Vogelaar is uit – Elatik is in

Update! 7.1.2009. Eindelijk, het is zover: Eerste stadsdeelvoorzitter met hoofddoek! Hier!

Vogelaar is uit – Elatik is in


Ja hoor, daar zit ze dan, bij Pauw en Witteman: Fatima Elatik. Haar vrijwillig gedragen religieuze handicap spettert van de buis, dit keer eens groen gekleurd maar hij zit onberispelijk, geen haartje waagt het eronder uit te piepen. De stadsdeelbestuurder van Amsterdam-Zeeburg (PvdA) werft persoonlijk Marokkaanse opvoedambassadeurs, en dat mag ook wel eens gezegd worden, schrijft Ella Vogelaar in haar jammer-maar-helaas-brief in de NRC van maandag 17 november jl.

Fatima's geluid is nog eens wat anders dan de keiharde aanpak van Marcouch of de mogelijk nog hardere lijn van partijbroeder Bos die voortaan voor de inhoud gaat en niet meer voor de toon in het debat. Beide heren zijn weliswaar voorstander van koranonderwijs, óók op openbare scholen, zodat alle kindertjes in Nederland mee gaan integreren maar Fatima's boodschap omvat blijkbaar zoveel méér! We moeten naar háár luisteren, aldus Vogelaar.

Vandaar dat hoofddoekambassadeur Elatik aanschuift bij P & W. Ze doet het erg goed, de woorden komen vanzelf en er is geen gast aan tafel die er tussen komt. Gewoon maar laten ratelen, dat is wel zo beleefd, ook als ze beweert dat het (integratiedebat) al snel over 'zwart' gaat.

Pardon?!

Zeg Elatik, je mag dan wel de mooiste doek tegen vitamine D hebben opgezet maar vertel eens wie er in Amsterdam vanwege z'n zwarte huidskleur wordt gediscrimineerd en leg meteen nog eens uit waarom dat Aïsha-toneelstuk niet mocht. En die vrijheid van meningsuiting kan ook wel wat minder in Nederland, veels te ver doorgeschoten, is het niet?

Voordat Elatik doorstoot naar de Tweede Kamer heeft ze allang haar visistekaartje afgegeven.

Fatima de Boer-al-Husayn
18.11.2008

20 opmerkingen:

  1. Ja, Fatima's inhoudsloze waterval is niet te stoppen. Fatima heeft niets tegen make-up maar het belachelijke hoofddoekje blijft ze obstinaat dragen. Wat zijn het toch een lelijke dingen!!
    Bij P@W kreeg ze alle kans om haar afkeer van de Amerikaanse Christenen te showen. Verschrikkelijk toch hoe die Christenen daar de Christelijke leer aan hun laars lappen.
    Niemand maar dan ook niemand zegt dan hoe de aanhangers van de zgn godsdienst van de vrede moorden, plunderen en verkrachten in Afrika en in o.a. Irak de Christenen aan het uitmoporden zijn. De Moslims hebben vrij spel in het bekritiseren van Joden en Christenen en zelf blijven ze buiten schot. Dat is het scenario voor de komende tijd. Daarin bijgestaan door linkse figuren als Maarten van Rossem.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Fatima liet zich bij P & W ook als een echte pvda-partijtijgerin zien, want ze liet Vogelaar snel vallen en hoedde zich er wel voor om Bos te bekritiseren.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Fatima de Boer, heel goed stukje. Ik weet niet wie u bent maar uw bijdragen zijn me uit het hart gegrepen. Ja, we ruilen "de boerka moet kunnen voor de hoofddoek moet kunnen" in, en het is allebei eng.
    Waarom grijpen islamitische vrouwen hun kansen hier niet? Het is me een raadsel. Ik wens u het beste, Svetlana.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Waarvoor draagt deze vrouw een hoofddoek?

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Als een feniks uit de as herrezen!

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Afscheid van VogelaarNausicaa Marbe, 20-11-2008 Volkskrant

    Crisismanagement is niet de sterke kant van de PvdA. Een week na de val van Ella Vogelaar zijn de precieze redenen van haar ontslag nog onduidelijk.

    De partijtop doet daar geheimzinnig en emotioneel over. Het accent ligt op het ‘menselijk drama’ – dat Bos en consorten kil in gang zetten – terwijl het legitieme verzoek van de Tweede Kamer om opheldering wordt weggewuifd.

    Wouter Bos, alom geroemd voor zijn optreden bij de financiële crisis, faalt hier als politiek leider. Door feiten in de doofpot te stoppen kiest hij voor het schandaaleffect in plaats van democratische verantwoording. Dat is unfair tegen Vogelaar én de kiezer die wil weten waar de partij voor staat.

