D.C. Lama's Oud en Nieuw cartoon

Oud_en_nieuw_cartoon_filosoof

Over de dijk

Overdedijk

Gesukkel in de Keuken (12)

Oliebol

Oliebol

In de schaduw van de geschiedenis waart de geest van de oliebol door de keuken. Hoezeer een liefhebber, bak ik ze zelf niet! 't Is een vreselijk gedoe met zo’n walmende pan slaolie op ‘t vuur. ‘t Hele huis stinkt ernaar. Betrek ze van een oliebolnetwerk of koop ze bij de slager.
Oliebollen en Champagne samen vormen een misverstand. Erger kan met Cava of Prosecco.
Wel belletjes en toch mogelijk: Moscato d’Asti, maar naar mijn smaak te veel fondant. Beter is Clairette de Die en echt aan te bevelen: Cerdon Rosé. Het rood van de gamay-poulsard vlijt zich tegen het zoet van de oliebol en het wit van de chardonnay maakt - hoe feestelijk? - een pirouette op het vet.
En zo op naar het sprookje met de klok die 12 slaat en het vuurwerk dat losbarst. Zij leefden nog lang en gelukkig. En wij? Ik koester m’n bedenkingen en heb twee halve Staatsloten aangeschaft. Een mens moet aan de toekomst denken.

Karel Gabler

Surf ook eens naar Diverse Negosie

Tegenlicht

Tegenlicht

Weet Geert Mak wel zeker dat hij geen moslim is?

GeertMak

Uitgelicht: Geert Mak in NRC, 30.12.2010, pagina 10 Opinie: "Geschiedenis herhaalt zich nooit op dezelfde manier."

"De geschiedenis herhaalt zich nooit op dezelfde manier, maar je kunt de geschiedenis ook niet wegsluiten, als een verhaal dat niet meer relevant is, als gebeurtenissen die niet meer rondspoken in de herinnering van degenen die getuige waren en de generaties die moesten leven met de nasleep ervan."
 (...)

"En toch. Hoe komt het dat de zorgen van Job Cohen door zovelen worden gedeeld, ook door mensen die het in andere opzichten allesbehalve met hem eens zijn? Hoe komt het dat juist bij veel ouderen, die nooit licht omgingen met deze beladen termen omdat ze het zelf nog hadden meegemaakt, nu wel de arlarmbellen rinkelen? Hoe komt het dat zo veel historici en anderen, die goed bekend zijn met die periode, dezelfde onrust kennen? Ik heb het niet over de gruwelijke afloop, maar over het begin: het definiëren van een complete bevolkingsgroep als probleem, zonder te letten op wie of wat. Er is, kortom, meer aan de hand."

Heeft u ook voorbeelden van Jip-en-Janneke-uitspraken/berichten/verslaggeving/foto's gehoord/gezien op radio, televisie of andere media? Stuur deze, met bronvermelding, dan naar hoeiboei@gmail.com .

SHARIA 4 U

Dat er relatief zo weinig tegen de sharia gewaarschuwd wordt (in ieder geval minder dan voor de koran), hangt samen met een zevental misverstanden over de islamitische sharia. Deze misverstanden zijn onder wie geen moslim is en niet onder de islam moet leven algemeen. Wie aan de islam onderworpen is, zoals de christenen in Egypte of Pakistan, leert al snel hoe het wel zit. Uiteraard lopen islamitische religieuze leiders zich niet het vuur uit de sloffen om deze misverstanden onder het westerse publiek weg te nemen. Integendeel, want als deze misverstanden niet zo gangbaar waren, zou er geen sprake van zijn dat wie dan ook zelfs maar een seconde bereid zou zijn na te denken over de vraag of de sharia misschien geheel of gedeeltelijk in de vrije wereld ingevoerd zou moeten worden.

Het eerste misverstand luidt (1) dat de sharia alleen geldt ‘voor

Buiten de was drogen

Buiten_de_was_drogen

Koningshuis


Vergelijkingen met de Tweede Wereldoorlog zijn de laatste tijd niet meer van de lucht. Wij hadden het al vaker gehoord maar nu Job Cohen ons nog eens heeft ingewreven dat moslims op net zo’n wijze worden uitgesloten als joden destijds, zijn wij er echt van doordrongen dat barre tijden ons staan te wachten, als die niet al lang zijn aangebroken. Tijdens het afgelopen IDFA beweerde de grote Nederlandse filmregisseur George Sluizer tegen Daphne Bunskoek dat Ariël Sharon eigenlijk nog erger was dan Hitler, dat had Sharon volgens Sluizer zelf gezegd, was zomaar uit zijn even volhardende als surreële research gebleken. Je zou zeggen: Wij even blij dat deze nog ergere Hitler al jaren in coma ligt. Maar nee de genocide tegen het Palestijnse volk gaat volgens Sluizer gewoon door. Zelfs in coma blijft Sharon onverbeterlijk. 
 
