Onafhankelijk en onbaatzuchtig;
voor uw dagelijkse portie geestelijk verzet.
Hoei Boei, de enige site met zowel Gerard Reve
als Harry Potter aan haar zijde.
De hoofddoek in Nederland promoten als teken van vrijheid is gedoemd te mislukken
De hoofddoek als vrije, autonome keuze. Hoe vaak heb ik dat de afgelopen dagen niet gelezen? En hoe vaak zal de elite deze onzinnige stelling de komende dagen, maanden, jaren nog herhalen?
Natuurlijk is een vrouw in Nederland vrij een hoofddoek te dragen en dat:
terwijl zij er rekening mee houdt op tijd thuis te zijn,
terwijl zij ervoor zorgt altijd onder begeleiding uit te gaan. Als het geen man is, desnoods een vriendin,
terwijl zij met meer respect wordt behandeld dan een ongehoofddoekte vrouw,
terwijl ze gescheiden van de mannen in de moskee haar plaats weet,
terwijl ze weet dat ze zonder deze extra lichaamsbedekking niet naar haar werk mag, of mag studeren,
terwijl ze gelooft dat niemand d'r dan lastig zal vallen of aanranden,
terwijl ze weet dan niet verstoten te zullen worden,
terwijl ze 'n grote kans loopt rachitis te krijgen,
terwijl d'r broertjes geenszins belemmerd worden in hun kledingkeuze,
terwijl ze moet weten dat in de goede 'islamitishe wereld' geen vrijheid in kledingkeuze voor haar bestaat,
terwijl ze weet dat wereldwijd vrouwen vermoord zijn omdat hun lichaamsbedekking niet islamitisch correct was,
terwijl ze nog een kind is...
terwijl …
Ja, ze draagt de hoofddoek als vrije, autonome keuze. Er is niemand die haar dat in Nederland verbiedt. En dat ..
terwijl ik als vrouw zelf de verantwoording draag voor hoe laat ik thuis kom,
terwijl ik tot enkele jaren geleden nooit voor hoer werd uitgescholden, of kans liep aangerand te worden als ik ('s avonds laat) alleen over straat ging,
terwijl tot enkele jaren geleden 'respect' op straat een vanzelfsprekendheid was, in welke wijk ik me ook begaf,
terwijl er in mijn studietijd geen enkel meisje een hoofddoek droeg, behalve die ene kanker-patiënte,
terwijl...
Kunt U zich voorstellen dat U een islamitische vrouw bent en aan zoveel eisen moet voldoen?
Kunt u zich dan ook voorstellen hoe het is om verplicht met zo'n hoofddoek over straat te gaan? Absurd he? Kunt U zich voorstellen dat U niet aan al die eisen hoeft te voldoen maar dat U toch geheel vrijwillig, autonoom gehoofddoekt over straat gaat?
Ik niet.
Het moet hier toch wel om een hele kleine minderheid gaan.
Mag de elitaire, zinloze frase van hoofddoek als vrije, autonome keuze dus alstublieft stoppen? Vrouwen die de doek uit vrije, autonome keuze dragen, hebben de uitgeproken steun van onze elite echt niet nodig.
Ik doe dan ook een oproep aan deze groep islamitische vrouwen die de hoofddoek uit vrije autonome keuze dragen: wees niet egoïststisch maar "slinger 'm af", uit solidariteit met al Uw zusters - wereldwijd - die 'm niet vrijwillig kunnen dragen.
Dan zijn we ook eindelijk af van dat valse sprookje.
In Nederland zijn mannen en vrouwen gelijk en we willen toch niet anders?
Geef de hoofddoek in Nederland de plek die deze verdient: zo veel mogelijk demotiveren. En ja, in dit geval met zo veel mogelijk subsidie!
Annelies van der Veer
Categorieën:
Annelies van der Veer
Abonneren op:
Reacties posten (Atom)
Deze reactie is verwijderd door de auteur.
