Het sprookje van de Poldermoskee in Amsterdam-Slotervaart is uit. Een jaar na de officiëe opening in het bijzijn van Tariq Ramadan en stadsdeelvoorzitter Ahmed Marcouch (PvdA) is het hoge woord er uit. De Poldermoskee is niet liberaal en wil dat ook helemaal niet zijn.
Gisteren (4 september) erkende voorzitster Yassmine el Ksaihi tegenover De Pers, dat er vanaf dag één een verkeerd beeld is neergezet van het veelgeprezen initiatief. De gratis krant pikte het nieuws van deze site op, dat de radicale prediker Khalid Yasin al weer voor de vierde keer in Slotervaart is opgedoken. Gisteren preekte hij op de eerste verjaardag van de Poldermoskee. Yasin is een bewonderaar van het Saoedische shariastrafrecht, verkondigde dat aids een in Amerika ontworpen ziekte is, en was een prominent spreker op een zeer salafistisch getint Nationaal Islam Congres in de Amsterdamse Apollohal.
El Ksaihi in De Pers: “We zijn te veel afgeschilderd als wapen tegen radicalisering. Vanaf dag één zijn we als uitsluitend liberaal neergezet, als de Nederlandse, gematigde variant van de islam. Dat is niet zo. We staan voor diversiteit, we willen meerdere kanten laten zien. Daar past Yasin ook bij.”
Bij de opening van de Poldermoskee, en in de maanden daarvoor klonken totaal andere geluiden. Zo berichtte Trouw op 12 april 2008 over de nieuwe moskee onder de kop ‘Cheppih begint Poldermoskee als wapen tegen radicalisering’. In dit artikel kwam oprichter Mohammed Cheppih, een voormalige extremist, overigens zelf niet aan het woord. Des te meer sprak Marcouch over het tegen radicalisering gerichte initiatief.
Marcouch destijds: “Ja, Cheppih hield er als jonge jongen rare ideeën op na. Dat erkent hij nu ook. Daarom vind ik hem zo geschikt: hij kan met die radicaliserende jongeren het debat aangaan. Zeggen waarom hij toen zó dacht, en nu anders. Dat is voor die jongeren belangrijk, maar ook voor de maatschappij. Die kan eraan aflezen dat orthodoxie niet iets statisch, iets onveranderbaars is.”
Verderop benadrukte Marcouch dat de Poldermoskee niet moet worden vergeleken met de mislukte Westermoskee in het naburige stadsdeel De Baarsjes. “Nee, die was van moskeeorganisatie Milli Görüs, ze zaten vast aan een ideologie van elders, hadden wortels in Duitsland. De Poldermoskee bestaat uit mensen van hier, Nederlandse burgers die niet gehinderd worden door een ideologie van elders.”
Anderhalf jaar later is Marcouch overigens niet blij dat de ideologie van elders, in dit geval uit Saoedi-Arabië, via Yasin in de Poldermoskee wordt verkondigd. Marcouch is in De Pers nog wel enthousiast over de jongerenmoskee in het algemeen: “De moskee is natuurlijk vrij te vragen wie ze willen, maar persoonlijk vind ik het onwenselijk. Het is jammer dat ze een appèl doen op iemand als Yasin, blijkbaar slagen ze er niet in binnen de eigen achterban een populair spreker te vinden. Bijvoorbeeld bij de nieuwe universitaire imamstudie. Dat is intellectuele armoede. Maar ik kan ook niet verbieden dat Yasin komt preken.”
Verbieden kan Marcouch inderdaad niets, en dat hoeft ook niet. Marcouch kan natuurlijk wel stoppen met net doen alsof de Poldermoskee zo liberaal en gematigd en geweldig is.
