Gesukkel in de Keuken (12)

Oliebol

Oliebol

In de schaduw van de geschiedenis waart de geest van de oliebol door de keuken. Hoezeer een liefhebber, bak ik ze zelf niet! 't Is een vreselijk gedoe met zo’n walmende pan slaolie op ‘t vuur. ‘t Hele huis stinkt ernaar. Betrek ze van een oliebolnetwerk of koop ze bij de slager.
Oliebollen en Champagne samen vormen een misverstand. Erger kan met Cava of Prosecco.
Wel belletjes en toch mogelijk: Moscato d’Asti, maar naar mijn smaak te veel fondant. Beter is Clairette de Die en echt aan te bevelen: Cerdon Rosé. Het rood van de gamay-poulsard vlijt zich tegen het zoet van de oliebol en het wit van de chardonnay maakt - hoe feestelijk? - een pirouette op het vet.
En zo op naar het sprookje met de klok die 12 slaat en het vuurwerk dat losbarst. Zij leefden nog lang en gelukkig. En wij? Ik koester m’n bedenkingen en heb twee halve Staatsloten aangeschaft. Een mens moet aan de toekomst denken.

Karel Gabler

Surf ook eens naar Diverse Negosie

6 opmerkingen:

  1. De oliebollen van Albert Heijn zijn het in ieder geval niet. In te heet vet gebakken maar te kort want van binnen zijn ze nog rauw.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik wens Hoeiboei en Gesukkel in de Keuken een gelukkig en lukkend 2010 toe. Philippine

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Gelukkig heb ik een warme bakker om de hoek die op 31/12 de hele dag buiten, (dus oliebollengeur in de hele buurt, oliebollen bakt). Hij loopt volgens mij binnen op 31 december maar wel met de lekkerste bollen. Daar ga je zelf niet voor in de keuken staan, voor een paar euro's meer.
    Trouwens, oliebollen heb ik nooit in mijn vorige leven gesavoureerd in combinatie met al dan niet bubbelende alcoholica.
    Wat denk je nou, zo'n typisch Nederlandse, boertige, overigens smakelijke bol in ccmbinatie
    met Fransche e/o andere exotische wijnen? Die bollen stonden in mijn tijd gewoon royaal opgestapeld in schalen op tafel. Natuurlijk zelf gebakken.
    Men nam gewoon een oliebol naar men beliefde, de hele dag door, ook zonder alcoholica.
    Tjonge, jonge, is de oliebol nu geupgraded als delicatesse waarnaast men een bijpassende wijn moet drinken?

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Voor bij de oliebollen;

    1 liter rode port
    3 kruidnagelen
    1 eetlepel honing
    1 theelepel kaneel
    1 dl bruine rum

    Verwarm de port in een ruime pan tot tegen het kookpunt en voeg de honing, de kruidnagelen en de kaneel toe. 5 minuten laten smoren en 30 minuten laten afkoelen.
    Kruidnagelen uit zeven en rum toevoegen.
    Recept van mijn Drentse boerengrootmoeder.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. In het heerlijke boek DRANK! van Peter van Straaten gaat 1 hoofdstuk over champagne.

    "Soms denk ik op recepties: 'Wat een gemeen bocht.'

    Maar meestal roep ik toch: 'Ha! Champagne!' klok het zonder te proeven naar binnen en verbeeld me dat ik blijer ben dan voor ik dat glas had ingenomen.

    Nu is dat ook een beetje zo, al houd ik de mogelijkheid open dat zelfs die gewaarwording verbeelding is. Toch lijkt de dronkenschap van champagne anders te zijn dan die van andere wijnen. Lichter, vrolijker, 'zwevender', minder aards. En vooral sneller." (...)

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Slaolie? Bah... geen wonder. Slaolie (soja-olie) is smerig en stinkt verschaald als het heet wordt.
    Gebruik dan minstens zonnebloemolie.

    BeantwoordenVerwijderen