De keuzes van een dier

Wederom actueel!

Een mens is een mens en geen dier maar als ik een dier was, een kip bijvoorbeeld, dan wist ik het wel. Dan koos ik voor een lang, lekker en gezond leven en als ik dan aan het einde van dat leven opgegeten moet worden, dan wens ik mezelf een kortstondig en niet al te pijnlijk einde toe. Heel menselijk eigenlijk. In de bio-industrie heb ik, kippetje, dan weinig te zoeken. Niet zozeer vanwege het einde maar vanwege de lengte en de kwaliteit van m'n leven daarvòòr. Tegen zo veel ellende kan geen verdoofd en 'pijnloos' einde op. Eet smakelijk!?

De bio-industrie is dus geen optie voor mij, kippetje. Waar moet ik mijn heil dan zoeken? Juist, ik word een scharrelkippetje en scharrel er op los en word na al m'n gescharrel wel geslacht maar de vraag is
hoe? Op een zogeheten godsdienstige wijze, dus onverdoofd of verdoofd? Ik ben een kip dus heb ik geen aanleg voor religie maar hoewel er verschillen zijn tussen halal (islam) en kosjer (Jodendom) slachten (de wijze waarop, en in NL vooral de aantallen!), hoef ik niet nodeloos (lang) te lijden omdat ritueel slachten - mits snel en vakkundig uitgevoerd, niet per se dieronvriendelijker is dan verdoofd slachten. Dood is dood. Het belangrijkste voor mij is dat ik als kippetje een fijn 'dierwaardig' leven achter de rug heb. Daar heb ik recht op! Die 30 seconden overleef ik wel, haha, maar mijn lange lekkere leven, daar hecht ik aan! Het is niet mijn zorg dat de mensheid anders mogelijkerwijs niet genoeg te eten krijgt, dan moeten er maar minder kleine mensjes geboren worden, of moeten mensen anders gaan eten.

Dat wat de keuzes van het dier betreft. Gelukkig ben ik geen kip maar een mens en zeg ik, laat die religieuzen hun religieuze slachtgang maar gaan, want nogmaals, als het religieuze slachtmes in één vloeiende beweging wordt gehanteerd, schijnt het lijden beperkt te blijven tot zo'n 0.30 sec. tot maximaal 4 minuten (wordt 1 minuut). Niet niets, maar toch... Terwijl verdoofd slachten van kippen juist pijnlijk kan zijn. Ik las: “Kippen worden vaak verdoofd door ze hangend aan een lopende band, door een waterbad te halen waar stroom op staat.”

Maar ik wil wél graag weten wat voor vlees ik op mijn bord krijg, oftewel, ik wil weten wat ik eet. Voor mijn welzijn én dat van het dier. Als ik zin heb in een kippetje, dan wil ik weten of 't uit de bio-industrie komt of niet. Zo ja, dan bedank ik. Ik wil weten of het vlees religieus geslacht is, of niet. Zo ja, dan bedank ik. Ik heb namelijk niets met de bio-industrie of met religie, wil er niet aan meedoen.

Als er religieus vlees in de schappen van de supermarkt komt te liggen (kosjer heb ik er nog niet gezien), is dat een krankzinnige ontwikkeling in seculier NL,  maar prima, zet het er ajb wel duidelijk op, net als (op de kroketten) in de snackbar, de kantine, restaurants, scholen, etc.. zodat ik niet ongemerkt halalvlees binnenkrijg of andere halalprodukten omdat een of andere groep dat 'moet' eten of om hen te plezieren. Ik heb het recht om daar tegen te zijn! Al kan ik het verschil dan niet proeven, ik heb het recht gevrijwaard te blijven van vlees waarbij 't dier met de kop in de richting van Mekka wordt gezet en een gelovige tijdens het slachten een reeks speciale woorden uitspreekt: in naam van God, God is groot. Dat soort vlees blief ik niet.

Nu al schijnt het voor te komen dat er op sommige scholen slechts halalvlees (nooit kosjer!) wordt geserveerd omdat er moslimkindertjes op die school zitten! Of dat ik naar m'n lievelingsrestaurant ga waar ineens een moslim in de keuken werkt en er daarom voortaan halalvlees wordt geserveerd! Dat is een voorbeeld van pure (zelf)islamisering, ik kan het geen andere naam geven. Als ik vlees eet, koop ik dat bij de biologische slager omdat de bio-industrie grote weerzin bij me opwekt en dan zou ik wel religieus vlees moeten eten?! Kom nou!

