Waarom de vredelievende meerderheid irrelevant is.

Chickens_top

Ik kende een man, wiens familie vóór de Tweede Wereldoorlog tot de Duitse adel behoorde. Ze bezaten wat grote industrieën en landgoederen. Ik vroeg hem hoeveel Duitsers echte Nazi’s waren, en zijn antwoord is me altijd bijgebleven en gaf sindsdien richting aan mijn houding jegens fanatisme.

“Zeer weinig mensen waren echte Nazi’s”, zei hij, “maar velen waren blij met de terugkeer van de Duitse trots en nog veel meer hadden het te druk om zich zorgen te maken”. Ik was een van de mensen die dachten dat de Nazi’s gewoon een stelletje gekken waren. De meerderheid leunde achterover en liet het allemaal gebeuren. En voordat we het wisten waren we hun eigendom, verloren we de controle en was het einde van de wereld gekomen. Mijn familie verloor alles. Ik belandde in een concentratiekamp en de Geallieerden vernietigden mijn fabrieken”.

De ‘’deskundigen’’ en ‘’pratende hoofden’’ vertellen ons keer op keer dat de islam de religie van vrede is en dat de overgrote meerderheid van de moslims in vrede wil leven. Hoewel deze ongestaafde bewering waar zou kunnen zijn, is hij volstrekt irrelevant. Het betekent niets en is bedoeld om ons beter te doen voelen, bedoeld om op een of andere manier het schrikbeeld te verminderen van fanatici die in naam van de islam over de aarde razen.

Feit is dat de fanatici op dit moment in de geschiedenis de islam beheersen. Het zijn de fanatici die marcheren… Het zijn de fanatici die elk van de 50 gewapende conflicten wereldwijd uitlokken. Het zijn de fanatici die christenen en tribale groepen in Afrika systematisch afslachten en geleidelijk het hele continent in een islamitische golf overnemen. Het zijn de fanatici die bombarderen, onthoofden, moorden, of eerwraak plegen. Het zijn de fanatici die moskee na moskee overnemen. Het zijn de fanatici die ijverig het stenigen en ophangen van verkrachtingsslachtoffers en homoseksuelen verspreiden. Het zijn de fanatici die hun jongeren leren om te doden en zelfmoordaanslagen te plegen. Het is een hard meetbaar feit dat de vredelievende meerderheid, de ‘’zwijgende meerderheid’’ bang is en onbelangrijk.

Communistisch Rusland bestond uit Russen die alleen maar in vrede wilden leven, toch waren de Russische communisten verantwoordelijk voor de moord op ongeveer 20 miljoen mensen. De vredelievende meerderheid was irrelevant. China’s gigantische bevolking was ook vredelievend, maar Chinese communisten slaagden erin om het duizelingwekkende aantal van 70 miljoen mensen te vermoorden. De gemiddelde Japanner vóór de Tweede Wereld oorlog was geen tot oorlog ophitsende sadist. Toch doodde en slachtte Japan zijn weg door Zuidoost Azië, in een orgie van moorden, hierbij inbegrepen de systematisch moord op 12 miljoen Chinese burgers; de meesten gedood door het zwaard, schop en bajonet. En wie kan Rwanda vergeten, dat in een slachting ineenstortte. Zou je niet kunnen zeggen dat de meerderheid van de Rwandezen ‘’vredelievend’’ was?

Geschiedenislessen zijn vaak ongelooflijk eenvoudig en stompzinnig, toch missen we vaak, ondanks al ons denkvermogen, het meest essentiële en ongecompliceerde punt: vredelievende moslims zijn irrelevant geworden door hun zwijgen. Vredelievende moslims zullen onze vijand worden als ze zich niet uitspreken, omdat zij net zoals mijn vriend uit Duitsland, op een dag wakker zullen worden en zullen ontdekken dat ze eigendom zijn geworden van de fanatici en het einde van hun wereld begonnen is.

Vredelievende Duitsers, Japanners, Chinezen, Russen, Rwandezen, Bosniërs, Afghanen, Irakezen, Palestijnen, Somaliërs, Nigerianen, Algerijnen, en vele anderen zijn gedood omdat de vredelievende meerderheid niets zei totdat het te laat was. En wij die zien hoe het zich ontvouwt, moeten de enige groep in de gaten houden waar het om gaat: de fanatici die onze manier van leven bedreigen.

Paul E. Marek

Bron: Why the Peaceful Majority is Irrelevant

Vertaling: Lia - Hoeiboei

Windows

Windows

Neda-Agha Sultan Herdenkingsdag


Liberales nodigt uit - Neda-Agha Sultan Memorial Day - zondag 20 juni 2010 om 10u30

Op 20 juni 2009 werd de jonge vrouw Neda Agha-Soltan in de straten van Teheran dodelijk getroffen in het hart, terwijl ze samen met haar vader vreedzaam aan protesteren was tegen de verkiezingsfraude bij de herverkiezing van president Mahmoud Ahmadinejad. Neda werd het internationale symbool van de Iraanse protestbeweging. Ze was een mooie, jonge vrouw (26) in de bloei van haar leven. Ze studeerde af aan de Isamic Azad University, waar ze Islam-theologie en seculaire filosofie had gestudeerd. Ze hield van muziek, vooral van Perzische pop en ze volgde pianolessen. Agha-Soltan had geen enkele specifieke kanidaat gesteund tijdens de verkiezingen van 2009, maar ze kon de onrechtvaardigheid niet verdragen. Agha-Soltan ligt begraven in het kerkhof Behesht-e Zahra in zuid Teheran. Op 16 november 2009 hebben aanhangers van het Iraanse regime haar graf ontheiligd en haar grafsteen verwijderd. Wat later, op 31 december 2009, hebben aanhangers van de Iraanse regering haar portret op het graf aan flarden geschoten. Laten we Neda elk jaar herdenken op 20 juni 2009 als een symbool voor vrijheid en rechtvaardigheid.

Liberales herdenkt Neda-Agha Soltan in Gent (België)

Programma

10u00 Deuren open
10u30 Welkom door Andreas Tirez (woordvoerder Liberales)
10u35 Portret van Neda-Agha Soltan door Dirk Verhofstadt (publicist)
10u45 'Iran one year ago' door Ann De Craemer (journalist)
11u00 Jef Lambrecht interviewt Ebrahim Nabavi (bekende Iraanse journalist), Shadi Sakr (advocaat), Nooshin Khatami (journalist) over de actuele situatie wat betreft de mensenrechten in Iran
11u50 Marietje Schaake (Europees parlementslid) over de relaties tussen de EU en Iran
12u15 Receptie
De voertaal is Engels.

Locatie: Blauwe Zaal, Liberaal Archief, Kramersplein 23, Gent

Toegang is gratis, maar gelieve te registreren (naam + adres) via verhofstadt.dirk@pandora.be

Website

Team Rutte onderschatte de thema’s van Wilders

Een nek-aan-nekrace werd ons beloofd en een nek-aan-nekrace kregen we. Tijdens een ongekend spannende verkiezingsnacht durfde Mark Rutte pas rond half vier de overwinning voor de VVD te claimen.

Het was de ontknoping van een bizar gevecht waarin eerst de PvdA aan het langste eind leek te trekken. Amsterdam kwam als eerste grote stad met de uitslag. Daar boekte Job Cohen een forse winst met als gevolg dat de sociaaldemocraten uren lang aan kop gingen in de tussenstanden. In de late uurtjes druppelden de uitslagen binnen van het platteland van Brabant en Holland, dat blauw kleurde door de ‘swing’ van CDA naar VVD.

De NOS presenteerde vooral uitslagen uit de grote steden, waar de PvdA sterker uit de bus kwam dan de VVD. Aan het einde van de lange nacht stelden de programmamakers bijna teleurgesteld vast dat de verkiezingen niet daar waren beslist, maar in gemeenten als Deurne en Nederwetten. Iedereen telt mee bij de PvdA, maar inwoners van de Randstad tellen ietsje meer mee, en dat heeft de partij moeten bezuren in de buitengewesten van Nederland.

De grote verliezer was het CDA. De onderhandse aanwijzing tot lijsttrekker van Jan Peter Balkenende bleek een misgreep van de eerste orde. In het voorheen katholieke zuiden en in de grote steden werd het CDA gehalveerd. De demissionaire premier trekt terecht de consequenties uit deze nederlaag.

Tot de verliezers horen ook de drie grote opiniepeilers, Synovate, TNS Nipo en Maurice de Hond. Collectief hebben ze de aanhang van Geert Wilders onderschat. Net als in 2006 haalde de PVV zes zetels meer dan was voorzien in de laatste peilingen.

Rutte mag dan de winnaar zijn in absolute zin, als het gaat om zetelwinst maakte Wilders (+15) de grootste klapper. Te vroeg hebben media en politiek geconcludeerd dat de PVV over zijn hoogtepunt heen was en dat de door Wilders op de agenda gezette onderwerpen (islam, immigratie en integratie) er niet meer toe deden in deze verkiezingscampagne.

Illustratief daarvoor was het economische Carrédebat, waarin Wilders de kosten van de immigratie wilde aansnijden. RTL-gespreksleider Rick Nieman verklaarde dit thema buiten de orde. Op de achtergrond zag televisiekijkend Nederland hoe GroenLinks-leidster Femke Halsema Wilders hautain uitlachte. Voor mij is dit achteraf gezien het moment dat de campagne een voor Wilders gunstige wending nam.

Het was hoe dan ook een bizarre verkiezingsstrijd. Het begon al met de val van het kabinet over Uruzgan, een onderwerp waarover we vrijwel niets meer hebben gehoord in de afgelopen maanden. Hoewel de PvdA de crisis forceerde, steeg ze direct in de peilingen, ook toen Wouter Bos nog als politiek leider fungeerde.

Vervolgens kwam de al lang voorbereide wissel Bos-Cohen. De burgemeester van Amsterdam werd als de grote verlosser binnengehaald en zorgde voor een verbluffend herstel voor zijn partij. Binnen de kortste keren stond de PvdA bovenaan in de peilingen. In die eerste fase, waarin de media bijna geen kritisch woord over Cohen lieten horen, stagneerde zijn partij niettemin op 33 zetels. Anders dan verwacht werd de campagne ook geen tweegevecht tussen Cohen en Wilders, maar tussen Cohen en Rutte. Cohen was niet meer de ’bindende staatsman’ die een einde maakte aan de ’nare sfeer’ in het land, maar veranderde in een ’hakkelende amateur’, die nauwelijks wist hoeveel een casino wit kostte, laat staan enig benul had van de economie.

Een tweede fase brak aan waarbij de tot dan vrijwel onzichtbare Mark Rutte de VVD op sleeptouw nam. De liberalen profiteerden optimaal van de algemene onvrede over Balkenende, en profileerden zichzelf als de partij die de economie en de begroting op orde zou brengen. De VVD nam een beslissende afstand van het CDA.

Rutte leek des te kansrijker doordat Wilders door eigen toedoen in de problemen was geraakt. Hij had de twijfelaars weggejaagd met de denigrerende kopvoddentaks. Bovendien manoeuvreerden zijn partijgenoten niet zo handig na de raadsverkiezingen in Almere en Den Haag. Tevreden stelde Weldenkend Nederland vast dat niemand het meer had over de islam en dat de PVV op zijn retour was.

