generaties lang kunnen voortetteren, zeker als er geen grondig onderzoek wordt gedaan naar wat er precies is voorgevallen. Maar wat is daar in Rhoon op 14 oktober 1944 dan voor verschrikkelijks gebeurd?
Juist dit gegeven van de ‘moffenmeiden’, dat samenhing met de gruwelijke gebeurtenis op 10 oktober 1944 in zijn dorp Rhoon, intrigeerde Jan Brokken en bracht hem ertoe – samen met researcher Bert G. Euser – een grootsscheeps onderzoek te beginnen. Brokken (1949) groeide op in het tuindersdorp onder de rook van Rotterdam, waar zijn vader (theoloog – hij deed in Indonesië wetenschappelijk onderzoek naar islamitische bewegingen) vanaf 1952 het ambt van hervormd predikant bekleedde. Over het dorp schreef hij al de romans De provincie (1984 - verfilmd met Thom Hoffman, Pierre Bokma, Gijs van Scholten Asschat en Tamar van den Dop) en Mijn kleine waanzin (2004). En nu dus De vergelding. Als journalist schreef hij onder meer voor De Haagse Post. Vanaf 1986 wijdde hij zich uitsluitend aan het schijven van reisverhalen en romans. Hij woonde in Afrika en het Caraїbisch gebied. Bekend werden vooral In het huis van de dichter (over de Russische pianist Youri Egorov) en Baltische zielen (over Estland, letland en Litouwen aan de hand van portretten van o.a. Eisenstein, Arvo Pärt, Hanna Arendt, Gidon Kremer en Mark Rothko – zie ook filmmuziek). Kenmerkend voor zijn werk is het verhalen over passie en emotie in een sobere stijl en het op een ingenieuze manier in elkaar vlechten van persooonlijke verslaggeving, fictie en documentaire. Hij heeft er nog steeds geen belangrijke prijs voor gekregen.
Jan Brokken |
In bijna 400 bladzijden pluist Brokken alles uit. In zijn verhaal gaat het feitelijk om één dag, één avond, maar Brokken beschrijft eigenlijk het dorpsleven van ruim een halve eeuw, met al z’n religieuze, sociale en politieke verschillen. De wond die de executie van zeven onschuldigen slaat in de gemeenschap, zorgt na de oorlog tot aan de dag van vandaag voor controverses. Er zijn tal van onderzoeken gedaan naar de executie, er zijn processen gevoerd, en die hebben geleid tot veroordelingen. Maar de schuldvraag (Wie was verantwoordelijk voor die elektriciteitskabel over de weg?) is nooit opgelost. Brokken toont aan, dat er veel fouten zijn gemaakt in al die hoorzittingen en onderzoeken, maar ook hij blijkt uiteindelijk niet in staat het verhaal rond te krijgen. Sommige getuigen willen niet praten, sommigen blijken niet meer traceerbaar te zijn, of geven geen sjoege (in het verre Canada bijvoorbeeld), anderen hebben hun geheimen meegenomen in het graf.
In zijn reconstructie behoudt Brokken een zekere journalistieke afstand, maar hij weet de dorpsfiguren ook iets van romanpersonages mee te geven. Zo vindt hij een vorm voor het feit, dat de werkelijkehid soms absurder is dan ook maar iemand kan bedenken. De personen in het boek worden in zekere zin ook karakters in een roman. De verzetsman met te veel bravoure. De opportunistische NSB’er. De fabrieksdirecteur die opkomt voor zijn werknemers en meteen mag plaatsnemen naast de andere te fusilleren dorpsgenoten. De kleine jongen die de executie moet bekijken. Het meisje van veertien dat haar Duitse vriend onder stroom ziet staan en weggestuurd wordt door de Duitse ondercommandant. De Ortskommandant met zijn witte schoothondje die niets en niemant ontziend het bevel tot de executie geeft en daarna have en goed van de familieleden in de fik laat steken. En de vrouw, in het boek Dirkje Veth genoemd, die haar huis tot een ontmoetingsplek maakt voor Duitse militairen en Nederlandse vrouwen, omdat haar man sinds 1939 bij het verzet in Engeland zit en haar en de kinderen – onder wie een ernstig gehandicapt zoontje - laat verhongeren. Als deze laatste in 1945 terugkeert, in een witte Amerikaanse slee vol lekkernijen en cadeautjes voor vrouw en kinderen, vindt hij haar kaal geschoren en bont en blauw geslagen in het huis van haar ouders. Het is opmerkelijk met hoeveel denkbare tinten grijs Jan Brokken dit plaatje inkleurt. Nergens neemt hij stelling, nergens vind je een moreel oordeel. Hij schikt de feiten, voor zover ze bekend zijn, herschikt ze en draait ze nog eens om ten einde verbanden aan te leggen en interpretaties te geven. Voor in het boek staat aangegeven dat De vergelding is gebaseerd op ware gebeurtenissen en uitvoerig onderzoek, een vermelding die onmiddellijk vergezeld gaat van de opmerking: “Niettemin: iedere waarheid is slechts een interpretatie van wat zich in werkelijkheid heeft voorgedaan.”
Tot op de dag van vandaag is het gebeurde op die avond blijven doorwerken. “Een dorpeling vergeleek de gang van zaken met een sloot die nooit wordt doorgespoeld. Die gaat rotten en stinken en wordt een broedplaats van kwalijke algen.“ Iedereen krijgt op deze manier zijn eigen verdachte of zijn eigen schuldige, omdat de zaak nooit echt goed onderzocht is. De dochters van Dirkje Veth werden na de oorlog met de nek aangekeken. Nog in 2005 werd de oudste in niet mis te verstane woorden gebrandmerkt, toen ze naar een muziekparade stond te kijken waaraan haar man deelnam. Een andere toeschouwer herkende in haar het meisje van toen en riep zo hard dat iedereen het kon horen: “O, jij bent de dochter van die moffenhoer.” Het doet denken aan de verhalen van de ‘moffenkinderen’ in de uitzending van Andere tijden van 24 februari jl., waarin een vrouw vertelde hoezeer ze zich haar hele leven geschaamd had en nooit haar verhaal had kunnen vertellen. Voor anderen was haar verhaal : Toen een hoer nu een hoer.
In De vergelding heeft Jan Brokken dit aspect van het oorlogsverhaal van Rhoon in meer dan vijftig tinten grijs verteld. Maar ook alle andere facetten van een kleine gemeenschap waar Duitse militairen gelegerd en ingekwartierd waren. En het is ongelooflijk om te lezen hoe de levens van de dorpelingen na de oorlog verder verlopen zijn en hoe ze bepaald werden door die ene losgetrokken stroomkabel. Of was ie toch gewoon losgeraakt? Dat is dus nooit opgehelderd.
"...hoe ze bepaald werden door die ene losgetrokken stroomkabel. Of was ie toch gewoon losgeraakt? "
BeantwoordenVerwijderenOf hoe ze bepaald werden door die ene Ortskommandant met zijn witte schoothondje die niets en niemant ontziend het bevel tot de executie geeft en daarna have en goed van de familieleden in de fik laat steken ?
Maar de schuldvraag (Wie was verantwoordelijk voor die elektriciteitskabel over de weg?) is nooit opgelost.....
Schuldvraag ? Werkelijk ?
Jan Brokken geeft de komende weken in diverse plaatsen lezingen over zijn boek De Vergelding:
BeantwoordenVerwijderenAgenda