Antisemitisme

Tja, luisteraars, heeft u gisterenavond ook die man gezien, die huilende man, die huilende man met dat keppeltje op, die huilende joodse man met dat keppeltje op, die huilende joodse man met dat keppeltje op bij de geschonden graven te Carpentras, die huilende joodse man met dat keppeltje op bij die geschonden graven in Carpentras, die huilende joodse man met dat keppeltje op bij de geschonden graven te Carpentras in het door golven van rassenhaat en antisemitisme geteisterde Frankrijk?

Ischa en ik zaten voor de buis, en we zagen in het NOS-journaal die huilende joodse man met dat keppeltje op bij de geschonden graven te Carpentras in het door golven van rassenhaat en antisemitisme geteisterde Frankrijk - en die man zei 'alleen maar verdriet' te voelen. Alleen maar verdriet... Tja. Enfin... Izzy en ik keken elkaar eens even aan, vervolgens deed Ischa de televisie uit, en schonk een dubbele borrel in voor ons beiden.

'Ik kreeg zo'n vreemd gevoel bij die huilende jood,' zei Ischa, drie dubbele borrels verder.
'Ik ook, Is,' zei ik.

'Zo'n gevoel,' vervolgde Ischa, 'zo'n akelig gevoel.'
'Ik ook, lieve jongen, antwoordde ik.
'Alsof ik moest gaan lachen,' zei Ischa.
'Exact,' zei ik.
'Alsof hier een clowntje aan het woord was; zo'n treurige Pierrot,' zei Ischa.
'Jij kunt dat zeggen, kleine boy,' zei ik, 'maar ik voelde het ook.'
'Die man,' vervolgde Ischa, 'die man gedroeg zich zoals de meeste niet-joden willen dat wij joden ons gedragen.'
'Je haalt me de woorden uit de mond,' antwoordde ik.
'Ja - ik heb je op van alles kunnen betrappen, Corrieborrie, maar nooit op antisemitisme,' zei Ischa.
'Ofschoon jij daar wel vaak aanleiding toe geeft,' zei ik - heel zachtjes.
'Maar als wij ons niet als clowntjes gedragen,' zei Ischa vervolgens, 'en ons weerbaar opstellen, en een paar bommen gooien op onze vijanden - dan voldoen wij niet aan het verwachtingspatroon. Zie Israel.'
'Dat vinden de meeste antisemieten niet prettig, die weerbaarheid van het joodse volk' zei ik.
'Spijker op de kop, Cor,' zei Ischa.
'Maar als een jood ontzettend tekeergaat tegen niet-joden, laadt hij het odium van de-opwekker-van-antisemitisme op zich,' zei ik.
'Maar dat is, hoe dan ook, beter dan het imago van de schlemiel,' zeiden Izzyboy en ik tegelijkertijd, unisono - wat een hele prestatie is voor zo'n lange, gecompliceerde volzin, uitgesproken na twaalf dubbele borreltjes, hahaha. Nou ja, toen hebben we toch zo gelachen samen... toch zo gelachen... tot... ja... tot de tranen ons over de wangen liepen. En de televisie hebben we niet meer aangezet.

Ben je al een beetje over je kater heen, ventje? Hahaha. Zing maar wat, desnoods met dubbele joodse tong, maar wees weerbaar, en zing, verdomme, zing!

Ischa Meijer

Uitgesproken door Cor Galis, 15 mei 1990.

Uit: Zing m'n jongen zing!
Cor Galis leest Ischa Meijer
Prometheus
1997

comments

6 opmerkingen:

  1. Deze reactie is verwijderd door een blogbeheerder.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Zie www.tora-yeshua.nl voor alle info over de premiere van de film "Islam en waarheid" in Amersfoort, 19 juni in het gebouw van de Immanuelkerk,
    Kraanvogelstraat 1, zaal open va. 19 uur.

    Ook beKokstoofd, wat een literaire vondst, beste Anoniem.
    Baruch Ha Shem,
    Ben

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Deze reactie is verwijderd door een blogbeheerder.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. "... hoe hoog of hoe laag men keppelsgewijs springt, het is nooit goed."

    Of, in de woorden van Netanyahu: Israel is guilty until proven guilty...

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Deze reactie is verwijderd door een blogbeheerder.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Ik herinner me Ischa Meijer wel; hij was een zeer populair interviewer.

    Misschien is dat het wel, de reden dat Obama Israël zo smerig in de steek laat. Obama was vroeger immers een schlemiel die om de een of andere reden omhooggevallen is. Misschien kan hij het niet verkroppen dat de Joden iets moois hebben gemaakt van Israël. Hij wou ze kleiner zien dan zichzelf.

    Het blijft een soort hersengymnastiek. Laat ik het er maar op houden dat Obama een slechte onbetrouwbare president is met weinig gevoel en verstand.

    BeantwoordenVerwijderen