De boerka: ultieme feministische keus?

[In herinnering aan 'Nefasgol': 1945 - 7 september 2009]

Naomi Wolf ontdekt dat sluiers sexy zijn
Vrouwen in chadors zijn in werkelijkheid feministische ninja warriors. Liever dan toe te staan dat ze met open mond worden nagestaard door vreemde mannen, kiezen ze ervoor de ‘mannelijke blikken’ te omzeilen door zich ervoor te verbergen.

Maar wees niet bezorgd: onder die chador, abaya, burqa of sluier, verschuilt zich een sexy courtisane die ‘Victoria Secret, elegante mode en verzorgende huidcreme’ draagt, wachtend tot haar echtgenoot thuiskomt voor een avond gevuld met een wilde en sensuele echtelijke vrijpartij.

Dit zijn natuurlijk niet mijn ideeën. Ik citeer uit een stuk van Naomi Wolf dat enkele dagen geleden verscheen in de Sydney Morning Herald. Jawel, Wolf is de sprankelende, feministische schrijfster die Vice President Al ‘Het Klimaat’ Gore ooit adviseerde welke kleuren hij zou moeten dragen tijdens zijn campagne en die bevriend is of was met de dochter van Gore. Om het plaatje compleet te maken: Ik ken Wolf en haar ouders al meer dan een kwart eeuw, zij het oppervlakkig.

Wolf reisde onlangs naar Marokko, Jordanië en Egypte, waar ze ontdekte dat de vrouwen ‘net zo geïnteresseerd zijn in aantrekkingskracht, verleiding en genot als vrouwen waar ook ter wereld.’ Nee maar!! Wat een opluchting. Ze schrijft:
"Veel moslimvrouwen die ik sprak voelden zich helemaal niet onderworpen door de chador of de hoofddoek. Integendeel, ze voelden zich bevrijd van wat ze ervoeren als de westerse doordringende, seksueel gerichte kijk op de vrouw, waarbij de vrouw als handelsobject wordt gezien. Veel vrouwen zeiden iets in de trant van:..’hoe vermoeiend het kan zijn om altijd blootgesteld te zijn. Als ik mijn hoofddoek of chador draag, zien mensen me als een individu, niet als een object; ik voel me gerespecteerd.’ Dit mag zich dan niet uiten in een traditionele westerse feministische beeldvorming, maar het appeleert wel aan herkenbare westerse feministische gevoelens.”

Echt waar? In dat geval ben ik de Koningin van Engeland.

Nu Wolf niet langer het naïeve meisje met de hindeogen is van vervlogen dagen, ziet ze de voordelen van het niet altijd blootgesteld zijn. Als een westerling die zich ‘verkleedt’ als moslima, beweert Wolf dat het zich verbergen voor vreemde blikken haar een “nieuw gevoel van kalmte en sereniteit gaf. In bepaalde opzichten voelde ik me inderdaad vrij.” Daarbij gelooft Wolf ook dat de echtelijke sex temperamentvoller is als vrouwen zich ‘bedekken’ en hun gezicht en lichaam alleen onthullen voor hun echtgenoten.

Marabelmorgan
Marabel Morgan is onder ons! Midden jaren 70 adviseerde Morgan vrouwen hun echtgenoten bij de deur te begroeten gehuld in sexy kleding en/of doorzichtige plasticfolie met alleen zichzelf daaronder. Van haar boek, De Totale Vrouw, werden meer dan tien milljoen exemplaren verkocht. Volgens de Christelijke Morgan “wordt een vrouw pas echt mooi voor haar echtgenoot als ze haar leven overgeeft aan hem en als ze hem eert en aanbidt, en bereid is hem ter wille te zijn.”

Goed, wat zal ik zeggen? Hier zijn een paar dingen.

De meeste moslimmeisjes en -vrouwen hebben weinig keus betreffende het dragen van de chador, burqa, abaya, niqab, jilbab of hijab (hoofddoek), en zij die zich verzetten worden geslagen, met de dood bedreigd, gearresteerd, krijgen stok- of zweepslagen, belanden in de gevangenis of zijn het slachtoffer van eerwraak door hun eigen familieleden. Is Wolfe dermate onkundig van het nieuws uit Afghanistan, Pakistan, Iran, Saoedie-Arabië en Soedan betreffende deze onderwerpen? Is ze de tragische dood door brand vergeten van die schoolmeisjes in Saoedie-Arabië die, in een poging hun brandende school te ontvluchten, niet voldoende waren gesluierd en terug naar binnen werden geslagen door de almachtige Saoedische politie?

