Subtiele fatwa



(ingezonden) Uitgelicht
: radio: filmregisseur Karim Traidia. 'Dichtbij Nederland' (NPS), 11 november, 2e uur.

Het ging over de rampenfilm Hollywood 2012 waaruit een scene is verwijderd waarin de Ka'aba van Mekka werd opgeblazen. Uit angst voor een fatwa.

Traidia noemt het een publiciteitsstunt. Hij vond de angst van de regisseur onterecht. Maar ging hij verder:

"Als je doel is iemand te beledigen, is het heel anders."

Dan is het eigen schuld dikke bult, heb je het zelf gezocht, en is een fatwa gerechtvaardigd

Vanaf minuut 16 komt Carel Brendel in de discussie, om te zeggen dat een fatwa nooit gerechtvaardigd is. Tenslotte maken moslims niet zelf uit wat een belediging is. Als iemand beledigd is hebben we hier een rechter.

Dan haalt Traidia de Joden erbij. Er is volgens hem een subtiele fatwa die zou bepalen dat er nooit wat van Joden mag worden gezegd.

Beluister de uitzending.

Heeft u ook voorbeelden van Jip-en-Janneke-uitspraken/berichten/verslaggeving/foto's gehoord/gezien op radio, televisie of andere media? Stuur deze, met bronvermelding, dan naar hoeiboei@gmail.com .

5 opmerkingen:

  1. Jip en Janneke

    Verwoesten van Vaticaan bevalt Emmerich goed

    “Ik ben een rasoptimist,” begint de man die de aarde eerder trachtte te vernietigen door aliens (Independence Day), een monster (Godzilla) en het broeikaseffect (The Day After Tomorrow). In Roland Emmerichs nieuwste rampenfilm 2012 laat hij de wereld weer vergaan. Emmerich: “Er zijn een hoop mensen die geloven dat de wereld in dat jaar vergaat, maar daar hoor ik niet bij. Als het toch gebeurt, dan heb ik jullie tenminste gewaarschuwd.” Emmerich was na The Day After Tomorrow niet van plan om nog een rampenfilm te maken. “Mijn schrijfpartner Harold (Kloser red.) en ik bespraken onderwerpen voor een nieuwe film en toen ontstond het idee om een mo derne versie van Noah’s Arc te maken. Ik wees dat aanvankelijk af, maar de mogelijkheden qua special effects zijn de laatste jaren veel uitgebreider geworden en het einde der tijden fascineert me.” In 2012 moeten onder andere het Witte Huis, het Vaticaan en het Jezusbeeld in Rio de Janeiro eraan geloven. “Als je duidelijk wilt maken dat de wereld ten on - der gaat, kun je daar het beste sym bolen voor gebruiken die ie - dereen kent,” legt Emmerich uit. Vooral aan de vernietiging van het Vaticaan beleefde de regisseur veel plezier. “Ik hou niet van kerken. Als je naar de geschiedenis kijkt, wat voor positiefs hebben re ligies ons dan gebracht? Het voelde best goed om het Vaticaan te verwoesten. Ik vind het walgelijk dat de Katholieke kerk nog steeds volhoudt dat we geen condooms mogen gebruiken terwijl er zoveel mensen sterven aan aids.” De Ka’ba, (het kubusvorige heiligdom van de Islam in Mekka) blijft in de film gespaard. “Daar heb ben we flinke discussies over ge had. Ik wilde dit symbool ook ver nietigen, maar Harold zei: dat schrijf ik niet, ik wil geen doodvonnis over me uitroepen voor een film.” Op de vraag hoe de we - reld volgens Emmerich aan zijn einde komt moet hij diep nadenken. “Ik weet het niet,” besluit hij. “De optimist in mij hoopt dat die dag nooit komt. Maar als we op deze manier doorgaan ontkomen we er misschien niet aan.”

    BeantwoordenVerwijderen
  2. "Als je doel is iemand te beledigen, is het heel anders."


    Dient vertaald te worden als:

    Indien iemand van vijfde colonne der geitenneukers, desnoods afkomstig uit een ver vreemd land en dus buiten de jurisdictie, het, heel slim, opzettelijk opvat als een belediging.
    Het beledigde, de genoemde "iemand", kan dan van alles zijn. Van de Donald Duck tot en met een achterlopende ayatollah en alles wat er mogelijk zou kunnen tussen liggen, waaronder de opgezweepte massa of een zelfontbrander alsmede iemand die gewoon uit zijn vel springt.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Tenslotte maken moslims niet zelf uit wat een belediging is. Als iemand beledigd is hebben we hier een rechter.


    Ja, dat is een veel gehoord tegenargument, geuit door de wat naieve bekrompen westerlingen.

    De Fatwa behelst niet alleen implementatie van Islamitische opvattingen in het veroveringsgebied, maar ook een plaatsvervanging van de rechter, de rechterlijke macht, alsmede het gehele juridische systeem, door simpel eigenrichting.
    Ofwel omverwerping van de staat.

    Aan de andere zijde van een fatwa is er altijd iemand die het handen en voeten geeft, om het zo maar eens te zeggen.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Karim, broer van Sesamstraat Hakim.

    Kunnen ze samen met Najib Amhali een film over de bakfiets imam maken.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ter aanvulling: Amanda Kluveld op de Volkskrantopinie-site:

    Einde van de wereld

    BeantwoordenVerwijderen