Half oktober zag ik in De Wereld Draait Door de Eindhovense band Wolfendale optreden ter gelegenheid van de release van hun debuutalbum Foghorn. Frontman Sander Strick verklaarde, dat de titel van hun album ontleend is aan de tv-serie Twin Peaks, gemaakt door David Lynch en Mark Frost en uitgezonden in 1990 en 1991. De serie, die al snel een wereldwijde cultstatus kreeg, begon met de woorden 'the lonesome foghorn blows'. Strick noemde Lynch hun grote inspirator en roemde de muzikaliteit van de ritmische montages van de Amerikaanse regisseur, de heel bijzondere sfeer en suggestie die uitgaan van zijn verhalen en die op alle lagen van de menselijke geest en ziel inwerken. Ik
beluisterde hun album op luisterpaal en hoorde een aangename mengeling van intieme folk a la Midlake, flarden bossa nova en Calexico-achtige woestijn-latin. Lynch is overigens behalve filmregisseur ook kunstschilder, striptekenaar, meubelontwerper, hoogleraar op de University of Fine Arts in L.A. en ambassadeur van Transcendente Meditatie. Hij heeft ook veel met muziek. Zo componeert hij elektronische muziek en in november komt zijn solo-album Crazy Clown Time uit. Onlangs kwam in Parijs de club Silencio (een gelijknamige club komt voor in zijn film Mulhouse Drive - 2001) in Rue Montmartre 142 gereed, waarvoor Lynch het ontwerp maakte. En voor het Weense filmfestival Viennale (20 okt. tot 2 nov. 2011) maakte hij – als voorlopig laatste in een rijtje van eerbiedwaardig filmmakers (o.a. Agnes Varda en Jan-Luc Godard gingen hem voor) – de clip 3 R's. Gefilmd in zwart-wit, zoals hij dat ook deed met zijn spraakmakende langspeelfilm debuut in 1977: Eraserhead. Deze film wordt door Filminstituut Nederland EYE in een in 2001 gerestaureerde versie in verschillende filmhuizen in Nederland vertoond.
Ik was destijds een trouw kijker van Twin Peaks. The elephant man (1980) en The straight story (1999) zag ik op tv, Blue velvet (1986) en Mulholland Drive (2001) in de bioscoop en Wild at heart (1990) op video. Maar Eraserhead, de 'Citizen Kane van de horrorfilm', had ik nooit gezien.
De films van Lynch zijn moeilijk samen te vatten. The elephant man en The Straight story zijn nog het meest conventioneel (het is niet voor niets dat juist deze films op de Nederlandse tv zijn vertoond). De overige (waaronder ook Dune – 1984 - , Lost Highway – 1997, en Inland Empire- de laatste lange speelfilm van Lynch uit al weer 2006) zitten boordevol vervreemdende droombeelden en surrealistische hallucinaties. Zo ook Eraserhead dat zich afspeelt in een naargeestige nachtmerrie-achtige industriële omgeving en dat voorzien is van een indrukwekkend door Lynch vervaardigd geluidsdesign van monotone industriële en andere zuigende en knarsende geluiden. De productie van de film kostte vijf jaar (er was voortdurend gebrek aan geld voor deze low-budget film – als er geld was ging de ploeg weer door, altijd 's nachts omdat iedereen overdag moest werken). Hoofdpersoon is Henry Spencer (Jack Nance – hij moest het maffe kapsel van zijn personage vijf jaar lang dragen), een labiele vreemde jongeman die zijn vriendin zwanger heeft gemaakt en door haar ouders gedwongen wordt met haar te trouwen. De scѐne bij de ouders thuis is van een bijzonder vreemd-komische hilariteit, waarin de man een gebraden kip serveert die uit zichzelf begint te bewegen en te bloeden. Het gezinnetje betrekt een somber appartement in een postapocaliptische industriële omgeving. Het kind blijkt een vreselijk monster te zijn dat onophoudelijk huilt en ziek is. Angstaanjagend en gruwelijk om te zien (Lynch heeft nooit willen onthullen, hoe dat monstrum gemaakt is. Uit een koeienfoetus, zoals wel beweerd is?). De vrouw kan er niet meer tegen en verlaat man en kind, waarna zich tussen deze twee een bizarre, groteske band ontwikkelt. Lynch zou zijn eigen angsten rondom het vaderschap in deze nachtmerrie hebben verbeeld. Kijken naar deze film levert beslist geen vrolijk anderhalf uurtje op. Maar de stortvloed aan beelden en geluiden houdt je toch gevangen en blijft fascineren. Zo is het mij althans vergaan. Het geheel is beklemmend, vervreemdend en spannend. Ook komisch. En soms ook smakeloos. Ik kan me voorstellen dat mensen er volledig op afknappen. Maar het totaal van aan de expressionistische filmstijl ontleende filmbeelden, slepende en dan weer hamerende geluiden en kinderlijke melodieën is bijzonder knap gemaakt en blijft je op een of andere manier bij.