De meeste moslimmeisjes en –vrouwen zijn arm en dragen oude westerse vodden onder hun bedekkingen. Alleen de gepamperde, super-gecontroleerde, vaak geïsoleerde en supermaterialistische dochters van het grote geld, voornamelijk in de Golfstaten maar ook onder de heersende klassen in de Islamitische wereld, voldoen aan Wolf’s portret van goed onderhouden courtisane-echtgenotes.

De sluier en onderhorigheid vrijwaren moslimmeisjes niet van incest, slaag, groeps- of echtelijke verkrachting, noch weerhoudt het haar echtgenoot ervan vele echtgenotes en vriendinnen te hebben of bordelen te bezoeken. Een volledig ‘bedekt’ kindmeisje, in leeftijd variërend van 10 tot 15 jaar, kan nog altijd worden gedwongen te trouwen, misschien met haar neef of met een man die oud genoeg is om haar grootvader te zijn, en het is haar niet toegestaan hem te verlaten, zelfs niet als hij haar elke dag in elkaar slaat.

Wolf beweert dat ze zich kleedde in een ‘traditioneel loszittend gewaad, ditto broek [shalwar kameez in het origineel] en hoofddoek’ voor een bezoek aan de bazaar. Ik hoop dat Wolf begrijpt dat deze kleding die zij zich zo speels toe-eigende voor haar bezoek aan de bazaar niet het probleem is.

Ik vraag me af hoe Wolf zich zou voelen als ze een burqa, een chador (complete bodybag) of niqab (masker) zou dragen tijdens datzelfde bezoek; hoe ze zich zou voelen in een geïsoleerde kamer die in feite haar vijf zintuigen zou uitschakelen en het voor haar moeilijk, zo niet onmogelijk, zou maken te communiceren met anderen.

En, trouwens, het griezelige effect van gesluierde vrouwen is dat ze uiteindelijk onzichtbaar worden. Ze houden op te bestaan. Het zijn letterlijk geesten.

Wolf presenteert het Westen als anti-vrouw omdat het vrouwen als sex-objecten behandelt. Ben ik blij met pornografie en prostitutie in het Westen? Absoluut niet en ik heb - in tegenstelling tot Wolf - tegen deze zaken gevochten. Maar deze gebreken als een ‘westers’ kwaad af te schilderen, een kwaad waar de islamitische wereld zich tegen afkeert, is pure waanzin.

Het is geen geheim dat de Arabieren en moslims sexslaven hielden en nog steeds houden. Ze zijn tot het diepst betrokken bij de wereldwijde handel in meisjes en vrouwen en bezoeken prostituees op elk continent. Je kunt pornoblaadjes aantreffen in iedere prinselijke tent, zowel die voor jongens als die voor meisjes. Mij is verteld dat de Saoedies elke week verse ladingen Parijse prostituees laten invliegen. Misschien doen ze hen een sluier voor voordat ze zich overgeven aan hun nachten- en dagenlange orgies. Of, misschien zien ze hen als een natuurlijke, ‘ongelovige’ prooi.

Ik raad Wolf aan een boek te lezen dat in September uit zal komen, geschreven door een Christelijke Amerikaanse vrouw, Mary Laurel Ross, wiens in de Amerikaanse luchtmacht dienstdoende echtgenoot de Saoedische luchtmacht heeft getraind. Het boek heet Gesluierde Eer en het is een goed getimede, overzichtelijk, ‘genuanceerd’ (Wolf verzoekt om ‘nuance’ in ons begrip van ‘de vrijheid van de vrouw’) verslag van haar bijna vijftienjarige verblijf in Saoedie-Arabië. Daarnaast is het een goed idee als ze Ayaan Hirsi Ali (Mijn Leven) en Nonie Darwisch (Wrede en Alledaagse straf) zou lezen.