Hoewel de overeenkomsten bijna dagelijks over ons uit worden gestrooid en Israel en Wilders de belichaming van het nieuwe fascisme en de nieuwe NSB zouden zijn, is het toch opmerkelijk dat deze keer het koningshuis het volledig laat afweten, in tegenstelling tot de vorige keer. Geen olijk dansende Willem Alexander in zwembroek op een luxe jacht in de Middellandse zee onder fier wapperende Israelische vlag, zoals destijds zijn Opa een koddig dansje voor de camera maakte op de Piet Hein waar in de top de nazivlag wapperde. Ook niet uit volle borst meezingen met Ha Tikva of Jerushalayim shel Zahav tijdens de bruiloft met Maxima zoals de gasten van zijn opa en oma’s bruiloft onder aansporen van Koningin Wilhelmina het Horst Wessellied aanhieven. Geen spoor van allerlei innige dwarsverbanden en gedeelde jeugd met de latere Nederlandse agenten van Zion zoals ‘n genoegelijke partijtje tennis tussen laten wij zeggen Wim Kortenoeven en de prinsjes waarin de kleine Wim nadrukkelijk was opgedragen de prinsjes vooral niet te laten verliezen zoals ooit de Rost van Tonninkjes knarsentandend Juliaantje moesten laten winnen. Niets van dit alles. Nu schaart het koningshuis zich gelukkig wel als een blok achter de mogelijke onderdrukten. 
 
Zelfs de koningin put ter zingeving en inzicht inspiratie uit de Tweede Wereldoorlog. Hoewel zij in haar kerstboodschap direct daaraan toevoegt dat die Wereld van Oorlog gelukkig ver achter ons ligt. Daar kunnen wij het natuurlijk alleen maar mee eens zijn. In het geschiedenisverhaal van jongeren generaties,” stelt zij “spelen dan ook andere voorbeelden een rol. Opnieuw zijn er mensen ver weg en soms dichtbij die in actie komen waar onrecht heerst." Op welke voorbeelden de Koningin precies doelt weet ik niet maar ik vermoed dat het mooi past in het aloude kerstthema van onrecht en uitsluiting. Mabel en Maxima kunnen daar ongetwijfeld meer over vertellen.

Barry Oostheim

Duinfietspad

Duinfietspad

Paul Cliteur vloekt in de rechtse kerk

Wie was de eerste religieuze terrorist? Het antwoord op deze vraag staat niet in de koran, maar in de bijbel. In het Oude Testament maken we in Numeri 25 kennis met Pinehas, een metgezel van Mozes.

Pinehas trad op toen ‘Israël verbleef te Sittim, en het volk begon te hoereren met de dochteren der Moabieten’. Als gevolg daarvan namen sommigen deel aan offers voor vreemde goden. “Als nu Israël zich koppelde aan Baäl-peor, ontstak de toorn des HEEREN tegen Israël”, aldus de Statenvertaling.

De Heer eiste van Mozes dat de aanvoerders van het volk werden opgehangen. Nog voor het tot een formele rechtszitting kwam, nam Pinehas het recht in eigen hand. Hij zag een ‘man uit de kinderen Israëls’ en ’een Midianietin’ en ’nam een spies in zijn hand’. “En hij ging den Israëlietischen man na in de hoerenwinkel, en doorstak hen beiden, den Israëlietischen man en de vrouw, door hun buik. Toen werd de plaag van over de kinderen Israëls opgehouden.’’ 

Hoewel Pinehas zonder de goedkeuring van Mozes twee mensen uit de weg ruimde, kreeg zijn eigenmachtige optreden de goedkeuring van de god van Israël. Pinehas en zijn nakomelingen werden bovendien rijkelijk beloond door de Heer.

In zijn recent verschenen boek The Secular Outlook gaat rechtsgeleerde en filosoof Paul Cliteur uitgebreid in op deze gewelddadige Bijbelepisode. Cliteur wil er mee aantonen dat alle drie monotheïstische godsdiensten (Jodendom, christendom en islam) een inspiratiebron kunnen vormen voor religieus 
terrorisme.

Deze koppeling is hem niet door iedereen in dank aangenomen. Volkskrant-redacteur Chris Rutenfrans voerde een pittig twistgesprek met Cliteur. Columniste Amanda Kluveld nam het Cliteur kwalijk dat hij niet of te weinig ingaat op islamitisch geweld, en geen antwoord heeft op de vraag 

Lichtval

Lichtval

Six pack in the air

Six_pack_in_the_air

Laatste Nieuws - Zaterdag 25 december 2010

Koningin ontstemd na Kersttoespraak

Den Haag - Koningin Beatrix is ontstemd over het naar buiten brengen van het nieuws van de arrestatie van terreurverdachten door het Openbaar Ministerie op Eerste Kerstdag net nadat zij haar 31ste Kersttoespraak had gehouden voor radio en televisie. Dat zeggen bronnen rond het Koninklijk Huis in de Hofstad.

