Het Sjeik Fawaz Jneid Instituut voor Islamitische Gematigdheid en Vernieuwing

Pic18_3

Verrassend nieuws uit Qatar, van waaruit leerstoelen in Oxford en moskeeën in Slotervaart worden gefinancierd. In deze oliestaat is de opening gevierd van het al-Qaradawi Centre for Islamic Moderation and Renewal. Het geld hiervoor komt van de Qatar Foundation, die is opgericht door de emir en wordt voorgezeten door zijn echtgenote.

Volgens directeur dr. Hasan Khalifa zal het Centrum onder meer onderzoek doen op het gebied van gematigd denken en de strijd tegen extremistisch gedachtegoed. De officiële opening van het instituut ging vergezeld met de uitgave van twee boeken van sjeik Yusuf al-Qaradawi. Het centrum is naar deze islamgeleerde vernoemd, omdat hij volgens Khalifa ‘een pionier is van de gematigdheid in de moderne islamitische geschiedenis en een grondlegger van gematigd denken dat terrorisme en intolerantie veroordeelt’.

Hoe gematigd en tolerant al-Qaradawi is, demonstreerde hij begin dit jaar met een serie haatpreken op de tv-zender Al-Jazeera. De leider van de European Council of Fatwa en Research, onderdeel van de Moslimbroederschap in Europa, had toen hevige last van antisemitische stemmingswisselingen. Nederlandse bewonderaars zoals Yahia Bouyafa, hoofd van de Moslimbroeders in ons land, en PvdA-kopstuk Ahmed Marcouch namen afstand van deze haatpreken.

Op 30 januari preekte al-Qaradawi aldus: “Door de geschiedenis heen heeft Allah mensen boven de Joden gesteld die hen zouden straffen voor hun verdorvenheid. De laatste straf werd uitgevoerd door Hitler. Door middel van alle dingen die hij hen aandeed - hoewel ze deze zaak hebben overdreven - slaagde hij er in ze op hun plaats te zetten. Dit was een goddelijke straf voor hen. Als Allah het wil, zal de volgende straf van de hand van de gelovigen komen.”

Al-Qaradawi verdedigde zelfmoordaanslagen in Israël, prees de Iraakse dictator Saddam Hoessein en oordeelde dat homoseksuele daden moeten worden bestraft volgens de sharia. De eminente geleerde beschouwt pokémon als een zionistisch complot. Hij wil dat Mekka het centrum van de wereld wordt. Niet Greenwich, maar Mekka moet de maat zijn bij het indelen van tijdzones. Vergeleken met ultra-orthodoxe geleerden geldt al-Qaradawi overigens als gematigd. Zo veroordeelde hij in eerste instantie het vernielen van historische Boeddha-beelden door de Afghaanse Taliban. Dit milde oordeel herriep hij weer toen hij onder vuur kwam te liggen van zijn ultra-orthodoxe collega’s.

Naar deze verspreider van religieuze intolerantie wordt dus een instituut voor gematigdheid vernoemd. Het is de omgekeerde wereld. Stel je voor: Het Willem Holleeder Instituut voor Misdaadbestrijding.

Het gematigde denken is ondertussen wel besmettelijk, ook onder stromingen die nog veel orthodoxer zijn dan de Moslimbroeders. Zo is de beruchte Haagse sjeik Fawaz Jneid inmiddels een toonbeeld van gematigdheid. De imam van de as-Soennah-moskee, die eerder Ayaan Hirsi Ali, Theo van Gogh, Afshin Ellian, Ahmed Marcouch en de lokale SP-fractie vervloekte, is tegenwoordig de mildheid zelve. Zijn vriendelijke reactie op de Wilders-film Fitna blijkt geen eendagsvlieg.

De boodschap van zijn radicale moskee aan de Fruitweg begint onder invloed van een nieuw bestuur langzaam iets milder te worden, zo meldt de Haagse burgemeester Jozias van Aartsen in zijn antwoord op schriftelijke vragen van de VVD- en SP-fracties.

Het salafistische charme-offensief werd al zichtbaar door interviews op de website Al-Yaqeen, waarin politici en prominenten als Harry van Bommel (SP), Samira Bouchibti (PvdA), Tofik Dibi (GroenLinks), Rena Netjes (CDA) en Agnes Jongerius (FNV) zich lieten verleiden tot onnozele uitspraken.

