieren, dan hadden er in die eerste tien minuten ernstige ongelukken kunnen gebeuren."

Dergelijke gebeurtenissen zijn al lang geen uitzonderingen meer, en het is de voorbode van toekomstige burgeroorlogen waarvoor ik al een tijd waarschuw, als men het probleem blijft negeren en dit soort acties gemakzuchtig wijt aan de 'radicale islam' of - nog dommer - aan de 'verkeerd begrepen islam' of aan 'extremisme', in plaats van aan 'de islam'. De Iraniër Amil Imani is echter helder: "Niet de radicale Islam veroorzaakt geweld, maar de algemene, canonieke islam."

Brendel ontdekte in de spreekkoren van de Sharia4Belgium-aanhangers het woord 'yahoed' (Joden). 'De Jood' heeft in de islam meer dan ooit - zo maakt ook de zogenaamde 'Arabische Lente' duidelijk - de 'kafir' (ongelovige) bijgehaald als meest verderfelijke en gehate wezen.

Dibi en Manji waren, net als de andere aanwezige niet-Sharia4Belgium-aanhangers, moedig. Dat maak ik op uit Brendels verslag. Dat is knap, en ze verdienen daarvoor een pluim. De islamitische agressie richtte zich vooral ook tegen de andere 'moslims' in de zaal. "We breken je nek," werd geroepen naar Manji. Dat is niet verwonderlijk, daar de sharia-aanhangers hen als 'verraders', 'Joden' en 'takfirs' (term waarmee moslims andere moslims tot ongelovige verklaren) beschouwen. De ongemakkelijke waarheid is dat Sharia4Belgium de islamitische bronnen - de islamitische leer - aan zijn zijde heeft. Als Manji dus na afloop verklaart dat het "freaks" zijn, dan is dat wel heel erg kort door de bocht. Vanuit westers oogpunt zien de Sharia4Belgium-adepten er dan misschien wel uit als freaks en gedragen ze zich ook als freaks, vanuit islamitisch oogpunt is dat allerminst het geval.

Een klein lichtpunt is wat GroenLinks-Kamerlid Tofik Dibi na afloop zei, allicht nog met de daver op het lijf: “Misschien moet ik na vanavond wat minder aandacht besteden aan Wilders en wat meer aan dit soort extremisten.” Het is triest dat hij, om deze terechte conclusie te trekken, blijkbaar eerst zélf zoiets moest meemaken. Terwijl Nederland ondertussen al een 'mooie' traditie heeft van islamitische bedreigingen en gewelddaden. En heeft Dibi een tijdje geleden (op de Dam) niet zélf mee het pad geëffend voor zulke gebeurtenissen, door Geert Wilders indirect met kanker te vergelijken? Een kanker moet men immers uitroeien, en liefst zo snel mogelijk. Hopelijk beseft Dibi nu ook dat de zogenaamde 'islamofobie' bij mensen - een gezonde angst voor de islam - een logisch gevolg is van dit soort gebeurtenissen.

Maar bovenal zou het een zegen zijn als zowel Dibi als Manji, alsook de linkse islamvergoelijkers en islamofielen - zowel in België als in Nederland - eindelijk gaan inzien dat in De Balie 'de islam' aan het werk is geweest, en niets anders."


11 opmerkingen:

  1. Het is inderdaad heel bizar dat de politie ook nog tegen Manji en Dibi zou hebben gevraagd om die intoleranten hun zin te geven door het podium te verlaten. Dat is echt te bizar, maar gelukkig lieten zij zich niet intimideren. Als Dibi inderdaad eens wat meer aandacht zou besteden aan de intolerantie in zijn islamitische gemeenschap en in de islam, dan zou dat echt een vooruitgang zijn en dan zou hij ook een stuk geloofwaardigheid kunnen winnen. met alleen maar overtrokken kritiek op islam-critici maak je jezelf tot instrument van de intolernante islam. En daar zijn er al helaas veel te veel van. Dus Dibi denk na en help de progressieve kritiek in je eigen kring

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Sam -

    "Een klein lichtpunt is wat GroenLinks-Kamerlid Tofik Dibi na afloop zei [..]: "Misschien moet ik na vanavond wat minder aandacht besteden aan Wilders en wat meer aan dit soort extremisten."

    Je spreekt van een "conclusie", maar hoe zou - na ampel GL beraad - de conclusie werkelijk luiden?
    Tofik, hardop denkend in de fractie, "zullen we aandacht besteden aan extremisten en minder aan Wilders?.."
    Hij wacht nog even om de geveinsde spanning erin te houden, en dan met een glimlach:
    - "Mèh.. beter van niet."

    Dibi profiteert van dergelijke incidenten, kan zichzelf presenteren als manmoedig Islamitisch "hervormer" en hoe triest ook, jouw terechte beschuldiging aan zijn adres van een hypocriete houding, glijdt als een druppel water van een wilde eend [vreemde eend mag ook, quod libet].