Koningin Beatrix die in haar Kerstrede opriep om een ander te behandelen zoals jezelf behandeld wilt worden, doet vooral een ondubbelzinnige oproep aan de autochtone Nederlanders om meer ruimte en begrip te tonen voor de immigranten die een andere cultuur ons land binnen brengen. De Koningin leek tijdens haar toespraak persoonlijk geraakt en blijkt zich ook grote zorgen te maken over de politieke

De geïslamiseerde politie van Nederland

Donderdagmiddag, 3 Juni bel ik de politie. Op het nummer ‘geen haast, wel politie’. Om aan te kondigen dat ik de volgende dag naast het Politiebureau Slotervaart wat opnamen ga maken van de moskee en de moslims. Die twee zijn buren. Leek me een veilig idee. Mevrouw de agent die ik aan de lijn krijg vraagt meteen of ik wel toestemming heb voor het filmen van de moskee en de moslims. Ik leg haar uit dat ik geen toestemming nodig heb omdat ik op straat film. Zij vindt dat heel raar, dat je zonder toestemming zou mogen filmen op straat in Slotervaart rond de moskee en met moslims in beeld. Ik vraag haar of de politie misschien een oogje in het zeil kan houden. Ik heb slechte ervaringen met filmen tussen de moslims. Daarom wil ik ook naast het bureau gaan filmen. Nou, met veel tegenzin lijkt ze bereid te zijn een bericht aan het bureau door te geven. Lijkt, ik weet niet of ze ook echt wat ondernomen heeft. Gezien het verdere verloop van de filmopnamen en de rol van de politie daarin, vermoed ik dat ze niet met haar collega’s heeft gebeld, maar met de imam.

Vrijdag aan het eind van de ochtend begin ik met de opnames. Binnen vijf minuten word ik aangevallen. Door een moslim die op mij toeloopt, allemaal in beeld. De man zet zijn vuist in de lens en


Politie

Logopolitie_twee

We beginnen op een onverwachte plaats. De politie heeft de naam bemand te worden door mensen die wars zijn van modegrillen en softe geluiden. De realiteit is anders. Op veel cruciale posten zitten mensen met een multiculturalistische achtergrond. Het zorgt ervoor dat de politie er op veel plaatsen in Nederland voor kiest de confrontatie met moslimjongeren tot elke prijs te mijden. Het motto is 'pappen en nathouden'. Een dieptepunt hierin vormt de Amsterdamse politie die in 2006 bij de rellen in Slotervaart wordt opgedragen in die wijk niet in uniform de straat op te gaan. Dat zou maar provoceren. Agenten in die buurt ontvangen een e-mail van hun baas met daarin de tekst: 'De aanwezigheid van grote hoeveelheden geüniformeerd personeel is voor de jeugd veelal een aanleiding de confrontatie te zoeken. Uiteraard willen wij dat voorkomen en de rust in de buurt bewaren.' De PVV onderschepte

Entree

Entree

Holocaust Hegemony . . . and its moral pitfalls door Sam Schulman


Vervolgens

Last month, the Canadian journalist Richard Klagsbrun drew attention to a newly submitted Master’s thesis at the University of Toronto’s ed school: “The Victimhood of the Powerful: White Jews, Zionism and the Racism of Hegemonic Holocaust Education.” Proud author Jennifer Peto told a reporter for the Canadian Jewish News that Canada’s Jews push the Holocaust narrative because only “a victimized Jewish identity can produce certain effects that are beneficial to the organized Jewish community and the Israeli nation-state.”

Of course there is nothing novel about Peto’s view that Jews exploit the Holocaust, as can be seen in a casual rifle through past issues of the London Review of Books or the writings of left-wing scholars like Norman Finkelstein. The beauty of Peto’s formulation is that it can be used without alteration both by Holocaust-affirmers (like Peto) and Holocaust-deniers: The Jewish Lobby has been deploying Holocaust history (whether faked or real matters not) only to obscure the Gestapo-style tactics used to oppress Palestinians. But the real genius of Peto’s attack on Canadian Holocaust-educators is that it can produce the same effects as Holocaust-denial. The many admirers of the immediate object of her study​—​a long-established Holocaust-education tour of concentration camp sites in Europe​—​were hurt, shocked, and enraged.

Lees hierr verder.

Oudeschild

Oudeschild

Gedachten onder de Kerstboom

Rudy Kousbroek (1929-2010)

Het specifieke van geloof, zo heb ik wel vaker betoogd, is dat gelovigen vinden dat zij wel het recht hebben andere mensen de morele les te lezen (en zo mogelijk de wet voor te schrijven), maar menen zelf te mogen worden gevrijwaard van kritiek: zij denken dat religieuze opvattingen iets speciaals hebben dat hun het recht geeft dat te eisen; tegenspraak 'kwetst hun diepste gevoelens'.