Overigens heeft Cheppih zelf destijds het beeld van een gematigde, tegen radicalisering gerichte moskee, niet weersproken. Neem bijvoorbeeld het bericht dat de redactie van website Maroc.nl op 14 april 2008 plaatste: “Volgens initiatiefnemer Mohammed Cheppih (31) zal iedereen zich thuis voelen in de Poldermoskee, gelovigen en niet gelovigen. Bezoekers, imams en bestuur moeten een afspiegeling vormen van de Nederlandse samenleving. De Poldermoskee moet een plek worden waar gediscussieerd kan worden over de islam en die radicalisering tegen gaat.” Maroc.nl had ook een letterlijke quote van Cheppih: “De Nederlandse moskeeën zijn naar binnen gerichte gebedshuizen: Heimwee moskeeën. De Poldermoskee wordt een transparante moskee die midden in de Nederlandse samenleving staat.”
Pas nu de regelmatige aanwezigheid van de zeer radicale dawah-prediker (islammissionaris) Yasin door de buitenwacht wordt gesignaleerd, erkent het bestuur dat de Poldermoskee niet zo gematigd en liberaal is als iedereen dacht.
Yasin lijkt trouwens niet de enige radicaal in de tegen radicalisering opgerichte Poldermoskee. Zo staat te lezen in het lopende ramadanprogramma: “Islamitische geleerden uit Saoud Arabie zullen de laatste 2 weken van de Ramadan een apart leerprogramma draaien bij ons. Informatie volgt nog!”
Hopelijk komt er snel enige transparantie over deze Saoediërs, want ik ben razend benieuwd in hoeverre deze leermeesters uit het meest orthodoxe moslimland ’midden in de Nederlandse samenleving staan’.
Carel Brendel
Carel Brendel is auteur van Het verraad van links
Het is heel bizar dat predikers uit het meest intolerante land ter wereld, waar zelfs een kruisje om je nek al verboden is, een land waarin totaal geen vrijheid van godsdienst bestaat, hier in haatdragende ideologie komen uitdragen. Een gematigde, tolerante en liberale islam is een tegenstrijdigheid op zich, want die vorm van islam bestaat namelijk nergens. De islam is overal dogmatisch en intolerant en nergens bestaat in de islam echte vrijheid van godsdienst. Ondanks die zogenaamde diversiteit van de islam gaat die diversiteit nergens zo ver dat er ook vrijheid van goddienst is. Kortom die diversiteit valt dus bar tegen en daarom kan er ook geen liberale poldermoskee zijn. Liberale moslims zijn moslims die hun islam niet meer in alles laten doorwegen en daardoor ontstaat er ruimte om liberaal en tolerant te zijn. Maar met de islam kan dat echt niet.
BeantwoordenVerwijderenOok hier weer een bewijs dat het met de tolerantie in de islam slecht is gesteld:
BeantwoordenVerwijderenPamela Geller, Robert Spencer und Tom Trento vom Florida-Sicherheitsrat sind bei der letzten Rifqa Bary-Anhörung in Orlando vor die Presse getreten. Riqfa Bary (Foto) ist ein 17-jähriges Mädchen, das vom Islam zum Christentum übergetreten ist und jetzt fürchten muss, vom muslimischen Vater durch Ehrenmord beseitigt zu werden. Die junge Ex-Muslimin befindet sich gegenwärtig in Obhut des Jugendamts.
Geller und Spencer verteidigten sie vor laufender Kamera gegen Muhammad Lutfi, einen Muslim aus Ohio, der ein erklärter Unterstützer der Hamas ist und dem Mädchen entgegen hält, sie sei noch nicht alt genug, über ihre Religion selbst zu entscheiden – zum Heiraten hingegen wäre sie ja mit 17 Jahren nach muslimischer Vorstellungswelt längst alt genug.
Met in het artikel diverse youtube-filmpjes in he3t Engels over deze kwestie.
http://www.pi-news.net/2009/09/17-jaehrige-christin-von-ehrenmord-bedroht/
Niet in de laatste plaats dankzij Amanda Kluveld, die in de VK een aanhoudende stroom straffe 'aanvallen' op Tariq Ramadan lanceerde, lijkt nu het werkelijke gevaar van de politieke islam(isten) Voor Nederland breeduit zichtbaar te zijn.
