“Sinterklaas, Sinterklaas en natuurlijk Zwarte Piet”
(een zakje met zout)
Terwijl ik met twee zusjes en m'n moeder bij de overburen Sinterklaasliedjes aan het zingen ben omdat de goede Sint daar zijn verjaardag viert - ergens begin jaren zeventig - moet mijn vader zich uit de naad hebben gewerkt om cadeautjes en al het denkbare Sinterklaassnoepgoed op de eettafel uit te stallen. In drie gelijke bergjes, zodat we bij thuiskomst nogmaals verrast worden. En hoe!
Nooit zal ik de aanblik van die tafel vergeten - al helpt het wel dat ik er een foto van heb – echt, een gullere Sinterklaas kun je je niet voorstellen. Op onze ovaalvormige, mahonie- of kersenhouten eettafel waar voor de gelegenheid een smetteloos wit laken overheen is gelegd, is nauwelijks ruimte voor alle spelletjes, boeken en lekkernijen waartussen ook nog wel wat noodzakelijke cadeaus zijn verstopt zoals nieuwerwetse zwarte of felblauwe meisjesgympakjes. Het is schandalig royaal wat de goede Sint ons toebedeelt en dat jaar in jaar uit. Wij kinderen stellen dan ook geen lastige vragen over hoe het mogelijk is dat de goedheiligman tijd heeft kunnen vinden ongemerkt eerst nog ons adres aan te doen. Want dat is het verhaal dat m'n vader ons vertelt als wij stomverbaasd, met nog rode wangen van de zojuist aan de overkant beleefde opwinding, de huiskamer binnenlopen. We slikken het voor zoete koek en we vinden het allemaal even spannend.
Verjaardagen waren leuk en oudejaarsavond was een hoogtepunt maar 'Sinterklaas' was het aller-allerleukste kinderfeest uit mijn jeugd dat ver voor vijf december begon. De intocht van Sinterklaas per stoomboot vormde daarbij meteen al een hoogtepunt. Daar was de goede Sint weer, met de stoomboot helemaal uit Spanje! Verwachtingsvol zaten wij kindertjes aan de zwart-wit-buis gekluisterd. Ook nu ik geen kind meer ben, blijf ik bij wijze van spreken voor de Sinterklaasintocht thuis. Het 'Sinterklaasgevoel' komt op zo'n zaterdagmiddag, halverwege november, dan vanzelf opzetten. Ik geloof niet dat dat ooit helemaal zal verdwijnen. De intocht van Sinterklaas markeert het begin van de winter met z'n korte, donkere maar desalniettemin knusse dagen.
Op de lagere school las de juf Sinterklaasverhalen voor en we tekenden ons suf voor Sinterklaas en natuurlijk Zwarte Piet. Als we dan na flink zeuren thuis eindelijk voor de eerste keer onze schoen mochten zetten, plaatsen we er die tekeningen in samen met een wortel voor het goede paard van Sinterklaas, want wij geloofden alles, en de volgende dag, hoe was het mogelijk, lag er zomaar een in glinsterend gifgroen zilverpapier verpakte chocoladekikker met mierzoete vulling in, of een klein suikerbeest. Sint begon altijd klein om op vijf december pas echt uit te pakken.
Mijn een paar jaar oudere broertje trof tenminste één keer een 'zakje zout' in zijn schoen aan omdat Sint meende, zo legden mijn ouders uit, dat hij helemaal zijn best niet deed op school. Wij meisjes deden dat wel en ja, we hadden wel een klein beetje met hem te doen maar we vonden het toch voornamelijk zeer rechtvaardig van Sinterklaas dat hij dit onderscheid maakte. Humor had die Sint in ieder geval!
We hadden ontzag voor hem maar ook wij, meisjes, waren een beetje bang voor Sinterklaas met zijn donkere, plechtige stem en zijn lange witte baard zodat je eigenlijk alleen zijn ogen kon zien. Gelukkig hoefde ik toen, tijdens dat Sinterklaasfeest bij de overburen, niet bij hem op schoot te zitten, maar alleen een cadeautje in ontvangst te nemen want anders zou ik het misschien ook wat benauwd hebben gekregen.