BeantwoordenVerwijderenJe bent me er eentje Annelies,
BeantwoordenVerwijderenJij denkt dat als de hoofddoek er niet meer is, dat ie er inderdaad niet meer is.
Fout dus.
De onderdrukking neemt dan slechts een andere vorm aan.
Heb je het dan nog niet door ?
De hoofddoek is er voor de man, niet voor de vrouw.
De hoofddoek wordt gedragen omdat de man een probleem heeft.
Niet uit liefde voor de schepper, want die bestaat niet.
Zolang de islamitische man niet uit zichzelf verandert, zal de hoofddoek door de vrouw getorst moeten worden, als een doornen kroon.
Dus dames, houdt dat vod maar op, opdat wij weten hoe achterlijk en onderontwikkeld de jaloerse islamitische man is en hoe zeer hij vrijheid haat.
Deze reactie is verwijderd door de auteur.
BeantwoordenVerwijderen@ Dirk,
BeantwoordenVerwijderenIk denk dat Annelies wel degelijk de rol van de man begrijpt, alleen zij behandelt nu in haar stuk de drogredenen van die zogenaamde vrije keuze.
Een mooi boek over de hoofdbedekking is "Weg met de sluier" van Djavann
Goed punt!
BeantwoordenVerwijderenToch heeft die hoofddoekbelasting van Wilders ook geen zin. Even los vaan de vraag of dat sowieso een serieus voorstel was. Het is in ieder geval wel een tactische blunder.
@Dirk
Zo had ik het nog niet bekeken :)
Het pleit er in ieder geval aan om niet alleen de hoofddoek aan te pakken, maar de gehele wortel en tak!
Een paar jaar gelden begon het gezeur over de hoofddoekjes. Voor die tijd hoorde je er geen hond over. Nu het het hele gedoe een hype is geworden gaan allerlei meiden uit ballorigheid en als protest zo'n ding dragen.
BeantwoordenVerwijderenOver 15 jaar is het elitaire gewauwel van de elite in Nederland over de hoofddoek en de vrije keuze waarschijnlijk achterhaald door de wereldwijde werkelijkheid.
BeantwoordenVerwijderen11 argumenten voor en tegen het hoofddoekenverbod op school
BeantwoordenVerwijderenSP.A-voorzitster Gennez noemt Antwerps verbod paniekvoetbal
http://www.nieuwsblad.be/Article/Detail.aspx?articleID=G7A2FE79O
De hoofddoek als vrije, autonome keuze...
BeantwoordenVerwijderenLaten we het een en ander eens in een tabelletje zetten (cijfers met de matte vinger gecomponeerd, maar wel zo realistisch mogelijk):
_____________moslim___ geen moslim
hoofddoek ja.. 300.000 ..... 30.000
hoofddoek nee 300.000.. 6.000.000
De enige mogelijkheid om te zeggen dat er géén statistisch significant verband bestaat tussen de religie en de hoofddoek, d.w.z. dat de moslima's dus autonoom en vrij zijn en dus niet door hun religie be-invloed worden, is door er van uit te gaan dat de significantie van de correlatie aan alle ánderen te wijten is, de niet-moslims dus. Het is ónze schuld!
Een hoofddoek zegt iets over de vrouw.
BeantwoordenVerwijderenEn over haar man.
Of ouders.
En iets over de moskee en over de imam.
En iets over het karakter van het geloof natuurlijk.
Zo'n doekje zegt eigenlijk heel veel.
Het zegt: "Ik ben een ouderwetse slappeling en laat me onderdrukken"
En dat er enkele vrouwen (die het voor de grote groep verpesten) zijn die het uit vrije willen dragen, onderscheiden zich niet als zodanig.
Je ziet ze nooit zo:http://www.modelinia.com/
"Een paar jaar gelden begon het gezeur over de hoofddoekjes. Voor die tijd hoorde je er geen hond over. Nu het het hele gedoe een hype is geworden gaan allerlei meiden uit ballorigheid en als protest zo'n ding dragen."
BeantwoordenVerwijderenOoo, is dat het probleem ?
Ik ben trouwens dol op Hypes.