    Vooral dat laatste is een gemiste kans. Vriend en vijand zijn het erover eens dat Vogelaar onzichtbaar was in het integratiedebat. Met deze ministerswissel had haar partij kleur kunnen bekennen. Daarmee bedoel ik niet de keuze tussen de softe of de harde aanpak: een schijntegenstelling, want die begrippen lopen door elkaar. De zogenaamd ‘keiharde’ Marcouch is erg soft als het om islamonderwijs op openbare scholen gaat. En de als soft te boek staande Cohen haalt keihard uit naar tegenstanders van intolerante islamieten. Er valt niks te kiezen zolang de PvdA niet voor zichzelf uitmaakt wat ze inhoudelijk met ‘soft’ en ‘keihard’ bedoelt.

    Visie
    Juist nu had de PvdA moeten komen met een brede, realistische en duurzame visie op integratie, diversiteit, religieuze orthodoxie versus liberalisering van de islam in Nederland. Nodig zijn een soort integratiemillenniumdoelen die meer behelzen dan de aanpak van het hanggeboefte, de reflexmatige verheerlijking van verscheidenheid, en de koppeling van de integratie aan wooncorporaties. Vooral dat laatste bleek dé manier om deze problematiek níet tot de verbeelding te laten spreken.

    De vraag rijst of de PvdA überhaupt stellingname inzake islam en integratie aandurft. Vogelaar deed dat op de valreep wel in een opiniestuk (NRC, 17 november). Helaas bevestigt dat artikel het vermoeden dat ze een warrige en oppervlakkige denker is. De grote lijnen van het integratiedebat vat ze instemmend samen als ‘grenzen stellen en perspectief bieden’. Maar dat blijft een loze kreet, zolang de inhoudelijke discussie over plaats en waarde van de islam in Nederland uit de weg wordt gegaan. Met deze ministerswissel had haar partij kleur kunnen bekennenNiet de erfenis van Fortuyn, maar die van de politieke correctheid maakt het moeilijk redelijke ‘grenzen’ te definiëren. Een kiene integratieminister had daar werk van gemaakt.

    Ook slaat Vogelaar de plank mis als ze meevoelt met de ‘begrijpelijke woede van migranten over hun tweederangspositie’. Daarmee praat ze geborneerde migranten klakkeloos naar de mond. Nóg eens: in rechtstaat Nederland zijn alle burgers gelijk voor de wet. Migranten worden tegemoet getreden met positieve discriminatie. Dat sommigen een achterstand kennen, heeft complexe oorzaken en komt niet door een politiek van uitsluiting, die boosheid legitimeert. Die ‘begrijpelijke woede’ is vaak een verwerpelijke attitude ten opzichte van een overheid die Europese koploper is in aanpassing aan nieuwkomers.

    Uit recente bevindingen van hoogleraar sociologie Ruud Koopmans blijkt dat Nederland uitblinkt in bescherming van migranten. Nergens in Europa zijn de aanpassingen aan moslims zo groot, toont internationaal onderzoek. Een integratieminister hoort deze feiten te kennen en in te zetten in debatten met groepen die onterecht blijven (aan)klagen.

    Kwebbelende blondjes
    Zorgelijk was ook de naïeve toekomstvisie van Vogelaar: wijzend naar ‘kwebbelende blondjes en hoofddoekjes’ in de bus, trekt ze de conclusie dat deze generatie het Fortuyntijdperk voorbij is. Klus geklaard. Ze had juist moeten erkennen dat deze zonnige ontwikkeling voortdurend bedreigd wordt. Bijvoorbeeld door de meegaandheid van de overheid met die orthodoxe moslims die integratie niet als een opdracht, maar als een ‘ruilmiddel’ beschouwen: participeren doen ze pas als de omgeving zich naar hun religieus radicalisme voegt. Terwijl ze hun ‘rechten’ opeisen in naam van diversiteit, verstikken ze dezelfde diversiteit met hun monocultureel stempel. Wie aan deze dwingelandij toegeeft, schept een klimaat waarin mensen en instellingen die niets voelen voor het islamitische eisenpakket, automatisch als racistisch gelden.