Dale Cooper |
Over Wild at heart en The straight story schreef ik in mijn artikel Roadmovies van 6 juni. Waar Blue velvet en Twin Peaks ons verlokken tot kwaad en verderf 'just around the corner', is de arena van Mulholland Drive een spookachtig Los Angeles, in het bijzonder Hollywood, en de club Silencio daarin. De opzet was aanvankelijk die voor een tv-serie maar ABC, de producent van Twin Peaks, wilde er niet mee verder. Uiteindelijk werd het Franse Canal+ de financier. Het labyrinthische 'verhaal' draait om twee vrouwen, een blondine (Laura Harring) en een zwartharige (Naomi Watts), de twee vrouwelijke archetypen in Hollywood. De laatste lijdt – na een auto-ongeluk – aan geheugenverlies, de eerste is naar Hollywood afgezakt op zoek naar roem en rijkdom. Ook hier weer een surrealistische droomwerkelijkheid gevat in een perfect ontwikkelde filmgrammatica met bedwelmende muziekscores. Beloond met een prijs voor de beste regie in Cannes. Alleen al de talrijke verwijzingen naar de Amerikaanse film- en tv-geschiedenis (Hitchcock bijvoorbeeld en Wilder) vormen een intrigerend zoekplaatje. In de schilderkunst voelt Lynch zich verwant met Edward Hopper en Francis Bacon, in de literatuur met Kafka, en wat de cinema betreft vind je in zijn films reminiscenties aan Fellini (La Strada en 8 ½), Tati (Mon oncle), Ingmar Bergman (Persona, Het uur van de wolf), Werner Herzog (Stroszek), Aki Kaurismaki, Billy Wilder (Sunset Boulevard, The appartment), Hitchcock (Rear Window, Vertigo, Psycho) en Kubrick (Lolita en 2001- A space Odyssee). Het moge duidelijk zijn, dat Lynch dichter bij het concept van de Europese filmauteur en zijn arthousefilm staat dan bij dat van de commerciële Amerikaanse filmindustrie en zijn Hollywoodproducties .
David Lynch |
Inderdaad: kunst of kitsch? Bepaalde films zijn echt meesterlijk bizar. Ik heb b.v. erg genoten van Mulholland Drive (en niet Mulhouse drive).
BeantwoordenVerwijderenMaar ja, dat gedweep met die kitscherige jaren 50 pulpmuziek komt me bij Lynch regelmatig de strot uit. Om maar eens wat te noemen.
't Zou zomaar kunnen dat Alan Ball zich bij het maken van de serie TRUE BLOOD (HBO, nog niet in NL uitgezonden) door Lynch's Twin Peaks heeft laten inspireren. Alleen haalt Detective Andy Bellefleur het niet bij FBI-agent Dale Cooper uit Twin Peaks, maar juist door het 'gestuntel' van Bellefleur moet ik aan Twin Peaks denken. Beide series: niet te versmaden.
BeantwoordenVerwijderenZeker geen kitisch, de films van Lynch zijn altijd de moeite waard.
BeantwoordenVerwijderen