    Dibi is geen lichtpuntje, het is een dwaallicht. Anders willen geloven is Westers zelfbedrog.

    Groet,
    Sagunto

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Sagunto,

    Dank voor je reactie. Allicht heb je gelijk.

    Groet,

    Sam

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Mooi verslag van Carel Brendel. Je zal er maar zitten.

    Ik zou Tofik Dibi wel eens in debat met Ayaan Hirsi Ali willen zien en horen.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Verder nog een algemene vraag/opm:

    Als het probleem met de Islam werkelijk beperkt zou zijn tot die roemruchte "tiny minority of extremists", vanwaar dan toch de kennelijke noodzaak om de mainstream Islam te hervormen, terwijl de simpele oplossing voor de hand ligt, nl. opsluiten/uitwijzen van de haatbaarden?

    Sag

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Sagunto,

    De vraag stellen is ze beantwoorden. Het probleem ligt in de essentie van de islam, en de 'minderheid' van moslims (Esposito schat 7 procent of zo'n 92 miljoen!) die de islam serieus neemt.
    Ayaan Hirsi Ali: er zijn veel gematigde moslims, maar de islam is niet gematigd.

    Sam

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Sam -

    Mijn retorische vraag, is uiteraard gericht aan "hervormers" als Dibi en Manji. Ik hecht weinig geloof aan hervorming van de Islam an sich, een onhaalbaar en bovendien uiterst kostbaar project waarmee Westerse burgers niet mogen worden opgezadeld. Ik geloof al helemaal niet aan het nut van would-be hervormers als DibiManji, die de "inconvenient truth" van de Islamitische doctrine zelf ontkennen. Dat leidt niet tot hervorming maar tot eclectisch knutselen aan een DIY fantasie Islam. Daar kopen wij in het Westen niet zoveel voor. En dat is voor mij het enige dat telt: het perspectief van onze Westerse beschaving (of wat daarvan nog resteert).

    Een andere manier voor hervormings-gezinden om het over die ongrijpbare reform-Islam te hebben, is de focus verplaatsen naar de zg. "gematigde moslims", met de impliciete suggestie daar soms bij, dat een gematigde moslim op termijn iets als een gematigde of anders sterk geseculariseerde Islam zou kunnen aan gaan hangen. Uiteraard zorgvuldig begeleid door nanny state social engineers, dat spreekt voor zich ;)

    In mijn optiek is dat AHA traject echter lood om oud ijzer. Zolang een moslim zich om welke reden dan ook, willens en wetens tot onderdeel verklaart van de Islam, is hij onderdeel van het probleem. De "gematigdheid" die Westerlingen en vooral de politici en bestuurders zo graag bij baardloze moslims en moslimvrouwen ontdekken, betekent in een Islamitische context dat men zich steevast en nagenoeg zonder uitzondering zal onderwerpen aan hun activistische mede-cultisten.

    Met andere woorden: Westers progressivistisch wensdenken ten aanzien van "gematigde moslims"(TM) die nood hebben aan "bevrijding" of "emancipatie", is, ook onder critici van de Islam, onderdeel van het probleem.

    Groet vanuit Amsterdam en dank voor de boeiende uitwisseling tot dusver,
    Sag

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Beste Sag,

    Ik ben het met je betoog eens. Ik heb een en ander wel eens zo geformuleerd:

    De moslim die zichzelf 'moslim' noemt, maar zich tegelijkertijd uitspreekt tegen bepaalde essentiële principes van de islamitische leer, moet van het besef worden doordrongen dat hij een systeem verdedigt dat niet te verdedigen valt, en dat hij door afstand te nemen van bepaalde islamitische principes, in essentie geen moslim is. Of wil men de Duitser die zichzelf 'nazi' noemt en zich met hakenkruisen tooit, maar toch stellig beweert geen Joden naar de gaskamers te willen sturen, ook in dergelijke paradoxale waan laten? Ik mag het niet hopen, want het is onder andere door dat soort 'gematigde nazi's' dat de Shoah heeft kunnen plaatsvinden.

    Hartelijke groet vanuit Antwerpen,

    Sam

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Beste Sam -

    Perfect verwoord.

    H.grt,
    Certa Bonum Certamen

    Sag

    BeantwoordenVerwijderen
  10. LS...

    Onnodige nuance als je deze potentiële moordenaars geen freaks mag noemen. Ook het woordje angst moet een keer uit de Islam discussie. Een gezonde Nederlander is beducht voor de Islam. Beducht zijn betekend gewapend alert zijn. Zoals een Pitbull beducht is voor een Rottweiler. En Dibi ?! Afvoeren deze hypocriete huigelaar want dit is het ultieme voorbeeld van een takiya Islamiet en totaal niet te vertrouwen...

    BeantwoordenVerwijderen