Nog zoeven online een lederhose gekocht, extra kort lekker strak. Met bruin hemdpje, maar wel met korte mouwtjes.
De mouwband doe ik met een tatoeage.
Vanmiddag nog eventjes naar de kapper. en dan zware makeup.
Heerlijk die hypes, lekker stout.
Ellian heeft in zijn column gereageerd op Wilders en hij zegt in deel van zijn commentaar min of meer hetzelfde als Annelies over hoofddoek;
BeantwoordenVerwijderen"Socialistischer
Ja, inderdaad, Wilders wordt met de dag socialistischer. Economisch is Wilders nu een rechtse socialist. Een hoofddoekbelasting! Als de hoofddoek een onderdrukkingssymbool is, dan moet het nooit op een statelijke wijze, ook niet door belastingheffing worden erkend.
Wat is de relatie tussen de staat en hoofddoek? Vanuit het perspectief van de staat bezien, gaat het niet om het dragen van een hoofddoek als zodanig, maar om de plaats waar een hoofddoek wordt gedragen: openbare scholen, politiebureaus, gemeentes etcetera. Het dragen van een hoofddoek kan de neutraliteit van de staat aantasten. Daar begint het probleem."
Inderdaad, Wilders wordt met de dag socialistischer
Vanaf nu bij ieder plaatje van een hoofddoek de graffito: 'oversexed, underbrained' :-)
BeantwoordenVerwijderenhttp://anamorf.blogspot.com/2009/09/respect-en-identiteit.html
Femke Halsema heeft respect voor de autonome keuze van islamitische vrouwen om een hoofddoek te dragen. Hiermee laat ze de vrouwen die gedwongen worden een hoofddoek te dragen in de kou staan. Ze maakt nl geen echte keuze.
BeantwoordenVerwijderenHoofddoekdraagsters in Nederland zien hun hoofddoek als teken van vrijheid. Ik kan het niet anders zien dan als een identificatie met onderdrukkende islamitische regimes.
Men zou de hoofddoek ook als symbool van het westers kapitalisties industrieel imperalisme kunnen zien.
BeantwoordenVerwijderenImmers hoe wordt zo'n stuk textiel nu geproduceerd ?
(Geldt trouwens ook voor de jellaba.)
Westerse massaproductie of middels traditioneel weefgetouw ?
En zo'n schattig mobieltje ?
Haram !
Einstein heeft zijn wetten er op los geslaten.
En Albert Einstein behoort tot de categorie aap of zwijn.
Dus dat is lachen geblazen met die molslims.
Wat een stommiteit van Wilders tot zoveel prachtigs leiden kan.
BeantwoordenVerwijderen"Socialistischer
Ja, inderdaad, Wilders wordt met de dag socialistischer. Economisch is Wilders nu een rechtse socialist."
Sinds wanneer is het opkomen voor de zwakkeren in de samenleving iets uitsluitend wat sjoosjalisten opeisen kunnen ?
In de 16e eeuw, waren er genoeg instellingen om de minderbedeelden en wezen of gevallen vrouwen een helpende hand te bieden.
Toen kon men het woord Sjoosjaalisties niet eens schrijven.
Een gedeeltelijke verlaging van de absurd hoge belasting voor de wat minderverdienenden is niet socialistisch, maar rechtvaardig.
Dat hij begint met schijf 2 is enkel economisch slim. En (!) het is een stemmentrekker.
Oud-links wordt links door rechts ingehaald. En Ellian is een oud-communist......
geldt trouwens ook voor ........ vrouwenemancipatie. !
Ook hier haalt rechts oud-links links in !
Nou, Ploumen......
Ode voor Femke:
Oh Lord, won’t you buy me a Mercedes Benz ?
My friends all drive Porsches, I must make amends.
Worked hard all my lifetime, no help from my friends,
So Lord, won’t you buy me a Mercedes Benz ? (janis joplin)
Bye Bye Flower power
Lia,
BeantwoordenVerwijderenTer aanvulling het gaat niet alleen om politici als Halsema, maar bijv. ook om ongehoofddoekte islamitische (zogenaamd moderne) vrouwen als Haesnae Bouazza, Belhaj, Buchtibi enz.
