100 seconden

Ebru3fu

Speculerend op de toedracht van het ongeluk, concludeerden we vorige week in Istanbul dat het best een fout van de piloot zou kunnen zijn. “Weet je nog dat ongeluk in Van, oost-Turkije? De verkeerstoren smeekte de piloot om niet te landen tijdens de sneeuwstorm. Maar ja, het was een voormalig legerpiloot. Ongenaakbaar. 'IK ben de kapitein en IK zet dit toestel op de grond. Laat die sneeuwstorm maar bang zijn voor mij.’ De arrogantie van de macht met zeventig doden als resultaat.” Ik weet van niets, oost Turkije en ik gaan niet zo goed samen. Maar even googelen en ja hoor: een van de piloten op de verongelukte TK 1951 is een legerpiloot. En die krijgen nooit de schuld van iets.

De resultaten naar de toedracht van het ongeluk zijn vrij helder: verkeerd menselijk handelen is de oorzaak van de vliegtuigcrash van vorige week. Oftewel: de piloten hebben een fout gemaakt. Het past niet in het straatje van de Turkse media die de drie piloten tot helden heeft uitgeroepen. Het is knap dat je crasht naast de snelweg en niet erop. Dat er ‘maar’ tien doden zijn gevallen. En het is ook knap dat de piloten de rust in het vliegtuig hebben weten te behouden.

Drie piloten die de tegenstrijdigheid van hoogtemeters over het hoofd zien, dat kán niet. Aldus de Turkse media. “Ze moeten alledrie tegelijkertijd geslapen hebben,” hoont een Turkse opperpiloot de onderzoeksresultaten weg in een Turkse krant. Hij wordt door andere piloot hotemetoten bijgevallen. Kom niet aan hun collega’s, helden zijn het. Voor een Turk is het onmogelijk om fouten toe te geven. Arrogantie met fatale gevolgen. Hoe pijnlijk ook, we maken allemaal fouten. En we doen allemaal ons best om ze te herstellen. Deze drie piloten hadden 100 seconden om een fout te herstellen. Anderhalve minuut. Dat is weinig maar in die poging is tot op het laatste moment volhard. De apparatuur was kapot. Dat is belachelijk. Als passagier én piloot heb je tenminste recht op een functionerend vliegtuig. Anders kunnen er ongelukken gebeuren – ook, of is het vooral als voormalige legerpiloten het vliegtuig besturen.

Ebru Umar

14 opmerkingen:

  1. Irritant is nog de aardigste kwalificatie om de reflex te benoemen dat het nooit aan een Turk gelegen kan hebben dat je in een akker neerstort.
    Wat is dat toch met die aversie voor de waarheid ? Waarom lijkt de ziel uit die macho's gerukt te worden als ze met de realiteit moeten omgaan ? Zwelgen in complotten, the blame game, alles liever dan de moeite doen om een herhaling te voorkomen.
    Het wekt de indruk dat al die protesten een héél dun vernisje moeten beschermen over een héél zwak gevoel van identiteit.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Je kunt er wel weer leuke grappen over maken, over die reflex..

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik neem aan dat de meeste Turken zich doodschamen over zoveel pathetisch trotsgevoel. Het laat wel haarscherp zien hoe groot de kloof is tussen de Europeanen en de Anatolu/Istanbuli.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. @ Michel, ik neem nou juist aan dat de meeste Turken zich daar helemaal niet kapot voor schamen.
    Misschien lees ik eenzijdig, maar tot nu toe heb ik geen berichten met een realistische boodschap weten te vinden.
    En alle tekenen van waarheidslievendheid zouden mij bijzonder welkom zijn.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ik denk dat je er een beetje om moet kunnen lachen.

    Natuurlijk niet om de omgekomen slachtoffers, maar om het opgefokte nationalisme van o.a.
    onze Turkse medemens. Dankzij, of ondanks Ataturk.
    De seculiere samenleving zoals Ataturk die voorstond kan ik echter meer waarderen dan de fundamentalistische moslim achtergond van onze Marokkaanse medemens wiens nationalisme niet door een seculiere staatsman als Ataturk werd uitgelegd aan het volk, maar die bij een vliegtuigcrash uitgelegd wordt door onze Meiden van Halal dat het gaat dat overledenen door Allah zijn uitverkoren, en dat niet overledenen rustig in het wrak hun mobieltje kunnen gaan zoeken.

