Nieuwenhuizen lichtte later toe, dat er nog altijd ruimte blijft om het handelen van de slachtoffers alsnog door de rechter te laten beoordelen. Toen kwamen de discussies over de relatie tussen criminaliteit en etniciteit, en de oproep om nu eindelijk eens iets te doen aan die groep Marokkaanse jongeren die de lijstjes aanvoeren, als het gaat om problemen in de openbare ruimte en het plegen van delicten. Niet in de laatste plaats door mensen met een Marokkaanse achtergrond. In de Metro van dinsdag 1 april luidde Brahim Bourzik, woordvoerder van het Landelijk Beraad Marokkanen, de noodklok. Het is vijf over twaalf. We hebben inmiddels genoeg onderzoeken en rapporten gelezen. “Het is de hoogste tijd dat er nu wat gebeurt.” Er moet een speciale landelijke probleemcoördinator komen, en er zijn banenplannen nodig. Marokkaanse jongeren kunnen hun school niet afmaken, omdat ze kansloos zijn bij het vinden van een stageplek. Zonder stage geen diploma en zonder diploma geen baan. En zonder baan geen geld, al is een tekort aan geld nooit een reden om een overval te plegen, voegde Bourzik daaraan toe. ’s Avonds kreeg hij de kans zijn plan toe te lichten in P&W, maar het kwam niet uit de verf.
Naar aanleiding van Wilders’ discriminerende ’minder Marokkanen’ hebben veel Marokkanen zich in de sociale media geroerd. ‘Nieuwe Marokkanen’ die zich presenteerden met een selfie waarop ze poseren met een Nederlands paspoort, op twitter met de hashtag BornHere, en op facebookpagina’s als ‘ik ben een Marokkaan’, en ‘ik ben een piloot, arts, advocaat, verpleegkundige, ondernemer, ict-er, onderhoudsmonteur, lasser, docent etc.’. Jongeren van Marokkaanse komaf die zich ontwikkeld hebben, wel een baan hebben, en vaak niet de eerste de beste, zoals het laatste half jaar meer etnische groepen zich onmiddellijk hebben laten horen, als ze zich onheus bejegend voelden. ‘Nieuwe Chinezen’. ‘Nieuwe Surinamers’. Ze zijn allergisch voor huilverhalen, ze zijn trots op hun identiteit, kennen hun rechten en plichten. Ze willen aangesproken worden op wat ze kunnen, op wie ze zijn, niet op wat ze zijn. Ze zijn assertiever geworden, en reageren niet meer als slachtoffer. We gaan ze vanzelf tegenkomen als collega, buurman of baas. Ook zij zijn van mening, dat je criminelen hard moet aanpakken. Van welke afkomst dan ook.
In de VK van 2 april roept Fouad Aitihda in een ingezonden brief betrokken Nederlandse burgers met Marokkaanse wortels op niet langer weg te kijken van de criminele misstanden binnen ‘onze gemeenschap’, en daarmee de PVV en haar aanhangers van munitie te voorzien. Hij heeft – om de discussie in eigen gelederen te bevorderen – een facebook pagina aangemaakt: Facebook.com/zwijgendemeerderheid. Geen enkel goed woord heeft hij over voor ‘het handjevol Eindhovense jongeren dat nog het lef heeft om tegen het juweliersechtpaar in Deurne te demonstreren’. Het wordt tijd – zo betoogt hij – het debat binnen eigen gelederen aan te wakkeren. Daartoe riep ook de jonge immam Yassin Elforkani in de media op.
