Gelukkig Nieuwjaar, Fatima

Theo_van_gogh_1957_2004_2

ANDEREN CITEREN ANNE FRANK. WIJ VAN GOGH.

Aan: Fatima Elatik
Van: Theo van Gogh

Amsterdam, 29 december 2001

Juffrouw Elatik!

Van uw partijgenoot Rick van der Ploeg vernam ik dat u het hele akkefietje omtrent het afgelasten van Aisja - u weet wel: dat toneelstuk over de pedofiele aanvechtingen van de Profeet waarvan wij onder Marokkaanse druk geen opvoering mochten zien - betreurt als 'een blooper', als iets wat u liever niet gezegd zou hebben.

Weet u nog wat u zei in de Volkskrant? Dat vrije meningsuiting geen heilig goed is als hele bevolkingsgroepen erdoor gekwetst worden. Een opmerkelijke uitspraak die u in het kamp plaatste van de fundamentalisten.

Ik gun u van harte uw abjecte opvattingen, maar vroeg me af of de rest van de PvdA er ook zo over dacht. Het is een genoegen om diverse hotemetoten zich dankzij u te zien buigen en kronkelen om de grootsheid van het gedachtegoed van de Verlichting te verenigen met de obscene Middeleeuwen van de vijfde colonne die u zo overtuigend vertegenwoordigt.


Gedane zaken nemen geen keer, maar wat let u om alsnog te keren op de dwalingen uws weegs en eindelijk te verklaren dat ieder toneelstuk - hoe kwetsend voor sommige bevolkingsgroepen ook - in vrijheid moet kunnen worden opgevoerd?
Als troetel-Marokkaanse heeft u vast een fijn ontwikkeld gevoel voor verhoudingen, juist met alle positieve discriminatie die u ten deel valt.

Ik ben heel benieuwd of u in het openbaar, ter ere van de stemmenjacht vanwege de komende verkiezingen, uw ongelijk zult durven belijden. Persoonlijk hoop ik van niet, want ik geniet veel meer van de brieven en e-mails die u over mijn persoontje rondstuurt - met name over mijn slechte karakter - dan dat wij uw hele overdonderende, onverdraagzame zelf zouden moeten missen.

Uw gedraai is de beste propaganda die Fortuyn zich wensen kan. En zelf wil ik ook heel graag namens u een campagne voeren om toneelstukken te verbieden. Heus daarvoor zullen de kiezers u belonen.


Ik wens u een heel voorspoedig 2002.

Met vriendelijke groet,


Theo van Gogh

Uit: Allah weet het beter - Theo van Gogh
XTRA Producties
Amsterdam
2003
ISBN 90 5056 111 X

2 opmerkingen:

  1. Meer over Fatima Elatik, per vandaag de eerste vrouwelijke, Marokkaans-Nederlandse stadsdeelvoorzitter van Zeeburg, met zwarte hoofddoek:

    ‘In de kroeg zing ik mee met Hazes’
    Door KEMAL RIJKEN
    AMSTERDAM - Fatima Elatik (35) mag dan wel een hoofddoek dragen, maar de kersverse voorzitter van stadsdeel Zeeburg wil geen cadeautjes uitdelen aan de Marokkaanse gemeenschap

    interview Fatima

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ter aanvullin: http://www.hetvrijevolk.com/?pagina=7713

    BeantwoordenVerwijderen