Cohen en Rutte hebben allebei te vroeg gepiekt. De nek-aan-nekrace van afgelopen nacht was niet het gevolg van een eindsprint van de PvdA. De partij heeft drie zetels verloren en haalde het op een na slechtste resultaat uit de geschiedenis. Dat het bijna nog een overwinningsnederlaag werd, ligt vooral aan de matige finish van Rutte en de sterke eindsprint van Wilders.

In zijn streven om kiezers in het midden te winnen, heeft Rutte zijn flanken onvoldoende afgedekt. In feite maakte hij dezelfde fout als in 2006, toen de Kamerverkiezingen desastreus verliepen voor de VVD. Dit keer hadden de liberalen hun zaakjes beter voorbereid. Ze namen een strenge immigratieparagraaf in hun programma op. Minder uitgesproken was de partij over de islam, hoewel woordvoerder Paul de Krom op gezette tijden stelling nam tegen gescheiden loketten en andere concessies aan het moslimfundamentalisme. Gevoed door het idee dat Wilders was verslagen, besloten de campagnestrategen van de VVD echter om niet meer te hameren op deze thema’s en alles te gooien op economische onderwerpen als de hypotheekrenteaftrek.

Ook in het linkse kamp kreeg de economie opeens de prioriteit. Alle aanvallen richtten zich nu op de ‘snoeiharde’ en ‘asociale’ plannen van Rutte met als dieptepunten de huilende bijstandsmoeder bij Eén Vandaag en de koopkrachthoax van de Volkskrant. Door deze aanvallen verzwakte het overwicht van de VVD, maar de zwevende kiezers keerden niet terug naar het linkse kamp, maar liepen over naar de PVV.

Wilders presenteerde zich in de slotdagen als de hardliner op het gebied van islam en integratie met sociaal gevoel bij onderwerpen als de AOW en de zorg. Daarmee kaapte hij zwevende kiezers weg afkomstig van SP, PvdA en CDA. Voor de zoveelste keer is gebleken dat het bashen en demoniseren van Wilders niet helpt, zolang de gevestigde politiek in gebreke blijft bij de onderwerpen van Wilders. Opvallend was dat de PVV in de slotweken niet verder wegzakte in de peilingen en zelfs een beetje opkrabbelde. Terwijl de media nog uitgingen van een afgang voor Wilders, voorspelden bloggers en twitteraars een zetelaantal flink boven de 20.

Wat nu? Deze verkiezingsuitslag is een stevige ruk naar rechts. Voor het eerst is de VVD de grootste partij. Onder Frits Bolkestein haalden de liberalen al eens 38 zetels, maar toen hadden ze geen PVV met 25 zetels op hun rechterflank. Een kabinet van VVD, PVV en CDA lijkt daarom de eerste optie. Het is alleen de vraag of het zwaar aangeslagen CDA hieraan mee wil doen. De partij zal, denk ik, de voorkeur geven aan 'herbronnen', waarbij het onvermijdelijk is dat de katholieken de partij terugveroveren op de VU-professoren.

Dat brengt ons bij de tweede optie, Paars Plus. De VVD kan regeren samen met PvdA, D66 en het pluchebeluste GroenLinks (dat ondanks de grote mond van Halsema weer eens op 10 zetels bleef hangen). Het is een riskante onderneming voor Rutte. Hij kan alle goodwill verspelen als er een vaag kabinet komt, dat de al tientallen jaren woedende veenbrand rond immigratie, integratie en islam negeert.

Ik vrees echter dat het toch Paars Plus wordt. Bij de formatie moet namelijk de rol van de Majesteit niet worden uitgevlakt. Ons multiculti-koningshuis gruwt van een PVV in de regering, en steunt sinds het aantreden van Beatrix volledig op de PvdA.

Eigenlijk is het te gek dat een niet gekozen, maar door erfopvolging benoemd staatshoofd invloed op de kabinetsformatie uitoefent. Maar het is niet anders. Naast premier Rutte krijgen we vice-premier Cohen. Het is nog onduidelijk wanneer Beatrix wordt opgevolgd door Willem-Alexander, maar de uitnodigingskaartjes aan de heer Zorreguieta voor de inhuldiging kunnen alvast worden gedrukt.

Carel Brendel

Mini-Reisbrief (die zogenaamde liefde, die niks kost...)


Het incident is voor mij beschamend. Niemand heeft het recht op iemand los te timmeren, omdat hij kwaad op hem is. Een heer kent zijn eigen kracht niet, zegt Ollie B. Bommel, maar een heer dient daarom ook zijn kracht in toom te houden. Er is geen verontschuldiging voor mijn optreden aan te voeren, en ik sta in het ongelijk - juridisch, als Vinkenoog een aanklacht wegens mishandeling tegen mij zou indienen, maar ook moreel.

Aanleiding tot het voorval was, dat ik erg kwaad was geworden, omdat Vinkenoog het optreden van Johnny the Selfkicker, een door hem niet, maar door mij bizonder gewaardeerde dichter, door het doen zakken van het gordijn halverwege afbrak; ik werd nog kwader toen, ondanks mijn desbetreffend verzoek, later in het programma dit onrecht niet werd hersteld; en ik werd verschrikkelijk kwaad toen ik, op mijn stuurse reaksie aan het slot, door Simon Vinkenoog over mijn haar werd gestreeld - iets wat maar weinig mensen mogen doen, onder wie niet Vinkenoog.

Maar het was een stommiteit, die veel geschreeuw heeft opgeleverd en weinig wol. Het zou allemaal nog iets waard geweest zijn als, op de grappige fotoos die van het tafereel gemaakt zijn, heel toevallig iemand een bord omhoog gehouden had met de tekst - Ik noem maar wat - Koopt En Leest Het Uiterst Gedurfde Seksboek Nader Tot U, maar nee hoor: niets dan lawaai, ellende, wroeging en, ten slotte, zoals Kronkel hem zo treffend noemt, 'een kater als een koningstijger'.

Het konflikt is natuurlijk ouder, en zit dieper. Ik koester geen haat jegens Simon Vinkenoog, en wens hem alle goeds, maar ik word er telkens beroerder van, als ik die piepende aalscholver weer een hele dag moet aanhoren over zijn evangelie, dat niks is als lucht en leugen.

Er is onmetelijk veel leed en onrecht in de wereld. Simon Vinkenoog doet daar niks aan. Ik ook niet, maar ik vent niet met die zogenaamde liefde van hem, die niks kost, en die tot geen enkel offer, geen enkele inspanning, moeite of inzet bereid is. Ik althans heb nog nooit meegemaakt, dat een plan - of het nu een aksie was voor de persvrijheid, voor gevangen schrijvers, voor onderling solidariteitsbetoon, of voor welk reëel en rechtschapen doel dan ook - ik heb nog nooit meegemaakt dat zulk een aksie of plan NIET door Simon Vinkenoog met allerlei drogredenen werd gesaboteerd, getorpedeerd of belachelijk gemaakt.

Er mankeert volgens hem, ik weet niet wat allemaal aan onze korrupte maatschappij, maar als je bij hem komt voor iets anders dan een zeepbel van woorden of een wolk vieze rook, dan is hij niet thuis.

Hij en zijn aanhangers verwarren hun eigen verveling en leegheid met het leed der wereld. Ze haten deze maatschappij, niet omdat die maatschappij hun onderdrukt, zoals ze brutaal genoeg zijn om te beweren, maar ze haten deze maatschappij wegens de vrijheid die zij hen schenkt, omdat zij met die vrijheid niets beginnen kunnen. Hij en zijn meelopers zullen nooit en nergens voor werkelijke en waarachtige vrijheid opkomen, omdat die vrijheid hen met hun eigen onvruchtbaarheid, hun eigen leegheid en hun eigen talentloosheid confronteert.

LANG LEVE HET KAPITALISME!

Gerard Reve


VARA-gids, 28 oktober 1967

Uit: Gerard Reve - Verzameld werk, deel 6
Pag. 408-409
Uitgeverij L.J. Veen Amsterdam/Antwerpen

Humanitas discrimineert zelf


Uitgelicht: Tweede PVV'er uit organisatie gestoten, Bron: Telegraaf, 9.6.2010.

Reflogo_humanitas_c
(...) "Een groot aantal afdelingen van deze hulpverleningsinstantie die met 10.000 vrijwilligers werkt, is bijeengeweest om een oordeel te vellen over de Almeerder. Ze hebben in overgrote meerderheid uitgesproken dat Eekhuis vanwege de politieke ideeën die hij als vertegenwoordiger van de PVV aanhangt, zijn koffers moet pakken. Van de 34 aanwezigen stemden er 27 tegen een langer verblijf van Eekhuis bij Humanitas, terwijl 7 personen een stemonthouding lieten noteren."

(..) "Humanitas helpt minderheden, al dan niet getooid met een hoofddoekje, en juist het dragen van een hoofddoekje bij overheidsinstellingen zou de PVV het liefst willen afschaffen. De houding van de politieke partij op dit punt kan Humanitas niet verenigen met haar doelstellingen. Daarom stond Eekhuis’ positie ter discussie."

Volledige bericht hierr.

Heeft u ook voorbeelden van Jip-en-Janneke-uitspraken/berichten/verslaggeving/foto's gehoord/gezien op radio, televisie of andere media? Stuur deze, met bronvermelding, dan naar hoeiboei@gmail.com .

Stemmen

Maar je weet helemaal niet op wie ik ga stemmen...,” zegt de vrouw voorzichtig, alsof 't een geheim betreft en we omringd zijn door vijanden. Ze zwijgt en kijkt me afwachtend aan. Ik ben aan zet.

We hebben zojuist onze karretjes door de klapdeurtjes van de grootgrutter geduwd en zijn meteen rechtsaf geslagen om bij de uitgestorven biologische groente-afdeling het toevallige gesprekje te vervolgen.

Ik ken deze vrouw niet, maar 'k heb niet eerder iemand zo geïrriteerd op een daklozenkrantverkoper zien reageren als zij. Iets waar ik bij deze uitventer helemaal in kan komen, alleen gaat het daar nu niet om, wél dat zoiets even een band schept.

"Nou,” begin ik trager dan gewoonlijk, alsof wat ik wil zeggen van heel diep, heel ver moet komen. Ondertussen leun ik op m'n nog lege winkelwagentje. Om haar niet zenuwachtiger te maken, kijk ik haar niet aan maar veins ik interesse voor de 'eerlijke' groentes voor ons; ik doe echter geen moeite m'n stem zachter te laten klinken. “Nou...,” hervat ik, “ik weet wel dat er een politicus is die met de dood bedreigd wordt en daardoor full time bewaking behoeft en daar hoor je niemand over en dat lijkt me toch al genoeg reden om....”


Precies!," zegt ze opgelucht, “ik ga ook op hem stemmen! Er is geen echte andere keuze. Nee, helaas voor Balkenende – ze lacht 'n tikkeltje gemeen - geen CDA meer en Mark Rutte is niet goed genoeg, die gaat ook niets veranderen aan... Het is ook een soort proteststem want ze luisteren toch niet!”. De vrouw, die 67 jaar blijkt te zijn, heeft een moeder van in de negentig (ex-VVD-stemmer) voor wie ze nu boodschappen aan het doen is en die moeder weet 't zeker, die heeft gezegd: "Inge, over tien jaar hebben jullie niets meer te vertellen in Nederland".