Het lijkt of

Laatste Nieuws - Donderdag 23 december 2010

Driebergen -  Oud-fractievoorzitter van Groen Links, Paul Rosenmöller, is niet boos maar wel verbaasd over het aanbod door de Vara aan Femke Halsema om een Vara coryfee te worden. 'Ik vind het geweldig voor Femke en ben niet boos maar wel verbaasd,' aldus Rosenmöller die te gast was in het VPRO programma Welingelichte Kringen. Rosenmöller onthulde vanavond in het programma op Radio 6 dat toen hij in 2003 opstapte als politiek leider vanwege de bedreigingen aan zijn vrouw en kinderen, er contacten waren met de VARA om een programma te presenteren. 'Ik was toen de beoogde nieuwe VARA coryfee maar men vond mij toen te links', zei Rosenmöller op een vraag van oud-mediaconsulente Monique Smits. 'Ik was extreem links en Vera Keur, de voorzitter van de Vara toen, zei letterlijk tegen mij: 'Paul, dat krijg ik er nooit door. Men heeft liever een PvdA'er.' Wat het politieke verschil is tussen Femke Halsema en hemzelf ontgaat hem. Volgens Rosenmöller zat hij gewoon bij de verkeerde partij op het verkeerde moment. Op de vraag hoe hij bij de Ikon terecht is gekomen, antwoordde Rosenmöller dat hij zichzelf had aangeboden om

Tas met hond

Tas_met_hond

Valse noot nul punt drie

Nora Kasrioui (Opzij-columniste, student Bestuurskunde) is 14 oktober jl. gestopt met d'r persoonlijke website. Ze bedankt de duizenden die haar trouw volgden en ze ondertekent met vrijzinnige feminist 3.0.

Over die ondertekening wilde ik het even hebben want na het lezen van Kasrioui's column in het novembernummer van Opzij (de vrouwelijke opinie, voorheen feministisch tijdschrift), vraag ik me toch af wie de verantwoordelijkheid neemt voor wat zij daar schrijft.

Kasrioui beschrijft een bezoek aan haar kapper, niet zomaar een kapper maar, zo opent de
Nora_1060541b zelfbenoemde vrijzinnige feministe 3.0: “dankzij het gemeentelijk diversiteitsbeleid heeft een wit bolwerk een kleurrijk accent gekregen: een Iraakse kapper en zijn vrouw hebben in een schitterend historisch complex, gelegen in een keurige blanke winkelstraat, een eigen zaak geopend. Het is een goede en goedkope kapper, daarom kom ik er graag.”

Wit bolwerk? Aan welke fobie lijdt Kasrioui om deze term te hanteren? De o-jee-allemaal-witte-mensen-fobie? En wat moet ik me precies voorstellen bij

Een vergelijking die mank gaat

Boekhetverval

In het denken over het verloop van de integratie van de moslims vervult de geschiedenis van de joden ook een rol. Dat geldt bijvoorbeeld voor vragen die moslims zich stellen over hun toekomst.

Voor de burgemeester van Rotterdam, Ahmed Aboutaleb, zijn de joden een voorbeeld voor de toekomstige integratie van de Nederlandse moslims. Hij zegt dat de gemeenschap de joden 'op een fantastische wijze in onze samenleving [heeft] opgenomen'. Aboutaleb vindt dat dat gelukt is 'door de opnamecapaciteit van de samenleving en de bereidheid van anderen om zich naar die samenleving te schikken'. Zijn wens dat de Nederlandse maatschappij en de moslims nogmaals zo een proces zal doormaken is echter om vele redenen irreëel.

Voor Houwink ten Cate gaat deze vergelijking mank. Hij zegt dat het naïef is om te denken 'dat de Nederlandse joden het voorbeeld zullen zijn voor de Marokkanen wat betreft het verwerven van een

In de schaduw van de vuurtoren

Vuurtoren_in_de_mist2

Laatste Nieuws - Dinsdag 21.12.2010

Hilversum - De voorzitter van de Vara, Cees Korvinus, heeft de pas afgetreden fractievoorzitter van Groen Links, Femke Halsema, uitgenodigd voor het presenteren van een nieuw programma. Halsema heeft verheugd gereageerd op het aanbod om een nieuwe Vara coryfee te worden met de opmerking dat zij altijd al actrice heeft willen zijn.

Halsema: 'Ik ben gemaakt  voor de televisie en daar ook door gevormd. Nu er steeds minder vrouwen bij de televisie werken is het goed om te weten dat de Vara dat wil veranderen.' Het nieuwe Vara programma dat Halsema gaat presenteren heet: 'Houd je zelf voor de gek' en gaat over jonge mensen die niet willen toegeven aan hun roeping om politicus te worden. De Vara hoopt op die manier het socialisme onder de jongeren weer nieuw leven in te blazen. Op de vraag wat een voormalig voorzitter van Groen Links in de Tweede Kamer gaat verdienen bij de Vara, antwoordde Korvinus dat hij het nieuwe salaris van Wouter Bos zojuist heeft gehoord (400.000 op jaarbasis, red) en dat Femke beslist niet onder doet voor Bos. De voorzitter van de omroep ziet in Femke de toekomst van de Vara. Zowel Cees Korvinus als Femke Halsema zijn leden van Groen Links.