Maar eigenlijk denk ik dat Wolf niet echt op zoek is naar de ‘genuanceerde’ waarheid betreffende ‘vrijheid voor vrouwen’ maar eerder hengelt naar Saoedisch goud en een goede positie binnen de Democratische partij. Wat ze in dit korte artikel heeft geschreven ondersteunt tenslotte de positie van President Obama betreffende de moslimwereld.

Phyllis Chesler

Bron: Pajamas Media

Vertaling: Kees Bakhuyzen - Hoeiboei

15 opmerkingen:

  1. Dat misselijk makende gedweep van die verwende door en door vrije vrouwen met de totalitaire intolerantie die schuilgaat achter de sluier en hoofddoek is de ultieme decadentie van de westerse elite. Als iets een vrouw tot object degradeert dan is het wel de sluier of de hoofddoek, een symbool van een ziekelijke dubbele moraal. Buitengewoon afstotend zijn types als Wolf. Niet de moeite waard om ook nog maar een publicatie van hen te lezen.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik deel de analyse, er is voor mevrouw Wolfe een prachtig bijeffect. De chador verbergt haar door putjes aangetaste lichaam.Wolfe is een golddigger.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Kijk naar hoe ingepakte vrouwen lopen. Of moet ik zeggen sloffen?
    Zij lopen meestal op een soort slippers, schlekka, met sokken erin. Zij schuiven over straat met de voeten naar buiten gekeerd.
    Er zijn maar weinigen die rechtop in een goede houding lopen, rug recht, borst vooruit, buik in.

    En hoe sexy het dan met de innerlijke gesteldheid is, weet inderdaad alleen de echtgenoot.
    Verder is het tradiotioneel dat de vrouwen in huis andere kleren dragen dan buitenshuis. Zij lopen in soortement nachthemden of trainingspakken. Ik heb toch wel enige inkijk en sex is meestal na het middageten, nadat zij gekookt en afgeruimd heeft. Ze staat niet lang daarna onder de douche voor de verplichte wassing en slaapt alleen een uurtje op de bank als haar echtgenoot het huis verlaten heeft.
    Echtelijke sex is zeer toegestaan. Tijdens de ramadan verdwijnt het echtpaar na de ifthar naar hun privédomein.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Leuk dat Bakhuyzen Phyllis Chesler heeft vertaald. Haar eigen ervaring als vrouw van een Afghaan in Kaboel liegen er ook niet om.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Een verblindend stukje.
    Wat zien we wel en wat niet ?

    Het gaat weer om de kleding, terwijl we hier in het westen toch wel met andere zaken bezig dienen te houden.
    Het gaat over kleding omdat de molslims dit als discussiepunt naar voren brengen. Kortom we zijn er weer ingestonken.

    Kleding, sluiers, e.d. erg verhullend allemaal. En er over schrijven is net zo versluierend.
    Is kleding belangrijk ? Hoofddoek, jurk ? Neen, natuurlijk. Dus waarom bespreken op Hoeiboei ?

    Omdat men in de naderende autolampen staart.
    Naomi W. (http://en.wikipedia.org/wiki/Naomi_Wolf wat een verschil !) heeft het over kleding en, hup, een of andere intellectueel trapt er in en zet een anti-houding betreffende haar punt.

    Een gemiste kans voor Chesler.
    Haar reactie geeft weer wat haar positie is jegens vrouwen, wat in haar ogen belangrijk is.
    Ze maakt dezelfde fout als dommertje Wolf. Vrouwen zijn nu eenmaal oppervlakkig, het gaat weer maar eens over kleding, parfum, nagellak en onderling gezellig kletsen met de meiden.

    Waarom heeft Chesler niet de kans benut om Wolf te bekritiseren dat haar onderzoek slechts over kledingvoorschriften in S.A. ging en niet over wat S.A.-vrouwen aan literatuur lezen ?


    Kennelijk is het met de vrouwenemancipatie zo gesteld dat zelfs een onderwerp zoals "Boeken voor Vrouwen (in de Islamitische wereld)" niet iets is waar aandacht ( van Chesler) naar uit gaat.
    Zegt iets over de moslims en zegt iets over ons.