BeantwoordenVerwijderenEr komen de laatste weken steeds vaker, voor de meeste mensen (nog) onbekende, salafisten, salafischtische (mantel)organisaties en hun nuttige idioten in de schijnwerpers te staan. Zelfs Achmed Marcouch moet op z'n tellen passen. De ideale schoonzoon zolang het een fantasie blijft.
Dat de Poldermoskee regelmatig een Amerikaanse islamist te logeren hebben en ze nooit iets 'gematigts' van plan zijn geweest is niet verbazingwekkend.
(Ze hebben (nog) geen geweld gebruikt, dat klopt wel).
Dat ze nu hun gif direct uit de Saoedische bron gaan halen in de tijd dat Tariq Ramadan net ontslagen is zal wellicht toeval zijn. Helemaal op slalafistiche toevalligheden vertrouwen is wel steeds moeilijker. Die salafisten zijn zo mobiel als de pest en de PvdA heeft de portier van Nederland gelevert.
Ernst Hirsh Balin wacht wel op een telefoontje en Guusje ter Horst kan geen mensen vrijmaken.
Iedereen die naar Disneyland Paris wilde gaan die moet er van doordrongen zijn dat Mickey Mouse en Donald Duck alleen maar in vreemde pakken verklede mannen zijn. Als men naar het Polderdisneyland gaat oftewel De Efteling in Kaatsheuvel gaat, dan ziet men de echte sprookjes figuren, in levende lijve.
BeantwoordenVerwijderenVerder wil ik hier benadrukken dat het Polderdisneyland niet moet worden vergeleken met het mislukte Westerfantasialand in een andere stad. “Nee, die was van Westerfantasialand-organisatie Milli Görüs, ze zaten vast aan een ideologie van elders, hadden wortels in Duitsland. Het Polderdisneyland bestaat uit mensen van hier, Nederlandse burgers die niet gehinderd worden door een ideologie van elders.”
Anderhalf jaar later is men overigens niet blij dat de ideologie van elders, in dit geval uit Saoedi-Arabië, via Mickey Mouse in het Polderdisneyland wordt verkondigd. Met behulp van mannen in kleurrijke pakken die sprookjesfiguren voorstellen. Elke Sprookjestuin-moskee is natuurlijk vrij te vragen wie ze willen, maar feitelijk is het onwenselijk. Het is jammer dat ze een appèl doen op een figuur als Yasin, blijkbaar slagen ze er niet in binnen de eigen achterban een populair spreker te vinden. Bijvoorbeeld bij de nieuwe universitaire fabeltjesstudie. Dat is intellectuele armoede. Maar ik kan ook niet verbieden dat Yasin komt optreden in een kleurig pak.
Het maakt niet uit of men liberaal is, orthodox of gematigd. Het blijven sprookjes! Ook als men blijft volhouden dat er in die andere moskee alleen maar mannen in dikke kleurige pakken optreden. En dat in dit echte sprookjespark de echt fantasiefiguren optreden, geen namaak, alleen de echte levende Mickey Mouse! Hoe men het ook wendt of keert. Ook de echte is een fantasiefiguur. En dat geld ook voor Allah. Het is een slecht sprookje, verziekte fantasie, intens rotte verhaaltjes. En zolang men de islam blijft benaderen alsof het géén leugenachtige fantasie is blijft het rotzooi. Pas als men begint met het ontkrachten van de kolder kan er worden begonnen met de bevrijding van de moslims, eerder niet! Er bestaat geen liberale of gematigde islam zolang de basis misleiding en onderdrukking blijft.
Lees ook het verslag van PvdA-raadslid Jesse Bos over haar werkbezoek aan de Poldermoskee.
BeantwoordenVerwijderen