Paul van Weel

Het algemeen belang


Naast de opening van de Essalammoskee is inmiddels ook begonnen aan de bouw van de El-Feth moskee in Tilburg. Bij bestudering van de site constateerde ik dat giften (deels) aftrekbaar zijn, want de moskee is door de belastingdienst bestempeld als ANBI: een Algemeen Nut Beogende Instelling.
Één van de voorwaarden van een ANBI is de 90%-eis'.
Bij het lezen van de omschrijving van deze eis viel ik als atheïstisch musicus in een vermeend seculier land van mijn stoel.

Quote uit de omschrijving:

* “Een instelling kan alleen een ANBI zijn als zij zich voor minstens 90% inzet voor het algemeen belang. …. Harmonie-, zang-, of toneelverenigingen voldoen meestal niet aan de 90% eis. Deze verenigingen zetten zich vooral in voor het privébelang van hun leden. Zij stellen hun leden in staat muziek te maken, te zingen of toneel te spelen. Soms zet een harmonie-, zang- of toneelvereniging zich ook in voor een algemeen belang, bijvoorbeeld wanneer ze op Koninginnedag een gratis optreden geeft. Maar deze activiteiten vormen meestal minder dan 90% van de activiteiten van zo'n vereniging. “

Hiermee lijkt de belastingdienst een religieuze bijeenkomst niet te beschouwen als in het privébelang van de bezoekers, maar als algemeen nut. In een seculiere rechtsstaat? Als ik daarbij ook nog even de integriteitseisen bekijk vraag ik me toch af waarom de As-Soennah moskee, waar Fawaz zich schuldig heeft gemaakt aan het aanzetten tot haat richting o.a. Theo van Gogh en Ayaan Hirsi Ali, nog steeds als ANBI vermeld staat. Tijd voor kamervragen misschien? In het kader van de bezuinigingen misschien helemaal geen gek idee.

Onno Drees

Vuurtoren in de mist

Vuurtoren_in_de_mist

Elk jaar zie ik het


Als hij eens, voor het eerst sedert jaren, toch maar een kerstboom ging kopen? Of kon hij misschien beter wachten tot het einde van de laatste namiddag vóór Kerstmis, als ze opeens voor spotprijzen weggingen? Of, wat nog beter was: in de vroege ochtend van Eerste Kerstdag - nu herinnerde hij het zich weer - lagen de onverkochte kerstbomen bij honderden, duizenden, zelfs gratis voor het oprapen, door de kooplui als waardeloos op straat achtergelaten. 'Elk jaar zie ik het,' dacht hij, 'en elk jaar vergeet ik het weer. Ik moet het opschrijven.'

Uit Bezorgde Ouders - Gerard Reve
Pagina 18
Uitgeverij Veen

Schapen in de kou

Schapen_in_de_kou

Wim van Rooy laat weten

Afbeelding 68
Een lezer attendeerde ons op de volgende tweet van Volkskrantcolumniste Nausicaa Marbe: bron

Desgevraagd laat Wim van Rooy, een van de sprekers tijdens het debat gisteren in De Balie, hierop weten dat:

"1. bij een totalitair systeem zoals de islam, net zoals bij het nazisme, een radicale minderheid de toon zet, wat tot verschrikkelijke dingen kan leiden.
2. de islam een fascistisch systeem is: zie het essay in ons boek [De islam, kritische essays over een politieke religie*] van Ibn Warraq over de 14 kenmerken van het oerfascisme, toegepast op de islam."

*Bestellen?

Koud hè

Koud_he

Jazz & Jive Live w/ the Delta Rhythm Boys, Fats Waller, and Count Basie

Trotskisten laten geen tranen om vertrek van Femke Halsema

De Internationale Socialisten (IS) doen niet mee aan het schrijven van hagiografieën en lovende grafredes rond het politieke verscheiden van Femke Halsema. De trotskisten laten geen tranen rond het vertrek van de leidster van GroenLinks, die onder haar regime een ‘desastreuze draai naar rechts’ zou hebben gemaakt.
 
Op hun website gaat John van Mullem er stevig tegen aan. “Kenmerkend aan GroenLinks onder Halsema is het opportunistische gedraai als het gaat om het winnen van stemmen. In 2004 sprak Halsema nog 350.000 demonstranten op het Museumplein toe dat het beleid van het kabinet Balkenende-II asociaal was. In 2005 bracht zij echter samen met Ineke van Gent het manifest ‘vrijheid van eerlijk delen’ uit, waarin ze voorstellen deden die in feite overeenkwamen met het beleid van datzelfde kabinet.”

