Crockpot

Ellen_small
Wat ruikt er hier zo lekker,” vroeg ik toen ik het huis van mijn overbuurvrouw Jill binnenstapte.
Het was negen uur ’s ochtends. Ik haalde haar op om te gaan golfen.
‘Oh, ik heb het een en ander in de Crockpot gedaan.`
Crockpot?”
‘Ja, de elektrische slowcooker.’
Ze haalde de glazen deksel van de aardewerken schaal en vertelde wat ze er allemaal in had gedaan. Rundvlees, uien, paprika’s, knoflook, allerlei kruiden, een restantje tomaten, tomatenpuree en rode wijn.
“Heb je het vlees aangebraden,” vroeg ik.
‘Even snel in de koekenpan, ja. Maar je kunt het er ook rauw in doen.’
Ik nodigde onszelf meteen uit “for dinner.”
We dronken koffie aan de keukenbar en ik keek naar het zachtjes pruttelende vlees. Vlak voordat we weggingen zette Jill het apparaat op “slow.”
‘Het mislukt nooit,’ verzekerde mijn vriendin mij.

’s Avonds aten wij een gerecht dat het midden hield tussen goulash en boeuf bourguignon.
Jill had er een eenpansgerecht van gemaakt door nog wat stukjes (rauwe) aardappel toe te voegen, evenals champignons en een restje sperciebonen. Ik was verrast door het supermalse vlees.

Sudder –of tandjesvlees braden is een kunst die ik nooit goed onder de knie heb gekregen. Mijn moeder heeft het me honderd keer uitgelegd en ik kocht het vlees bij de beste slagers - maar het lukte me niet.
De runderlapjes waren nooit mals en de jus was altijd waterig.

Dus kocht ik, de dag na die heerlijke Crockpot maaltijd bij Jill, zelf een slowcooker bij K-Mart. Voor vijftien dollar.
Toen wij ons huis in Florida verkochten bleef mijn favoriete pan achter. Maar het kookboek ging mee naar Nederland.

Hier (in Rotterdam) kocht ik bij Het Kookpunt weer zo’n magische stoofpot.
Het stoofvlees uit de Crockpot herinnert me aan mijn grootmoeder, die het vlees op een petroleumstelletje liet garen.

Inmiddels zijn er slowcookers in alle prijzen, maten en kleuren. De techniek heeft niet stilgestaan, zo zie ik op deze site. http://www.slowkoken.nl/index.php/slowcooker-apparaten/slowcooker-kopen
Vooral voor mensen met weinig tijd is dit een ideaal apparaat.

Desserts heb ik er nog nooit in gemaakt. Vis evenmin.
Er zijn speciale liners in de handel die je na gebruik weggooit. Ze voorkomen dat de pot smaak vasthoudt en achterlaat. Eerlijk gezegd heb ik daar nooit iets van gemerkt.
Kip, varkensvlees, wild en rundvlees: ik heb alles inmiddels uitgeprobeerd.

Tot slot een recept (oorspronkelijk van Smulweb) dat trouwens ook in een braadpan klaargemaakt kan worden.

Indisch stoofvlees:
Ingrediënten voor 4 personen:
1 kilo magere runderlappen
1 theelepel koenjit
1 theelepel sereh
1 theelepel djahe
1 theelepel ketoembar
1 theelepel laos
1 theelepel djintan
3 flinke uien
4 tenen knoflook
1 klein blikje tomatenpuree
1 flinke eetlepel sambal brandal
zout
peper
3 dl runderbouillon

Voorbereiding:
Snijd het vlees in dobbelstenen.
Snipper de ui en knoflook.
Wrijf het vlees in met zout en peper.
Meng de koenjit, sereh, djahe, ketoembar, laos en djintan door elkaar en wrijf het vlees hiermee in.

Bereidingswijze:
Doe alles in de slowcooker
Zorg ervoor dat het vlees onder de bouillon en het lekker kan stoven.

Zet de slowcooker 1 uur op high en 6-7 uur op slow.
Zoals vaak met dit soort recepten: de tweede dag is het nog lekkerder.

9 opmerkingen:

  1. Het lijkt tijd ook maar eens zo'n slow cooker aan te schaffen. Draadjesvlees is altijd al een favoriet geweest, maar ik wacht tot ik weer in Nl ben en mijn moeder dit kan bereiden. Maar met zo'n slowcooker kan ik het zelf ook eens proberen. Of een Indische redang, ook al zo'n fantastisch gerecht.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. als het goed is arriveerd mijn crockpot morgen! Ben alvast recepten aan het verzamelen en zzal deze zeker gaan proberen! Tanx for sharing!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Kan je er ook goed gerechten in warm houden?

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Just desire to say your article is as astounding.
    The clarity for your publish is simply cool and that i can assume you are a professional in this subject.
    Fine along with your permission allow me to grab your RSS feed
    to keep updated with forthcoming post. Thanks a million
    and please carry on the enjoyable work.http://demo.
    hosts4you.net/link/30052http://uir1.com/oxwall/link/28662

    my web blog :: jersey shops

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ik heb dit recept al een paar keer gemaakt in mijn slowcooker, het is heerlijk, bedankt.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Ik heb dit recept al een aantal keren gemaakt in mijn Crockpot, het is heerlijk, bedankt

    BeantwoordenVerwijderen