    Als het gaat over het lezen en bespreken van verstandige boeken lopen vrijwel alle molslims en moslims in hun nakie.


    Dat kleding erotiseert is oude koek. Dat is ook een van de kern functie van mode. Het onvolmaakte lichaam zo corrigeren en verhullen waardoor er een kunststukje ontstaat.
    Functionele kleding is geen mode. Voor de kleding van de brandweerman en politieambtenaar gelden andere prioriteiten.
    en idem voor de islamitische vrouw ook.
    Ook dat had Chesler naar voren kunnen brengen: Mode in S.A.-uniform.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Lees ook wat Femke Halsema vandaag in De Pers zegt:


    Wat vindt u van de hoofddoek?

    ‘Geen enkel bezwaar tegen, zolang die in vrijheid wordt opgedaan.’

    Wat vindt u ervan?

    ‘Ik vind het doodjammer dat vrouwen hun mooie haren verbergen.’

    Dat is het?

    ‘Nee. Dat zeg ik uit speelsheid. Als ik op de school van mijn kinderen kom, valt het mij wel eens moeilijk – ik kom echt voort uit de feministische beweging – dat ik dan tussen allerlei gesluierde vrouwen zit. Ik zal hun rechten niet aantasten daarin. Maar ik kan niet wachten op het moment waarop ze in vrijheid hun hoofddoek zullen afslingeren. Ik zie het liefst elke vrouw in Nederland hoofddoekloos. En volstrekt vrij. Ik geloof niet dat welke God ook kledingeisen stelt. Dat zijn de mannen geweest die het geloof uitleggen.’

    ‘Je dwingt vrouwenemancipatie niet van bovenop af. Die moet uit de vrouw zelf komen. Ik heb gezegd dat politie-agentes hoofddoekjes moesten kunnen dragen. Ik heb ruzie gemaakt met Ciska Dresselhuys, die geen vrouw met hoofddoek wilde aannemen bij het blad Opzij. Maar dat neemt niet weg dat ik moeite met de hoofddoek heb.’

    ‘Ik merk het in mijn wijk: natuurlijk is de islam een probleem. Overigens met name de islam in combinatie met ongeletterdheid. Het is: weinig eigen opvattingen hebben over het goede leven. Weinig houvast hebben aan opleiding en werk, angstig zijn voor onze samenleving en daarbij heel bevattelijk worden voor wat de imam vindt. Die dan vaak heel conservatief is.’

    Uw kinderen zitten op een zwarte school in Amsterdam-Oost. Op tv vertelde u laatst dat uw vriend en u vaak denken: we halen onze kinderen er vanaf.

    ‘Ja. Van elke ouder hoor ik wel wisselende verhalen over school. Maar op mijn school is dat heviger. Ik zet kinderen niet op school als sociaal experiment. Als ze niet maximale kansen krijgen en gelukkig zijn, gaan ze eraf. De school boekt goede resultaten, ze hebben hun vriendjes en vriendinnetjes. Maar islamitische meisjes mogen vaak niet bij ons thuis komen spelen, omdat mijn vriend ’s middags de kinderen opvangt. Dat is tot dusver geen probleem, omdat mijn dochter andere vriendinnetjes heeft, maar mocht zij daardoor eenzaam worden, dan kijken we verder.’

    Femkes moeite met de hoofddoek

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Phyllis Chesler
    How Afghan captivity shaped my feminism

    http://www.meforum.org/794/how-afghan-captivity-shaped-my-feminism

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Wat een verhaal zeg van Phyllis Chessler en haar Afghaanse man in Kaboel. Ik moest erg aan de film 'not without my daughter' denken. De overeenkomsten zijn bijzonder groot.


    Dit is ook een frappante passage uit Cheslers verhaal:

    "Westerners do not always understand that Eastern men can blend into the West with ease while still remaining Eastern at their core. They can "pass" for one of us but, upon returning home, assume their original ways of being. Some may call this schizophrenic; others might see this as duplicitous. From a Muslim man's point of view, it is neither. It is merely personal Realpolitik. The transparency and seeming lack of guile that characterizes many ordinary Westerners make us seem childlike and stupid to those with multiple cultural personalities."

