Stemmen

Maar je weet helemaal niet op wie ik ga stemmen...,” zegt de vrouw voorzichtig, alsof 't een geheim betreft en we omringd zijn door vijanden. Ze zwijgt en kijkt me afwachtend aan. Ik ben aan zet.

We hebben zojuist onze karretjes door de klapdeurtjes van de grootgrutter geduwd en zijn meteen rechtsaf geslagen om bij de uitgestorven biologische groente-afdeling het toevallige gesprekje te vervolgen.

Ik ken deze vrouw niet, maar 'k heb niet eerder iemand zo geïrriteerd op een daklozenkrantverkoper zien reageren als zij. Iets waar ik bij deze uitventer helemaal in kan komen, alleen gaat het daar nu niet om, wél dat zoiets even een band schept.

"Nou,” begin ik trager dan gewoonlijk, alsof wat ik wil zeggen van heel diep, heel ver moet komen. Ondertussen leun ik op m'n nog lege winkelwagentje. Om haar niet zenuwachtiger te maken, kijk ik haar niet aan maar veins ik interesse voor de 'eerlijke' groentes voor ons; ik doe echter geen moeite m'n stem zachter te laten klinken. “Nou...,” hervat ik, “ik weet wel dat er een politicus is die met de dood bedreigd wordt en daardoor full time bewaking behoeft en daar hoor je niemand over en dat lijkt me toch al genoeg reden om....”


Precies!," zegt ze opgelucht, “ik ga ook op hem stemmen! Er is geen echte andere keuze. Nee, helaas voor Balkenende – ze lacht 'n tikkeltje gemeen - geen CDA meer en Mark Rutte is niet goed genoeg, die gaat ook niets veranderen aan... Het is ook een soort proteststem want ze luisteren toch niet!”. De vrouw, die 67 jaar blijkt te zijn, heeft een moeder van in de negentig (ex-VVD-stemmer) voor wie ze nu boodschappen aan het doen is en die moeder weet 't zeker, die heeft gezegd: "Inge, over tien jaar hebben jullie niets meer te vertellen in Nederland".

We zijn harder gaan praten, twee jongere bezoekers staan te popelen om zich met ons te bemoeien, zie ik vanuit m'n ooghoek, maar ik heb even geen zin in 'n tegengeluid, dat kan ik immers altijd wel krijgen, dat ken ik nu wel en daarom leid ik de vrouw nog iets dieper de biologische hoek met verantwoorde groentes in en luister naar wat ze te zeggen heeft want waar anders kan ik meningen zoals die van haar horen of lezen? Nergens! Maar deze mensen bestaan wel degelijk!

Hoorde ik haar stem maar eens in de media, verzucht ik in gedachten, ze is volledig bij de tijd en van het laatste nieuws op de hoogte, ze ziet er normaal en prettig uit, maakt 'n levenslustige indruk, is vol normbesef en toch bescheiden, maar ik kan haar niet overtuigen om d'r zegje op papier te zetten. Zij vindt zichzelf niet meer zo jong, en ja, ze heeft haar oude moeder om voor te zorgen, en op internet zit ze niet, dat heeft ze niet echt meegekregen, wat natuurlijk allemaal begrijpelijk is.

De Nederlandse bevolking vergrijst. Wie krijgt woensdag de stem van deze groeiende groep ouderen? Wordt het een verloren stem? Of veroorzaken zij die al wat langer meegaan maar die we - zoals deze 67-jarige - nauwelijks horen met hun stem een aardverschuiving?

Oud en wijs, waarom zou dat gezegde hier niet eveneens gelden?

AnneliesvanderVeer

19 opmerkingen:

  1. "VVD sluit PVV uit", zie de kranten vanmorgen.
    Er is dus geen andere keus meer. Er is geen alternatief meer.
    Zelfs als zou je willen.
    Het is nu definitief:
    Stem Rutte en krijg Pechthold..........zucht
    Immigratie in de overdrive, want er is toch niets mis mee.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Het is me een grote eer mede te delen, dat een prachtige oude dame van 79 jaren oud mij namens haar haar stem laat uitbrengen op de PVV.Deze dame wil de rest van haar leven en gericht op de toekomst het land vrijwaren van types als Fawaz Jneid, die ons land geen goed doen.Zij maakt nog steeds zelf haar huis schoon en wilt graag meehelpen dit land schoon te houden.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Een stem op Mark is een stem op Job Zorreguieta.
    Stem dus Geert.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. De oudjes kennen nog het volkslied:
    " Vrij en onverveerd"
    Ik hoop dat velen dat bij de verkiezingen zullen laten blijken

    Alles wat uitgesproken is, wordt tegenwoordig politiek correct onder het tapijt geveegd.,
    De eigenwaarden te grabbel gooiend.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. "Immigratie in de overdrive, want er is toch niets mis mee."

    keihard immigratie- en asielbeleid VVD verkiezingsprogramma"