    Een sterke minister van integratie dient orthodoxe groeperingen te wijzen waar hun ongelijk begint. Hij blijft niet scharrelen van wijk tot wijk, maar treedt ook op als een mediator op nationaal niveau, brengt botsende visies dichter bij elkaar. Maar bovenal beschermt hij de redelijkheid tegen religieus obscurantisme.

    http://extra.volkskrant.nl/opinie/artikel/show/id/1987/Afscheid_van_Vogelaar

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Hoofddoekjes betekenen voor (jonge) vrouw vrijheid om te kunnen functioneren in de westerse, onze, maatschappij. Carriere maken is afhankelijk van de goodwill/toestemming van de groep waar zij uit komt. Door een een hoofddoek om te doen geeft zij naar de achterban het seintje: ik blijf bij jullie horen, jullie normen en waarden zijn gewaarborgd ook al werk ik in een niet-moslim maatschappij.
    In moslim-gemeenschappen is het belangrijk aanzien en financiele welstand ten toon te spreiden. Met een hoofddoek carriere maken ondersteunt deze doelen. De familie is bereid een oogje dicht te doen als het 'aanzien' geregeld is.
    En op een of andere manier is het aanzien/respect in de eigen groep ook groter voor vrouwen die met hoofddoek gaan. Bepaald gedrag -praten met mannen, laat thuiskomen-, wordt opeens toegestaan.
    Ik ken veel meisjes, die een vervolgopleiding/studeren mogen doen als zij zich inpakken. Hierna zijn er thuis geen discussies meer over maatschappelijk gedrag en kunnen zij hun gang gaan.
    Verder wil ik er nog op wijzen dat HAAR voor moslim-vrouwen van veel groter belang is dan meestal bij Nederlandsen. Hun bezig-zijn met haar, kleur -hoe lichter het haar en huid, hoe mooier het gevonden wordt-, krul, kroes, en kapsel is bijna obsessief. Voor een gebeurtenis, in familie of feest, gaat een moslim-vrouw naar de kapper.
    Een hoofddoek lost echt frustraties op!
    Overigens zijn carriere vrouwen en rijke vrouwen in landen als Egypte, Tunesie en Marrocco juist meestal ongehoofddoekt. Dit is daar weer de manier om te laten zien tot welke laag je behoort en welk aanzien je hebt.
    Overigens zijn carriere vrouwen en rijke vrouwen in landen als Egypte, Tunesie en Marrocco juist meestal ongehoofddoekt. Dit is daar weer de manier om te laten zien tot welke laag je behoort en welk aanzien je hebt.
    En.... er is er nog een hot haar-item: de lichaamsbeharing. Vroeger was het traditie dat het meisje in de huwlijksweek geheel en voor het eerst onthaard werd. Lichaamshaar wordt bij vrouwen als onrein beschouwd.
    Tegenwoordig beginnen meisjes al veel vroeger te ontharen. Het gezicht en het lichaam. De meer traditionele kleding die armen en benen bedekt maakt dat een buitenshuis werkende vrouw beschermd is en 'netjes'. Dus ook als een jonge vrouw ongehuwd is een gezichtontharing dan voldoende om toonbaar te zijn= (voor make-up is gezichtsbeharing lastig).

    BeantwoordenVerwijderen
  8. @ 8 Belle8.
    Steek je nu een verhaal af om die hoofddoeken goed te praten. Het zijn en blijven verkracht-maar-een-ander-doekjes.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. @titatovenaar! misschien is ironie u vreemd?

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Ik licht even deze beginzin uit de interessante bijdrage van Belle (hierboven):
    "Hoofddoekjes betekenen voor (jonge) vrouw vrijheid om te kunnen functioneren in de westerse, onze, maatschappij. Carriere maken is afhankelijk van de goodwill/toestemming van de groep waar zij uit komt. Door een hoofddoek om te doen geeft zij naar de achterban het seintje: ik blijf bij jullie horen, jullie normen en waarden zijn gewaarborgd ook al werk ik in een niet-moslim maatschappij."

    Ik vat dit wel, maar met de hoofddoek wordt -al dan niet met bewuste opzet- niet alleen een seintje naar de achterban gegeven. In de maatschappij waarin een jonge dame met islamitische achtergrond graag carrière wil maken zouden sommigen zich heel wel af kunnen vragen: wil jij met je hoofddoekje eigenlijk wel bij óns horen en zijn ónze normen en waarden wel bij jóu gewaarborgd?

    Dan formuleer ik het nog heel voorzichtig. Ik denk dat niet weinig mensen, ook al zouden ze misschien anders willen, een hoofddoekje direct interpreteren als het zekerste teken dat de draagster ervan niet bij "ons" wil horen en er een hele reeks volstrekt afwijkende normen en waarden op na houdt.