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Omdat Martien Pennings (Kassander, Leo Sar) technisch niet meer in staat is hier te posten, doe ik het even voor hem. Martien zegt:

    Even over dat interview met het Foute Femke dat hierboven erbij gezet is. Daar zie je het Femke weer flodderdenken. Ze redeneert volkomen idioot en interviewer Kustaw Bessems, die toch een slimme jongen is, laat haar ermee wegkomen. Ze zegt dat ze tegen de hoofddoek is, maar vervolgens blijkt ze bereid de hoofddoek actief te tolereren. Dat wil zeggen ze pleit voor actieve acceptatie van die hoofddoek, bijvoorbeeld bij de politie. Ephimenco heeft een keer verteld dat er indertijd op het Groen-Linkse partij-bureau een hoofddoek zat die weigerde mannen een hand te geven. Ja, dan ben je goed bezig als emancipatiepartij. De vlag van de salafisten ook op je partijbureau laten wapperen.

    Ik weet op een gegeven moment ook niet meer hoe je dat stupide knoedeldenken van dat wijf aan de kaak moet stellen of ontwarren . Ze heeft het over "rechten" om die hoofddoek te dragen. Dat vóóronderstelt dat die vrouw in vrijheid kiest. Dat is niet het geval, want ze zit in een sociale hogedrukpan en is vanaf haar vroegste jeugd gehersenspoeld. Misschien mag ik er nog eens op wijzen dat het beoogde resultaat van hersenspoeling is dat het slachtoffer zelf gaat geloven wat erin gestampt is. Daarom is haar weigering "het van boven af op te leggen" zo verwijtbaar dom en immoreel : je kan het namelijk alléén maar van boven af opleggen. De moslimse dames ontkomen alleen aan de imam en de sociale druk als ze kunnen zeggen: het mág echt niet en als ik met die hoofddoek aankom kan ik niet functioneren. Het antwoord daarop van de islamo-macho-ploerten is dan misschien de vrouwen op te sluiten en ze helemaal niet meer naar buiten te laten. Het antwoord van de Westerse maatschappij daarop moet zijn: je ontwikkelt opsporingsmethodes die deze praktijken bloot leggen, je valt de huizen binnen waar die vrouwen vastgehouden worden en je arresteert de vrijheidsberovers.

    BeantwoordenVerwijderen
  10. HET PUNT IS OM EEN EN ANDER TE BEOORDELEN, dat is moeilijk. want men moet de context meenemen.
    ik wil persoonlijk nooit geen nederlandse vriendin bv.
    ben ik dan racistiesh?zou je wel willen, kleed je fatsoenlijk aan(met lingerie) en ga leren koken...zei pim fortuin al
    mij krijg je niet trutten onder die voorwaarden........
    je zult het met de kneuzen moeten doen
    karel martel

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Weet iemand iets van de geschiedenis van het gebruik? Wanneer zijn vrouwen dit gaan doen? Is het gelijk met de Islam ontstaan, was het een gebruik van de bedoeine stammen? Ik heb wel eens gehoord het uit Byzantium komt. Is er een link met het christelijke gebruik van sluiers bij nonnen?

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Pff, zeg, was me dat een paniek.
    Zo ineens tussen 19:00 en 19:57 dacht ik dat er iets met mijn harde schijf was.
    Het begon namelijk vreselijk te stinken in enen keer.
    Gelukkig is dat nu over.
    Wat een opluchting.

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Sylvain Ephimenco vandaag in Trouw over Femke Halsema:

    Het probleem is alleen dat Halsema er de laatste tien jaar alles aan gedaan heeft om meisjes en vrouwen onder hun hoofddoek te houden. Ze ijverde (tevergeefs) om het infaam stukje stof aan toga en politie-uniform toe te voegen. Haar partij lieerde zich aan de meest orthodoxe islamieten, verried haar seculiere karakter en haalde hoofddoekpropagandist Ramadan naar Rotjeknor. Een van de voornaamste obstakels voor moslima?s om hun hoofddoek ?af te slingeren? was die mevrouw van GroenLinks die nu brabbelt dat ?de islam een probleem is?.

    Afslingeren

    BeantwoordenVerwijderen