Klachtenbrief naar de moskee

Ebru3fu

Twee paar ogen kijken me verschrikt aan. “Je laat het!”, zegt mijn moeder. “Je mag met iedereen ruzie maken, behalve met de islamieten in dit land”, gooit mijn vader er een schepje bovenop. Ik haal mijn schouders op. Ik wil helemaal geen ruzie maken, ik wil alleen een klachtenbrief naar de moskee sturen. Naar allemaal misschien wel. Dat het toch niet echt normaal is dat ze om 05.00 uur beginnen met het gezang. Op maximaal volume. En dat alle moskeeën het achter elkaar doen. Want samenwerkende moskeeën die één gezamenlijke oproep tot het gebed doen? Nee, dat kan niet. “Je went er wel aan”, bezweert mijn moeder me. “Of je moet bij ons komen logeren, wij hebben nergens last van. Hier is geen moskee in de buurt.”

Ik zit in Turkije, ik heb een eigen huis en ergens - vraag me niet waar want het ding is niet te zien - zit een moskee verstopt. Of twee. Tel daarbij op dat er ook een ontregelde haan de hele nacht loopt te kukelekuën en je zou bijna overwegen je vakantie bij je ouders door te brengen. Bijna, maar niet helemaal. Ik ga een klachtenbrief schrijven, al was het alleen maar omdat iedereen, mijn ouders incluis, daar overstuur van raakt.

Ben ik inmiddels niet te oud voor die ik-wil-het-dus-ik-doe-het Pavlovreactie? Nee. Ik zal toch echt eerst dood moeten om datgene wat me irriteert te kunnen tolereren. Toch brengt de zon me op andere gedachten: het is onmogelijk om met dit weer humeurig te blijven. Bovendien: het is hier leuk. De doorsnee Hollander kun je niet uitleggen dat het zalig vertoeven is in Turkije, maar de doorsnee Hollander kun je ook niet uitleggen dat de beste plek om in Amsterdam te wonen Bos en Lommer is. Helaas lees ik op internet dat een CDA-politica het nodig acht te beweren dat ‘moslimlanden gezelliger zijn’. Mijn reisgenoot - 2,01 meter, Hollandser kan niet - beaamt het tot mijn schrik volmondig. Shoot. Hij heeft gelijk, iedereen die me hier bezoekt bevestigt dat het gezelliger is dan in Nederland. De enige manier om dat zo te houden, lijkt me dat Turkije nooit lid wordt van de EU. Iemand nog PVV gestemd lately?

Ebru Umar

7 opmerkingen:

  1. gna, gna,

    "Ben ik inmiddels niet te oud voor die ik-wil-het-dus-ik-doe-het Pavlovreactie? Nee. Ik zal toch echt eerst dood moeten om datgene wat me irriteert te kunnen tolereren. Toch brengt de zon me op andere gedachten: het is onmogelijk om met dit weer humeurig te blijven. Bovendien: het is hier leuk."

    Je door de zon of "omdat het hier leuk is" op andere gedachten te laten brengen en je mond leren te houden.
    Erg intellectueel en vrijheidsminnend.

    Kom op, schrijven die brief, wankelmoedige !

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wees blij dat je niet in Portugal woont. Het geblaf en gekraai begint des avonds om een uur of elf en houdt niet op voordat Eoos haar roze vingers in je oren steekt. Beetje dom ook om een huis in de TC te betrekken als je niks afweet van het dubbel gekraai van Haan & Moskee. Ik begrijp trouwens niet dat je des zomers niet blij bent om rond vijf uur gewekt te worden. Hup eruit. Weg van die klamme lappen. Aan het werk beste Ebru. Alles gewerkt voor 12:00 is dubbel gewerkt. Alles geslapen voor 24:00 is dubbel geslapen. Als je dat niet wilt of kunt moet je maar verkassen naar een gebied in de TC waar geen molims wonen. De alivler zijn geen moslims volgens [vloek](Arabist)Hans Jansen [/vloek]

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ebru, denk je niet dat het een kwestie van tijd is en je wordt in Bos en Lommer eveneens om 5 uur gewekt door de dichtstbijzijnde moskee in jouw buurt? Kom hier strijden!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. @ Willem
    Waar Ons'Ebru nu woont is in de verste verten geen mosque te bekennen. Er wonen maar 3,6% NW Allochtonen. Smiley.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. ik wil wel even weten wanneer ebru voor het laasts een straat heeft betegeld of vuilniszakken in een vuilniswagen heeft gegooid met haar magere knuistjes. een muurtje stucen desnoods...

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Ebru in gesprek met één van de meiden van halal


    het gesprek

    BeantwoordenVerwijderen