    Ik denk dus dat tegenover de winst aan goede betrekkingen met de eigen familiekring, die een jonge dame boekt door een hoofddoek om te doen, aan de andere kant toch een verlies aan carrièremogelijkheden staat door wat ze me die hoofddoek buiten de eigen kring oproept. Niet in alle sectoren zal een carrière er even zeer door bemoeilijkt worden, en ja, die kwebbelende Fatima is nu toch potsapperloot stadsdeelvoorzitter van Zeeburg, wat denk je, en nog wel dank zij haar hoofddoek, want dat vinden ze in de PvdA allemaal gewéldig. Maar toch lijkt het me buiten kijf dat een hoofddoek in veel gevallen de carrièreperspectieven echt niet beter maakt.

    Tja, en dat kun je dan willen veranderen. Management van diversiteit, aan de VU schijnt daarvoor een hooglerares te zijn (iets van Halle Gorassi heette ze). Wij slechte blanken, wij onvoldoende tolerant, daar moesten we nodig wat aan doen, zoiets moet dat vak wel behelzen. Een heel populair vak, naar het schijnt. Maar zou dat hoofddoekje af doen niet toch effectiever zijn als het gaat om betere kansen voor meisjes met een islamitische achtergrond?

    BeantwoordenVerwijderen
  11. @ Kees Rudolf, allereerst, blij je weer te zien.
    En nu terug naar de PvdA move om in zo'n islamitisch bolwerk als Zeeburg een gehoofddoekte op te voeren als bestuurster.
    Dat ontkracht alle voorzichtige geluiden vanuit de PvdA in de hoofdstad dat men wellicht iets te luchthartig omgegaan was met de dhimmificatie van de politiek.
    We zijn weer terug bij af, en als deze dame voet aan de grond krijgt zullen we ervaren wat er huist aan ongenoegen onder die hoofddoek.
    En ik voorspel dat wij schuldig zijn. waaraan horen we nog wel.

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Deze reactie is verwijderd door de auteur.

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Deze reactie is verwijderd door de auteur.

    BeantwoordenVerwijderen
  14. @ Kees Rudolf!
    Aangezien het volgens de koran een eerste vereiste is het geloof te verbreiden moet er in 'een nieuwe gemeenschap' belangrijke posities ingenomen worden,om vandaar uit macht en verbreiding van door de richtlijnen van de koran door te voeren.
    Een hoofddoek betekent dat zij in GEEN GEVAL 'onze' normen en waarden zal verdedigen. Zij zal er wel gebruik van maken, maar alleen om háár doel te bereiken. Lees: http://hetvrijevolk.com/?pagina=7623
    De richtlijnen in de koran zijn om op de meest geschikte manier het doel te bereiken en tegenover (sic)niet-gelovigen ZIJN ALLE MIDDELEN, zoals list, bedrog, liegen, geoorloofd.
    Maar dan zit zo'n persoon al lang gebeiteld op zijn plaats en krijg hem dan nog maar eens weg! ( http://www.amsterdam.pvda.nl/weblog_reacties/lodewijk/47 )
    ,( overigens morgen is de rechtzaak waar missjeanette vervolgd wordt wegens smaad door deze dumper. www.missjeanette.nl voor steun!)

    *een tweede punt wat ik je wil voorleggen is het gegeven aanzien cq bezit, wat bij moslims hoog op de prioriteitenlijst staat.
    Voor een vader die het niet gemaakt heeft in het nieuwe land is natuurlijk een hoofddoekdragende carriere dochter iets om mee te pronken in het vaderland!
    VGL: Aboutaleb die meteen naar zijn geboortedorp ging om met zijn familie het goede nieuws te vieren! Daar kwam zijn vrouw =nicht wel tevoorschijn, hier nergens.

    BeantwoordenVerwijderen
  15. @Belle,
    Aanzien en bezit bij moslims hoog op de prioriteitenlijst, dat is me ook al eens opgevallen. Beroepskeuze: zelden intrinsieke motivatie; een moeilijk vak leren waar je later niet bijzonder veel mee verdient, omdat je dat vak bijzonder leuk of bij je persoonlijkheid passend vindt, dat zal je kinderen met een islamitische achtergrond niet zo gauw zien doen; ze willen vooral graag weten of je er later veel mee gaat verdienen en hoeveel aanzien het oplevert.