We zijn harder gaan praten, twee jongere bezoekers staan te popelen om zich met ons te bemoeien, zie ik vanuit m'n ooghoek, maar ik heb even geen zin in 'n tegengeluid, dat kan ik immers altijd wel krijgen, dat ken ik nu wel en daarom leid ik de vrouw nog iets dieper de biologische hoek met verantwoorde groentes in en luister naar wat ze te zeggen heeft want waar anders kan ik meningen zoals die van haar horen of lezen? Nergens! Maar deze mensen bestaan wel degelijk!

Hoorde ik haar stem maar eens in de media, verzucht ik in gedachten, ze is volledig bij de tijd en van het laatste nieuws op de hoogte, ze ziet er normaal en prettig uit, maakt 'n levenslustige indruk, is vol normbesef en toch bescheiden, maar ik kan haar niet overtuigen om d'r zegje op papier te zetten. Zij vindt zichzelf niet meer zo jong, en ja, ze heeft haar oude moeder om voor te zorgen, en op internet zit ze niet, dat heeft ze niet echt meegekregen, wat natuurlijk allemaal begrijpelijk is.

De Nederlandse bevolking vergrijst. Wie krijgt woensdag de stem van deze groeiende groep ouderen? Wordt het een verloren stem? Of veroorzaken zij die al wat langer meegaan maar die we - zoals deze 67-jarige - nauwelijks horen met hun stem een aardverschuiving?

Oud en wijs, waarom zou dat gezegde hier niet eveneens gelden?

AnneliesvanderVeer

Wat zou de Führer stemmen?

Vervolgens

"Femke Halsema heeft niet vaak gelijk, maar ze sloeg de spijker op de kop toen ze de Partij van de Dieren “decadent” noemde. Wie het lot van de dieren gelijk stelt aan dat van mensen verandert namelijk al snel van een dierenvriend in een mensenverachter."

Column van Willem Melching in Historisch Nieuwsblad:

In het partijprogramma van de Partij voor de Dieren lees ik het volgende:
“De Partij voor de Dieren werkt aan een samenleving waarin een respectvolle en harmonieuze omgang tussen alle levende wezens centraal staat, en voelt zich daarbij geïnspireerd door mensen als Albert Einstein, Mahatma Gandhi en Albert Schweitzer.”

Maar wie ontbreekt er in deze rij illustere dierenvrienden? Niemand minder dan Adolf Hitler, Rijkskanselier van Duitsland en oprecht dierenvriend. Leest u zelf maar in het dagboek van Joseph Goebbels:

Lees hierr verder: Wat zou de Führer stemmen?

Westergaards laatste tekening voor Jyllandsposten

Wester_jyllands

Hoax of de almachtige waarheid?!

Gevonden_voorwerpen_3

Het is zo ver, na het Meldpunt Moslim Discriminatie, nu eindelijk ook Meldpunt Christen Discriminatie!


"Persbericht:

Almere, 8 juni 2010

Vooraankondiging “Meldpunt Christen Discriminatie”

De Evangelische Partij Nederland kondigt aan dat men via internet een Meldpunt Christen Discriminatie gaat opzetten.

De Evangelische Partij geeft aan meer intolerantie uit de samenleving te ervaren voor het christelijk geloof. De partij is van mening dat christenen het recht hebben om uitvoering van het christelijk geloof te kunnen geven in woord, in gebed, in handelen en dit in alle vrijheid uit te mogen dragen.

YvetteDe Evangelische Partij wil dat wij christenen in vrijheid ons geloof kunnen uitdragen zonder gedemoniseerd te worden. Wij hebben het recht op christelijk onderwijs, hebben recht op christelijke leraren en hebben recht om in onze stichtingen en verenigingen op grond van ons geloof richtlijnen en regels vast te stellen. De Evangelische Partij Nederland vindt dat wij als christenen het recht hebben om onze God en zijn dienstknechten te verdedigen vanwege onze liefde voor hen, als ze worden besmeurd en gelasterd. Wij hebben het recht om tijdens de pauzes op het werk te mogen bidden en daarvoor eventueel een ruimte te krijgen.

Op de site van de Evangelische Partij Nederland komt binnenkort een link voor aanmelding bij discriminatie op grond van ons geloof. Wij roepen iedere christen op om discriminatie op het werk, in het uitgaansleven, maatschappij en in de politiek binnenkort te melden op onze site.

Voor meer informatie over dit bericht kunt u contact opnemen met:
Yvette Laclé (Lijstrekker EPN)
Telefoonnummer Lijsttrekker : 0681227284
Willem de Boer (Campagneleider EPN)
E-mail: evangelischepartijnederland@ziggo.nl
website: www.evangelischepartijnederland.nl "

Bad news from the Netherlands

Afbeelding_80_2

Is Labor Party Election Platform Only Anti-Israeli or Also Anti-Semitic?


The Dutch Parliamentary elections will take place on Wednesday 9 June. The platform of the Dutch Labor party (PVDA) is called “Everybody Counts”. The section on international affairs is entitled “The Netherlands in a Better World”. In it is a section on areas of instability in the world. It mentions in one line two areas of Africa. The only other issue named is the Palestinian/Israeli conflict, which gets 25 lines. It makes strong demands almost exclusively on Israel, recommending EU pressure on it to conform with these demands, with a few minor ones on the Palestinians. No mention is made of the promotion of genocide of Jews in the Charter of the largest Palestinian party, Hamas nor of the glorification of murderers of civilians by the Palestinian Authority. No mention is made in the program of the war in Afghanistan, in which the Labor party was the main proponent of withdrawal of all Dutch involvement before the NATO mission was completed. The Labor party leader is Job Cohen the former mayor of Amsterdam, whose grandparents on his father’s side were murdered in the Holocaust.

http://nu.pvda.nl/verkiezingen/Verkiezingsprogramma.html


Surf ook eens naar Bad News From The Netherlands

Het radicale ontvangstcomité voor ‘vredesactivist’ Amin Abou Rashed

De twee Nederlandse ‘vredesactivisten’ Anne de Jong en Amin Abou Rashed arriveerden donderdag op Schiphol. RTL Nieuws en het NOS Journaal maakten korte reportages van hun aankomst.

Een ontvangstcomité van familie en vrienden stond in de aankomsthal klaar om het tweetal te verwelkomen. In beide tv-reportages paradeerde de salafistische sjeik Fawaz Jneid als een soort wethouder Hekking door het beeld. De radicale imam uit Den Haag week nauwelijks van de zijde van Amin Abou Rashed, maar de kijkers kregen niet te horen om wie het ging. Volkskrant en AD meldden als enige dagbladen de aanwezigheid van Fawaz zonder daar verder vragen over te stellen. Zelfs een item bij Geen Stijl over ‘haatbaard Fawaz’ en ‘Abou Eenarm’ wist de media nauwelijks te prikkelen.

CheppihOok Mohammed Cheppih was aanwezig op Schiphol. Hij is in beeld in de RTL-reportage, gekleed in een wit overhemd en met een zonnebril op zijn hoofd. Cheppih is oprichter van de helemaal niet vooruitstrevende Poldermoskee in Amsterdam. Opvallend was dat hij op 29 mei in het Amsterdamse Hotel Mövenpick fungeerde als moderator van een conferentie van de FION, de Nederlandse onderafdeling van de Europese Moslimbroederschap. Daar was Salah Soltan, verkondiger van antisemitische bloedsprookjes op de tv-zender van Hamas, een van de islamgeleerde sprekers.

Rashed geldt als een belangrijke figuur in het Nederlandse netwerk van de Moslimbroeders. Hij was betrokken bij de Al Aqsa Stichting, waarvan de tegoeden werden bevroren op advies van de AIVD, omdat de ingezamelde hulpgelden zouden zijn bestemd voor de familie van zelfmoordterroristen. Sindsdien leidt de Al Aqsa Stichting een sluimerend bestaan. Rashed vormde samen met Cheppih het Palestijns Platform voor Mensenrechten en Samenwerking (PPMS). Andere Al Aqsa-leden gingen onder leiding van Ali Sonlu verder met de Stichting Jeruzalem, die tegenwoordig onder de naam Kudüs Vakfi een kantoorruimte huurt in de Poldermoskee. Deze stichting is volgens Amerikaansde bronnen nauw betrokken bij de organisatie van de Gazavloot.

De media hadden al met al weinig belangstelling voor de radicale entourage van Aan Rashed en zijn ontvangstcomité. Hetzelfde geldt voor ‘vredesactiviste’ Anne de Jong. Op de persconferentie van het tweetal waren vrijdag 50 Nederlanders aanwezig, van wie de helft was aangesloten bij de Internationale Socialisten. Het facebook van ‘AnneFromAmsterdam’ bevat vrienden als Bart Griffioen en Miriyam Aouragh, vooraanstaande trotskisten die zich solidair hebben verklaard met terreurbewegingen als Hamas en Hezbollah.

Willen de media niet graven of kunnen ze niet graven?

Carel Brendel

Blinde passagiers onder dek


Zoals gebruikelijk erg traag, hebben zelfs zenders en kranten die er niet om bekend staan ook maar enige sympathie voor Israël te koesteren, zoals het ZDF, de BBC en zelfs The Guardian, de afgelopen dagen ettelijke berichten en achtergronden over het vlootvoorval uitgezonden en gepubliceerd, die de direct in het begin de wereld in gebazuinde beweringen over een verraderlijk bloedbad op argeloos slapende vredesactivisten op een humanitaire missie glashelder naar het rijk der fabelen, of beter gezegd naar het rijk der leugens verwezen.

Men weet nu: volgens eigen zeggen gefixeerd op het ”martelaarschap”, waren Turkse islamisten vanaf het begin van plan om, ondanks alle waarschuwingen, de blokkade voor Gaza te negeren en bij de daardoor onvermijdelijke botsing met Israëlische veiligheidskrachten geweld te gebruiken; om het zodoende opnieuw voor elkaar te krijgen de joodse staat in een miserabel daglicht te plaatsen. Zijzelf ontkennen dit niet. In een tv-bericht valt de grijnzende organisator van de waarschijnlijk meest smerige propaganda-actie in de nieuwere geschiedenis de genoegdoening over het slagen van het plan van zijn gezicht af te lezen. Hulpgoederen? Ach, alsof het daarom zou gaan! Daarover kan meneer Korkmaz alleen maar lachen.

Waarom zou hij ook ontdaan moeten zijn, dat de ”hulplevering” nog niet bij de ontvanger is aangekomen? Die bestond o.a. uit medicijnen met een verlopen houdbaarheidsdatum, die wilde hij niet, zoals door Israël aangeboden, in Ashdod gelost en naar Gaza gebracht zien, die wil Hamas zelfs helemaal niet hebben – die was een grap, een goedkope camouflage voor de propagandaonderneming van de zelfmoordactivisten, een show voor de lichtmatrozen van de wereldmedia en voor de naïeve complete idioten onder dek, van Henning Mankell tot Norman Peach, die men als bruikbare idioten had meegenomen.