 
Ook rond het thema racisme heeft GL een verwerpelijke ommezwaai gemaakt, meent Van Mullem. Pijnlijk voor zijn beweging is dat de trotskistische bondgenoten en voorposten René Danen en Mohamed Rabbae zijn afgeserveerd door de partijtop. Van Mullem: “Onder het mom van homo- en vrouwenemancipatie heeft (Halsema) bijgedragen aan de racistische hetze tegen moslims in


Jongerenimam Yassin Elforkani leidt nieuwe moskee van Moslimbroeders

In de Nederlandse media zijn diverse interviews en reportages verschenen over de ‘moderne’ en ‘progressieve’ jongerenimam Yassin Elforkani. Op 7 juli 2007 maakten de Nederlandse lezers voor het eerst kennis met de jonge geestelijke. NRC Handelsblad schilderde een enthousiast portret van de toen 25-jarige imam, afkomstig uit Heerhugowaard, student in Dubai en Egypte, en na zijn huwelijk met een meisje uit 

De Beste Australische gedichten (1) John Foulcher – A crow that came for the chickens

Beest_510

Suddenly, there’s a disturbance in the fowlyard: 
the goats are like tall mountains

about the hollow where the cock and the crow
are tangled. Dust tumbles,

the bird from the sky
on its back, wings stretched, target eyes

rimmed with blood, beak open like secateurs –
the cry that’s usually heard

so slight and high, transformed
to an earth-bound bellow. I chase the hens away,

lean over this crow
that can’t move. Its iron sheen

shabby with dung and husks. It threatens me
but I manage to pick it up, and I notice

how smooth it is, feel its dripping wing
and steel-sprung neck, its steel talons

around my soft hands. The chickens tinkle
in the hay. The goats settle…

On the verandah now, it huddles, dark
as a hole in the wood, knocks the fibro

drunkenly. I should kill it, but don’t have the skill.
While I sit here writing,

it bursts with fear and isolation, its feathers
crisp as leaves on this perfect April morning.

John Foulcher (Sydney, 1942) is een van de bekendere Australische dichters van de afgelopen decennia. Hij behoort misschien niet tot de absolute top van pakweg vijf tot tien dichters (ik hoop hier nader op terug te komen in vervolgdelen in deze serie), maar hij is zeker onderdeel van de wat grotere groep die direct daarna komt.

Ik ontdekte Foulcher zo’n zes jaar geleden toen tijdens een van mijn vele speurtochten door tweedehandsboekwinkels in Sydney mijn oog viel op zijn New and Selected Poems, waarin ook het hierbovenstaande gedicht was opgenomen. Ik sloeg het boek open, las enkele van de gedichten en werd getroffen door de elementen die me zo vaak aanspreken in Australische poëzie: directheid, pretentieloosheid en een fascinatie met de ons direct omringende natuur, al maakt A crow that came for the chickens duidelijk dat die natuur verre van lieflijk is.

Omdat het Engels voor Nederlandse lezers her en der misschien wat moeilijk is, geef ik voor ik verder ga een transcriptie van het gedicht – een transcrptie met het oog op opheldering; ik pretendeer geenszins een ‘perfecte’ vertaling:

Plotseling is er een geritsel in het kippenhok/ De geiten zijn als hoge bergen// Vlakbij het gat waar de haan en de kraai/ verstrikt zijn. Stof valt neer,// De vogel uit de lucht/ op zijn rug, vleugels uitgestrekt, de doelgerichte ogen// omrand met bloed, de bek open al seen snoeischaar ­/ de schreeuw die gewoonlijk zo zwak en hoog// wordt gehoord, veranderd/ in een aardgebonden geloei. Ik jaag de kippen weg,// leun over deze kraai/ die zich niet kan bewegen. Zijn ijzeren glans// aangetast door mest en schillen. Hij dreigt me/ maar het lukt me hem op te pakken en ik merk// hoe zacht hij is, voel zijn druipende vleugel/ en een nek gehard als ijzer, zijn stalen klauwen// rond mijn zachte handen. De kippen gaan tekeer/ in het stro. De geiten komen tot bedaren…// Op de veranda nu krimpt hij ineen, donker/ als een gat in het hout, slaat als dronken// tegen het cement. Ik zou hem moeten doden, maar mis de kracht./ Terwijl ik hier zit te schrijven// zit hij gevangen in angst en isolatie, zijn veren/ fris als de bladeren op deze perfecte ochtend in april.

‘Mijn poëzie is een niet-aflatende verkenning van de duisternis, maar ik wil niet dat ze slechts als duister wordt gezien,’ zo zei Foulcher ooit in een interview. Die hang naar duisternis is voor een groot deel bepaald door de vroege dood van zijn vader (die overleed toen de dichter negen jaar oud was). Foulcher toont de natuur (en daarmee het leven) zoals ze is: mooi maar wreed, fascinerend maar breekbaar. De krachtige figuur van de kraai wordt middels een hopeloze manoeuvre getransformeerd tot een zielig bloedend slachtoffer, waarbij zijn schoonheid wordt aangetast door de direct omringende gevaren van de andere dieren die zich nu sterker voelen en door de mest en schillen die zijn tot voor kort nog zo perfecte schoonheid hebben aangetast.

