"Geweigerd? Melden helpt!"



Uitgelicht:
Amsterdamse gracht, juli 2008. Poster "Geweigerd? Melden helpt!"


Contrast

Foto: WH

Heeft u ook voorbeelden van Jip-en-Janneke-verslaggeving/berichten/uitspraken/foto's gehoord/gezien op radio, televisie, etc...? Stuur deze, met bronvermelding, dan naar hoeiboei.nl. Email: hoeiboei@gmail.com.

20 opmerkingen:

  1. De advertentie is van de gemeente Amsterdam. M.a.w. als een hogere overheid - de landelijke overheid - een asielzoeker of gezinsheringster weigert, voert een lagere overheid - de gemeente - daar obstructie tegen. In dat geval zou de rijksoverheid stappen tegen de gemeente Amsterdam moeten zetten, lijkt me.
    Amsterdam/c.q. de PvdA is weer bezig - gezien de hoofddoek van de geportretteerde- de islamitische bevolkingsgroep te paaien.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. "Kontrast in beleving"

    De fietsende dame..?, op de voorgrond voelt zich vrij met heur haar wapperend in de wind, nagestaard door een jaloers kijkende als mummie verkleedde vrouw.

    Foxje

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ada,

    Ik denk dat het meer te maken heeft met de werkgever die zelf geen kues mag maken of hij een hoofddoek wel of niet wil. Kortom onder het mom van discriminatie wordt de werkgever een hoofddoek opgedrongen, terwijl hij een eigen keuze zou moeten hebben. En waarom zou een werkgever geen hoofddoek mogen weigeren? Dat moet kunnen.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ik vind er wel aantrekkelijk.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. In Amsterdam heeft men fromage gegeten van propaganda. De “lesbrief” was zo’n uiting. Daarin was een illustratie te zien waarin een archetypisch al la
    Tokkie-familie zich te buiten ging aan de bedreiging van een allochtoon kind. Waarmee feitelijk een generalisatie van blanken uit een achterstandsniveau beoogd werd. Dat met de “lesbrief” kinderen aangewakkerd werden tot haat- en angstgevoelens was infaam.
    Het beplakken van reclamezuilen met propaganda-affiches heeft, net zoals het beïnvloeden van kinderen middels lectuur als de “lesbrief”, een historische achtergrond.
    Op veel historische foto’s van het Nederland tijdens de bezetting zijn met propaganda beplakte reclamezuilen te zien waarmee de bezettende overheid het denken van de samenleving richting ideologie trachtte te beïnvloeden.

    Het bestuur van de stad Amsterdam gunt de ingezetenen kennelijk geen eigen mening, en meent die op te moeten dringen met propagandamiddelen uit duistere tijden. Vandaar ook dat webmasters zich ter verantwoording moeten melden bij de plaatselijke koddebeier.

    Filantroop

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Melden helpt? Waartegen dan?

    Hoofddoeken vormen geen probleem an sich in heel veel beroepen, maar in sommige beroepen weer wel. Leden van de rechtbank en personeel dat in officiële functie in de rechtszaal aanwezig is bijvoorbeeld (overigens: ook rechters dienen voor de zitting alle zichtbare uitingen van hun religie, kruisjes etc., weg te stoppen. Er mag niet de suggestie ontstaan dat er recht gesproken wordt vanuit een religieuze optiek. Een griffier met een hoofddoek om maar wat te noemen is in strijd met die regel).

    De kleurige hoofddoeken van de meisjes bij AH aan de kassa vind ik best mooi. En die meisjes, die ook flessen wijn en pakken karbonades over de scanner halen,zitten niemand in de weg, sterker nog, ze werken er hard voor een klein loontje, vaak naast hun schoolopleiding, en wie kan daar in vredesnaam een probleem mee hebben? Idem de bejaardenverzorgster, of de co-sssistent in het ziekenhuis, noem maar op. Volgens mij moet je gewoon zorgen dat je de juiste kwalificaties hebt, en in je proeftijd laten zien dat je de juiste persoon voor de job bent. Maar niet zeuren als iemand anders beter geschikt wordt geacht, such is life. Mij doet het zo ontzettend denken aan die gozertjes vroeger in de disco die als je ze afpoeierde ook gingen roepen dat je discrimineerde omdat je je niet wilde laten bepotelen door een bruine jongen. Gewoon slechte verliezers, niet piepen maar de volgende keer beter je best doen. Je opstellen als slachtoffer lijkt mij in elk geval het allerslechtste recept voor maatschappelijk succes.