22 juni 2011

11 opmerkingen:

  1. Eten of gegeten worden.
    Wat gebeurt er met je als je eet ? Net zoals de voorouders, twintigduizend jaar geleden, met een hertegewei op je hoofd, gehuld in berenvel om het kampvuur dansend, goedkeuring vragen aan de goden voor de geschoten buit ? Een religieus dankwoord is vaak voor fauna minder voor flora.
    Toen de mens diep in de ogen keek van het gevelde prooi en zichzelf zag ? Is toen religie geboren ?

    Zonder het te beseffen hebben velen nog een bijbels wereldbeeld.
    De kip en het ei. Mogen we de Heilige Mexicaanse meteoriet niet eeuwig dankbaar zijn. Waarom aanbidden we deze klomp ruimtelijk afval, deze hemelse zege, niet ?
    Waarom zonder schuldgevoel geen kip eten, terwijl haar voorouders, de dino's ( zo'n 65 miljoen jaar geleden en buiten het zichtsveld van Professor Dr Ir Vellinga), reptielen, ons zoogdieren op de hielen zaten ? Toen waren wij prooi.

    Religie en slacht, is iets voor mensen die nog met één voet in het stenentijdperk staan. Kosher, halal of max havelaar, verzinsels van onverdraagzame vromen die zich beter achten dan hun seculiere medemens. Burgers dus die geen fatsoen kennen.

    Maar om dat nu bij wet te regelen is een teken van onverdraagzaanheid en een aanval op de vrijheid.
    Wetten dienen de openbare orde te regelen, menselijk verkeer onderling. Niet veel meer dan dat. Staatsbemoeienis inschakelen om slachtwijze te regelen is verscheurend voor de samenleving.
    Of je met een bot mes tekeer gaat of halal je vingers, voor je lol, in het oog van een koe prikt, is niet erg netjes, maar ondermijnt de samenleving niet en we hebben altijd al zonder verdoving geslacht. Geen enkel probleem.

    De burgers kunnen kiezen bij welke slager ze hun vlees kopen. Zij runnen de samenleving de staat niet.

    Maar omdat halal en haram koranische staatsondermijningen zijn, is een tijdelijk verbod helemaal niet zo'n slechte oplossing..

    Tenslotte gaat het om eten of gegeten worden. Smakelijk.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Of wetenschappelijk vastgesteld kan worden of een dier, tijdens de slacht, onnodig lijdt, om zo tot wetgeving te komen, is natuurlijk onzin.

    Wetgeving houdt zich niet aan wetenschappelijke bevindingen, maar neemt bevindingen slechts mee als onderdeel.
    De nederlandse cultuur is niet wetenschappelijk. Eerder een onsamenhangend stelsel van ongerijmdheden, hartstikke onlogisch,inconsequent, enz.
    Het enige wat onze cultuur maakt wat het is is dat het Nederlands is.
    Kortom de enige toetsteen is wat de nederlandse volk er van vindt.

    Een uitstekend onderwerp om via een referendum tot duidelijkheid te komen.

    Mag de wetgever zich uitspreken ten aanzien van het slachten (behalve dan daar waar volksgezondheid sprake is).

    BeantwoordenVerwijderen
  3. " Het is niet mijn zorg dat de mensheid anders mogelijkerwijs niet genoeg te eten krijgt, dan moeten er maar minder kleine mensjes geboren worden, of moeten mensen anders gaan eten."

    Je begint toch niet ook te zeuren over overbevolking, hoop ik? In een wereld waarin indonesie zowat zelfvoorzienend is met zijn 250 milj inwoners; waarin NL op één na grootste landbouwexporteur ter wereld is, waar Congo 80 keer zo groot is als NL, maar slechts 4 x zoveel inwoners. En dan heb ik het niet eens gehad over Plantlab, de gecontroleerde teelt van groenten in containers.

    Gaan we over op kippetjes. In mijn jonge jaren heb ik gewerkt in een kippenslachterij, en a/ die beesten zijn zo dom dat zelfs wanneer ze loslopend voor de slachtlijn staan ze nog blijven, b/toen ging al de verdoving doordat ze op hun kop opgehangen aan houders, met hun nek langs een metalen geleider gingen waarop stroom stond. Ze kregen een schok, waarna ze verdoofd, in elk geval meer dood dan levend, langs een automatisch mes gingen.
    Vond het toen indrukwekkend elegant en zachtzinnig.Toen 60.000 op een dag, nu waarschijnlijk het tienvoudige.

    Die beesten zijn binnen 12 weken volgroeid,en worden ziek wanneer ze wat ouder worden. Zo ook varkens: worden in 5-6 maanden slachtrijp, en worden monsterlijk wanneer ze ouder worden. Was het niet in Burgers´dierenpark waar ze zo´n beer hebben staan? een mannetjes varken van een meter of 3 lang (!) anderhalve meter hoog...