Zeker, er zijn altijd kindertjes die beginnen te krijsen of die het ter plekke in hun broek doen als er keihard op de deur wordt gebonsd en er een gehandschoende vuist om de hoek verschijnt maar als die hand zich opent en er een pepernotenregen over de hoofdjes neerdaalt, kan de blijdschap en opluchting niet groter zijn. Daar zijn de Zwarte Pieten! De lieve Zwarte Pieten die het Sinterklaasfeest compleet maken. Alleen de allerstoutste kindjes hebben misschien iets te vrezen maar er gaat toch eigenlijk nooit iemand in de zak mee naar Spanje? Zelfs mijn broertje niet, die een paar jaar later weliswaar van school werd gestuurd maar het evengoed tot een succesvol zelfstandig ondernemer heeft gebracht.
Het is al leuk te zien hoe neefjes en nichtjes door het dolle heen geraken als de goedheiligman met zijn sympathieke knechten Nederland aan doet, en hoewel ik zelf zeer gewenst kinderloos ben, kan ik me zo goed voorstellen dat ouders het plezier dat dit unieke Nederlandse kinderfeest geeft, aan hun eigen kinderen willen doorgeven en opnieuw met hen willen beleven. Ik had het in ieder geval voor geen goud willen missen.
Annelies van der Veer
Vooral de zwarte pieten maken het feest compleet, want wie moet dan de cadeautjes in de schoentjes doen?. De lelijke politiek correcte hetze gericht tegen zwarte piet zoals ze ook de negerzoen heeft uitgebannen, maar bij zwarte piet zal het niet lukken.
BeantwoordenVerwijderenStanding up for Zwarte Piet
by Baron Bodissey
Our Flemish correspondent VH reported last night about a planned protest rally in the Netherlands against Zwarte Piet, “Black Peter”, a traditional Dutch character featured in Christmas celebrations.
If he were in England, Zwarte Piet would be considered part of the Christmas Pantomime tradition. According to Dutch folklore, he was the black servant or companion of Sinterklaas (St. Nicholas), and he appears in many Christmas season programs in full blackface, a feathered cap, a white ruffled collar, and a brightly-colored velvet doublet
I went looking for Zwarte Piet photos today, and there were thousands to choose from. I picked three representative samples from the many available to make the layout above. I can tell you from looking at all those photos, and without knowing any Dutch at all, that Zwarte Piet is much loved by children — and pretty much everyone else in the Netherlands, for that matter.
Except, of course, for the hard-core Multiculturalists who planned the protest against the “racist and colonial” tradition of Black Peter. As it happens, the two artists behind the event are not Dutch — one is a Swede and the other a German. But no matter — Zwarte Piet had to go!
Unfortunately for the artists and the Van Abbemuseum, the Dutch people don’t agree. They’ve put up with a lot of Multiculturalism over the last few decades, but abolishing Zwarte Piet — that’s a bridge too far.
The latest word is that the planned protest has sparked a massive public outcry. VH has translated some additional material from Elsevier on the crisis. First, an article from this morning:
Crisis Meeting in Eindhoven on Anti-Black Peter Rally
The Van Abbemuseum in Eindhoven has received dozens of angry e-mails and phone calls about its protest rally against the “racist” Zwarte Piet that is to be held in the museum this Saturday. A possibility is that the event will be called off altogether.
Tomorrow it will be decided whether action against Black Peter continues, a spokesman for the Eindhoven museum for modern art today told the ANP news service.
- - - - - - - - -
[…]
Colonialism
According to two foreign artists (Petra Bauer from Sweden and Annette Kraus from Germany) and “Doorbraak” [Breakthrough], known for protests during meetings of Rita Verdonk [of the Proud of the Netherlands Party] — this typical Dutch tradition is full of racism and colonialism.
In a response the Van Abbemuseum in Eindhoven said it only wanted to offer a platform to these artists. The museum has received a storm of criticism.
