(ingezonden) Uitgelicht: 'Nette Meisjes', Hoofddoeken hebben ook voordelen, vindt socioloog HUGO VAN ASSCHE. 'Het maakt relaties en gezinnen stabieler.'
"Maar het dragen van de hoofddoek maakt ook deel uit van de godsdienstvrijheid en de identiteit van die meisjes. Dat verbieden getuigt van een gebrek aan respect voor hun identiteit en hun individuele keuze, zelfs al wordt die keuze hen opgedrongen. Onze wetten garanderen die meisjes dat ze later sowieso hun eigen keuzes kunnen maken."
Lees hier het volledige Jip en Janneke bericht: 'Nette Meisjes'
Heeft u ook voorbeelden van Jip-en-Janneke-uitspraken/berichten/verslaggeving/foto's gehoord/gezien op radio, televisie of andere media? Stuur deze, met bronvermelding, dan naar hoeiboei@gmail.com .
Wetgeving in het algemeen en de onze in het bijzonder, eisen van de burger goed burgerschap.
BeantwoordenVerwijderenDaar hoort o.a. een zodanige opvoeding bij dat de nieuw geboren burger in staat stelt om een volwaardig burgerschap te kunnen dragen en, wederzijds, geaccepteerd door de gemeenschap te kunnen worden. ( De gemeenschap kan ook een nieuw lid ook weigeren)
Een van de verplichte taken van een burger is om een steentje aan de maatschapij bij te dragen.
Zo zijn onze normen en waarden.
"Maar het dragen van de hoofddoek maakt ook deel uit van de godsdienstvrijheid en de identiteit van die meisjes. Dat verbieden getuigt van een gebrek aan respect voor hun identiteit en hun individuele keuze, zelfs al wordt die keuze hen opgedrongen."
BeantwoordenVerwijderenGodsdienstvrijheid is een voorwaardelijke vrijheid en geen absolute, zoals de vrijheid van mening.
Om aan godsdienst te mogen doen dient men eerst aan een onbepaald aantal voorwaarden te voldoen.
Waaronder een solidariteitsverklaring met de gemeenschap er slechts één van is.
Zo kan een godsdienst, ook verboden worden. Zie Scientology.
De vraag daarbij is of dat de Islam, net als winti-tovenarij, wel een godsdientst is.
"Onze wetten garanderen die meisjes dat ze later sowieso hun eigen keuzes kunnen maken."
Het is een socioloog die hier spreekt en nogwel een onderontwikkelde.
Vrijwel iedereen die de VMBO heeft afgemaakt weet dat wetten altijd geldig zijn en dat het individu altijd beschermd wordt.
Dus het woordje "later" is hier misplaatst.
"Laat het hun verdienste zijn, als zij later kiezen om niet meer toe te geven aan die groepsdruk."
Hier wordt voor een eventuele rechtzetting van een achterstand geapplaudisseerd.
Dat is cultuurverlies.
Alsof men trots zou moeten zijn omdat wij keurige nette blijf-van-mijn-lijf-huizen hebben.
...de logica van een waanzinnige.
BeantwoordenVerwijderenOnze wetten garanderen die meisjes dat ze later sowieso hun eigen keuzes kunnen maken. zegt deze Belgische socioloog.
BeantwoordenVerwijderenLater? Dus die wetten staan niet toe dat die meisjes NU hun eigen keuzes maken?
Rare wetten hebben ze daar in België.
Of is het alleen de kromme redeneertrant van deze man.
Ach, Belg en ook nog socioloog. Dan heb je eigenlijk een dubbele handicap.
Als ik het goed heb begrepen ging het toch om het verbieden van de hoofddoek binnen een openbare school, in het leslokaal. Moeilijke materie.
BeantwoordenVerwijderenAls Van Assche beweert dat het verbieden van de hoofddoek getuigt van gebrek aan respect voor de identiteit en de individuele keuze van die meisjes, dan moet ik daaruit concluderen dat volgens hem de meerderheid van de afgevaardigden in Frankrijk, die achter het besluit stonden om de hoofddoek te verbieden, uit louter respectloze lieden bestaat.
Hij mag dat menen, maar het gaat tamelijk ver en het is niet juist. De meeste afgevaardigden waren juist door respect voor die meisjes gemotiveerd toen ze vóór het verbod op de hoofddoek stemden.
Niets mis met de Belgische wetgeving, tenminste niet meer dan met de Nederlandse. Alles mis met de modderredeneringen van individuen die de hoofddoek met godsdienstargumenten proberen goed te praten. Het dragen van dit seksesymbool is volgens een Belgische opperimam 'een eer voor de vrouw'. Of hoe Janneke wordt zoetgehouden.
BeantwoordenVerwijderenErg vals en hypocriet om de hoofddoek als uiting van individuele keuze te verkopen. Want als iets de individuele keuze en het individu ontkent en verstikt dan is het wel de hoofddoek.
BeantwoordenVerwijderenOnze wetten garanderen die meisjes dat ze later sowieso hun eigen keuzes kunnen maken."
BeantwoordenVerwijderenDit heeft natuurlijk ook nog een andere kant.
Alle ervaringen in het vroege leven van een kind zijn erg bepalend voor de ontwikkeling later.
Ik weet niet waar die "socioloog" zijn diploma gehaald heeft, maar zoiets veronachtzamen getuigt toch wel van verregaande ondeskundigheid.