Slimme moslim

Hij had nog in een WIMPY gewerkt, dat was in 1974, en of ik de WIMPY nog kende? Of ik WIMPY nog kende? Wie in de jaren zeventig 'n puber was, kent de fastfoodrestaurants met de rood lederen banken niet? Ik kan wel zeggen dat WIMPY me van het gestapelde vleeseten tussen slappe broodjes heeft genezen vóór McDonalds de kans kreeg. Een patatje-met-in-een-zakje daarentegen, dat smaakt zo nu en dan best en volgens voedingsprofessor Martijn Katan kan 't geen kwaad mits je patatboer bijtijds 't frituurvet ververst zodat de aderen niet vroegtijdig dichtslibben. Daar nu gaat de oorspronkelijk uit Egypte afkomstige snackbarhouder-die-nog-bij-WIMPY-heeft-gewerkt prat op, zijn vet is volkomen
veilig, dus ben ik 'm door de jaren heen moeiteloos trouw gebleven.

't Is een charmeur, deze Egyptenaar, zoals, let op dames, alleen Egyptenaren dat kunnen zijn. We babbelen wat af, hij, nog steeds in gebrekkig Nederlands en ik doe gezellig mee, daar zit niets anders op. Zo weet ik dat hij schattige dochters bij diverse Nederlandse echtgenotes heeft gemaakt, een culturele ramadanner is en moeite heeft van de whisky af te blijven. Wel heb ik voor de lieve vrede geleerd zekere onderwerpen te mijden, onderwerpen die voor een Egyptenaar nou eenmaal gevoelig liggen maar vorige week lukte dat niet helemaal. Ik had wel gezien dat er een handgeschreven bordje met de tekst 'halal' voor de frikandellen was verschenen, alleen negeerde ik dat voor 't gemak. Ik kom, zoals gezegd, voor de patat en integreert deze patatboer dusdoende niet voorbeeldig mee en door? De financiële crisis moet je niet vergeten, hoeveel heeft zo'n patatboer nou eigenlijk om aan z'n kont te krabben? Maar 't viel me op dat die halalbordjes geruisloos de sfeer hadden bepaald, een stukje religie-vrij vlees was er ver te zoeken. Twee keer had ik mee mogen maken dat de klant, altijd een Hollander, z'n geluk niet op kon wanneer-ie er achter kwam dat z'n vleessnack halal tot stand is gekomen. "Oh, super!" of "geweldig!", klonk het dan, alsof halal een synoniem voor biologisch dan wel ecologisch is - (nee, dát verkoopt de patatboer dan weer niet) maar zóó een opzichtige halal stemming creëren, ontlokte me toch de vraag of m'n favoriete patatboer-die-nog-bij-WIMPY-heeft-gewerkt plotseling 100% halal was geworden.

De man bloosde ervan. "Ach, halal, wat is halal?" antwoordde hij in z'n beste WIMPY-Nederlands: "Is alleen bidden, proef niet!". Inderdaad, dacht ik maar daar gaat het toch niet om? Nederland is niet eens een islamitisch land en toch kan ik niet meer kiezen! Toen ik zoiets opperde, keek hij eerst de weinige omstanders in de patatzaak charmant lachend aan, wees toen naar mij en zei: "Zij is moeilijk. Proef niks!"

13 opmerkingen:

  1. Halal is voor mij haram, zaken die halal verkopen loop ik voorbij.

    Waarom?
    - Halal vlees is dieronvriendelijk geslacht, daar wil ik niets mee te maken hebben.
    - Met het kopen van halal vlees steun je de verspreiding van een mensonvriendelijke ideologie waar ik ondertussen schoon genoeg van heb.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Zie je dat discriminatie een effectief wapen is ?

      Verwijderen
    2. @ El Houssain,

      het is inderdaad een optie om te gaan voor kosjer, in tegenstelling tot een halal slachterij ziet een kosjere slagerij er voortreffelijk en onberispelijk schoon uit. De slagers zijn kundig en hebben de opdracht het dier niet nodeloos te kwellen. Helaas werken zij met een stel verouderde regels die nodig bijgeschaafd moeten worden, maar dat is niet het punt. Honderd jaar geleden was dit het beste wat haalbaar was, op hygiënisch oogpunt maar ook wat betreft dierenwelzijn.

      De halal slachter staat erbij alsof hij in het voorportaal van de hel verblijft, dat is misschien al een teken aan de wand! De islamitisch goedgekeurde slager werkt in een Allah-verdomde smerige troep dat het onvoorstelbaar is dat de mensen die het zien niet kotsend weglopen, maar moslims hebben geen verstand, anders waren zij geen moslim, ook hebben moslims waarschijnlijk geen hart en geen gevoel.