    Varkens zouden ook best in varkensflats mogen wat mij betreft. Dan is de stank beter af te zuigen en met filters af te breken, de beesten merken er niks van zoals mensen ook niet merken dat ze in flats wonen. In Spanje heb je langs de noordkust over honderden kilometers overal de doordringende ammoniakgeur van varkens. Rondlopend in ouderwetse uitloophokken zoals je die hier ook had in de jaren ´60, waarbij de beesten vooral binnen lagen.

    Zoals nu ook de koeien. Vroeger alleen in de winter op stal- oh wat zielig- waarna ze in de lente in de wei met huppelpasjes werden vrijgelaten. Nu hebben ze uitloopstallen, de beesten kunnen zelf ervoor kiezen of ze naar buiten in de wei willen, of in de stal blijven. Meestal liggen ze vrijwillig in de stal. Net mensen.

    Koeien worden nu ook binnen 2 a 3 jaar geslacht. Dat is niet meer te vergelijken met vroeger, toen koeien nog 16 tot 20 jaar oud mochten worden. Maar ja als de produktiegrens op 7000 liter melk per jaar ligt, verplicht- want het gaat niet anders dan- na een zwangerschap van ik meen 11 maanden, dan is het inderdaad bedrijfseconomisch uit te rekenen of koeien moeten blijven of doodgaan bij een melkprijs die lager is dan die van mineraalwater..

    Als remedie tegen dit dictaat van de markteconomie heeft men wel het socialisme voorgesteld. Maar dat is weer snijden in eigen vlees: alleen in cambodja brachten de rode khmer 1,5 miljoen landgenoten om; Stalin heeft er ook tientallen miljoenen over de kling gejaagd; om over Mao- ik hoef me niet te wassen want ik was me in mijn meisjes- maar te zwijgen.
    En als er geen doden vallen onder de socialisten, dan is er wel gigantische corruptie: roemenie onder ceaucescu (?) was een mooi voorbeeld van die schijnheiligheid.

    Kortom: het zal nooit iets worden met "vlees", tenzij de raad van midas dekkers ( vlees direct gekweekt uit grondstofbestanddelen) wordt gevolgd en gerealiseerd. Zodat we net als Hugo Raes indertijd schreef, we kunnen eten door een daartoe gekweekt botloos jongetje van het spit te halen..

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Goed stuk, Annelies.

    Wij rijden speciaal naar Zeeland om bij de vleesboerderij in Kerkwerve vlees te kopen.

    Echt, het vlees van een relaxte, verwende koe die thuis sterft is veel lekkerder dan het vlees uit een slachthuis.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Belangrijke discussie, bedankt voor dit stuk Annelies. Het blijft een eeuwig dilemma voor mij. Ik heb gedurende mijn leven verschillende vegetarische periodes doorgemaakt maar uiteindelijk ging ik gewoon weer vlees eten. Ik vind een vegetarische levensstijl uiteindelijk te ingewikkeld en te geisoleerd, nog afgezien van het feit dat je het in restaurants nog altijd slecht kunt treffen als je afhankelijk bent van die ene vegetarische maaltijd op het menu. Is er wel een goede vegetarische keus dan neem ik die vaak en als ik iets voor mijzelf maak (lunch voor het werk bv) is het drie van de vier keer vegetarisch.
    Ik vind het belangrijk dat de ethische discussie rond de vleesproduktie- en verwerking flink wordt aangezwengeld, zeker na die afgrijselijke beelden van live cattle transport naar Indonesie en naar verschillende landen in het Midden-Oosten. Maar een docu over het leven van varkens in Nederland maakte me ook bepaald niet blij. In de supermarkt koop ik 'scharrel'kippenvlees en scharreleieren en ik probeer ook altijd free range bacon te krijgen. Veel hippe cafes en restaurants in Sydney garanderen al het bovenstaande, maar natuurlijk weet je niet in ieder restaurant waar je vlees vandaan komt. Ik blijf dat een moeilijk punt vinden maar ik laat het vlees er niet (altijd) voor staan.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. @Kees B Het scheelt al een hele boel als je vlees van de ecologische of biologische slager koopt en niet die kiloknallers. Smaakt ook beter.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Heel goed stuk Annelies! Weet je dat ik me nooit gerealiseerd heb dat er inderdaad nooit kosjer vlees is aangeboden waar dan ook, daar hoefde kennelijk nooit rekening mee gehouden te worden...