Natuurlijk kan de lezer in dit alles een analogie zien met de dagelijkse wereld rondom ons. Je kunt het gedicht echter ook lezen voor wat het is: een kraai die door zijn vermetele optreden en hebzucht in een flits verandert in een hopeloze verliezer, ten dode opgeschreven. Dit is de lezing waar ik voor kies, de puur esthetische van het gevecht in de natuur, waar daders binnen de kortste keren kunnen veranderen in slachtoffers en waar van de aanvankelijke schoonheid weinig meer overblijft. Aldus houdt dit gedicht, mede door de zo raak gekozen beeldspraak (zie die ‘geiten als bergen’, zie ook die prachtige, voor mij zeer ontroerende laatste zin) zijn zegginskracht, ook na de vele keren dat ik het heb gelezen.

Kees Bakhuyzen

Geen doorgang

Geen_doorgang_510

In de sneeuw

In_de_sneeuw_510

Alice Schwarzer waarschuwt voor islamisering van Turkije

Alice Schwarzer heeft er geen begrip voor dat evangelische kerken, islamitische studenten, Groenen en antiracisten tegen haar gastprofessoraat aan de universiteit Duisburg-Essen protesteren. In 2011 wil ze in de moskee van Duisburg-Marxloh discussiëren.

Een tiental journalisten wachtte tijdens de officiële voorstelling van Alice Schwarzer als Mercator-professor dinsdagmiddag ongeduldig op het moment vragen te kunnen stellen aan de niet geheel onomstreden schrijfster en vrouwenrechtenactiviste.

»Ik verheug me er al jaren op om Alice Schwarzer op de universiteit te verwelkomen«, zegt de rector van de universiteit professor doctor Ulrich Radtke. Maar de vreugde over de verering van Alice Schwarzer wordt niet door iedereen in de stad en op de universiteit gedeeld. Dinsdag sprak een bondgenootschap bestaande uit evangelische kerken, een vertegenwoordiging van islamitische studenten, een Groene universiteitsgroepering en een antiracistische organisatie zich tegen Schwarzer uit en bekritiseerden de publicaties van de EMMA-uitgeefster, die zich bezighouden met de «hoofddoek als vlag van het islamisme«. »Schwarzer stigmatiseert en plaatst de hoofddoek op gelijke hoogte met

INBREKEND NIEUWS!

FemkeH2

Drie fragmenten uit DE ISLAM - Kritische essays over een politieke religie

Boekdeislam

MACHTELD ALLAN

Het onvolprezen haremsysteem: de islam als politieke orde
...
De islam is een juridisch-politiek systeem, of, om de oude Arabist Joseph Schacht te parafraseren: de islam als godsdienst vindt haar ultieme uitdrukking niet in de theologie of in de mystiek, maar in het recht.1 De sharia, de godgegeven wet, beslaat alle aspecten van het leven, dus ook die aspecten die wij als publiekrechtelijk zouden aanmerken. In het Westen is dat het terrein van de staat, niet van de godsdienst.

De sharia is niet alleen een verzameling concrete geboden en verboden voor moslims, maar ook een ambitie, een nog te verwezenlijken ideaal. Wat het publieke recht betreft, betekent dat dat de sharia niet alleen regels geeft voor het feitelijk bestaande, moslimse gezag, maar ook een visioen is van een gewenste politieke orde. In dat visioen leeft de hele mensheid in onderwerping aan Gods Wil, die volgens moslims perfect en definitief duidelijk is gemaakt aan de Mekkaan Mohammed ibn Abdallah al-Qurayshi (571-632), die het weer aan zijn volgelingen, de moslims, heeft doorgegeven.

Dit visioen leeft in de islam onverminderd voort, ondanks dat door de opheffing van het laatste kalifaat, het Ottomaanse Rijk, de officiële ‘drager’ en springplank van de sharia is verdwenen. Staten met een moslimmeerderheid hebben de taak na 1923 niet overgenomen, met het gevolg dat de verwezenlijking van het visioen is toegevallen aan niet-gouvernementele organisaties als Al Qaida, Hizb al-Tahrir, Hamas, Hezbollah en de Moslimbroederschap. De leden van zulke organisaties moeten niet als dolle fanatici

Anti-semitisme

 
De omvang van het antisemitisme is niet zoo groot als men wel na vijf jaren van onafgebroken fascistische propaganda mocht vreezen. Dat het echter sterker verbreid is dan voor den oorlog valt niet te ontkennen. Het antisemitisme is haat van alles wat van Joodsch ras is. Het is niet de bedoeling er in de eerste plaats op te wijzen, dat een dergelijke gezindheid volkomen onredelijk en absurd is. Men dient zich niet zoo zeer over het verschijnen van antisemitisme zorgen te maken, als wel over de wijze waarop schrijvers het gedurende afgeloopen drie maanden meenden te moeten bestrijden. Ieder die de perspublicaties volgt, ziet hoe men overal de argumenten van het antisemitisme met veel geduld en eindeloos verlies aan tijd en woorden op systematische, academische wijze gaat weerleggen. Ieder kent ze, die vermoeiende uiteenzettingen, die uitvoerig de domheid willen

Laatste Nieuws - woensdag 15.12.2010

IJmuiden - Job Cohen, partijleider van de arbeiderspartij, is vanavond in de haven van IJmuiden aangetroffen. De politicus was op zoek naar een boot waarmee hij naar Engeland wilde varen.