    Essie

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Ik heb heel veel probleem met die hoofddoek. Op welke plek dan ook heeft het een verdringend en kolonisatoir effect op de direkte omgeving. Een affront voor het gastland is het ook. Ze worden trouwens steeds verhullender en steeds vaker aan kinderen opgedrongen.
    Ik hoop dat die dracht spoedig uit de lage landen verdwijnt.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. tja welke werkgever niet zijnde een linkse politieke partij die vroeger ooit nog eens opkwam voor vrouwenrechten, wil een wandelende tent als werneemster?

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Tja, er wordt zo weinig gediscrmineerd dat alle discriminatiebureau's moeten adverteren. In Rotterdam rijdt ook een tram met oproepen om te komen klagen over discriminatie.
    TV-spotjes, advertenties, de bureau's hebben geld genoeg en zijn natuurlijk bang hun subsidie kwijt te raken als er te weinig klantjes komen.
    De hoofddoek maakt het een pvda-actie: die zijn doodsbang dat de moslims straks weglopen en op eigen partijen gaan stemmen.

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Ter aanvulling:

    Canadian Muslim Charged with Murdering Sister for Removing Headscarf

    Sun, Jun 29, 2008 at 8:33:39 am PST

    Remember this horrifying story the next time an Islamic advocacy group tries to tell you that wearing the hijab is a completely voluntary choice for Muslim women: Murder Charge for Brother Whose Sister Shed Scarf.

    TORONTO — The brother of a Canadian teenager who was slain in what friends described as a family dispute over a Muslim head scarf was charged with murder, becoming the second family member accused in her death, police said Friday.

    Aqsa Parvez, 16, of Pakistani origin, was strangled in December at her Mississauga, Ontario, home. Waqas Parvez, 27, who had faced obstruction allegations in his sister’s death, was charged Thursday with first-degree murder.

    Their father Muhammad Parvez, 57, was charged with first-degree murder earlier this month. He had been a suspect since shortly after her death.

    Police would not disclose details of any new evidence that prompted the Friday’s charges or what impact they would have on the case against the father. But spokeswoman Samantha Nulle said investigators were checking if other people had been involved in the death.

    Police have refused to confirm the killing was over the scarf, and Muhammed Parvez’s lawyer, Joseph Ciraco, has said that more than just cultural issues played a role. He did not return calls for comment Friday.

    But friends said her death came during a family feud over her refusal to wear the traditional Muslim veil.



    Bron: http://littlegreenfootballs.com/article/30499_Canadian_Muslim_Charged_with_Murdering_Sister_for_Removing_Headscarf

    BeantwoordenVerwijderen
  11. De moslims heeft Amsterdam bruut verkracht dit heeft allemaal te danken aan PvdA

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Melden helpt? Ik stel me een andere poster voor: een vrouw (met of zonder hoofddoek) met uitgestoken hand. 'Geweigerd? Melden is zinloos' / 'Geweigerd? Is beleid' / 'Geweigerd? Uit respect!' etc., de mogelijkheden zijn eindeloos.

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Waar zijn toch die poster van behanekamde, bepiercingde en betattoeeerde jongeren met dezelfde oproep om zich te melden bij de subsidiespons MDI en verwante clubjes? Of mogen die bellen met Enver Varisli?

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Prima actie. Overigens heb ik subsidie bij de gemeente Amsterdam aangevraagd om de zijkanten van de mobiele gebedsruimte van een opdruk van deze poster te voorzien.

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Het gelazer begon al 20 jaar geleden. Toen een bevriende huisarts een gehoofddoekte sollicitante niet aannam. Of het aan haar doekie of haar opleiding, haar uitstraling of haar taalgebruik lag, is nooit ter sprake gekomen. Hij had haar nooit mogen afwijzen, vond de advocaat van de verongelijkte moslima.
    Alle redenen om het een vervelend mens te vinden werden ongeldig op het moment dat zij zich verschool achter haar hoofddoek.
    Ik geloof niet dat hij haar toen aan heeft moeten nemen, maar de teneur was duidelijk. Die hoofddoek is een dwangmiddel pur sang. Al ben je een onmogelijk mispunt, nauwelijks opgeleid, klikt het geen moment met je toekomstige werkgever, maakt allemaal geen sodemieter uit.
    Je kunt je met je hele verongelijktheid installeren op een plek waarvan jij vindt dat je er recht op hebt.
    Tamelijk ziek , niet dan ?

