Keppeltje


Afgelopen zondagmiddag moest Ischa een lezing houden.
Voor een min of meer religieus gezelschap.
In een kerk.
Dat vindt hij leuk.
Om zo af en toe voor rabbijn te spelen.
Maar dit keer was er een probleem.

'Ik ga uit de bijbel voorlezen, Cor,' zei hij. 'Uit de joodse bijbel. En moet ik dan een keppeltje op?'
'Wat vind je zelf?' vroeg ik. 'Ik weet het namelijk absoluut niet. Omdat ik een goj ben.'
'Jij bent een hálve goj,' antwoordde Izzy-Boy. 'Want als een goj heel lang met een jood omgaat, zijn er twee mogelijkheden: Of hij wordt antisemiet. Of een halve jood.'
'Of gewoon stapelmesjogge,' zei ik.
'Maar wat moet ik nou?' zeurde Izzyolieootje. 'Moet ik nou mijn keppeltje op, straks in die kerk?'
'Bel je broer op,' zei ik. 'Want die is orthodox.'
'Ja,' teemde Het Baasje. 'Maar dan moet ik zeggen dat ik in een kerk uit de joodse bijbel ga voorlezen - en dat vindt die orthodoxe broer van mij vast helemaal niet leuk.'
'Dan bel ik hem op,' besliste ik, om van het gezeur af te zijn.
Maar Ischa hing zelf al aan de telefoon.
Hij belde zijn broer.
En zijn broer zei iets aan de andere kant van de lijn.
En toen hing Ischa, na een kort gestameld dankjewel, weer op.
Hij keek zeer blij.
'En wat zei die orthodoxe broer van je?' vroeg ik, nieuwsgierig.
'Hij zei,' zei Izzy. 'Hij zei: "Steek er in ieder geval eentje bij je." Dat zei-d-ie. Mooi, hè?'
En toen moest ik toch zo lachen, zo verschrikkelijk lachen - om die typische joodse handigheid.
Steek er in ieder geval eentje bij je!
Alsof het een condoom betrof!
Hahahaha!
Hé, kleine oetlul, zet je Franse keppeltje op, en zing, mijn jongen, zing, zing, zing!

Ischa Meijer

Uitgesproken door Cor Galis, 15 september 1992.

Uit: Zing m'n jongen zing!
Cor Galis leest Ischa Meijer
Prometheus
1997

3 opmerkingen:

  1. Jammer dat de man er niet meer is.Hij zou zich heden ten dagen schamen om in dit land te moeten leven.Met hem velen trouwens.We herleven thans de verschrikkelijke jaren 91030-1945,toem moesten de joden onderduiken en dat gebeurt thans weer!Waarom-waardoor?Vanwege het niet willen ingrijpen op de toestanden die NU heersen,JOODJE pesten b.v.,homo,s in elkaar slaan enz.
    En met medeweten van een partij met een joodse lijder,COHEN,die al jaren een gedoog beleid voerde in Amsterdam als zogenaamd burgervader maar zich NIET joods voelde!Pappen , en zich de werkelike problemen lei voor wat het was.
    DEMONISEREN van hen die op het gevaar wezen en nu WEER de gelegenheid krijg door slappen houding van een VVD om dit land met zijn inwoners naar de afgrond te geleiden.VOORWAAR,een geweldige daad,maar niet echt!!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Als ik deze tekst lees dan kan ik Cor Galis bijna weer horen.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. In de Telegraaf van 26-6-10 een reportage over Joden die in Amsterdam niet meer herkenbaar over straat kunnen. Het islamofascisme in de praktijk.

    ---

    In een schokkende reportage in deze krant vertellen slachtoffers hoe zij door Marokkaans straattuig worden getreiterd en bedreigd. "Grote delen van de stad zijn voor ons niet meer toegankelijk, het is wachten tot de eerste slachtoffers vallen", zegt hoogleraar Herman Loonstein.

    http://www.telegraaf.nl/binnenland/7046785/__Noodklok_over_antisemitisme__.html?sn=binnenland,buitenland

    BeantwoordenVerwijderen