Een in alle opzichten walgelijke onderneming: de wereld wordt verneukt, de joodse staat wordt eens temeer ten onrechte aan de schandpaal genageld, en dat allemaal ten koste van de mensen in Gaza, om wie het zogenaamd gaat. Voor een ieder, die ogen in zijn hoofd heeft, is dat nu wel duidelijk, dus niet voor de 2 blinde parlementariërs van DIE LINKE, die of nog steeds niet hebben gemerkt, dat zij alleen maar werden aangenomen om de rol van clown te spelen, of die het weten en zich daarbij niet slecht gevoeld hebben. Allebei, zowel domheid als bewuste ondersteuning van een criminele vereniging, maakt hen tot een schande voor het Duitse politieke bedrijf.

Toch heeft de campagne om Israël niet legitiem te verklaren vooreerst zijn doel bereikt: de mensen hebben gehoord wat ze moesten horen, de tegenbewijzen kwamen te laat; en wie doet aan Israël-bashing, is hierin sowieso niet geïnteresseerd.

Zoals Peter Münch, die in de Süddeutsche Zeitung weer eens een indrukwekkend voorbeeld voor de feitenresistente behandeling van Israël levert. Schuldig tot het tegendeel is bewezen – of ook ondanks het bewijs, dat maakt niets uit: ”Alleen tegen de wereld”, is de titel van zijn commentaar, en men kan zich de vergenoegde grijns, die de redacteur besloop, levendig voorstellen. Want wat is er mooier dan Israel aan de schandpaal van de wereldopinie te nagelen? Dan kun je ook wel doen, alsof je sinds maandagmorgen geen krant hebt gelezen en geen televisie hebt gekeken: tijdens de ”Rambo-actie” zou Israël ”met scherp hebben geschoten”, en wel, uiteraard, op onschuldigen:

”De tegenstander was niet de terroristische Hamas, maar het gaat nu – zelfs al waren er oproerkraaiers aan boord – om een vloot van politieke activisten uit vele landen.”

Waarbij Münch natuurlijk verzwijgt, dat vijf van de zes schepen geweldloos werden opgebracht en het uitsluitend op de ”Mavi Marmara” tot gevechten kwam – daar dus, waar de islamitische fanatici hun martelaarsdood zochten; dat zijn de door Münch genoemde ”oproerkraaiers”, die het entercommando trakteerden op ijzeren staven, messen en vuurwapens.

Waar de correspondent nu extra goed op let: een ”onafhankelijk onderzoek”, vermoedelijk door de VN-mensenrechtenraad, die het traditioneel op Israël heeft voorzien en die gedomineerd wordt door staten zoals Libië en Iran. Op het idee, dat men in Israël uit ervaring heel sceptisch tegenover zulke ”onafhankelijke onderzoeken” (Goldstone-rapport!) staat, is hij nog niet gekomen. Integendeel. Hij beoordeelt een weigering van Jeruzalem om ”met een internationale commissie samen te werken” als een aanwijzing daarvoor, dat Israël iets ”te verbergen heeft”.

90 doden in een moskee in Pakistan, honderden, duizenden afgeslachte mensen op Irakese marktpleinen of in de straten van Somalië, duizenden, tienduizenden, honderdduizenden doden in Darfur of Kongo, dan geeft Münch geen kik. Hij wil genieten van het schouwspel ”Israël alleen tegen de wereld”, want, nietwaar, alleen de aanklacht maakt al vrolijk, want wanneer men iemand vijftien maal voor de rechtbank sleept, dan kan hij vijftien maal worden vrijgesproken, en toch zal iedereen geloven, dat hij boter op het hoofd heeft. Zo doen Melzer en zijn bagage dat, zo doet de VN-mensenrechtenraad dat, zo doen de Palestijnse Autoriteit en Iran dat en nu gewoon ook de Turkse terreursympathisantenvereniging IHH: onophoudelijk met modder gooien, er zal altijd wel iets blijven hangen, en wanneer de feiten, bijvoorbeeld videobewijsmateriaal, aan het licht komen, dan kan men zijn ogen en oren ook daarvoor met een gerust hart sluiten:

”Mensen kunnen liegen, beelden kunnen liegen in een tijd dat ze digitaal in elkaar kunnen worden gezet, vooral wanneer beelden tot propaganda, tot wapens worden”, was daarom in een Tagesspiegel-commentaar te lezen. Ja, mensen kunnen liegen, maar alleen Israëli’s, niet bijvoorbeeld ”activisten”, en beelden kunnen liegen, maar alleen die van het geweld op de Mavi Marmara, niet echter die uit de zogenaamd ”bijna volledig verwoeste” vluchtelingenkampen van Jenin of van Mohammed al-Dura. Dan mag men zich door de beelden, die aan de anti-Israëlische propaganda een pittige klap uitdelen, niet klein laten krijgen:

”Beslissend is het tussen geschakelde filtersysteem. Waar komt dan de diepe twijfel bij de kijker vandaan, wanneer de video’s van het Israëlische leger ter rechtvaardiging van het commando op hoge zee worden getoond? Van de aangemeten kennis rondom de voorgeschiedenis, van de duizend en één informaties over de afloop van de actie.”

De aangemeten voorkennis, zo stevig als beton en gemaakt van het eigen haatgevoel en de uitspraken van notoire ongeloofwaardige ”ooggetuigen”, zegt de vooringenomen kijker dus, dat datgene, wat hij met eigen ogen ziet, helemaal niet waar kan zijn.

Claudio Casula

4.6.2010

Bron: http://www.achgut.com/dadgdx/index.php/dadgd/article/blinde_passagiere_unter_deck/

Vertaald uit het Duits door: E.J. Bron

De Links:
http://www.sueddeutsche.de/politik/angriff-auf-gaza-flotte-allein-gegen-die-welt-1.953713
http://www.tagesspiegel.de/meinung/bild-gegen-wort-wort-gegen-bild/1850646.html;jsessionid=FCED0B8C1A1AA2B77C2DE0F9BDC9D986

‘Wie niet met het zwaard wil leven, zal door het zwaard sterven’


De eerste Nederlandse reacties op de Israelische uitschakeling van de zogenaamde ‘vredesflotilla’ vielen met ogen dicht te voorspellen. ‘Woede’, ‘verbijstering’, ‘verontwaardiging’, ‘ongeloof’, de emoties liepen weer eens huizenhoog op. ‘De wereld veroordeelt Israel’ schreeuwde de Volkskrant stoer vanaf de voorpagina, alsof de routineuze vooringenomenheid van de krant nog een steuntje in de rug nodig had. ‘De wereld’, toe maar. Waarom niet meteen het hele universum, dan durft echt niemand er nog iets tegenin te brengen.

Maar ‘woorden woorden woorden toovren niet’, zoals Vasalis dichtte. Je kunt een jihadist duizend keer een ‘vredesactivist’ noemen, en een anti-Israelische propagandastunt een ‘humanitair hulpconvooi’, een terrorist wil maar niet veranderen in Moeder Theresa. Wie steun aan het Hamas-terrorisme een ‘humanitaire actie’ noemt, haalt alles wat wérkelijk het predikaat humanitair verdient, op gruwelijke wijze door het slijk.

Over het valse vredesidioom van ‘de wereld’ en vele andere zaken die het zogenaamde ‘Israelisch-Palestijns conflict’ omgeven, had ik in 2007 een gesprek met Caroline Glick, columniste en adjunct van de Jerusalem Post. Het interview verscheen indertijd in het weekblad Opinio.

Ik dacht er ineens weer aan toen ik Glick mee zag doen in de video van het Flottila Choir, die hieronder door Annelies gepost is. ‘We Con The World’ is een parodie op ‘We Are The World’ en dat is weer het meest pretentieuze, megalomane en narcistische lied onder het mom van een humanitaire actie dat ooit gemaakt is, om mijn mening maar eens genuanceerd samen te vatten. Wat mij betreft had het Israelische cabaretgezelschap Latma geen beter lied kunnen kiezen om achter het humanitaire masker de werkelijke bedoelingen van ‘de wereld’ bloot te leggen.
Hieronder volgt het (enigszins ingekorte) interview met Caroline Glick. Haar columns verschijnen tweewekelijks in het Engels op www.jpost.com. Lees die.

Machteld Allan


‘Wie niet met het zwaard wil leven, zal door het zwaard sterven’
Interview met Caroline Glick
door Machteld Allan

Na de gewelddadige machtsovername in Gaza [in 2007] door Hamas, overstelpen de VS, de EU en de regering van Israel de Fatah-partij van de ‘gematigde’ president Mahmoud Abbas met geld, wapens en liefdesbetuigingen. Maar ‘waarom zou de overgave van Judea en Samaria [de West Bank] aan Fatah een betere uitkomst opleveren dan de [Israelische] overgave van Gaza aan datzelfde Fatah in 2005?’ vraagt de Israelische columniste Caroline Glick zich af in de Jerusalem Post. ‘Men wéét dat Fatah nooit iets heeft ondernomen tegen Hamas. Men wéét dat Abbas de miljarden die aan Fatah zijn gegeven, nooit heeft gebruikt om de vrede te dienen. Men wéét dat het geld verdwenen is in de zakken van Fatah-leiders en is gebruikt om terreurmilities op te richten waarin Hamas werd uitgenodigd om deel te nemen. Men wéét dat Fatah een terreurnetwerk in Judea, Samaria en Gaza heeft opgebouwd waarin Fatah, Hamas en de Islamitische Jihad operationeel samenwerkten.’
Volgens Glick berust het opvrijen van Fatah door de internationale gemeenschap dan ook volledig op een politieke fantasie, waarin ‘Washington en Jeruzalem alle problemen van de regio en de wereld willen oplossen door de stichting van een Palestijnse staat.’ Het nieuwste hoofdstuk in het scenario van deze politieke fantasten is, dat de inwoners van Gaza jaloers zullen worden op de gesubsidieerde voorspoed van hun broeders op de West Bank, Hamas omver zullen werpen en het vredespad zullen kiezen. Maar al zou dat gebeuren, dan zou het doel van die ‘vrede’ nog altijd zijn ‘om Judea, Samaria en Oost-Jeruzalem etnisch te zuiveren van alle Joodse aanwezigheid’, aldus Glick in haar column.

‘Fatah steunen is contraproductief voor Israël’, zegt Glick op een druk, en daarom bewaakt caféterras in Jeruzalem, terwijl haar enorme hond Olivia zich onder de tafel nestelt. ‘Het is voor Israël altijd contraproductief gebleken om slechts één terreurorganisatie te steunen. Tijdens de laatste Libanon-oorlog was er geen interne strijd tussen terreurorganisaties, omdat Israël [in 1982] de PLO, Hezbollah’s natuurlijke vijand, uit Libanon had verdreven. Laten ze elkaar maar vermoorden. Dan kunnen ze ons daar tenminste de schuld niet van geven. Maar terwijl Israël op twee fronten door Iraanse bondgenoten bedreigd wordt, zijn president Bush en premier Olmert aan het dwepen met hun steun aan Fatah en de Palestijnse staat.’

