Vroem, vroemm...

Het metertje trilt en slaat uit naar honderdtwintig, zie ik over de schouder van G en ik weet, dit is nog maar het begin. Het is de eerste keer dit jaar dat we de motor pakken. Als het niet april was, maar juli of augustus, dan hadden we 'm vandaag vast laten staan. Want het is warm. Zonder mijn Gore Tex motorpak, -handschoenen, -laarzen en -helm stap ik echter niet achterop. Niet dat ik verwacht een uitglijder of erger te zullen overleven maar je moet de goden niet verzoeken natuurlijk.

Motorrijden is leuk. De eerste keer dat ik achterop zat - zo'n achttien jaar geleden - moest ik prompt mijn sjaal aan de wind prijsgeven. Bij het afstappen verbrandde ik bijna mijn been aan de uitlaatpijp. Als absolute beginner weet je meestal niet dat je ten eerste adequate kleding moet dragen en ten tweede dat je niet bij iedereen achterop moet stappen. Het is net als met een relatie, je moet weten waar je aan begint maar als je het vertrouwt en er zin in hebt, dien je je over te geven en wel volledig.

Een vriendin stapte in een veel te dunne jas bij haar nieuwe vriendje achterop. Even een ritje op de snelweg maken. Haar zachte, warme borsten drukte ze tegen hem aan, wat hij wel fijn vond maar zij stierf zowat van de kou en kon dat helaas in het geraas van het verkeer niet overbrengen. Het is niet iedereen gegeven om net als Patsy in Absolutely Fabulous omgekeerd op de benzinetank van een Harley Davidson mee te rijden ondertussen haar lange, slanke in sexy nylonkousen gestoken benen 'showend'. Een beeld dat je niet snel vergeet maar dat niet om navolging vraagt.

Motorrijden is leuk. We duiken een bocht in, en ik doe wat elke meerijder behoort te weten, ik duik mee, ik hel mee naar links, al gaat dit tegen mijn verstand en gevoel van veiligheid in. Rechtop bijven zitten schijnt pas tegennatuurlijk te zijn, en ongemakkelijk voor de bestuurder. Als je het eenmaal fout hebt gedaan, dan begrijp je dat wel.

Er gaat geen lange rit voorbij of ik heb (of neem) even de tijd om, terwijl de wind rond mijn integraalhelm suist, de dood onder ogen te zien. Dat gaat vanzelf want er hoeft maar dit of dat te gebeuren en we zijn er geweest. Daarom ga ik ook liever altijd mee. Maar motorrijden is leuk en ik vertrouw volledig op G die een ervaren, voorzichtige motorrijder is maar niet bang. Hij zal nooit onnodig risico nemen, en hij ziet de mogelijke gevaren tot nu toe altijd bijtijds. Als er een 'bobbel' in de weg zit, waarschuwt hij mij door zijn buikspieren een paar keer ritmisch te spannen, dan weet ik: oppassen! De andere weggebruikers daarentegen, in hen heb ik een stuk minder vertrouwen.

Als we een ritje met de motor maken, hebben we altijd een doel. De lol om zomaar een ritje met de motor te maken, vanwege het motorrijden dus, ontgaat mij volkomen. Desnoods verzin ik die, maar er moet een reden, een doel zijn anders stap ik niet op. De motor is een vervoermiddel, een manier om je snel te verplaatsen, net als de auto, alleen is autorijden vervelend. (Of wij rijden in de verkeerde auto, dat kan natuurlijk ook.)

Maar de ene motor is de andere niet. Een Harley Davidson bijvoorbeeld, is wel mooi maar ik moet er toch niet aan denken dat ik in mijn vrije tijd al dat chroom moet poetsen! En ook de zithouding, dat onderuit zitten, trekt me niet zo, nee geef mij maar een BMW-motor, waarbij je rechtop zit, als een heer of dame in het verkeer maar wel ruimte op de weg opeist. En ook het typische BMW-geluid klinkt mij als muziek in de oren, niet dat ordinaire geknetter maar het lichte, ja, ik zou haast zeggen ingehouden en bescheiden geluid van een luxe boxermodel: vroem, vroemm! Dat geluid (dus niet van de BMW-auto) heeft voor mij geen geheimen meer, ik herken het vrijwel altijd.

Het zal zijn omdat het vandaag de eerste keer van het seizoen is - want eigenlijk ben ik er al aan gewend - dat het mij toch opvalt dat ik zo veel 'vrienden' heb. Ik blijf het een rare gewoonte vinden dat andere motorrijders ons begroeten met het opsteken van de hand. Stel je voor dat automobilisten ook zoiets zouden doen! Het zal wel komen doordat motorrijders tot een minderheid behoren en dat zoiets een band schept; mij spreekt het niet zo aan.