    Wat het leven van gehouden dieren betreft, of het kippen zijn of koeien doet er niet zoveel toe, daar kun je alleen maar heel triest van worden.
    Om kippen te betitelen als stom of oerdom vind ik geen argument om ze dan maar via een electrocutie 'half' te verdoven. Intelligentie zal toch wel losstaan van gevoel denk ik zo.

    Als wij jonge kippen kopen (levende) dan halen we die bij voorkeur uit een legbatterij omdat het gewoon een fijn gevoel is dat die kippen, die helemaal niet zo dom zijn, dan ook nog een paar jaar een heerlijk leven leiden ipv lijden! Fijne dag:-) Leonie

    BeantwoordenVerwijderen
  8. 'Het slachtmes in een vloeiende beweging", dat zal toch wel voor schapen en varkens bedoeld zijn? Een kip 'hak' je in een onderdeel van een seconde de kop af toch? Hoe komt men dan tot een halve of hele minuut lijden? Omdat er nog pijn is in een onthoofd kippelijf? Maar is het dan niet een lijk dat lijdt? Is dit allemaal niet een beetje ver gezocht? Gaat het hier niet gewoon om de gekwetste gevoelens van stadsmensen? Wat klinkt dat opeens bekend hé, bevolkingdsgroepen met 'gekwetste gevoelens'.

    Wel een een stel kippen gezien? Vaak een aantal kaal gepikt vanwge de levendige pikorde in dat milieu. Als je de extra hanen niet slacht (doodt in een onderdeel vaneen seconde) richt je enorm veel kippenleed aan door die hanen er niet uit te halen.

    Als je je niet met dit sentimenteel gedoe bezighoudt zijn de kippen heel gelukkig.

    Ik vind dat ik het recht heb om dat te kunnen blijven doen als ik dat wil. Het is een onderdeel van mijn cultuur, mijn vader en mijn oom hebben het mij geleerd. Het behoort tot mijn opvoeding, mijn identiteit, mijn roots. Evenals het feit dat er geen god of godsdienst aan te pas komt.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Ik klaagde eens tegen de slager dat ie nogal dunne plakjes sneedt.
    Dikke plakken geven bloed af, vinden de vrouwen niet leuk, daarom dun. Weg smaak.

    Inderdaad Rek, bovenstaande tere zieltjes zijn m.i. woonachtig in de stad. Vervreemd van de natuur, hypocriet en dol op sulfiet. Niet in staat een onderscheid te maken tussen milieu en natuur. De schade veroorzaakt door Walt Disney is enorm.

    Ze lijken we een stelletje SGP-ers.

    Waarom wetgeving huldigen, terwijl men er geen last van heeft. Waarom een probleem oplossen wat geen probleem is. Iemand voor wie abortus of euthanasie een gruwel is, heeft geen last van die de vrijheid willen hebben dit wel te doen.

    Waarom de ander vrijheid ontnemen ?
    Onverdraagzaamheid!

    Wie de loop van wetgeving-creatie volgt, moet toch inzien dat hier de staat weer een excuus heeft om zich verder met vleesbereiding bezig te houden. Dit is slechts een begin van meer staatsbemoeienis. Nog meer regels, Nog meer toezicht.

    Wordt toch eens volwassen en gun een ander ook zijn plezier wat voor jouw een gruwel is. Dat is pas tolerantie: Het slechte accepteren om een hoger doel te bereiken.

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Ik woon nu alweer ruim 11 jaar in Indonesie en mag ieder jaar de Islamitische gehaktdag meemaken, alhier Idul Adah. Dit jaar wilde mijn aangetrouwde familie een koe offeren die in de tuin van mijn zwager in Bogor zijn leven mocht geven ter ere van. Ik had daar ook een deel aan meebetaald en toen ik om half 10 's morgens aankwam stond het feestvarken, de koe, aan een boom gebonden en de familie plus buren erom heen. Direct werd er toen met het ritueel aangevangen en na enig gebid werd de koe pootje gelicht en met voor en achterpoten vastgebonden in de juiste positie gelegd. Na enige prevelementen werd het mes in de keel gezet en de koe begon te spartelen maar kon met doorgesneden keel niet loeien. Dit duurde een paar minuten en ondertussen werd er dieper gesneden en de koe was duidelijk nog in leven en had veel pijn. Het getrappel hield pas op toen zijn nek met een bijl gebroken werd. Voor mij kreeg Marian Thieme hier overduidelijk gelijk.

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Gelovigen zijn niet zo van de vooruitgang, dat blijkt wel weer.

    BeantwoordenVerwijderen