      Gelukkig is de levensverwachting van gebruikers van halal producten niet zo heel erg hoog, als je dieren slacht waarbij de slachters tot hun enkels in de stront en in het bloed staan dan is dat zo verschrikkelijk onhygiënisch dat het vergelijkbaar is met een varkensstal! Een vriend van mij kocht eens bij de halal slager gehakt, en thuisgekomen bleek dat reeds groen uitgeslagen te zijn. Kennelijk wordt er ook niet gekoeld in een islamitische slagerij! Terug naar de de slager en deze zei laconiek dat het wel vaker voor komt. Hij kreeg ander gehakt.

      Persoonlijk vind ik Allah een stomme klootzak die alles en iedereen in het verdriet wil storten. Door de vuile toestanden in zijn halal slagerijen wil Allah kennelijk veroorzaken dat zijn achterlijke volgelingen in het ziekenhuis terecht komen of aan voedsel vergiftiging zullen sterven.

      Verwijderen

  2. Het zogenaamde halalproduct mag zeker niet mijn lichaam in, dus ook niet mijn hol verlaten.
    Het zonet gebruikte voorlaatste woord is wat cru maar is in meerdere betekenissen ook wel vriendelijk.
    De belangrijkste betekenis is leeg, in dit geval.
    Zie het maar als een ballon, er zit iets in maar veel is het niet, zoals die nu wel bekende ideologie.
    Bestel eens een halalworst bij de slager, als U in staat bent het woord halal zo uit te spreken alsof er tien van die worsten in uw mond zitten, dan bent u geslaagd en bijna bevrijd van al die onzin op de wereld gezet door de broer van Lou de palingboer.
    Paling is lekker en zwemt niet in de woestijn.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. In Egypte heb ik me vaak afgevraagd wat er nu precies achter die glimlach zit. Niet alleen daar, overigens.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties

    1. Die benieuwdheid naar wat achter de glimlach van de Oriënt (Islam)i.c. Egyptenaren schuil gaat, is terecht. Men lacht en glimlacht daar om iets te verbergen. Nederlanders zijn daar ergerlijk onnozel over. Ik schreef er dit over.

      Westerlingen vergissen zich wel eens in de glim-lach van een Oosterling. Die interpreteren ze als getuigend van goedmoedigheid en vriendschap. Ze denken dan dat ze ‘Pret met Moslims’* kunnen maken. Een messcherpe vergissing. Het op een bepaalde manier ge-lijktijdig ontbloten van tanden en vertrekken van lippen (glimlachen) en het eventueel aanmaken van het daarbij horende geluid dat wij hier lachen noemen, bestaat in het Oosten niet. Honden (dieren) die iemand zien ‘lachen’ en er niet aan gewend zijn, geloven ook dat het een teken van de aanval is. Dat is verstandig van ze. In het Oosten wordt niet gelachen, er is daar niets om te lachen. ‘Lachen’ in al zijn gradaties is daar een masker, behalve lachen uit leedvermaak.
      In de CINDUA’ MATO (een Minangkabause kroniek)* wordt duidelijk gemaakt wat er werkelijk aan de hand is als de dodelijk beledigde vorst ‘tergelak tersenjum’ (= breeduit glimlacht). Dan kun je je maar beter uit de voeten maken, voordat je als lijk vroeg of laat ergens met een kris tussen je ribben wordt aangetrofen.
      Ik denk aan wat er zie p. 388 op 2 november 2004 in Amsterdam is gebeurd. Bovendien, wat zei die Khomeini?: ‘De Islam kent geen grapjes.’

      *Boek van een NL-journaliste, ik geloof van TROUW.

      Verwijderen
  4. Slim bekeken van deze patatboer, straks waant hij zich weer in Egypte.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. ik hoorde laatst een in NL geboren moslim zeggen dat het vlees dat ie gekocht had 'goed' geslacht was, daarmee halal bedoelend. Terwijl ie ook zei dat ie graag whisky-cola dronk. Gek, dat onderscheid tussen halal eten en haram drinken.

    Maar hoe graag ik ook halal mijd, toch koop ik turkse knoflookworst, omdat die gewoon lekker is en geen alternatief heeft.
    En van lamsvlees weet ik het tegenwoordig ook niet meer.

    Over de stralende glimlach en de echoputdiepe donkere ogen van mediterranéeërs, laat ik het oordeel aan de meisjes en vrouwen. Hun meisjes en vrouwen kunnen mooi zijn, maar daar staat een culturele muur voor. En vaak een tent, wanneer ze getrouwd zijn

    BeantwoordenVerwijderen
  6. leuk als mensen kritisch kijken naar het woord halal maar nooit nee zouden kunnen zegen tegen een turkse pizza.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Wat is een culturele ramadanner? een culturele drammer zeker?
    Hoe weet ge dat de held bij diverse 'nederlandse' vrouwen dochters heeft verwekt?
    Hebt ge daarvoor bewijzen?
    Theo van Gogh zou zeggen;
    'ik ben een trut in het diepst van mijn gedachten'



    BeantwoordenVerwijderen