Endangered
Those involved in the anti-Black Peter rally have also received threats over the internet. The police, the city council and the museum have today held consultations on possible “security risks”. Tomorrow it will be decided whether the rally will be called off or not.
And here’s the latest from tonight’s news (early morning in the Netherlands):
Anti-Black Peter demo cancelled
The protest march, initiated by two artists [and the Van Abbemuseum] against Zwarte Piet, which would be held this Saturday in Eindhoven, has been cancelled. Zwarte Piet can be relieved. The Van Abbemuseum announced the organization of a public debate in which the “artistic project and the reactions to it” can be discussed.
In a statement to the Elsevier.nl the museum says it is “very shocked” by the “extreme negativism and threatened violence in the reactions arising from the announcement of this rally.”
And here’s a quote from the letter written by the Van Abbemuseum to Elsevier:
“We received a lot of vehement reactions. Those responses, with threats of violence, steer the debate more and more away towards one about subsidies, freedom of expression and the public order. This only detracts from what we want to address. A march will only strengthen that effect. Therefore we feel obliged to cancel the march.
“We fully support the artists. The cancellation is in the interest of the artists and art in general. Art can add a major contribution to the rethinking of current topics, provided they are recognized as art.”
So the straw that broke the Multicultural camel’s back was Black Peter — how fitting!
It’s unfortunate that outraged people were moved to threaten violence against the museum and the artists. But maybe Dutch “racists” are taking a page from the Islamic playbook. After the events of recent years, everyone in the Netherlands must have noticed that the best way to get what you want is to threaten violence and then follow up on it if your demands are not immediately met.
It’s depressing to think that this method of doing business may become politics-as-usual in the Low Countries.
http://gatesofvienna.blogspot.com/2008/08/standing-up-for-zwarte-piet.html
En nog zo'n prachtig kinderliedje:
Moriaantje zo zwart als roet is een oud-hollands kinderliedje.
Moriaantje zo zwart als roet
Ging eens wandelen zonder hoed
Maar de zon scheen op zijn bolletje
Daarom droeg hij een parasolletje
Moriaantje zo zwart als roet
Ging eens wandelen zonder hoed
Maar de zon scheen op zijn bolletje
Daarom droeg hij een parasolletje
Afkomstig van Wikisource NL, de Vrije Bron. "http://nl.wikisource.org/wiki/Moriaantje_zo_zwart_als_roet"
Onverholen racisme dat de zich hypercorrect wanende Nederlander niet (h)erkent in het romantische zelfbeeld.
BeantwoordenVerwijderenHet probleem met anonieme types aks Nuchter is dat ze zelf worden gekweld door een selectieve en eenzijdige anti-westerse houding, want het racisme en de intolerantie bij allochtonen wordt nooit door hen bekritiseerd. Daarnaast dient er in een zogenaamde multiculturele samenleving ook plaats te zijn voor een Sinterklaas-feest met ZWARTE pieten, want als er ook ruimte is voor vrouwen-discriminerende symbolen als boerka en hoofddoek dan zie ik al helemaal geen probleem in iets onschuldigs als Sinterklaas. De grootste slavendrijvers waren trouwens Arabieren en niet voor niets spreekt men in de koran ook van slavernij, het wordt daarin niet afgekeurd, maar protesteren types als Nuchter niet tegen.
BeantwoordenVerwijderenNee, rudolf, ik waag het niet "het racisme en de intolerantie bij allochtonen" (wat dat ook betekenen mag) te bekritiseren, want dat is vragen om problemen. Door mij - op basis van één enkele zin - te categoriseren en allerlei motieven toe te schrijven geef je blijk van een overhaast oordeel. Mijn kritiek op de religie van de onderwerping heeft me al een IP-ban opgeleverd. Je snauwt naar een medestander.
BeantwoordenVerwijderenWillem,
BeantwoordenVerwijderenJe ironische commentaar heb ik gezien als links politiek correct gezuig. Ten onrechte dus. Je ziet dus ook duidelijk het echte probleem gezien je ip-ban die je op een site hebt gekregen. Niet op deze site volgens mij.