Op de vraag aan Cohen waarom hij de oversteek wilde maken, zei de oud-burgemeester van Amsterdam dat hij naar Koningin Wilhelmina wilde gaan om raad te vragen over de huidige politieke situatie van ons land.

Daarbij merkte Cohen op dat hij altijd al een 'Engelandvaarder' had willen zijn. In de nabijheid van de politicus werd ook Martijn van Dam opgemerkt. Op de vraag wat hij in IJmuiden deed, gaf hij als antwoord dat hij Cohen kwam uitzwaaien. De havenpolitie heeft de partijleider van de arbeiderspartij later op de avond kunnen overtuigen dat de zee te ruw is voor een veilig overvaren naar Engeland. Job Cohen liet zich zeer geëmotioneerd in een geblindeerde auto naar huis brengen.

Paul van Weel

Latte macchiato

Caffè_macchiato

Verzet tegen shariarechtbanken is nieuw extreem rechts

Vandaag is de Negende Monitor Racisme & Extremisme uitgebracht door de Anne Frank Stichting. De samenstellers hebben weer eens een ander etiket bedacht voor de PVV: ‘nieuw extreem rechts’. Daarbij baseren de makers zich op de beproefde pseudowetenschappelijke methodes van monitorbedenker Jaap van Donselaar: sociale genealogie, ideologie en magneetfunctie.

De methode-Van Donselaar leidt weer tot vreemde vergelijkingen. In het hoofdstuk over de PVV komt de sympathie voor Geert Wilders van de omstreden English Defence League (EDL) aan de orde. Nu is er wellicht veel mis met deze uit voetbalhooligans voortgekomen beweging, maar toch niet dat ze zich keert tegen de aanwezigheid van shariarechtbanken (blz. 71). Of is het fout en fascistisch (‘een positieve oriëntatie op het eigene’) om de voorkeur te geven aan onze op democratische tradities gebaseerde seculiere rechtspraak?

Laat u vervolgens de volgende zin op u inwerken: “Verder steunt de EDL Israël.” Inderdaad, Het staat er echt, eveneens op blz. 71. Steun aan Israël is kennelijk een kenmerk van ‘nieuw extreem rechts’. Zo diep is de Anne Frank Stichting, die de nalatenschap van een joodse onderduikster beheert, inmiddels gezonken.
In mijn boek De Onzichtbare Ayatollah besteed ik uitgebreid aandacht aan de pseudowetenschap van Van Donselaar. Het volgende fragment is een oproep om het onderzoek naar racisme en extremisme los te koppelen van de Anne Frank Stichting.

Carel Brendel

Griezelen met Izzy D. Ruhulessin

Logo

Gesprek op Facebook tussen Volkskrant-scribent Izzy D. Ruhulessin (in september nog bij Pauw en Witteman te bezichtigen) en Bart Schut, voormalig verslaggever in Casablanca, naar aanleiding van Ruhulessins stelling:

Zeiken over vrouwenbesnijdenis (meestal een cosmetische ingreep) is hypocriet, gezien de martelingen die vrouwen in het Westen uit cosmetische overwegingen gaan.


Bart Schut Iedereen die zijn kind besnijdt (jongen of meisje) is gek. Wie dit uit religieuze gronden doet, is godsdienstwaanzinnig.

Izzy D Ruhulessin Vind je?

Bart Schut Vind ik. Ben er dan ook trots op dat mijn Marokkaanse vrienden deze barbaarse en krankzinnige gewoonte buiten hun cultuur hebben gehouden.

Izzy D Ruhulessin Noem delen van ons geloof niet krankzinnig of barbaars, anders ben ik helaas genoodzaakt ...

Twee plus twee is vier-en-een-half (19)

Prof. dr mr Maurits Berger  (Universiteit van leiden): "De sharia en het  Nederlands recht zijn voor meer dan 95% aan elkaar gelijk".

-------------------------------------
Dokter gearresteerd voor blasfemie na weggooien visitekaartje

Ashraf Khan
14 december 14, 2010 Sydney Morning Herald

KARACHI: Een dokter is gearresteerd op verdenking van het overtreden van de controversiële Pakistaanse blasfemiewetgeving door een visitekaartje weg te gooien van een man die dezelfde naam had als de profeet van de islam, Mohammed, aldus de politie.
Naushad Valiyani, zelf moslim en arts in de zuidelijke stad Hyderabad, werd gearresteerd nadat een klacht was ingediend bij de politie waarin werd beweerd dat zijn daad de Profeet Mohammed had beledigd, aldus het regionale hoofd van politie, Mushtaq Shah.

Lees hierr verder.


[Lees hier Twee plus twee is vier-en-een-half (1)en (2) hierr, en (3) hierr. en (4) en (5) hier, en (6), (7) (8) (9) (10) (11) (12) (13) (14) (15) 16 18]