    "..De VVD wil dat er een eind komt aan het categoriale beschermingsbeleid op grond waarvan personen die tot bepaalde groepen behoren of uit bepaalde landen of regio’s afkomstig zijn zich verzekerd weten van een verblijfsvergunning ‘asiel’. Buitenlandse geestelijken van wie is aangetoond of een gegrond vermoeden bestaat dat zij zullen aanzetten tot non-acceptatie van de Nederlandse samenleving of erger, worden niet langer toegelaten.
    Voor kennismigranten moeten de procedures worden versoepeld. Het aantrekkelijker maken van Nederland voor kenniswerkers en talent versterkt onze economie. ... Vergunningen voor deze kennismigranten moeten sneller worden toegekend.
    ... wil het stapelen van asielaanvragen stoppen. Stapeling van procedures leidt tot onzekerheid, en trekt een zware wissel op asielvoorzieningen en de rechtelijke macht. De VVD streeft ernaar dat elke aanvrager maximaal één aanvraag kan indienen voor een verblijfsvergunning ‘asiel’ of ‘regulier’..."

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Tweet van Rita Verdonk:


    "VVD wil niet met de PVV regeren zeggen de bobo's in de VVD. Mark ontkent dat. Uit ervaring weet ik dat Mark marionet is van die bobo's."

    4 minutes ago via txt

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Mooi stukkie, Annelies. Doet me deugd om het te lezen.

    Als er niet al te veel fraude wordt gepleegd, kunnen we morgen nog wel eens voor een verrassing komen te staan!

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Een echte Nederlander laat zich niet bevotzen dames en heren van de vvd dus:stem PVV.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Zie ook Holman in Het Parool:

    "Wat ik voor Nederland in de toekomst wil?

    Een land waar je een mening kunt hebben zonder een kogelvrij vest te hoeven dragen. Meer niet, eigenlijk."

    Kogelvrij

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Mijn twee tantes van 83 en 89 jaar stemmen morgen alle twee op de PVV.
    Ze zijn nog lang niet gek.
    Harrie

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Hoe mooi de VVD misschien ook lijkt te spreken, kijk naar de houding van de VVD in de afgelopen jaren en ook in de gemeenteraden. Als het erop aan komt, dan doet de VVD toch niet veel. Zie Bolkestein, je stemt op zijn kritische standpunten en je krijgt Dijkstal. De VVD is niet islamkritisch en dat is nodig, zelfs al vind je de toon van Wilders niet helemaal goed, dan nog kun je beter Wilders hebben dan helemaal niets. Kortom VVD is geen alternatief, stem PVV!

    BeantwoordenVerwijderen
  12. http://www.hetverraadvanlinks.nl/Stemmen.htm van Carel Brendel.

    Ik kon mij helemaal in zijn keuze en redenering vinden.

    BeantwoordenVerwijderen
  13. @Hoeiboei
    Ik heb moeite met columnisten die hoog van de daken schreeuwen, continu negatief schrijven en uiteindelijk hun lezers mededelen dat ze niet gaan stemmen.
    Zij maken zichzelf ongeloofwaardig.

    "De beste stuurlui staan aan wal."

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Zo de koffie is op, trainen daar beginnen we de dag mee, daarna stemmen, nog steeds de PVV.
    De komende tijd zullen steeds meer Nederlanders uit de kast durven te komen, laat ze maar komen met dreiging en beroepsverbod, laat ze maar komen met hun pogingen mensen te criminaliseren.We vergeten natuurlijk de fraude in Rotterdan niet, ook degenen die er verantwoordelijk voor waren en zijn.De samenleving wil gevrijwaard worden van middeleeuwse invloeden ons opgedrongen door opportunistische politici, die hun mond scheef trekken als ze het woord beschaafd in combinatie met religie gebruiken.

    BeantwoordenVerwijderen
  15. @Ellen IK geloof dat Thedor Holman uiteindelijk toch gaat stemmen. Zie zijn column APEN van een paar dagen geleden.

    BeantwoordenVerwijderen
  16. @AVe - daarna twitterde hij weer dat hij niet ging stemmen en dat hij het leuk vond dat mensen daar boos over waren.
    Het kan ook aandachttrekkerij zijn.....

    BeantwoordenVerwijderen
  17. De Franse Laïcité in de alledaagse praktijk:

    http://www.youtube.com/watch?v=1PJZ05ZPn5I&feature=player_embedded

    BeantwoordenVerwijderen
  18. De absolute winnaar van deze verkiezingen is Geert Wilders met 24 zetels, 15 meer dan hij nu heeft. Hij maakt een lange neus naar de gevestigde orde en naar de opiniepeilers en het lijkt onmogelijk voor de VVD hem te negeren, maar ook met de totaal verslagen CDA, die slechts 21 zetels van hun 41 overhielden, hebben de drie rechtse partijen slechts 76 zetels en geen meerderheid in de Eerste Kamer.

    De absolute winnaar van deze verkiezingen is Geert Wilders met 24 zetels

    BeantwoordenVerwijderen
  19. Nausicaa Marbe heeft het goed begrepen: Wilders, ongrijpbaar en niet te bestrijden

    http://extra.volkskrant.nl/opinie/artikel/show/id/5996/Wilders%2C_ongrijpbaar_en_niet_te_bestrijden

    BeantwoordenVerwijderen