    Maar terwijl ik die hoge plaats van aanzien en bezit op de prioriteitenlijst van moslims nog als een min of meer normale variant binnen het algemeen menselijke kan begrijpen, blijf ik mij er over verbazen dat nou juist in linkse kringen de neiging het sterkst is om het voor moslims op te nemen. Je zou dat niet verwachten, want juist in linkse kringen is men, voor zover ik het goed begrijp, erg tegen aanzien en bezit, of in elk geval worden mensen van aanzien en met veel bezit daar juist gehaat, en wordt het streven naar aanzien en bezit als topprioriteit erg verwerpelijk gevonden, ja als de oorzaak van het kwaad, als hindernis op de weg naar de ideale maatschappij. Is er voor linkse denkers wel überhaupt iets verwerpelijker dan de hebzucht van de kapitalist?
    Maar hoezo dan die bovengemiddelde sympathie voor moslims?

    BeantwoordenVerwijderen
  16. @rudolf-kees!
    Waarom links zich herkend in het moslimisme is voor mij een gissen. In een diep en ver verleden was ik pvda-lid en zat in een opleidingsgroepje + rooie vrouwen. Ik hoorde daar niet thuis met mijn liberale oepvattingen, maar in die periode was mijn behoefte om op te komen voor arme mensen nogal groot.
    Wat ik als toch wel onnozeltje in de politiek wel heel raar vond, was dat nergens een arbeider te vinden was bij onze groepjes. Ook de PSP en aanverwanten had je alleen te maken met studenten. Niemand kwam eigenlijk uit het millieu waar we ons zo mee bezig hielden!
    Dus dat was een duidelijke kwestie van solidariteit en , en dat is zeker nu wel duidelijk geworden, die solidariteit was puur rationeel.
    Solidariteit hield op als het om de eigen macht, de baantjes, het goedkoop verwerven van kraakpanden en de eigen salarisverhoging ging/gaat.
    Ik heb in mijn politieke/journalistieke leven zeer weinigen ontmoet met een kerkgebonden religieus besef. (En is de Nederlander niet degeen die wel in "iets" gelooft, maar zeker niet in een eventuele bestraffing na de dood, of in regeltjes die je het paradijs inleiden (etc!)
    Het na-oorligse denken in Nederland was toch met heel veel zorgzaamheid voor de zwkkeren, zonder dat er angst was voor god's toorn?
    Na nu een zeer intensieve omgang met moslims in diverse landen en in alle lagen van de bevolking, kan ik werkelijk geen overeenkomsten met hetsocialisme ontdekken. Deze maatschappijen zijn volledig opgebouwd in klassen en dat wordt van hoog tot laag in stand gehouden. (In de Islam gaat men nadrukkelijk uit van klasseverschillen en niet-democratie).
    Waar ik het op houdt is dat van linkse kant vooral ingegaan op het "zielige van die mensen, die het toch zo moeilijk hebben", waarschijnlijk bij gebrek aan 'beter' in de oorspronkelijke bevolking. Bovendien is het in de moslimmaatschappij normaal zichvriendelijk en dankbaar te tonen bij hulp. Psychologisch gezien kun je op moslims je 'helperssyndroom' prima uitleven.
    Overigens is in moslimlanden weinig respect voor mensen die vertrekken. Zij worden toch wel als de zwakkeren in de samenleving gezien. (En op hun beurt wordt dit aanzien weer terugverdiend door met grote -liefst Duitse- auto's en veel cadeau's, naar het moederland op vakantie te gaan.)En ook zal in de loop van de tijd grond+ een huis in het moederland gekocht worden.
    Dus dit zijn wat van mijn veronderstellingen waarom links zich solidair voelt....
    Lees ook: http://www.hetvrijevolk.com/index.php?pagina=3510

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Dankzij haar hoofddoek, wat daaronder zit is het noemen niet waard, is Elatik doorgestoten bij de Pvda. Binnenkort wordt ze benoemt als stadsdeelvoorzitter bij stadsdeel Zeeburg. De volgende stap in haar carriere is hoogstwaarschijnlijk het eerste gehoofddoekte 2e kamerlid. Scheiding van kerk en staat zijn loze woorden bij de PvdA.

    BeantwoordenVerwijderen
  18. @Hanneke. Elatik is niet de enige die het dankzij de hoofddoek helemaal maakt bij de PvdA. Herinner je Nora Kasrioui nog?

    De nieuwe feministen

    BeantwoordenVerwijderen
  19. (sic) momenteel werkt Kasrioui bij de Wiardi Beckman Stichting Werkplaats. Zij houdt zich samen met haar medeonderzoeker bezig met het opzetten van een wervende agenda voor progressieve politiek. Het eindproduct is een stevige programmatische inbreng voor de PvdA. Haar dossiers binnen de Wiardi Beckman Stichting Werkplaats zijn Inburgering en Onderwijs.
    http://www.wereld-dag.nl/nora.htm

    BeantwoordenVerwijderen