    BeantwoordenVerwijderen
  16. @Marie-José:
    Je geeft hier precies de steen des aanstoots en voortdurende rode draad van de zieligheidscultuur weer die er intussen al zorg voor draagt dat de aanwezige solidariteit behoorlijk overvraagd wordt. Een meergelijke behandeling en onaanraakbaarheid bewerkt op gemeenschapskosten voor de één, de rekening van deze Gutmenschbehandeling voortdurend naar de ander.

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Kopvod ?
    Weigeren ?
    Nou ,dan hebben mijn vriendinnen en anderen ,buurvrouw ,kennis enz een probleem ,wij kopen in geen enkele zaak /bedrijf waar een kopvod achter de kassa of toonbank staat .

    Ik zie dat ene Erik (had een goeie geweest in WO2 ,ja ,juist aan die kant )hier ook weer probeert een prima site te verzieken ,pas op , hij is op menige site afgevoerd !

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Brigade voor zelfuitsluiting

    Sylvain Ephimenco 18-2-2009

    De supermarkt bij ons in de buurt heeft altijd veel moslima’s in dienst gehad. Leuke, jonge, frisse en vooral dynamische Marokkaanse en Turkse meiden, zoals de Fatima’s en Nadia’s met wie ik vroeger vaak een babbeltje maakte. Wat wel in de laatste tien jaar radicaal is veranderd? De kledingdracht van die meiden.


    Eind jaren negentig zag je nooit een gehoofddoekte moslima in de buurtsuper. Nu is het praktisch de norm geworden en op sommige avonden zijn vijf van de zes kassa’s door meisjes met hoofddoek bemand. Ook het straatbeeld is bij ons gekanteld: nu zijn de hoofddoekloze vrouwen de uitzondering. Ik ken er enkelen die de laatste jaren de stap naar de sluier hebben gemaakt. Toen ik of mijn partner hen om de reden vroeg, kregen we als antwoord: de sociale druk. S. bijvoorbeeld, die graag haar hond op de singel uitlaat, kwam een jaar of vijf geleden uit Marokko waar ze nog nooit een hoofddoek had gedragen. Maar hier werd ze (voornamelijk door haar buurvrouwen) met de nek aangekeken en geregeld voor ’slechte moslima’ uitgemaakt. Niet omdat ze de hond die haar man al jaren bezit uitliet, maar omdat ze haar mooie lange haar niet had ingepakt. Voor deze vrouwen en vele anderen in Nederland is die doek geen echte vrije keus, hoewel velen van hen dit beweren. De opmars van de orthodoxe of conservatieve islam is in dit land een zegetocht aan het worden en de gematigden worden de minderheid. De boerkini, de meest achterlijke vorm van religieuze kleding die er is, wordt in steeds meer zwembaden gesignaleerd. Wat hebben we in die tijd gedaan om de gematigde, seculiere of hoofddoekloze moslima’s te ondersteunen? Bijna niets. Integendeel, met onze meegaandheid zorgen we er voor dat groepen, clubjes en propagandabataljons de vlag van de orthodoxe islam op het hoofd van moslima’s kunnen planten. Dat de ’Hoofddoekbrigade’ gisteren een prominente plaats kreeg op pagina 2 van Trouw, hoeft niemand te verbazen. De Hoofddoekbrigade en zijn stoottroepen van militanten wordt de norm. Bij het horen van het woord moslima zal het publiek zich straks niet meer kunnen voorstellen dat de meisjes en vrouwen ooit met loshangend haar rondliepen in dit land. De commando’s van de Hoofddoekbrigade reiken nu een ’hoofddoekprijs’ uit aan bedrijven. Straks krijgen zwembaden misschien ook boerkiniprijzen. Ik zou liever een prijs uitreiken aan bedrijven die zich verdienstelijk hebben gemaakt voor de maatschappelijke acceptatie en emancipatorische strijd van de hoofddoekloze moslima’s. Want dit zijn de vrouwen die steeds meer in de verdrukking zullen komen. De Hoofddoekbrigade beweert dat moslima’s ’alles moeten doen om hun eigen kansen op de arbeidsmarkt te vergroten’. Behalve natuurlijk hun sluier afdoen. Je moet je geloof tot aan de top van het bedrijf zichtbaar maken. De brigadiers hebben het over ’discriminatie’ maar in feite is er sprake van blinde stugheid en zelfuitsluiting. Zeker in crisistijd, waarin bedrijven straks een enorm reservoir aan mankracht tot hun beschikking zullen hebben.


    © Trouw 2009, op dit artikel rust copyright.

    BeantwoordenVerwijderen