Niemand van hen ziet een onlosmakelijk verband tussen criminaliteit en etniciteit. Terecht. Daar is ook geen bewijs voor. Ook niet in de vorm van die zogenaamde lijstjes. Psychologen hanteren in dit verband nogal eens de metafoor van de jonge olifanten. Rond de eeuwwisseling werden in verschillende parken in Zuid-Afrika herhaaldelijk neushoorns door geweld gedood aangetroffen. De rino’s waren enorm toegetakeld, in stukken gescheurd zelfs. Opmerkelijk voor dieren die meer dan 3000 kilo zwaar kunnen worden. En stropers waren toen nog niet actief. Ervaren opzichters gingen op onderzoek uit en ontdekten dat de gewelddadigheden het werk waren van een groep jonge verweesde olifanten. Hun ouders waren in de loop van de negentiger jaren omgekomen bij een poging om de olifantenpopulatie in het Kruger Park onder controle te houden. De jonge wezen waren in verschillende parken uitgezet, waar ze zich – bij gebrek aan gezag – ontwikkelden tot extreem agressieve dieren, die hun dikhuidige tegenstanders met voorbedachte rade en op een zeer agressieve manier molesteerden. De opzichters bedachten een plan. In het park introduceerden ze oudere olifanten, die zich begonnen te bemoeien met de jonkies. Deze pasten zich na verloop van tijd aan de mores van de groep aan. Hun gedrag werd minder agressief. Volgens psychologen heeft dergelijk wangedrag te maken met emotionele verwaarlozing en het ontbreken van (ouderlijk) gezag. Elke jongeman, elk dier of mens, van welke afkomst dan ook, zal domineer- of vandalismegedrag vertonen, als het (ouderlijk) gezag ontbreekt. Dat zie je bij olifanten, apen, honden, Chinezen, blanken, zwarten, Ieren en Russen.
Op de nieuwssite De Correspondent publiceerde Femke Halsema een artikel onder de titel ‘Marokkaanse koketterie’, waarin ze vertelt hoe ze als aankomende criminologe al in 1989 onderzoek deed naar criminaliteit onder Marokkaanse jongeren. Het debat is dus inmiddels ouder dan de betrokkenen zelf. En we zijn intussen niet veel verder gekomen wat betreft oplossingen voor het probleem, als ik de kreet ‘minder, minder, minder’ even niet tot deze categorie reken. Al was het alleen maar omdat ze betrekking had en heeft op alle Marokkanen. Daarom is het inhoudelijk ook zwak dat Fleur Agema van de PVV – in navolging van de aanklachten tegen Wilders – nu een aanklacht heeft ingediend tegen Samson en Spekman vanwege hun uitspraken over criminele Marokkanen. Slim is het wel.
Afgelopen week bepleitte de SER in een vertrouwelijk conceptadvies aan het kabinet om discriminatie hard aan te pakken. Minister Asscher zou in contracten van bedrijven waarmee de overheid zaken doet, willen laten opnemen, dat een bedrijf niet zal discrimineren. Of dat voldoende is om het ontstaan van een ‘onderklasse’, vaak een broeinest van criminaliteit, tegen te gaan, is de vraag. In de VS ontstond een gekleurde onderklasse in de getto’s van de grote steden, terwijl tegelijkertijd een white trash zich terugtrok in afgeschermde en bewaakte villawijken. We zouden kunnen proberen het ontstaan van zo’n onderklasse een halt toe te roepen. Dat is alleen veel duurder, en veel moeilijker ook, dan de ‘oplossing’ die in sommige delen van de VS is gaan domineren.
Dick Gilsing
Geheel eens dat etniciteit er weinig mee te maken heeft. Maar dat geldt beslist niet voor groepscultuur.
BeantwoordenVerwijderenIk lees : "Elke jongeman, elk dier of mens, van welke afkomst dan ook, zal domineer- of vandalismegedrag vertonen, als het (ouderlijk) gezag ontbreekt. Dat zie je bij olifanten, apen, honden, Chinezen, blanken, zwarten, Ieren en Russen".
BeantwoordenVerwijderenDat is wel mooi en aardig, maar moraal en/of persoonlijke verantwoordelijkheid heeft er m.i. ook wat mee te maken, en wat ik steeds mis bij al die islam-gerelateerde groeperingen is een moraalfilosofie die dit soort dingen simpelweg verbiedt. En ik kijk toch vaak genoeg naar de moslim-omroep, dus daar ligt het niet aan...
En hoe komt het toch dat het nooit moslim-ondernemers zijn die het slachtoffer zijn van Marokkaans geweld?
Dat komt omdat kafirs beroven, vermoorden, verkrachten,
Verwijderenetc. etc. volgens de jihad niet als een misdrijven worden gezien. Er is dus wel een causaal verband tussen deze
criminelen en etniciteit/geloof.