Als de trend doorzet, zoals in dit Amerikaanse newsitem wordt getoond, dan zal ook Annelies haar kritiek op de hoofddoek eens moeten staken.
BeantwoordenVerwijderenGelukkig is er nog kritische Amerikaanse media, want Europa valt steeds meer stil.
systematischedruk in heel Europa op vrijheid van meningsuiting
Funny Answer on Muslim Head Scarf Asked by a Chrisitian Lady
BeantwoordenVerwijderenhttp://www.youtube.com/watch?v=4lq5yMS5wKw&feature=related
Wie promoot de hoofddoek eigenlijk als teken van vrijheid?
BeantwoordenVerwijderenIk heb altijd begrepen dat als moslims met geloofsvragen zitten, dat het dan gebruikelijk is om naar een algemeen ge-accepteerd deskundige te gaan voor een fatwa. (Een fatwa is op de eerste plaats niet een soort veroordelen maar eerder een uitspraak van een deskundige over bepaalde levensvragen).
Waar zijn de fatwa's eigenlijk die zeggen dat het de vrijheid van de draagster is om het ding te dragen?
Als het de ouders zijn die (al dan niet onder druk van de gemeenschap) het dragen dwingend voor kunnen schrijven aan nog niet volwassenen, dan is er dus helemaal geen sprake van vrijheid want die ouders baseren zich natuurlijk op hun eigen islaminterpretatie.
Welke imams hebben tegen de ouders gezegd dat de draagster daar vrij in is. (en dat de ouders zoiets dus niet dwingend voor kunnen schrijven)?
Waar is die jurisprudentie te vinden?
Dit bericht svp NIET PLAATSEN, het is alleen maar bedoeld om automatische vervolgreacties te ontvangen
BeantwoordenVerwijderenWaarom is het voor politici zo moeilijk om het woord "ontmoedigen" te gebruiken om de hoofddoek een beetje terug te dringen?
BeantwoordenVerwijderen@morika,
BeantwoordenVerwijderen"Waar is die jurisprudentie te vinden?"
Ouders zijn verantwoordelijk voor hun kinderen. De staat, gemenschap, heeft daar niets over te zeggen.
Ieder ouder heeft het recht om het kind volgens eigen inzichten op te voeden.
Alternatief is staatsopvoeding en dat moet men niet willen.
Zo is de wet.
@ Willem,
"Waarom is het voor politici zo moeilijk om het woord "ontmoedigen" te gebruiken om de hoofddoek een beetje terug te dringen?"
Het is niet aan de staat om zich te bemoeien met kleding. Het is hier Iran niet.
De burgers bepalen het straatbeeld, niet de staat.
De staat heeft als enige rol om de publieke ruimte te bewaken en te beschermen.
Ofwel. De enige taken van de staat zijn Grenzen handhaven en het rechtstelsel goed onderhouden.
Dat is zo beetje alles wat een staat zou mogen doen.
@Dirk, het ging erom dat het dragen van de hoofddoek gepromoot werd onder het mom van vrijheid. Maar nu zeg je dus dat die vrijheid bestaat uit de vrijheid te mogen verplichten aan mensen die zich niet kunnen verweren, ja, mooie boel is dat, ik dacht al dat er een addertje onder het gras zat.
BeantwoordenVerwijderenEen beetje de positieve gevoelswaarde van het westerse vrijheidsbegrip misbruiken om zelf op demonstratieve wijze islamistische verplichtingen te gaan opleggen aan minderjarigen. Dat is de indruk die ik er aan over houd.
Los daarvan blijft ook de rest van mijn argument recht overeind staan: Waar in de sharia wordt het recht van vrouwen op vrije keuze (qua kleding etc) gegarandeerd. Want dat is nodig als je wilt zien of de islam die vrijheid daadwerkelijk ondersteunt. Welke imam of hoe dat ook mag heten heeft daar een fatwa over laten uitgaan?