Om met het eerste front te beginnen: wat zou er moeten worden gedaan aan de aanhoudende raketaanvallen vanuit Gaza op Sderot en de dorpen in de omgeving van de Gazastrook?
‘Sinds Israël zich in 2005 heeft teruggetrokken, is Gaza omgevormd tot de meest actieve basis van de wereldwijde jihad. Tonnen en tonnen TNT, antitank- en antivliegtuigraketten, katoesja’s en terroristen uit het buitenland, of die nu uit Iran of Libanon afkomstig zijn, worden via Egypte verzameld in Gaza. Egypte is sinds een jaar of zeven een snelweg van terroristisch verkeer. Ze zeggen wel dat Egypte niet in staat is om de grens tussen Gaza en Egypte te beschermen, maar dat is belachelijk: de Egyptische autoriteiten kiezen ervoor om dat niet te doen. Mensen en wapens komen openlijk binnen via Alexandrië, en arriveren via het Suez-kanaal over land in Gaza.
Al hun raketten zijn terreurwapens, geen tactische wapens. Ze zijn niet gericht op specifieke doelen. De enige reden om ze te gebruiken is om Israëlische burgers angst aan te jagen. Het bereik van hun nieuwe raketten is veel groter dan van de raketten die ze nu gebruiken: we weten dat ze al raketten hebben met een bereik van 25 kilometer. Alle ontruimde joodse nederzettingen langs de Egyptische grens zijn omgevormd tot trainingskampen. Hamas, Al-Qaida, Hezbollah, de Iraanse Revolutionaire Garde – allemaal gebruiken ze het voormalige terrein van de nederzettingen. Het huidige Gaza lijkt op Afghanistan onder de Taliban, alleen op een kleinere oppervlakte. Sinds Hamas er aan de macht is, rent hun zedenpolitie in het rond en slaat stelletjes in elkaar, of vrouwen die niet volledig bedekt zijn. Ook steken ze internetcafés en bars in brand, onlangs nog een bar voor VN-personeel.
De gerichte acties van het Israëlische leger tegen een specifieke lanceerinstallatie of tegen een specifieke terrorist hebben geen enkele zin, omdat het er zo veel zijn. Ik geloof niet dat we Gaza op dit moment grootscheeps moeten binnenvallen. We moeten wel alle terroristenleiders uitschakelen, alle trainingskampen bombarderen, hun wapens afnemen en hun lanceerinstallaties vernietigen. Dat wil zeggen: een campagne uit de lucht met een beperkte actie op de grond. We moeten de grens met Egypte terugveroveren, want we hebben gezien dat als we die internationale grens verlaten, Gaza in een terroristennest verandert. Er moet een veiligheidscordon rond Gaza komen, zodat we een groter deel van Israël buiten het bereik van de raketten kunnen houden.’

Zijn er andere stemmen in Israël die hierom vragen?
‘Ja. Het Zuidelijk Commando van het Israëlische leger dringt hier al maanden bij de regering op aan. Gaza was altijd een beperkt gevaar, maar nu, omdat het met Egypte verbonden is, is het een strategisch gevaar geworden. Heel Zuid-Israël wordt bedreigd.
Gaza is ook een wereldwijde bedreiging omdat de terroristen overal vandaan komen, en die gaan na hun training weer buiten spelen, onder meer in Tsjetsjenië, Irak en Europa. Precies zoals de oude PLO-kampen in Libanon. De Israëlische veiligheidsdienst heeft bijvoorbeeld een Canadese man gearresteerd die door Hamas in Gaza was getraind om aanslagen in Canada te plegen. Vanwege deze wereldwijde bedreiging zouden de VS, Canada en Europa het terugwinnen van de controle over Gaza door Israël moeten steunen. Als we ons niet realiseren dat iets wat in Nederland gebeurt gerelateerd is aan Israël, Afghanistan of de VS, dan zullen we geen van allen in staat zijn ons te verdedigen. Gaza is geen Israëlisch probleem, het is een probleem van ons allemaal.’

U bekleedde een sleutelpositie na de Oslo-akkoorden van 1993 tussen Israël en de PLO. Wat deed u?
‘Ik maakte tijdens mijn diensttijd, van 1994 tot 1996, deel uit van het onderhandelingsteam. Mijn commandant was verantwoordelijk voor de uitvoering van civiele maatregelen die afgesproken waren in het kader van de Oslo-akkoorden. Ik stelde de overeenkomsten op en onderhandelde ze uit met de Palestijnse autoriteiten, inclusief de Israëlische terugtrekking uit steden en dorpen op de Westoever.’

Had u in die tijd al bedenkingen bij het vredesproces?
‘Ja. Ik wist toen al dat het een ramp was. Ik had het op me genomen om elke schending van de afspraken door de Palestijnen te documenteren. Ik zag dat ze zich nooit aan de overeenkomsten hielden. Ze namen alleen maar, ze gaven niets terug. Mijn superieuren waren niet zo blij met mijn rapporten.’

Noemt u eens een voorbeeld.
‘Het betrof vaak ogenschijnlijk onbelangrijke zaken als bouwvergunningen. Een van de problemen op de Westoever was dat de Palestijnen op Israëlische auto’s schoten. Dat doen ze nog steeds. Het wegennet was vervlochten, zodat je, als je naar Gush Etzion wilde, door Bethlehem moest en dus het risico liep om gedood te worden. Wat het Israëlische militaire establishment had bedacht, was het aanleggen van bypass-wegen, die klaar moesten zijn op het moment dat de verantwoordelijkheid voor de veiligheid zou worden overgedragen aan de Palestijnse autoriteiten. Zo was dat afgesproken, omdat de Palestijnse autoriteiten hadden laten doorschemeren dat ze de veiligheid van het Israëlische verkeer niet konden garanderen. Op zichzelf was dat natuurlijk al een schending van Oslo. Maar het werd nog erger: toen de wegen er eenmaal waren, beschuldigden ze ons ervan ‘apartheidswegen’ te hebben aangelegd – belachelijk, omdat deze wegen alleen bedoeld waren om levens te sparen. Bovendien begonnen ze zonder bouwvergunning gebouwen langs die nieuwe wegen neer te zetten, van waaruit ze tientallen Israëlische automobilisten hebben gedood. Dat is een algemene regel: elke keer als wij ons afscheiden, komen ze juist naar ons toe om ons te vermoorden.
Nog zo’n ogenschijnlijk triviaal voorbeeld: ze betaalden de rekeningen aan Israëlische ziekenhuizen niet. Wij staan Palestijnen toe zich te laten behandelen in Israëlische ziekenhuizen, maar de Palestijnse Autoriteit wordt wel geacht de rekening te betalen, wat stelselmatig niet gebeurde. Ze brachten op deze manier de ziekenhuizen in Jeruzalem die dichtbij Ramallah liggen, op de rand van bankroet.
Wat nog meer? Ze stalen Israëlische auto’s voor hun milities en ze namen schoolboeken in gebruik die joden als ongedierte afschilderen. Criminaliteit, chantage en ophitsing gingen hand in hand. Maar de Israëliërs verkeerden in een roezige ontkenningsfase en dachten dat ze vrede zouden krijgen met de Palestijnen. Men werd boos op mijn rapporten omdat die het feestje bedierven. Toen de Palestijnen voor onze neus begonnen te exploderen, bleven de Israëliërs nog steeds de schuld geven aan de “vijanden van de vrede”.’

De ‘land voor vrede’-formule vormde de basis van het hele Oslo-proces en ook van alle andere vredesplannen die daarna kwamen. Is het wel een deugdelijk concept?
‘Het mooie van ‘land voor vrede’ is dat je – cynisch genoeg – altijd jezelf de schuld kunt geven voor het ontbreken van vrede. Het is een troostrijke gedachte dat er geen vrede is omdat je je historische vaderland nog niet hebt afgegeven. Dat ze ons daarom vermoorden, dat ze moorden met een ratio die je kunt begrijpen. Dat je er iets aan kunt doen.’

Hoe zou u dan willen dat de Israëliërs denken?
‘Israël is het epicentrum van de wereldwijde jihad. Iedereen, van Osama bin Laden tot Nasrallah en Khamenei, van Filippijnse tot Indonesische jihadi’s, iedereen roept om de verovering van Jeruzalem. Het doel van de moslims is de wereldwijde dominantie van de islam. Om dat voor elkaar te krijgen, moeten ze de bakermat van de westerse beschaving vernietigen. Waarom hebben ze de Al-Aqsa-moskee bovenop de Tempelberg gebouwd? Om de heiligste plek voor het jodendom te verwoesten. Ze willen helemaal geen geografische verdeling van Jeruzalem, dus de Arabieren in het oosten en de joden in het westen, al zeggen ze dat. Jeruzalem is een idee, een spirituele macht. Als je nu door Jeruzalem loopt, zie je de joodse spirituele macht. Iedereen heeft vrijheid van godsdienst onder de Israëlische wet. De spirituele boodschap van de islam die uit Jeruzalem opstijgt, is dat de islam al het andere moet domineren.
Dit café waar we nu zitten, was twee keer het doelwit van een zelfmoordaanslag. Omdat ze dominantie zoeken, zijn we direct in gevaar en daarom moeten we sterk zijn. We hebben de plicht, en in zekere zin ook het privilege, om met het zwaard te leven omdat onze levens in gevaar zijn. Ik zou willen dat Israëliërs dat zagen.
Dat betekent slecht nieuws en goed nieuws. Het slechte nieuws komt uit onze lange geschiedenis van haat en vervolging. Wij joden moeten begrijpen dat het er niet om gaat wat we doen, maar om wat we zíjn, en omdát we er zijn en ons verdedigen. De dag nadat we de staat in 1948 hadden opgericht, werden we al aangevallen. In 1967 dreigden ze ons opnieuw met een holocaust, maar we sloegen ze terug, veroverden ons historische vaderland en herenigden Jeruzalem. Het was een grote overwinning, vergelijkbaar met de Blitzkrieg, alleen hebben dit keer de good guys gewonnen.
Vervolgens, en dit is wat je altijd ziet in onze geschiedenis, gaan de mensen zeggen: waarom moeten we nou altijd vechten? Moeten we altijd met het zwaard leven? Het antwoord is: ja. Want wie niet bereid is met het zwaard te leven in deze wereld, zal sterven door het zwaard. Wie shortcuts zoekt tot overleving, krijgt bommen op zich af, en moet overal bewakers opstellen voor de ingang van de cafés, parkeerplaatsen, synagogen en winkelcentra.
Het goede nieuws is: kijk naar dit land! Het is een mirakel. Onze economie groeit jaarlijks met zes procent. Welk Europees land doet ons dat na? Er leven nu meer joden in het Land van Israël dan ooit. We hebben een van de meest fascinerende, rijkgeschakeerde samenlevingen. Reis van de ene kant van het land naar de andere kant en je ziet honderden unieke gemeenschappen met mensen uit de hele wereld. Israël is hoe Europa eruit zou moeten zien. Dat gebeurt allemaal in dit land. Het idee dat iemand dat weg zou willen gooien. Alsof er iets mis mee is.’