Ondertussen blijft de koers van de as-Soennah moskee ‘ultra-orthodox en anti-integratief’, stelt Van Aartsen vast. Van waar dan toch die hardnekkige pogingen om mild over te komen? Heel eenvoudig. Sjeik Fawaz heeft inmiddels ook ontdekt dat er in het vrije westen een stijgende vraag is naar types als Tariq Ramadan en andere ‘gematigde moslims’. Het aanbod bestaat vooral uit gematigde moslims, die geen kritiek op de islam leveren. De echte gematigde moslims blijven helaas zeldzaam. Zij moeten nog steeds achterom kijken als ze over straat lopen.

Wat doorgaat voor gematigd, blijkt vaak niet zo gematigd als puntje bij paaltje komt. Of zoals De Pers vaststelde in mei 2007: “Als (PvdA-leider Wouter) Bos iets stevigs zegt over de islam, reageren allerlei gematigde moslims als door een wesp gestoken.“

De Haagse imam voelt de stemming goed aan. Nog even en we beleven de oprichting van het Sjeik Fawaz Jneid Instituut voor Islamitische Gematigdheid en Vernieuwing.

Carel Brendel

4 opmerkingen:

  1. Deze reactie is verwijderd door de auteur.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. @ Carel Brendel,

    Een uitstekende eindconclusie en al die gretigheid waarmee sommigen die zogenaamde gematigdheid begroeten is slechts dom en naïef. Als ze zo gematigd zijn, dan moeten ze maar eens hun eigen verstikkende dogma's relativeren en afvalligen met rust laten. Qatar is ook weer zo'n islamitisch land waarin godsdienstvrijheid slechts beperkt is tot de islam. Dus in de praktijk geen godsdienstvrijheid. Wel vrijheden nemen, maar niet geven.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Maakt niets uit.
    Je bent Nederlander of je bent geen Nederlander.
    Je hebt de Nederlandse mentaliteit of je hebt het niet.
    Je weet je allereerst ondergeschikt aan de Nederlandse wet en verklaartje volledig solidair met haar bevolking en pas daarna, conditioneel, aan allah, Boedha, Jezus,Donald D.,het socialisme, het kapitalisme,Israel, of de hele mikmak.
    Ononderhandelbaar.

    Ik denk zelf aan een valse strik

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Of Achmed Aboutaleb of andere moslims op belangrijke politieke posten wel onvoorwaardelijk loyaal zijn aan Nederland is voor mijzelf altijd een vraag (geweest).

    Vandaag gaf Achmed Aboutaleb op het Nederlandse staatsjournaal, burgemeester zijnde, zijn commentaar over het treinongeluk bij Barendrecht.

    Na wat feitelijkheden over- en verwachtingen ten aanzien van het ruimen van de ravage kwam hij met een opmerking die er licht geforceert en geisoleert van het voorgaande uitkwam.

    Hetgeen hij zei leek wel op een (Nederlands) gezegde maar het paste toch niet als Nederlandse spreektaal.

    Hij zei; "WE danken god op onze knieen".

    Zo collectivistisch als; "WE danken..." wordt dat gezegde niet gebezigd.
    Nederlanders zeggen 'god zij dank dat..'. Of 'IK dank god dat...'
    Hij sprak als burgemeester namens alle Rotterdammers.

    Heeft heel Rotterdam god bedankt? Op hun knieen?

    Het leek of het zinnetje ergens in de tekst verweven moest worden. Was het woor gebruik in het Marokkaanse staatsjournaal? Dat was mijn eerste gedachte. Achmed Aboutaleb, Albayrak, Marcouch, Arib en vele anderen, 'moslim lprominenten' worden natuurlijk gevolgd in Marokko en Turkye.

    In die landen zijn ze trots op hun vijfde colonisten, de islamitische kwartiermakers in den vreemde.
    Voor de Marokkaanse journaalkijkers is het prachtig te zien dat een Marokkaan de leiding heeft. Met "WE danken god op onze knieen". geeft na vertaling toch een mooi islamistische getuigenis.

    Bovendien lijkt de totale islamisering van Europa/Nederland met zo'n een bedankje aan allah aardig opweg te zijn.

    Ben ik door die politieke islamisten nu helemaal paranoia geworden?
    Insh allah. Me hoela.

    BeantwoordenVerwijderen