Wat een enorm aantal stompzinnige reacties op dit stuk bij Nujij:
BeantwoordenVerwijderenhttp://www.nujij.nl/de-hoofddoek-in-nederland-promoten-als-teken-van.6688012.lynkx
Annalies, wanneer doen jullie eens aangifte wegens belediging wanneer jullie uitgescholden worden voor hoer ?
BeantwoordenVerwijderenIk vermoed bij veel van die geweldig mondige moslima's (die moslima's die beweren in volstrekte vrijheid voor hun hoofddoek te kiezen), nu juist een zekere dwangmatigheid. Zij moeten en zullen laten zien dat ze moslima's zijn en iedereen zal dat overal en altijd weten. In geen geval mag daar misverstand over bestaan. Zo zijn er ook wel mensen, een beetje gestoorde mensen, die per se een militair uniform moeten dragen, compleet met nep-decoraties, zonder dat ze overigens tot enig geregeld leger een relatie onderhouden. Verder zijn er ook wel jongeren, meestal niet eens zo abnormale jongeren, die altijd en overal, binnenshuis, buitenshuis, in het klaslolaal, hun base-ballpet op moeten hebben.
BeantwoordenVerwijderenIn al deze gevallen moet je toch eerder spreken van (een milde vorm van) dwangneurose dan van vrijheid.
Dat mensen zelf zeggen ergens vrij voor te kiezen zegt niet altijd alles. Iemand kan heel goed zeggen vrij te zijn zonder vrij te zijn. Het is zelfs goed mogelijk dat iemand zelf zeker meent te weten vrij te zijn zonder het werkelijk te zijn. Werkelijke vrijheid is iets anders dan subjectieve vrijheidsbeleving. Er zijn alcoholisten die elke keer dat ze weer naar de fles grijpen stellig menen dat ze in vrijheid naar de fles grijpen en telkens in vrijheid beslissen weer eens flink in te nemen. Iedere keer overwegen ze in vrijheid twee alternatieven: nóg een glaasje, of nog maar even niet? En dan beslissen ze in vrijheid: och, wat zou er tegen nog een glaasje zijn?
Bij de meeste hoofddoekdraagsters mogen we er veilig van uit gaan dat er bar weinig in die gehoofddoekte hoofden om gaat; er is net zo min een bewuste keuze als in het geval van iemand die 's morgens een onderbroek aantrekt. Het idee om géén onderbroek aan te trekken is geen alternatief dat ooit serieus wordt overwogen (speciale bedoelingen daargelaten). Moet je dan spreken van een vrije keuze om een onderbroek aan te trekken? Vrije keuze lijkt mij toch te impliceren het overwegen van twee of meer mogelijke alternatieven. Maar daarvan is bij de meeste hoofddoekdraagsters geen sprake. Ze staan niet 's morgens na het opstaan voor een kast waarin zich behalve hoofdoeken ook een keur van andere hoofdbedekkingen bevinden: petten, helmen, strikken, hoeden in allerlei vormen, noch wordt overwogen om eens een keer blootshoofds de straat op te gaan. Het zal een hoofddoek zijn, ongeveer zoals de meeste mannen een broek aantrekken, niet omdat ze ooit overwegen een enkele keer eens een jurkje aan te trekken, of met slechts een string, of gewoon in hun blote kont de straat op te gaan.
De motieven achter de hoofddoekdracht zijn waarschijnlijk divers. Er zijn van die dikke schommels, halve of hele analfabeten, die als een soort transplantaat uit het Rifgebergte of weet ik waar vandaan hier in hun exotische lappen plus hoofddoek rondlopen; bij hen is nauwelijks enig bewust motief voorstelbaar; ze weten niet beter of het hoort zo. Dan zullen er moslima's zijn die gedwongen worden een hoofddoek te dragen maar dat niet willen en ook heel goed weten dat ze dat niet willen; reuze sneu. En dan heb je die types als Kasrioui of Elatik die er een heel punt van maken en allerlei kletsverhalen eromheen verkopen, want dat ze mondig zijn, én moslima, dat zullen we weten. Dat zijn allemaal heel verschillende gevallen. Persoonlijk vind ik overigens laatstgenoemde types (Elatik, Kasrioui) verreweg het irritantst. Zij willen er iets mee uitdragen; zoiets engs als identiteit, jakkie bah. Maar er schijnen ook mensen te zijn die zulke mondige moslima's nu juist reuze charmant vinden.