De Israëliër Robert Aumann, die vorig jaar de Nobelprijs voor Economie ontving, zei in een interview dat Israëliërs te gevoelig zijn geworden voor verliezen. Oorlogsmoeheid leidt tot de dood, zei hij. Een vermoeide bergbeklimmer die een dutje doet op de helling, zal sterven. Ook voor de doden van de tegenpartij betoont Israël zich volgens Aumann veel te gevoelig.
‘Ik denk dat hij gelijk heeft. De vraag is: als er dingen zijn die het waard zijn om voor te leven, zijn er dan ook dingen die het waard zijn om voor te sterven? Wanneer je het aantal soldaten dat in een oorlog is gesneuveld, vergelijkt met andere landen, de VS bijvoorbeeld, dan valt op, dat er relatief weinig Israëlische soldaten worden gedood. Wanneer je naar het aantal doden kijkt en naar die van de vijand, dan leer je ook iets over de aard van deze oorlog. Zeventig procent van onze doden zijn burgers. Het is een oorlog tegen de Israëlische maatschappij, niet tegen het Israëlische leger.
Het probleem is dat we hier een Europees soort cultuur hebben ontwikkeld, die allergisch is voor opoffering, een cultuur die verwacht dat de staat je alles op een zilveren dienblad aanreikt. Soldaten zitten in het leger om hun land te verdedigen. Een land verdedigt zijn soldaten door zijn verantwoordelijkheid te nemen in het diplomatieke veld, door oorlog te voorkomen. Maar als er oorlog komt, dan is het de soldaat die geacht wordt ons te beschermen, niet wij hem. Het infantiele perspectief van de media maakt van soldaten kinderen. Het zijn geen kinderen, het zijn volwassen mannen en vrouwen.
Het volk van Israël is niet het probleem, het is de culturele elite van Israël. In 2002, na de slachtpartij met Pesach in Netanya, toen Operatie ‘Defensive Shield’ werd gelanceerd, en ook vorig jaar, tijdens de Tweede Libanonoorlog, was er een opkomst voor het leger van meer dan honderd procent. Dertig procent van de opgekomen troepen had zich vrijwillig gemeld. Het volk ziet de noodzaak wel om te vechten. Maar de manier waarop de media en onze culturele en politieke elite de realiteit terugspelen naar de maatschappij, brengt de mensen in de war. Vergelijk het met Nederland, toen het volk de EU-grondwet verwierp. Wijselijk, denk ik. De elites zeiden toen: het volk heeft ongelijk. We laten ze net zo lang stemmen tot ze het wél goed hebben.’

Waarom wordt zionisme in Europa geassocieerd met racisme?
‘Europeanen hebben de verkeerde lessen uit de holocaust getrokken. Joschka Fischer, de voormalige Duitse minister van Buitenlandse Zaken, zei dat de lering uit de Tweede Wereldoorlog was dat we voortaan pacifisten en Europeanen moesten zijn. Maar het nazisme is niet het resultaat van militarisme of nationalisme. Iedereen was een militarist en een nationalist voor de Tweede Wereldoorlog – de Polen, de Fransen. De reden dat de holocaust heeft plaatsgevonden was niet het militarisme, het was het kwaad. De Duitsers voerden niet alleen oorlog tegen de joden, maar tegen de notie van menselijke vrijheid. Het antigif tegen de holocaust is niet een pacifist worden, maar goed worden.
Na de oorlog hebben de Europeanen het kwaad niet uit hun midden verdreven. Pacifisme tegenover het kwaad is zelf kwaad, omdat pacifisme collaboreert met het kwaad.

Het zionisme is de nationale bevrijdingsbeweging van de joden. Het is ook de basis van de joodse identiteit, omdat joden altijd zionisten zijn geweest. Gedurende de 2000 jaar ballingschap zijn er altijd joden geweest die terugkeerden naar het land, als ze de kans kregen. Jeruzalem was al in de vroege negentiende eeuw een in meerderheid joodse stad.
Antisemitisme is de enige logische verklaring voor antizionisme. Van alle naties van de wereld wordt het juist de joden op de een of andere manier niet toegestaan een eigen land te hebben. Het idee dat juist dit volk – het eerste volk dat zichzelf door wet en afstamming als volk identificeerde – geen recht heeft op zijn identiteit, is niet alleen hatelijk ten aanzien van de joden, het is hatelijk tegenover alle volken die zichzelf in vrijheid als volk identificeren. Wanneer mensen beweren dat het zionisme van alle nationale bevrijdingsbewegingen de enige is die racistisch is, zeggen ze eigenlijk dat ze zelf ook geen recht hebben om vrij te zijn als volk. En dat klopt ook, want als wij hier niet winnen, dan zal er op den duur ook geen Nederland meer zijn, geen Denemarken, geen Engeland en geen Frankrijk.’

Dus hier ligt een taak voor de wereld.
‘De internationale gemeenschap zou Israël moeten verdedigen. Vergeet niet dat de gelijkstelling van zionisme en racisme een uitvinding van Stalin was. Hij begon daarmee in de jaren vijftig, vlak voordat hij stierf, toen hij het plan had opgevat om de joden in de Sovjet-Unie uit te roeien. Hij gebruikte de term zionisten in plaats van joden om de joden te ontjoodsen, alsof het geen antisemitisme betrof, om net te doen alsof antizionisme onderdeel uitmaakte van de algemene strijd tegen het imperialisme.
Ook de vredesideologie is een uitvinding van Stalin, met de bedoeling het Westen in verlegenheid te brengen. De pogingen van de Verenigde Staten om de communistische agressie te beteugelen, schilderde hij af als ‘anti-vrede’. Het was dus Stalin die de symbiotische relatie tussen antizionisme en anti-Amerikanisme tot stand heeft gebracht.
De vrije wereld moet op zijn rechten gaan staan. Toen in Nederland Theo van Gogh werd vermoord, leek het even alsof er een soort ontwaken plaatshad, maar dat werd onmiddellijk weer onderdrukt. Als je dat soort voorzichtigheid ziet in Europa, dan vraag ik me af of er nog hoop is voor dat continent, dan ben ik bang dat het van de multiculturele leugen naar fascisme leidt. Jullie zijn zelfmoord aan het plegen, en als jullie eindelijk zullen ontwaken, is het te laat. Ik zou het heerlijk vinden om te geloven dat jullie zullen ontwaken, maar het meest overtuigende bewijs dat jullie diep in slaap zijn, is jullie antizionisme.’

Toeval

Annelies schreef een stukje over haar belevenissen op de motor (Vroem, vroemm..).
Het was een herkenbaar verhaal.
Zelf ben ik niet zo’n held. Ik heb inderdaad ooit mijn enkel lelijk verbrand aan de gloeiende knalpijp. En ik heb absoluut niet het postuur voor een motorpak.

Mijn moeder, Mies, had wel het lef om bij haar geliefde (mijn vader) achterop de BMW te klimmen.
Ze waren dolgelukkig, smoorverliefd en vrij.
Mies: "Wij in het al bevrijde oosten van het land hebben op eigen houtje een bevrijdingskrant in elkaar gezet. Contact met de redactie in het westen was vrijwel onmogelijk. Achterop een motor zou ik de kranten distribueren. De man die zou rijden werd plotseling ziek.
De invaller werd later mijn echtgenoot."

Nu maak ik even een stapje terug.

Mies had de oorlog overleefd. Zij werd in 1942 door het illegale Vrij Nederland gevraagd kranten te verspreiden.
Na onenigheid over het distributieapparaat van VN en de linkse koers waar een aantal medewerkers moeite mee had werd in 1943 een nieuwe verzetskrant opgericht: Trouw.


De Waarheid, Het Parool en VN zaten aan de linkerkant. Het protestant christelijke Trouw moest, zo vertelde Mien Bouwman (actief voor de krant in Amsterdam) mij in de één op één gesprekken die ik met haar heb gevoerd voor mijn boek WEG VAN MIJN MOEDER voor een tegengeluid zorgen.

Mijn moeder had maar één oogmerk: verzet plegen tegen de bezetter! Trouw was een verzetskrant. Een verzetskrant, die zou ophouden te bestaan zodra de oorlog voorbij was.


Mies: Bruins Slot heeft ons op een weekend beloofd dat Trouw na de bevrijding niet zou blijven bestaan. Wij beschouwden Trouw namelijk als een verzetsblad en wilden niet van Trouw een politiek blad maken.”


Uit Trouw van 29 januari 2002:

"Een van de pioniers van het illegale Trouw, Mies ten Bruggencate, is donderdag overleden. Ze is 82 jaar geworden.

Als Mies Bruijnen was zij in de oorlogsjaren een vooraanstaand lid van de Trouw-groep. Samen met haar verloofde Jan Penning leidde zij het verspreiden en drukken van Trouw in de Achterhoek en Overijssel.

Jan Penning was een van de 23 medewerkers die in augustus 1944 werden gefusilleerd, nadat de Trouw-groep had geweigerd gehoor te geven aan een Duits ultimatum om de uitgave te staken. Met die zware beslissing had ook Mies Bruijnen ingestemd.

Met het naoorlogse Trouw heeft Ten Bruggencate nooit iets te maken willen hebben. Tegen vrienden zei ze, het onverteerbaar te vinden 'dat anderen verdienen aan waar onze jongens voor zijn gestorven".


Terug naar haar motorritje op de BMW van de nieuwe man in haar leven.
Ze werden geschept door een geallieerde Jeep met een dronken Canadees aan het stuur. Mies lag weken in het ziekenhuis met een schedelbasisfractuur - in die tijd een levensbedreigend trauma.
Daardoor miste ze de vergadering waarin een besluit zou worden genomen over de toekomst van Trouw. Haar stem kon niet gehoord worden.
Opzettelijk of niet? Ik heb zo mijn bedenkingen.

Het heeft haar verbitterd. Ze sprak nauwelijks over haar oorlogservaringen, terwijl er zó veel te vertellen was.
Wanneer ik het met haar over die "doorstart" van Trouw had trilde haar onderlip. Ze zat gevangen in een machteloze woede, in onverwerkt verdriet. Ze voelde zich verraden, vooral door Bruins Slot - die de eerste hoofdredacteur van het na-oorlogse Trouw werd.

Mien Bouwman (gestorven in 2007) vertrouwde mij in 2005 toe dat Trouw oorspronkelijk was opgericht als verzetskrant. Ze kon zich de bittere woede van mijn moeder wel voorstellen. “Maar ja, Het Parool, De Waarheid en Vrij Nederland gingen ook gewoon door,” was haar weerwoord.
Ik vond dat een slechte verontschuldiging.

Ellen ten Bruggencate

Surf ook eens naar Ellens weblog: http://vert-el-sels.blogspot.com/

Weg van mijn moeder - Ellen ten Bruggencate
Uitgeverij Aspekt
Roman
ISBN:9789059118485
€ 18.95
Bestellen?


Flotilla Choir presents: We Con the World

Pat Condell: No mosque at Ground Zero

Zo kan het ook

Interessantewending
"Anders lonken de vrouwtjes naar hem.."

Gaza-konvooi activisten waren bewapend

Gaza_2
Update 2: video: 'Free Gaza Flotilla - The Truth!' hierr.

Update! Zie
ook 'Vier redenen voor het falen van de media in de Gaza-kwestie' door Carel Brendel hierr.

Onderzoek naar de passagiers van het vlaggeschip van het Gaza-konvooi, de Marmara, maakt duidelijk dat circa 100 activisten het expliciete doel hadden Israëlische soldaten met geweld tegemoet te treden.

Sommige van deze activisten hebben directe of indirecte banden met de internationale jihad. De meesten komen uit Turkije, maar er zijn ook Jemenieten en Indonesiërs bij. Een Jemeniet staat op de foto met een grote dolk in zijn hand. Deze activisten hadden in de meeste gevallen geen identificatiepapieren bij zich. Waarschijnlijk zijn ze geronseld door de Turkse organisatie Insani Yardim Vakfi of IHH.

