Moslimfundamentalisme is seksefundamentalisme

(...)
Moslimfundamentalisme is seksefundamentalisme.
De Amsterdamse socioloog Bram de Swaan heeft de fraaie these geformuleerd dat de vermeende clash of civilizations in feite een strijd is tussen de geslachten. De kern van de huidige wereldwijde multicultiproblematiek is volgens hem de patriarchaal-masculiene weerstand tegen vrouwenemancipatie. Het probleem is dus niet zomaar de 'zuivere islam' - die islam wordt erbij gesleept omdat men argumenten behoeft om de traditionele mannenmacht te handhaven. Als het mannen uit een migrantenmilieu 'al lukt', stelt De Swaan, 'om hun handen thuis te houden, grijpen ze bij gebrek aan enig ander machtsmiddel dan maar naar de koran'. Overal waar vrouwen onderwijs krijgen, winnen zij aan zelfbewustzijn en daalt het kindertal. Ze houden ermee op alleen maar de man en zijn voortplanting te dienen. In het Westen hebben mannen aan die revolutie kunnen wennen; immigranten echter, afkomstig uit werelddelen waar nog analfabetisme heerst, worden plots met de neus op de harde feiten gedrukt. Hun mannelijke superioriteitsgevoel blijkt een waandenkbeeld, sekseprivileges zijn verregaand uitgebannen, en zelfs mannen moeten een diploma halen en op tijd op hun werk verschijnen, anders krijgt een ander de baan, misschien wel een meisje. En dan worden deze patriarchaal ingestelde oude en jonge mannen ook nog in allerlei afhankelijkheidssituaties geconfronteerd met vrouwen. In het ziekenhuis, bij de politie, op school, bij de gemeentelijke woningdienst en voor hun uitkering.

In De Swaans theorie vallen allerlei feiten op hun plaats: de vrouwenhaat; de toenemende behoefte vrouwen te vernederen door ze de hand te weigeren; de hoofddoeken die in Turkije niet mogen maar hier moeten; de woede jegens een succesvolle, intelligente vrouw als Ayaan Hirsi Ali; de Talibanaanslagen op leraressen. De stelling dat de kwestie-islam in wezen om sekse draait, verheldert ook waarom multiculti-ideologie vrouwenkwesties bagatelliseren of afdoen met frases als 'zo willen die vrouwen dat zelf'. Je kunt niet tegelijkertijd feminist zijn en culturen die gebaseerd op mannelijke superioriteit, begroeten als een verrijking.

(Het eenduidige concept 'zelf willen' is sowieso problematisch: minder machtigen vervormen hun wensen langs velerlei mentale sluipwegen naar de wensen van de machtigere partij en ervaren die vervolgens als hun eigen wensen. In 1917 ondertekenden drieënveertigduizend christenvrouwen een petitie 'Geef ons het kiesrecht niet'; kiesrecht was strijdig met hun roeping: thuis te zijn. Gelukkig zagen Aletta Jacobs en haar medestrijdsters daarin geen reden om hun eisen te matigen.)

Uit: Jolande Withuis - De Vrouw Als Mens
De mythe van het sekseverschil
pag. 200-202
2007
De Bezige Bij
Amsterdam

6 opmerkingen:

  1. Wat heerlijk om weer eens wat te lezen van Jolande Withuis; zoals altijd is ze glashelder en legt de vinger meteen op de etterende wond.k ga het boek meteen aanschaffen!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Niet alleen de onderdrukking van vrouwen is een elementair probleem van de islam.

    ook de haat tegen homos, en het geweld tegen afvalligen zijn 'kernpunten' van de islam, waar wij hier geen brood van blieven.

    en dan heb ik het nog niet gehad over geweldsverheerlijking.

    ook de pastoor probeerde de vrouw in een onderdanige positie te drukken. Dat lukte heel aardig.

    tot 1950.

    Vrouwenonderdrukking vind je bij de meeste 'geloven', maar nergens zo sterk als bij de islam.

    het grootste probleem is echter het ongebreidelde oproepen en hanteren van geweld.

    Zonder het dreigen met dat geweld, zouden ze namelijk helemaal geen macht hebben, over vrouwen.

    heb ik nog een vraag voor feministes: hoe kunnen jullie nou toestaan, dat de islam vrouwen onderdrukt? hoe kunnen jullie zoete broodjes eten, met mensen die soera 4:34 van de koran als woord van god zien?

    '"Men have authority over women because God has made the one superior to the other, and because they spend their wealth to maintain them. Good women are obedient. They guard their unseen parts because God has guarded them. As for those from whom you fear disobedience, admonish them and send them to beds apart and beat them. Then if they obey you, take no further action against them. Surely God is high, supreme."

    feministes die geen probleem hebben met de islam, hebben er dus geen probleem mee, dat vrouwen als minderwaardig tot de orde mogen worden gemept, in naam van 'allah.

    maar waarom zou je je dan nog 'feminist' noemen? als je niet langer opkomt voor de rechten van de vrouw?

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ja, de man moet de alleenheerser blijven in de islamitische wereld.
    De vrouw moet zich volgens zijn ideeën gedragen. Zij kent dus geen enkele persoonlijke vrijheid.
    Zolang de vrouwenonderdrukking blijft bestaan zal er weinig of niets veranderen in de moslimwereld.De ellende is dat in het Westen de linkse partijen deze vrouwenonderdrukking steunen.
    Logisch eigenlijk, want de linkse mens wil niks opbouwen. Die zien anderen graag ongelukkig.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Echte vrouwenemancipatie en dan niet de nepemancitpatie met hoofddoek, is een bedreiging voor de hegomonie van de totalitaire islam. Uiteraard is ook de strijd van homo's, afvalligen en niet-gelovigen een essentieel speerpunt bij de strijd van het individu onder de islam.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Tante Anja weet alle tegenstellingen in zich te verenigen. Maar zij promoot dan ook al jaren de koran als stappenplan richting rechtvaardigheid.
    http://anjameulenbelt.sp.nl/weblog/2005/09/23/islam-voor-beginners-15/

    Het zal een kwestie van tijd zijn voordat ook de Internationale Socialisten naast hun rode boekje een groen boekje gaan reciteren om na bekenning van kleur doorheen de dubbelspraak op een bruinpolitieke koers terecht te komen.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. zie ook de column op www.sureyya.nl

    BeantwoordenVerwijderen