"@Dirk, het ging erom dat het dragen van de hoofddoek gepromoot werd onder het mom van vrijheid"
BeantwoordenVerwijderenJa, maakt niet uit. Een hoofddoek promoten onder het mom van vrijheid is een mening.
En als mensen zo willen denken, is dat hun vrijheid.
Voor ouders geldt het alleenrecht wat betreft het meegeven van kostbare waarden.
En het is niet aan de staat om darin in te treden.
Ja, morika, zoals ik je proef, zou je graag een totalitarist, een onderdrukker willen zijn.
Iemand de mond snoeren omdat je et niet bevalt.
Een soort Guusje Haringkar.
Neen, er is geen addertje.
Geef maar eens een alternatief.
"Welke imam of hoe dat ook mag heten heeft daar een fatwa over laten uitgaan?"
Interresseert me niet hoe een of andere mongool er over denkt.
Ik bemoei me ook niet met Winti of astrologie en het PVDA-partijblad lees ik helemaal niet.
Het gaat er om dat er in Nederland geen vrijheid van Godsdienst is.
Maar een voorwaardelijke.
En zolang de islam geen gevaar voor de gemeenschap vormt, kun je daar niets over zeggen.
Gelukkig vormt het dat wel, wat mijn aanwezigheid alhier noodzakelijk maakt.
We moeten gebruikmaken van onze sterkste wapens om de islam te vernietigen.
En dat zijn het verlangen naar vrijheid, Humor en ons streven naar een transparante samenleving.
Weg met artikel 137.
Kees rudolf,
BeantwoordenVerwijderen"Zij moeten en zullen laten zien dat ze moslima's zijn en iedereen zal dat overal en altijd weten. In geen geval mag daar misverstand over bestaan."
Ik moet vaak lachen om die meisjes. ( Zonder het overigens te laten merken, want wellevendheid is belangrijk)
Ze proberen zich te verhullen, maar eigenlijk geven ze zich behoorlijk bloot. Vooral wat er in hun hoofd omgaat.
En dat is het grappige er van.
Niemand weet wat er bij mij in de boekenkast staat, behalve Mein Kampf misschien, maar in de boekenkast van die hoofddoekjes kan ik wel een leuke inschatting maken.
Ik vrees dat de Donald Duck daar aan beide kanten door uit hout gesneden olifantjes overend gehouden wordt.
En daar blijft het dan bij.
@Kees Rudolf,
BeantwoordenVerwijderenHet irritantst zijn degenen die zonodig de hoofddoekdraagsters-vrije-keuze meten te moeten steunen en verdedigen: Femke Halsmema, Hassnae Bouazza, Anja Meulenbelt, etc.
Real Liberated Women! Muslims Do Not Understand The Term or The Women's Liberation Movement!
BeantwoordenVerwijderenhttp://www.youtube.com/watch?v=6fAuolG3ji8
Een hoofddoekverbod op scholen: in Nederland bestaat het allang.
BeantwoordenVerwijderenOp een aantal Christelijke scholen moet het hoofddoekje in de klas af. Openbare scholen willen nog niet zover gaan. EénVandaag peilde de ervaringen in Rotterdam.
Een Vandaag 28-09-2009
http://www.eenvandaag.nl/binnenland/35132/hoofddoekje_af_ook_in_nederland_
Friesland heeft nu eigen hoofddoek:
BeantwoordenVerwijderenhttp://www.volkskrant.nl/binnenland/article1295750.ece/Friesland_heeft_nu_ei