Een aantal arrestanten had veel geld bij zich en ze waren allemaal bewapend: er werden messen, stalen staven en katapults bij hen gevonden. Ook werden kogelvrije vesten en gasmaskers aangetroffen.

Bron: NRP.

Domheid?

Uwwebmaster

Met de vaste columniste van de Volkskrant Opiniesite Nazmiye Oral gaat het goed maar met d'r “broertje” helaas niet. Gelukkig is daar grote zus, zij schreef 'n stukje over broertjes pijn en "gekneusde gevoel" waarmee ze de lezer tracht te .... ja wat eigenlijk, te ontroeren?: 'Terug naar Turkije'.

Columniste Oral laat weten dat broerlief zich druk maakt om allerlei dingen waar ie zich niet druk om zou willen maken. Daar hebben wel meer mensen last van denk ik dan maar wat maakt de zorgen van broer Oral nou zo bijzonder?

Nazmiye Oral noteert:

Hij [broer] verhaalde over een recent voorval. Hij zat met zijn vrouw in de wachtkamer van het ziekenhuis toen er een oudere vrouw langskwam met een hoofddoek. Naast hem zaten twee bejaarde vrouwen die, toen ze de vrouw met de hoofddoek zagen, opmerkten: ‘Heeft ze het koud of zo?!’

Ik reageerde laconiek. ‘Nou en? Sommige mensen zijn gewoon dom. Waarom trek je je dat aan?’ Hij zuchtte. ‘Ik weet het wel, maar ik kan er niets aan doen. Ik wil het me niet aantrekken en dan blijf ik er toch mee zitten. Ik vind het erg. Die oude vrouw loopt daar alleen, is waarschijnlijk ziek want in het ziekenhuis, kan zich niet verweren, want ze kent waarschijnlijk geen Nederlands en dan wordt er zo naar haar gekeken.’

Ik probeerde een grapje te maken. ‘Als ze geen Nederlands kent dan verstaat ze ook niet de nare dingen die mensen over haar zeggen.
’” [vetmarkeringen: AvdV]

Het lukt Nazmiye niet haar broertje met dit grapje op te vrolijken. Dat is natuurlijk ook moeilijk met een grapje dat niet grappig is. Wat heb je eigenlijk aan een grote zus als die evenmin de essentie van de situatie kan of wil begrijpen? Gaat het met zus dan eigenlijk wel zo goed? Een enkele autochtoon leest wat Nazmiye schrijft en wil haar graag voorzien van ongevraagd advies. Bij deze.

Beste broer en zus Oral, zolang jullie werkelijk menen dat de opmerking van de bejaarde vrouwen (‘Heeft ze het koud of zo?!’ ) over de gehoofddoekte vrouw voortkomt uit domheid, moet ik voor jullie welbevinden in dit land vrezen want dan gaat niet alleen broertje maar ook Nazmiye zich nog heel vaak onnodig druk maken over zaken waarover jullie je niet druk willen maken.

Nee, deze opmerking is beslist niet gemaakt uit domheid, ga er maar vanuit dat de bejaarde vrouwen heel goed weten waar ze het over hebben, zij wel. Het is heel eenvoudig, hun opmerking is zo goed als zeker grappig bedoeld, om als het ware op een luchtige manier uiting te geven aan hun verontwaardiging of volkomen terechte ergernis. Realiseren jullie je overigens wel dat deze bejaarden geen ander land hebben om naar terug te verlangen? Zij moeten het met Nederland doen, waar (vrouwonvriendelijke) religiedwang steeds verder oprukt. Maar klagen hoor ik de bejaarden eigenlijk nooit in de krant, en wie gaat hier nu met zo'n malle hoofddoek op lopen!? (Tenzij je een enge ziekte hebt natuurlijk.) Ik geloof stellig dat deze bejaarden - die net als de gehoofddoekte vrouw waarschijnlijk eveneens ziek zijn aangezien zij zich in de wachtkamer van een ziekenhuis bevinden, is dat broerlief wellicht ontgaan? - het beste met deze gehoofddoekte vrouw voor hebben. Deze bejaarden maken zich met rede zorgen over de toekomst van hun (klein)dochters en dat dat zo is, dáár moeten we ons zorgen over maken, dáár moet het debat over gaan.

Het is heel dom van jullie om de opmerking van de oudjes als domheid (of erger) te bestempelen. Het is misschien niet vriendelijk en 't getuigt niet direct van respect, maar dom is die opmerking zeker niet. Begrijpen jullie nu misschien ietsjes meer hoe de Nederlandse cultuur in elkaar steekt? Want wie wil nu niet dat we met z'n allen een goede toekomst hebben in Nederland? Hoeft níemand zich verder druk te maken om zaken waar je je helemaal niet druk om wilt maken!

AnneliesvanderVeer

Intro film 'Islam & Waarheid' van Ben Kok: featuring Hans Jansen, Afshin Ellian en Ayaan Hirsi Ali

Geert Wilders’ psycholoog

Nicolai Sennels, Deens psycholoog, is schrijver van het boek ”Among Criminal Muslims. A Pshychologist’s experiences from the Copenhagen Municipality.” (free Press Society, 2009). De eerste druk van het boek was binnen drie weken uitverkocht en in november 2009 was de tweede druk uitverkocht. De Engelse versie verschijnt binnenkort. Sinds de verschijning heeft Sennels deelgenomen aan verschillende debatten op de Deense televisie en radio. Geert Wilders noemde Sennels werk tijdens zijn speech in Kopenhagen op 1 juni 2009 en er werd door politici in de Tweede Kamer over Sennels boek gesproken.

In zijn boek publiceert Sennels zijn therapeutische werkervaringen met honderdvijftig moslims, die hij vergelijkt met honderd Deense cliënten. Op basis van honderden sessies met individuen en groepen geeft hij een gefundeerd psychologisch profiel van de moslimcultuur. Sennels laat zien dat diepliggende culturele en psychologische verschillen de hoofdoorzaak zijn van de gevaarlijke problemen met integratie van moslims in het Westen en de rest van de wereld waarmee we tegenwoordig geconfronteerd worden.

“Among Criminal Muslims” is makkelijk te lezen en bestaat uit interessante casussen, therapeutische adviezen en inzicht gevende vergelijkingen tussen zijn westerse en moslimse cliënten. Het officiële Deense tijdschrift voor professionele psychologen publiceerde een recensie: “Among Criminal Muslims is een provocerende eye opener: overtuigend en goed onderbouwd. Sennels schokkende conclusie is dat de westerse cultuur en de cultuur van moslims zo verschillend zijn dat ze nooit in staat zullen zijn naast elkaar te bestaan zonder hun fundamentele waarden te veranderen.

Volgens de uitgever is het boek bedoeld voor mensen die in integratie en sociale beroepen werkzaam zijn, zoals sociaal werkers, psychologen, politici en ieder ander die een zinvol antwoord zoekt voor de grootste uitdaging van vandaag: de ontmoeting tussen islam en de cultuur van moslims aan de ene kant en de westerse wereld aan de andere.

Naser Khader (zelf moslim), schrijver van de bestseller over de moslimcultuur “Honour and Shame” en lid van het Deense parlement, schreef ook een recensie over Sennels boek. Zijn conclusie luidt: “De professionele expertise die Nicolai Sennels heeft is uitzonderlijk en met zijn vele heldere en praktische voorbeelden krijgt de lezer buitengewoon veel inzicht in de oorzaken van onze integratieproblemen. Het boek zou gelezen moeten worden door iedereen die onderwijzer, docent of sociaal werker wil worden en door alle politici die te maken hebben met integratie.” (Sappho, februari 2009) Een officieel tijdschrift voor leraren concludeert in hun recensie dat “Sennels analyses en observaties met betrekking de behandeling van criminele jeugd grote aandacht verdienen.” (Ungdomsskolen #3, april 2009)

Ik ontmoette de 33 jaar oude psycholoog voor een interview over zijn werk, over integratie van moslims, en over hoe het is om door één van de meest invloedrijke politici van Europa genoemd te worden.

Hoe ben je begonnen met je onderzoek naar criminele moslims?

Ik werkte bijna tien jaar lang met antisociale tieners in de gemeente Kopenhagen, waarvan de laatste drie jaar in een jeugdgevangenis. Toen ik als sociaal werker en later als psycholoog met deze doelgroep werkte, heb ik veel moslims behandeld. In Deense jeugdgevangenissen heeft 70% van de gedetineerden een moslimachtergrond. Dit is natuurlijk een enorme hoeveelheid en ik raakte geïnteresseerd in de vraag waarom dit het geval is. Mijn conclusie was, nadat ik honderdvijftig moslimcliënten en 100 Deense had behandeld, dat er aspecten zijn in de moslimcultuur die antisociaal gedrag bevorderen –ten minste, naar westerse maatstaven.

Om mijn kennis verder te verbreden, ben ik de Koran gaan bestuderen en tijdens een conferentie over integratie in 2008 begon ik een discussie waarin ik stelde dat integratie gaat over de ontmoeting tussen culturen en dat sommige culturen beter bij elkaar passen dan andere. Ik noemde ook het feit dat de meeste jonge criminelen in Denemarken een moslimachtergrond hebben. Hoewel deze argumenten logisch en waar zijn, was de reactie vijandig: zowel mijn baas als de burgermeester van sociale zaken van Kopenhagen zeiden dat ik met mijn baan moest stoppen, of niet meer over mijn professionele ervaringen moest praten. Dus nam ik ontslag en schreef ik een boek. Mijn boek is gericht op sociaal werkers en politici die zich met sociale politiek bezighouden.

Wat waren de reacties? Openbaar en persoonlijk?

Allereerst moet ik zeggen dat mijn naam al in de media bekend was voordat ik het boek schreef. De reden hiervoor was dat het spreekverbod dat me door mijn baas en door de sociaal-democratische burgermeester werd opgelegd, scherpe kritiek kreeg van een aantal experts op het gebied van vrijheid van meningsuiting. De zaak werd genoemd in alle grote kranten en op onze Deense staatsradio. Dus toen mijn boek uiteindelijk uitkwam, kenden mensen mij en ze wisten dat ik geen theoreticus ben, maar werkelijk ervaring heb op dit gebied.

Sinds de publicatie ben ik een aantal keer uitgenodigd om aan integratiedebatten mee te doen op de Deense televisie, op de radio en in kranten. Ik heb ook een prominente plaats als blogger in de wereldberoemde krant Jyllands-Posten. Ook ontvang ik steeds meer uitnodigingen van politieke partijen, scholen en instituten die met moslims werken om toespraken te houden. Eerst werd ik ontslagen omdat ik over mijn ervaringen praatte, nu krijg ik ervoor betaald (Sennels lacht). Natuurlijk is het een grote verassing om door Wilders en zijn partij zowel in Nederland als in Denemarken genoemd te worden. Ik deel Wilders’ gevoel voor humor niet, maar ik neem m’n pet voor hem af: hij heeft zijn vrijheid opgegeven om andere mensen meer vrijheid te geven. En op basis van mijn eigen observaties ben ik het volledig eens met zijn visie op islam en immigratie van moslims.

In hoeverre gaat jouw onderzoek over feiten? Kunnen honderdvijftig criminele moslims representatief zijn voor een hele cultuur die wereldwijd uit bijna twee miljard mensen bestaat?

