Leerplicht

Een CDA-wethouder uit Rotterdam stelt voor: Wie niks kan leren, moet op school worden gehouden tot hij 23 is. Vertaald in het moderne politieke jargon: De leerplicht moet verlengd worden voor wie geen ‘startkwalificatie’ heeft, desnoods tot het 23ste jaar.

Als straf voor doodslag zou heel weldenkend Nederland zoiets te erg vinden, maar nu het ‘leerplicht’
wordt genoemd, en het woord ‘startkwalificatie’ is gevallen, is het natuurlijk helemaal OK. Is er iemand die denkt dat kinderen die niets willen of kunnen leren, erop vooruit gaan door zich op school te zitten vervelen, jarenlang?


Kinderen die niks kunnen leren, leren in die jaren toch nog één ding heel goed: dat ze overal te stom voor zijn. Hebben we daar wat aan? Hebben ze zelf daar wat aan?

In zo verre is zo’n verlenging van de leerplicht wel nuttig, dat het gaan zoethouden van de kinderen die niet leren kunnen of willen, tot hun 23ste, een heleboel ambtenarenbanen zal opleveren. Eerder baantjes dan banen, maar het voetvolk van de inmiddels waardeloos gebleken HBO-opleidingen zou op die manier leuk van de straat gehouden kunnen worden. Maar heus, de leerlingen zonder ‘startkwalificatie’ zullen ook dan ook op hun 23ste nog steeds niks geleerd hebben.

De leerplicht moet juist geheel worden afgeschaft. Wie niet wil of kan leren, moet dat vooral niet doen. De docenten die dan weer voor de markt beschikbaar komen, zijn vaak niet de domsten. Het gemiddelde niveau in elke schoolklas stijgt, en de klassen worden kleiner zonder dat het iets kost, en ook dat zal het onderwijs verbeteren.

Het is juist het volkomen ongeschoolde en het laaggeschoolde werk waar moeilijk kandidaten voor te vinden zijn. Heeft het zin het onderwijs en de leerplicht zo te organiseren dat het leerlingen die zulk werk zouden kunnen doen, voor zulk werk ongeschikt maakt?

En ja, los daarvan, aan het niveau van de beloning voor werk en aan het niveau van de uitkeringen, en de voorwaarden waarop uitkeringen worden gegeven, moet natuurlijk ook van alles gedaan worden, maar laten we nu beginnen met de leerplicht op te heffen omdat die contraproductief is. Maar wel met één uitzondering: die wethouder uit Rotterdam, die de leerplicht wil verlengen, moet verplicht acht jaar lang naar een cursus, desnoods een stage, bij het huidige VMBO.

18 opmerkingen:

  1. Deze reactie is verwijderd door een blogbeheerder.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ja ja, Heer Jansen, schaf de leerplicht maar af.
    Houdt u ze maar dom...
    Geniale zet toch?

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Een intrigerend idee, dat afschaffen van de leerplicht. Maar zou dat per saldo goed uitpakken? Stel je voor dat de helft van het VMBO op straat komt te staan, vanaf het 12e levensjaar. Wat gaan die jongens en meisjes dan uitspoken, denkt u? Gaan die op zoek naar een baan om zich 40 uur per week in het zweet te werken? Waarom geloof ik dat nou niet?

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Het afschaffen van de leerplicht lijkt me geen goed idee. Alleen al de gedachte dat er mensen zijn die hun dochters liever thuis houden, maakt dat ik het geen goed idee vind.

    Maar er is meer. De leerlingen die nu tussen wal en schip belanden, hebben ook geen keus meer. Ze komen terecht in de grote vergaarbak die VMBO heet. Eens hadden we het beste onderwijs ter wereld met een piramide opbouw. Die begon onderaan met de ambachtsscholen en eindigde bovenaan met de universiteiten. Echter, vooral de onderkant van de piramide is afgebroken, het fundament. Voor sommige mensen past het beter een ambacht te leren en is het te hoog gegrepen directeur te worden.

    Het hele onderwijs is gelijkgeschakeld, de filosofie is dat iedereen gelijk is, vandaar de afbraak van de ambachtsscholen.

    Eerst dacht ik dat u er aan voorbij ging dat mensen wel gelijkwaardig zijn, maar niet gelijk door uw pleidooi voor het afschaffen van de leerplicht. Echter, als we er voor kiezen op deze voet verder te gaan in het onderwijs, kun je inderdaad beter de leerplicht afschaffen en alle energie steken in de talenten.