Maar motorrijden, ja motorrijden is hartstikke leuk.

AnneliesvanderVeer

9 opmerkingen:

  1. Pinksterdag.

    Heerlijke temperatuur, balkondeur open en genieten van het voorjaar.

    Geluiden van voorbij rijdend verkeer horen hier uiteraard bij.
    Geen probleem.

    Ik heb binnen het volume van de TV een beetje hoger gezet om het commentaar van Mart op de Giro niet te missen.

    En dan ineens een geweldig motorlawaai.
    Ze komen langs, in een lange rij, de knalpot open (of hoe dat ook wordt genoemd).
    Vervolgens ook nog eens van de andere kant, en dat is hier op deze mooie Pinkstermiddag drie keer gebeurd.

    Hoe komt het toch dat ik van motorrijders een onprettig gevoel krijg.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Vandaag was het DE dag van de motoren en de cabrio's.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Het is een beetje goed afgelopen hoop ik? http://www.nu.nl/binnenland/2253531/passagier-motor-overlijdt-ongeval.html

    BeantwoordenVerwijderen
  4. De motorrijders die bij ons voorbij rijden gedragen zich stuk voor stuk heel asociaal. Het is een rot herrie!
    De knalpotten zouden eens cecontroleerd moeten worden door de politie.
    Zij zouden allemaal bekeurd worden!
    Verder zijn zij niet alleen asociaal maar vertonen ook debiel gedrag.
    Wie gaat er in vredesnaam het gashandel vol open draaien om met een waanzinnige snelheid richting kruispunt, dat 300 m verder ligt, af te gaan.
    Op het kruispunt bevindt zich een school!!!!!!!!!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Veel motorrijders (de kleuters dan) vinden die pokke herrie héél mooi en u? U dient uw mond te houden, u bent een zeurpiet!

    BeantwoordenVerwijderen
  6. South Park heeft ooit een aflevering aan Harley Davidson rijders gewijd, kan 'm alleen niet zo snel vinden, iets met 'fags'...

    South Park

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Haha .... de fiets op stal ??
    Als je fietst langs het water en geniet van de stilte en de natuur....
    En plotseling krijg je een bende zwart leer op je dak..dan is dat echte terreur.
    Ik kan geen groter parvenu-symbool bedenken dan een moto en het technische gezeik dat er blijkbaar altijd bijhoort ..kleppen, pistons, of is dat hetzelfde ?? . En dat gerij in grote meutes...the wild bunch van de "poessies"
    Annelies... dat nijgt naar de generatie "midlife -crisis"
    Ik heb ook nooit de fun begrepen van de meiden, om daar achteraan , blind, als een baby-gorilla zich vast te klampen aan hun heer en meester.
    Het enige wat ik wel mooi vind, is die lekkere kont, die zo goed tot haar recht komt, in al haar veel belovende rondingen...
    een fotootje aub , met als onderschrift :
    " Annelies van achter genomen "

    BeantwoordenVerwijderen
  8. De lol om zomaar een ritje met de motor te maken, vanwege het motorrijden dus, ontgaat mij volkomen.

    Wanneer je niet de bestuurder bent, en misschien niet zoveel op de motor rijdt, dan kan het je wel eens ontgaan...

    Maar, op zulke mooie dagen kan ik mij als motorrijder iets meer permitteren en dan voel ik mij 1 met mijn motor, en soms even vrij en verheven van de aarde, en wat is er dan mooier dan genieten van het moment en alles even vergeten en zomaar doelloos een rondje rijden?

    Een rondje rijden en genieten...

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Even doorborduren op dat gedag zeggen van motorrijders onderling.Het is nog vroeg in het seizoen, vandaar dat het leeuwendeel het op dit moment nog doet.Maar mede omdat het aantal motorrijders de laatste jaren schrikbarend is gestegen zie je naarmate het seizoen verstrijkt steeds meer rijders die het "vergeten".Ongeveer eenzelfde fenomeen zie je bij buschauffeurs die elkaar groeten.Ook trambestuurders doen dat onder elkaar.Gek genoeg zijn er niet veel trambestuurders die een buschauffeur groeten..of andersom wat dat betreft.In de randstad neemt het groeten in het OV zienderogen af doordat werkgevers steeds vaker kiezen voor uitzendkrachten ipv. personeel in vaste dienst.Iedereen weet; marktwerking,concurentie, het wordt uitgevochten door te bezuinigen op loonkosten.En je kunt van deze werknomaden niet verwachten dat ze lekker sociaal meedoen,toch? Mijn mening? Het heeft misschien iets kneuterigs om elkaar te groeten,maar als men het niet meer zou doen zou ik het ontzettend missen, het geeft toch een bepaalde verbondenheid.En als er iets is waar tegenwoordig behoefte aan is...!

    BeantwoordenVerwijderen