Vraag en Antwoord (8)

Vraag_top_1

De islamitische sharia is op een aantal essentiële punten in strijd met de Universele Verklaring van de Rechten van de Mens (UDHR 1948). Wie wil weten wat de sharia voorschrijft, maakt zich daarmee afhankelijk van het oordeel van de imams en ayatollahs. Er zijn namelijk wel handboeken waarin de islamitische sharia bediscussieerd wordt, maar er is geen sharia-wetboek of -code waarin een ieder op voet van democratische gelijkheid kan opzoeken hoe de vlag op het schip staat of de vork in de steel zit.

Arabist Jansen

10 opmerkingen:

  1. Dat zou betekenen een terugkeer naar de middeleeuwen.Zijn wij Nederlanders zo gek dat we deze sharia accepteren? Tja dan zijn wat mij betreft de rapen gaar.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Het is ook ongelooflijk hoe allerlei types met een islamachtergrong zich het predikaat van "geleerde" toekennen.Voorbeelden in overvloed. Imams, studenten net droog achter de oren etc., een ontwikkeling die van Nederland een querulante samenleving maken. De "geleerde"aan de macht.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Vanmiddag was er een commissievergadering van de tweedekamer. Deze comm.verg. ging over de eventueel in Nederland al bestaande sharia'rechtspraak'.

    Eberhart vd Laan maakte op mij een onverwachts goede indruk t.a.v. zijn standpunt over de sharia en het gevaar dat ook hij heel duidelijk zag. Hij gaf aan waar zijn grens ligt. Voor zover mogelijk is binnen de PvdA zal hij er werk van gaan maken om de sharia(rechtsspraak) tegen te gaan waar hij kon. Die man is echt een verademing en zal het niet makkelijk hebben binnen de PvdA.

    Van Ernst Hirsh Balin (comm. Cartoonproblematiek) mochten we het allemaal lekker zelf uitzoeken. Hij zou het wel horen als er iets was.

    Tofik Dibi liep op z'n Groen-'Links' de boel lekker te traineren en kreeg van van der Laan een zeer terechte veeg uit de pan. Toen hield hij eindelijk z'n mond dicht en bond hi ook verder in. De querulant.

    Van Sietse Fritsma tot Miriam Sterk eiste iedereen actie. (ex. Dibi. Hij mitst en maarst maar door).

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Iedereen met een grote mond kan zich als islamvoorman/-vrouw voordoen. Recent een sinds vier jaar 'bekeerde' tot de islam, die het gesluierdenkoor aanvoerde tegen het verbod op hoofddoek in een bekende Antwerpse middelbare school, nogal nadrukkelijk in het nieuws deze week. De gesluierde 'bekeerde' scandeerde: 'We doen het voor Allah'.
    http://www.hln.be/hln/nl/1265/Onderwijs/article/detail/985509/2009/09/01/Protest-tegen-hoofddoekverbod-in-Antwerps-Atheneum.dhtml

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Deze reactie is verwijderd door de auteur.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Dat de sharia nogal wispelturig is kan het probleem niet zijn. Het op de westerse leest geschoeide recht kent dat ook: wat soms in Frankrijk mag, hoeft men in Nederland weer niet te proberen en andersom.
    Het probleem ligt volgens mij toch meer bij de basis en dat is dat in de sharia de stem van Allah doorklinkt. Tegen deze kan ik echter niet in beroep. Zelfs al zou de sharia democratisch ons lot worden dan blijft de sharia zelf ondemocratisch, tenzij ik met Allah in de debat kan gaan en hem er toe verplichten de zaak eens grondig te herzien.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Off topic:

    Erg leuk stuk van Amanda Kluveld op de Volkskrantsite:

    Wilders een Indo, so what?

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Sharia en mensenrechten gaan absoluut niet samen. De sharia en de islamitische kijk op mensenrechten is gewoon een pervertering, een lelijke parodie. De islamitische landen dringen ook altijd op rechten van groepen, hier dus de islam, terwijl de westerse visie van het individu uitgaat, dus ook het recht van het individu om af te wijken van de groep. Dat wordt in de islam absoluut niet erkend en daar zit het grote probleem met de islam. De islamitische visie op mensenrechten mag dan ook nooit worden geaccepteerd, want dat zou de mensenrechten zeker geen goed doen.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Bart Jan Spruyt over o.a. de sharia en het boek van Christopher Caldwell 'De Revolutie in Europa. Hoe de Islam ons voorgoed veranderde Uitgeverij Ambo/Anthos.' bij het boekenpanel van de VPRO:

    Boekenpanel

    BeantwoordenVerwijderen
  10. "Wie wil weten wat de sharia voorschrijft, maakt zich daarmee afhankelijk van het oordeel van de imams en ayatollahs.
    ..
    maar er is geen sharia-wetboek of -code waarin een ieder op voet van democratische gelijkheid kan opzoeken hoe de vlag op het schip staat of de vork in de steel zit."

    Ideaal concept voor windvanen en kerkhanen.
    Sharia ? Wouter Bos' natte droom.

    BeantwoordenVerwijderen