    Het model om alleen te investeren in toptalent werkt in het voetbal bijvoorbeeld uitstekend. In het voetbal heeft het namelijk geen zin om te investeren in middelmaat, met de beste voetbalopleiding bereikt middelmaat ook niet de top.

    Dit model in het onderwijs leidt tot een maatschappelijke ramp. Maar goed, zoals het nu gaat, worden de afdankers van het onderwijs ook opgeleid tot werklozen.

    De bevindingen van de commissie Dijsselbloem een aantal jaren geleden zijn snel weggemoffeld in een stoffige lade. De conclusie dat de politiek achteloos een puinhoop heeft achtergelaten was waarschijnlijk onverteerbaar. Een plan van hoe nu verder laat nog steeds op zich wachten.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Prima idee. Nog langer "op school" zonder te presteren leidt vooral tot ongewenst gedrag. Je moet toch laten zien dat je iemand bent! Dus vooral op een negatieve manier.
    En dan wel gekoppeld aan werkplicht. Als juist aan de niet-presteerders geen eisen gesteld worden zitten we later met een enorme massa niet-functionerenden.
    Pas overgaan tot bijstand of andere ondersteuning als gebleken is dat positief meefuncioneren aanwezig is.

    Willem 47

    BeantwoordenVerwijderen
  6. helemaal mee eens! eindelijk een prikkelende gedachte die ook ik begrijp, en die mijn definitie van sociaal ondersteund

    BeantwoordenVerwijderen
  7. KCB 22:49 impliceert dat het VMBO inderdaad een bewaarschool is.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Misschien is het een beter idee om de (militaire) dienstplicht weer in te voeren. Twee jaar discipline leren; omgaan met leeftijdsgenoten uit alle lagen van de maatschappij; mogelijkheid om een vak te leren voor wie dat kan en wil; bijdragen aan maatschappelijke veiligheid; gratis kleding, kost, huisvesting; zakgeld.
    Twee jaar rijpen kan een wereld van verschil maken.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Leerplicht komt neer op het gebruiken van geweld tegen mensen die hun kinderen niet naar een door de overheid goedgekeurde school sturen. Dat is immoreel. Verder is het onrechtvaardig dat mensen die geen kinderen hebben worden gedwongen te betalen voor het onderwijs van andermans kinderen. Doordat het onderwijs in handen van de staat is, daalt de kwaliteit van het onderwijs, terwijl de kosten voor het onderwijs stijgen. Doordat het onderwijs in handen is van de overheid, krijgen kinderen te maken met indoctrinatie van niet kloppende opvattingen van staatsvriendelijke ideologien. De leerplicht moet worden afgeschaft en het onderwijs dient volledig te worden geprivatiseerd.

    BeantwoordenVerwijderen
  10. @ Willem 47,

    Bijstand? Het geld voor de bijstand is geld dat de staat sowieso niet heeft. Het potje 'bijstand' wordt gevuld door productieve burgers af te persen. De verzorgingsstaat moet worden afgeschaft en wel in de eerste plaats op morele gronden. Laat de werkenden sparen voor slechtere tijden (tijden van werkloosheid). Om dat sparen mogelijk te maken moet het monopolie op de geldproductie, dat de overheid heeft, worden afgeschaft zodat er niet meer zomaar geld uit het niets (monetaire inflatie!) kan worden geschapen.

    @ hendrikush,

    Dienstplicht is een vorm van geweld. Je dwingt mensen om twee jaar van hun leven te vergooien. Goed dat de dienstplicht is afgeschaft.

    @ allen,

    De huidige problemen in de samenleving zijn de gevolgen van een proces van decivilisatie dat in gang is gezet door massa-democratie, wat heeft geleid tot expansie van de staat, het uithollen van eigendomsrechten, het ontstaan van haaks op ethische normen staande regulering en de proletarisering van alle maatschappelijke klassen. Wie roept om nóg meer regulering, of het nu méér leerplicht of méér dienstplicht is, heeft iets wezenlijks niet begrepen.

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Een geweldig idee !

    Inderdaad gewoon maar helemaal opheffen die leerplicht !