    Zucht. Groet, Maci.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Het gebrek aan zelfkritek en zelfreflectie is helaas kenmerkend voor veel landen en dan vooral islamitische landen. Het is ook om die reden dat die landen zo weinig vooruitgang kennen. Wel hulde aan Ebru die kritisch durft te zijn en dat is de basis voor vooruitgang.

    Met de trots van autochtonen wordt door dezelfde welzijnskliek maar weinig rekening gehouden

    allochtone mannen en trots

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Tenerife 27 maart 1977

    Met 583 doden nog steeds de grootste vliegramp in de geschiedenis dankzij Opperlandse punctualiteit


    Dochter Marietta : "Iedereen in mijn omgeving riep meteen dat dit absoluut niet waar kon zijn. Hem treft geen schuld, was de overtuiging. Hij heeft absoluut niets fout gedaan. Pas later ga je het anders zien. Je leest de onderzoeksrapporten en gaat zelf over de hele zaak nadenken. Dan denk je: Hij heeft wel fouten gemaakt. Hij was ook een mens. In het boek over Tenerife staat een foto van mijn vader. Daaronder staat: Hij was een bijzonder mens. Dat was hij helemaal niet. Mijn vader was een gewoon mens, zoals jij en ik, met zijn fouten en tekortkomingen. In de serie missers en fouten op Tenerife heeft hij er ook een of twee gemaakt. Ik wil niet zeggen dat alleen zijn fout fataal was, maar alles bij elkaar was het dat wel."

    BeantwoordenVerwijderen
  8. het gaat nog erger worden...Deskundigen (737 piloten) zijn het er over eens dat dit alleen heeft kunnen gebeuren als de bemanning doelbewust de 2e autopiloot heeft uitgezet..Dat zou de grootste menselijke fout zijn, en daar is Turkije nog niet aan toe. Dus nu maar even niet.Maar het zal in de toekomst wel moeten.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Djeez Anoniem, drie piloten in de cockpit, twee autopiloten, en nog eindig je tussen de suikerbieten.
    Ik ga voortaan fietsen.

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Nee, de Turken kunnen niet tippen aan de Amerikanen. De noodlanding op de Hudson was een voorbeeld van een wakkere en begaafde piloot met common sense.

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Turkije hoort niet bij het westen. Dit is zeer duidelijk.

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Toen ik meen dat het Onur Air was verbannen werd vanwege slecht onderhoud was de reactie van de Turkse regering ook niet dat ze Onur Air opriepen hun zaakjes in orde te maken maar dat ze onze regering van Turken bashen beschuldigden.

    BeantwoordenVerwijderen
  13. "Mijn vader was een gewoon mens, zoals jij en ik, met zijn fouten en tekortkomingen."

    En dat is nu precies waarom 16 miljoen Nederlanders per jaar twee maal zoveel aan waarde produceren in vergelijking tot 80 Miljoen turken.

    Zo zijn Nederlanders inperfecte wezens met tekortkomingen.

    Turken daarentegen zijn volmaakte helden en maken geen fouten.
    En dus is er geen les te leren. Vandaar de achterstand.

    Ook als men de oppermachtige Allah en zijn kornuit op de keeper neemt.
    De almachtige, alwetende, alziende, alhorende, zeg maar Mr. Perfect, maakt geen fouten.
    Dus is er stilstand.

    Sta eens even stil en besef dat bijna alles wat in de wereld aan gebruiksvoorwerpen bestaat, bijna alles wat een waar gelovige voor haar dagelijks leven nodig heeft, ontworpen en geproduceerd is door ongelovige honden, apen of zwijnen.

    Turkije is, als het ware, volledig afhankelijk van de westerse navelstreng. Medische voorzieningen, militaire macht, openbaar vervoer, kleding, enz, enz. komen in de koran niet voor.

    Wat een teleurstelling moet dat zijn. Alwetend zijn en niets waar kunnen maken.


    Fritzie

    BeantwoordenVerwijderen