Het is bepaald niet de tijd van provocerende manifesten of van schuimbekkende dichters in Paradiso. Grote dichters als Lucebert, Komrij en Kopland zijn overleden. Dichters vliegen elkaar op dit
moment ook niet in de haren. Het is eerder een kalme tijd in de Nederlandse poëzie. Maar het arsenaal aan Nederlandse dichters is wel rijk geschakeerd.
Er is ook een zekere vermaatschappelijking of zelfs vermarkting merkbaar. Sommigen brengen hun werk op internet of televisie, waar een bekend dichter en schrijver wekelijks zijn
poëtisch-cabareteske commentaar levert op uitzendingen van DWDD. En dichter Ingmar Hytze roert zich vooral in de krant, waar hij van tijd tot tijd roept dat toegankelijke dichters met een
publiek net zo belangrijk zijn als intellectuele poëten die zich terugtrekken op hun eigen woordakkertje dat door niemand begrepen wordt maar die wel alle eer krijgen en alle prijzen in de
wacht slepen.
Die eer is dit jaar gegaan naar Esther Naomi Perquin voor haar dichtbundel Celinspecties. Als aftrap voor de poëzieweek is op 30 januari de VSB prijs uitgereikt voor de beste bundel van
het afgelopen jaar. De genomineerden waren Sybren Polet, Luuk Gruwez, Menno Wigman, H.H. ter Balkt en Ester Naomi Perquin. Met dichten verdien je geen rooie cent maar Perquin kreeg dus toch
maar mooi een cheque van 25.000 euro overhandigd (en een glaskunstwerk van Maria Roosen) voor haar bundel Celinspecties waarin ze delinquenten aan het woord laat. En op 31 januari is de
Vlaamse Prijs voor de beste dichtbundel van het afgelopen jaar, de Herman de Coninckprijs, toegekend aan Annemarie Estor: 6000 euro.
Behalve dat poëzie de afgelopen jaren iets meer doordrong in publieke media, drong het publiek ook iets meer door in gedichten. Dat is eerder gebeurd in de geschiedenis van de poëzie. Paul van
Ostayen liet in zijn bundel Bezette Stad de stemmen klinken van soldaten en hoerenlopers. Hij monteerde het rumoer van de straat in zijn gedichten. De zestigers, onder wie Bernlef en
Vaandrager, namen - als reactie op de volgens hen hoogdravende vijftigers - flarden taal uit de alledaagse werkelijkheid op in hun gedichten. De readymades van nu hebben niet zozeer het
subversieve karakter van die uit de twintiger jaren noch willen ze aandacht tonen voor het kleine, gewone, zeer alledaagse detail, zoals de zestigers dat beoogden, ze lijken eerder
maatschappelijke verschijnselen te onderzoeken. De vox-pop poëzie van nu geeft een stem aan mensen die je doorgaans niet tegenkomt in gedichten. Zo stelt winnares Esther Naomi Perquin, die zelf
cipier is geweest, in haar bundel Celinspecties tien portretten van gedetineerden samen. Bart V.,één van hen, zegt over een slachtoffer: "Ze lacht heel even en daarna / viel ze neer
alsof ze een jas was geweest / die ineens van een hangertje gleed." En ze laat David H. denken: "Omdat ik haar gezicht veel beter heb gekend dan zij het mijne - ik liet haar / eerst een klein
beetje verdwijnen, daarna steeds meer tot ook ik / niet zeker wist waar ze gebleven was…". Deze zelfde David H vraag zich af: "Of ze had bestaan als ik haar door had laten rijden." Achter deze
vraag ligt een wereld waarin bestaan gelijk is gesteld aan media-aandacht.
Ook Peter Holvoet-Hanssen laat daklozen en bajesklanten in hun eigen sociolect in zijn gedichten aan het woord.
Robert Anker laat mensen van de straat praten in raptaal: "willen je houwen fokking trouwen / nestje baby bouwen rouwen op hun tijd / dat noemen ze 'ik' fok de shit." Soms spreken die
straatfiguren minder gejaagd maar wel in dreigende taal, wellicht tot de dichter zelf: "We komen vanavond bij je langs / je moet gewoon kalm blijven / persoonlijk hebben we niks tegen je. "
Lucas Hirsch ging de straat op en noteerde alle mogelijke gang en straattaal die hij verwerkte in zijn gedichten, bijvoorbeeld op deze manier: "Note aan Patricia Paay: Niet geil! Sick puppy! /
Ook dochterlief staat met haar blote pruim in een puberblad."