    Vrijwel zeker gaan de ziektekosten of W.A.O. uitkeringen die nu in het onderwijs uitgegeven worden met miljarden omlaag !

    Want wat doet een leerling die niet kan of wil leren en tegen z'n wil "gevangen" gehouden wordt in dat “klasje” met al hun opgelegde “statuten” !
    Die gaat dan lastig worden en de zaak ernstig saboteren ! Met alle nare gevolgen voor zowel leerling als leraar van dien .. Lees : Uitkeringen ! Daarnaast gaat dat ook nog eens ten koste van de leerlingen die toevallig wel willen leren …

    Bovendien bestaan er ook nog van die leerlingen die het gewoon zelf even willen leren.
    't Geval wil dat ik een voormalig columnist/filmmaker ken die daar eens een heel mooi stukje over schreven heeft !

    “t Schijnt dat ie volstrekt ongeschikt voor de filmacademie was !

    En als columnist ook overal ontslagen.

    Maar het blijft wel een heel mooi stukkie !

    Hier staat 't : http://www.theovangogh.nl/stuk16-20.htm

    George van Kralingen

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Stout zijn !

    Er zijn van die momenten in het leven waarbij ik mij wel is eens afvraag of het nu heel erg verstandig is om nu maar eens heel erg stout te zijn !
    Dan is het meestal mijn grote vraag of ik dit nu wel of niet moet doen !

    Maar ja , arrogant als ik ben , loop ik soms toch nog wel door de wijken die er volgens mij , zei de gek, toe doen !

    Maar in zo'n geval zoek ik vooral het antwoord op mijn vraag waar ik straks mijn nieuwe Labrador nog in alle vrijheid kan laten plassen en poepen !
    Want ,geloof het of niet, precies DAT gaat in de toekomst in Nederland nog eens vrij lastig worden...

    Ik denk dat het dan toch maar Londen wordt ! En dan vooral in Belgravia of Knightsbridge

    Waarom ?

    Omdat daar tegenwoordig de loodgieter al in een Jaguar voor komt rijden !


    Leuk toch ?


    Groet,

    Gek

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Leerplicht tot je 23e is belachelijk, maar totaal afschaffen vd leerplicht is natuurlijk ook belachelijk. Het is goed om tot je 16e verplicht te zijn naar school te gaan, in die periode leer je de basis van veel vaardigheden die je de rest van je leven nodig hebt. Hoe ouder je wordt, hoe moeilijker het wordt om iets te leren; vooral als de basis al ontbreekt.

    Maar goed, niet elke eerling waardeert het onderwijs.
    Prima, maar dan mag je deel uitmaken van het echte leven; aan het werk dus. Geen uitkeringen voor wie nog nooit gewerkt heeft, en zwaardere straffen voor wie "inbreken" etc als carrière ziet.

    Uiteindelijk zullen veel afhakers vanzelf inzien wat de voordelen zijn van een goede opleiding. Opnieuw naar school gaan kan dan altijd nog, en dat levert toch iets gemotiveerdere klassen op.

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Deze reactie is verwijderd door de auteur.

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Waarom worden reacties zo vaak dubbel geplaatst, als ik maar één keer op "publiceren" druk?

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Geweldig idee!
    afschaffen die onzin! ik ben zelf nog een 14 jarig meisje en ik vind school belachelijk stom, ik vindt het niet kunnen dat jongeren verplicht zijn om naar school te gaan niemand vindt school leuk iedereen gaat met tegenzin! wat is er dan leuk aan? gewoon afschaffen! we hebben al lang genoeg op school gezeten het wordt tijd dat we kunnen doen wat we echt leuk vinden :(

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Hier ben ik het totaal niet mee eens, als leerplicht word afgeschaft gaan alleen heel soms een paar kinderen wanneer het hun uitkomt naar school. Als je Nederland tot de domste naties wilt laten behoren dan zou ik zeker de leerplicht afschaffen.
    Het niveau stiijgt, dit klopt niet als niemand mij meer verplicht naar school te gaan en te leren doe ik dat ook niet. Hoewel ik nu graag wil leren denk ik toch dat ik veel minder doe aan school als ik er niet naar toe hoef. Ik denk dat ik niet de enige ben. En dat klassen gewoon leeg zullen zijn en kinderen ongewenste vakken skippen.
    een meisje dat leergierig is

    BeantwoordenVerwijderen