Als psycholoog had ik de zeer unieke kans om de normaal gesproken zeer gesloten moslimgemeenschap van binnen te kunnen bekijken. De familiepatronen, het leven in de moslimwijken, hoe ze in hun land van herkomst leefden, hun kijk op religie enzovoort. Ik kreeg ook een heel breed inzicht in hun visie op de Deense en westerse cultuur en op hoe de moslimgemeenschap ons sociale systeem beleeft, op integratie enzovoort. Ik had moslimcliënten uit heel veel verschillende moslimlanden maar toen ik ze vergeleek met de Deense cliënten waren er verschillende culturele trekken die algemeen waren voor alle moslimcliënten. Het was ook duidelijk dat hoe minder de moslims zichzelf identificeerden als moslim, hoe minder die trekken in hen terug te vinden waren.

Gezien vanuit de spreekkamer van de therapeut is er absoluut geen twijfel: moslims zijn, net als mensen van alle andere culturen, beïnvloed door de manier waarop ze zijn opgevoed in hun specifieke cultuur. Dat de persoonlijkheid van mensen gevormd wordt door specifieke familiepatronen, seksepatronen, hun religie en sociale normen is eigenlijk heel logisch als je psycholoog bent of op een andere manier met mensen werkt.

Moslims komen uit heel verschillende landen. Veel mensen zullen beweren dat er een groot verschil is tussen bijvoorbeeld een Iranese en een Pakistaanse moslim. Hoe kun je dan van “een moslimcultuur” spreken?
Goeie vraag. Zoals ik al heb gezegd kwamen mijn cliënten uit de hele moslimwereld: Pakistan, Iran, Irak, Palestina, Syrië, Somalië, Turkije, Marokko enzovoort. Ik weet niet hoe het in Nederland is, maar mijn ervaring is dat bijvoorbeeld Pakistani en Iraniërs veel ambitieuzer zijn als het gaat om opleiding en carrière. Palestijnen zijn in ieder geval het agressiefst, wat je ook in de Deense statistieken van geweldsmisdaden kunt zien. De enige moslims in Denemarken die crimineler zijn dan de Palestijnen, zijn de Marokkanen. In de Deense top 10 van nationaliteiten van criminelen staan mensen van verschillende islamitische landen op de eerste acht plaatsen. Op de negende plaats staan de Denen, en de Vietnamezen staan op nummer tien. Een interessant aspect is dat het niet lijkt uit te maken of de moslims uit een land in oorlog komen of niet: Turken zijn bijvoorbeeld crimineler dan Irakezen. Dus: ja, er zijn uiteraard landelijke verschillen maar er is ook een reeks van duidelijk algemene culturele trekken. Mijn eigen vermoeden is dat moslimgemeenschappen en -landen net zo beïnvloed zijn door hun geloof als bijvoorbeeld de christelijke cultuur door het christendom. Dit is gewoon gezond verstand. Dit is mijn inschatting waarom moslims uit verschillende moslimlanden bepaalde algemene persoonlijke trekken vertonen.

Beschouw je jouw onderzoek als een klassiek wetenschappelijk onderzoek?


Het hebben van honderden diepte-interviews met honderdvijftig personen en een groep van honderd andere mensen om ze mee te vergelijken zou worden gezien als zeer groot en breed achtergrondmateriaal voor een kwalitatief onderzoek naar een specifieke groep. Kwalitatief onderzoek naar specifieke culturen of groepen mensen, bijvoorbeeld homoseksuelen of rokers, zijn normaal gezien gebaseerd op maximaal twintig tot dertig mensen

Vind je niet dat we onderscheid moeten maken tussen moslims die hun religie praktiseren en niet-praktiserende moslims? Zit daar geen verschil in?

Mijn ervaring is dat het lezen van de Koran of het bijwonen van het vrijdaggebed niet dat is, wat er toe doet. Het cruciale is dat je opgroeit in een cultuur die specifieke trekken vertoont. De ruggengraat van de moslimcultuur is natuurlijk de Koran en de sterke loyaliteit van moslims aan hun profeet en zijn voorbeeld. Maar je hoeft de Koran niet te lezen of je profeet en zijn woorden te kennen om beïnvloed te worden door de cultuur.
(Sennels stopt even en denkt diep na. Dan gaat hij verder.)

Ik denk dat ik beter de culturele trekken die ik in mijn boek beschrijf, kan uitleggen. Dan kan iedereen mijn bevindingen beoordelen op basis van z’n eigen visie en ervaringen.

Het eerste grote verschil is dat de moslimcultuur een compleet andere kijk op agressie heeft. In westerse samenlevingen wordt agressie gezien als zwakte en een gebrek aan controle en goede stijl wanneer je schreeuwt, dreigt enzovoort. Als je de groepspsychologie in moslimgroeperingen nauwkeurig bekijkt, zul je zien dat daar het volledig tegenovergestelde geldt. Daar word je beschouwd als sterk wanneer je geweld, harde woorden en dreigementen durft te gebruiken om anderen te domineren. In de westerse cultuur hebben we de dialoog en het debat als voornaamste middelen om conflicten te hanteren en onze families en groepen werken heel sterk volgens democratische principes. Als iemand gaat slaan of een doodsbedreiging uitspreekt wanneer een ander hem beledigd heeft, wordt dat door de meeste welopgevoede mensen in het westen beschouwd als het teken dat hij de verliezer van zowel zijn gezicht als de discussie is. Cijfers over geweldsmisdrijven zijn een ander duidelijk voorbeeld. En natuurlijk de zeer gewelddadige en dreigende reacties van de islamitische samenlevingen in zowel Europa als de islamitische wereld op de beroemde Mohammedcartoons. Het is deze psychologische trek die het onder moslims compleet acceptabel maakt om te spreken over ‘heilige woede’, ‘heilige oorlog’ en dergelijke- uitdrukkingen die erg tegenstrijdig klinken voor mensen die in Europese families zijn opgegroeid.

Een ander verschil is natuurlijk het hele eer-gebeuren. Westerlingen zien nervositeit vanwege de mening van anderen over zichzelf en het niet kunnen hanteren van kritiek als een teken van gebrek aan zelfvertrouwen. In de moslimcultuur wordt dit gezien als een kwestie van eer en het is sociaal geaccepteerd om zeer agressief te reageren op een belediger. Het zou een beetje vreemd klinken om over “geen-zelfvertrouwenmoord” te praten in plaats van eerwraak, maar dit is eigenlijk een exactere term.

Een derde en ook zeer interessant psychologisch verschil is of mensen vinden dat hun leven bepaald wordt door innerlijke of uiterlijke factoren. In de westerse samenlevingen zien we duidelijk dat ons leven in de eerste plaats geregeerd wordt door onze eigen emoties, onze eigen manier van reageren op situaties en onze manier van het omgaan met of het niet kunnen omgaan met sociale situaties en dergelijke. Een heel duidelijke tendens in de therapie met moslims is dat het extreem moeilijk is om ze verantwoordelijkheid te laten nemen voor hun eigen handelen. Wanneer ze problemen tegenkomen of beschuldigd worden van het maken van fouten of het breken van de wet, zien ze hun handelen als een natuurlijke -en meestal onvermijdelijke – reactie op de fouten die de samenleving, de politie, de politici, enzovoort, gemaakt hebben. Het is simpelweg een kwestie van culturele psychologie. Je kunt onderscheiden of mensen in een specifieke cultuur vinden dat hun leven in de eerste plaats wordt bepaald door hun eigen zienswijze en manier van leven of dat het bepaald wordt door een sterke uiterlijke God, uiterlijke situaties, sociale tradities en dergelijke. Dit onderscheid tussen de westerse en de moslimcultuur is zonder twijfel de reden dat veel westerlingen de manier van omgaan met problemen van moslims zien als een uitdrukking van slachtoffermentaliteit.

Misschien heeft de sterkste psychologische factor met identificatie te maken. Moslims identificeren zich eenvoudig heel sterk met hun culturele en religieuze achtergrond. In Denemarken ziet slechts veertien procent van de moslims zichzelf als Deense moslim. In Duitsland en Frankrijk ziet twaalf, respectievelijk veertien procent zichzelf als meer Duits of Frans dan behorend tot een moslimgemeenschap. Dit zijn extreem lage cijfers, vooral wanneer je rekening houdt met het feit dat we al minstens drie tot vier generaties lang moslims in onze landen hebben. De moslimcultuur is simpelweg heel sterk en heeft een heel sterke weerstand tegen invloeden van uiterlijke omstandigheden. Niet één van hen zei alleen Deen te zijn. De meesten identificeerden zichzelf met de nationaliteit van hun familie of met simpelweg ‘moslim’ zijn. Sommigen zagen zichzelf als bijvoorbeeld Turks-Deens, maar dat waren er maar heel weinig.

Dus om terug te komen op de vraag: het heeft niet allen met religie te maken, maar ook met de cultuur waarin je opgroeit. Je kunt je moslim voelen en je gedragen volgens de moslimcultuur zonder actief je islamitische geloof te praktiseren. Trouwens wil ik hier een onderzoek noemen dat gedaan is door het Gallup instituut dat de religieuze gevoelens in twaalf moslimlanden en twaalf niet-moslimlanden heeft vergeleken. De moslimlanden nemen de eerste twaalf plaatsen in beslag en in alle moslimlanden ziet negentig procent zichzelf als religieus. Dus ook al praktiseren moslims hun geloof niet actief, hun gevoelens over en loyaliteit aan hun religie kunnen heel sterk zijn

Geert Wilders heeft jou een aantal keer genoemd in Nederland en ook tijdens zijn laatste bezoek in Denemarken. Hoe zie je Wilders en zijn partij?

(Sennels zwijgt even om na te denken).

Nadat ik in contact kwam met moslims, en de kans kreeg om hun cultuur te leren kennen, en toen ik me realiseerde hoe sterk deze is, is mijn visie op integratieproblemen nogal veranderd, moet ik toegeven. Ik ben er volledig van overtuigd dat integratie niet mogelijk is. En dit is de reden dat we zien dat de problemen met de maand groter worden in plaats van kleiner, ondanks de miljarden euro’s die uitgegeven worden om de zaak op te lossen. Ik ben er zeker van dat we binnen vijf jaar burgeroorlogachtige toestanden zullen hebben in de door moslims gedomineerde wijken in veel Europese steden. Ik stemde altijd op de Sociaal Democraten, maar nu stem ik op de Deense Volkspartij. In het begin voelde het een beetje vreemd om deze switch te maken. Maar de immigratieproblemen worden alleen maar groter en ik denk dat het minste dat we kunnen doen is: stevige wetten maken voor immigratie, parallelle samenlevingen, religieuze fanatici en criminaliteit door bendes.

Voor zover ik weet wil Wilders hetzelfde als ik. En ik denk dat het volkomen duidelijk is dat hij zegt wat hij denkt. Dit is zeldzaam in de politiek tegenwoordig. Ik vind hem cool, eerlijk en hij lijkt te weten wat er op het spel staat. Hij is een dapper en eerlijk man. Ik zou hem heel graag eens ontmoeten - en z’n kapper

(Sennels lacht)

Interview door: Merijn 

(Sociaal Pedagogisch Hulpverlener)