Toonaangevend is deze poëzie niet en ze komt ook niet veel aan bod in media en publieke manifestaties behalve dan bij Ramsey Nasr, die zich als dichter (des vaderlands) vaak in de media heeft
gepresenteerd en meermalen is bedreigd. Op 31 januari j.l. is hij in Paradiso officieel onttroond als Dichter des Vaderlands. Vlak daarvoor had hij zijn gedicht O, zoete onbereikbaarheid
ter gelegenheid van de abdicatie van koningin Beatrix het licht doen zien. Zijn opvolger, voor het eerst niet gekozen door het publiek maar door een commissie bestaande uit Maria Barnas, Arie
Boomsma, Arjen Fortuin, Piet Gerbrandy, Kristien Hemmerechts en Mei Li Vos, is de dichter, toneel- en kinderboekschrijver Anne Vegt, de eerste vrouw na Gerrit Komrij, Driek van Wissen en Ramsey
Nasr. De Utrechtse dichter Ingmar Heytze liet via de krant weten, dat hij Vegter voor deze (overigens onbezoldigde) functie niet mediageniek genoeg vindt.
Ramsey Nasr, ex-dichter des vanderlands |
"wullah, poetry poet, let mi takki you 1 ding: di trobbi hier is dit
ben van me eigen now zo 66 jari & skerieus ben geen racist, aber
alle josti op een stokki, uptodate, wats deze shit?..."
Straattaal zoals die in de optiek van Nasr over 46 jaar zal klinken. Taal dus als een smeltkroes van verschillende culturen. Zijn laatste gedicht was niet dat voor Beatrix dat dinsdag 29
januari op de voorpagina van de NRC stond , maar Hier komt de poëzie dat hij op de avond van de overdracht in Paradiso liet horen. De acteur Nasr droeg zijn gedichten ook voor. Bij de
verzamelbundel zit dan ook een cd. Een andere nu verschenen uitgave is Dichter draagt voor (21 door Nasr uitgezochte gedichten die verfilmd zijn - te zien via HYPERLINK
"http://www.dichterdraagtvoor.nl" www.dichterdraagtvoor.nl). Eén van die gedichten is het fameuze er is een grote norse neger in mij neergedaald van
Lucebert dat eindigt met de bekende versregel "te veel slaven trok ik af van de belasting".
Anne Vegter |
"…O lieve koningin / die levenslang het hele land voorbij zag gaan, nu mag het zomaar, / lekker zomaar in de rij gaan staan."
De poëzieweek wordt op woensdag 6 februari in de Stadschouwburg van Amsterdam afgesloten met het Dichtersbal , dat wordt geopend door de jonge Dichter des Vaderlands (die bestaat ook), de
zeventienjarige Joanne Hoekstra ( HYPERLINK "http://www.poezieweek.com" www.poezieweek.com).
Ik had Elly de Waard een waardige Dichter des Vaderlands (of Dichter des Moederlands, zoals ze 't liever noemt) gevonden. Ze is het toch nog niet geweest? ;)
BeantwoordenVerwijderenAlleen al vanwege de twee prachtgedichten over de moorden op Theo van Gogh en Pim Fortuyn. Te lezen in PROEVEN VAN MOORD.
http://www.bol.com/nl/p/proeven-van-moord/1001004002606689/?Referrer=ADVNLGOT0020081001004002606689
Deze reactie is verwijderd door de auteur.
BeantwoordenVerwijderenZou die gekozen dinges d'r klep open doen met deze boodschap BOEM en KLAP! ?
BeantwoordenVerwijderenWaarom een dichteres des vaderlands als men het vaderland verkopen laat ?
Een dichteres van de slappe hap, die begrepen wil worden door mensen die niet willen begrijpen, geen levenslust meer hebben ?
http://www.youtube.com/watch?v=-KIc7jLx8RA&feature=player_embedded
Hij wil niet begrepen worden, maar had zijn lied.
https://www.youtube.com/watch?v=cqHsLlmUEeA&feature=player_detailpage#t=29s