Onafhankelijk en onbaatzuchtig; voor uw dagelijkse portie geestelijk verzet. Hoei Boei, de enige site met zowel Gerard Reve als Harry Potter aan haar zijde.
Wat een bizarre campagne. In een andere plaat uit deze serie figureert de overleden dichter Vinkenoog. Zijn dit ook 'Bekende Amsterdammers'? Imam El Hamlap en de mevrouw die die tasjesdief ooit plette?
Vreemde symboliek: dat blauwe object doet denken aan de boeien waarmee slaven aan elkander werden gekoppeld, by the neck. Blonde vrouw, religieuze Moslim. Vrouw geboeid? Meneer in ORANJE dejellaba?
Wie een beetje in de realiteit leeft begrijpt dat dit vooralsnog drie bruggen te ver is. Verbondenheid bereik je niet met een metrolijn, net zo min als dat een lachwekkend muntje als de euro eenheid moest brengen onder de Europese volkeren. Nee, verbondenheid bereik je alleen door een bewustzijnsverandering.
Ik heb de plaat nog niet gezien, maar ik geloof hem wel te vatten: Er moet een vaste associatie in ons worden bewerkstelligd tussen drie dingen: Amsterdam, diversiteit en verbinden. Die wonderlijke figuur in het oranje verenigt zo te zien al in eigen persoon de diversiteit van swami of harakrishna-aanhanger en vrome moslim of imam. Wie of wat hij ook is, hij is duidelijk een element van 'vreemde' herkomst. Xeno- of islamofoben konden wel eens moeite met hem hebben. Hun fobie te bestrijden, en alom de acceptatie van de diversiteit te bevorderen, dat kan prachtig door overal dit soort mooie platen op te hangen, zo is vermoedelijk de gedachte. Het is duidelijk dat de gebaarde nieuwkomer er in Amsterdam net zo goed bij hoort als de vertrouwde blonde hollandse meid, zo evident van eigen bodem. Die blonde meid is volstrekt niet xenofoob, dat zie je, maar ook baardmans staat er ontspannen op in het gezelschap van die blonde meid. Samen hechten ze eraan verbonden te zijn. Symbolisch houden ze de verbinding vast. Zó moet het! Hebben deze twee personen, in hun verbondenheid model-paar van Amsterdamse diversiteit, zich nou laten strikken om voor het goede doel samen te poseren? De metro als vehikel voor vanzelfsprekende acceptatie van de multiculturaliteit? En wie bedacht dit? Iemand in opdracht van beleidsmakers die hier goed over hebben nagedacht? Of is het hééél subtiele beeldhumor?
Beeldtaal en symboliek zijn dingen die men pas mag gebruiken als goed onderzocht is hoe het beeld wordt ontvangen. In dit voorbeeld komt een totaal ongewenst beeld in mij op. Een man in het soort oranje dat in Amerikaanse gevangenissen wordt gebruikt die houdt een vrouw met een beugel vast. Is zij de slavin van die man? Erg vriendelijk kijkt ze niet. Een opdringerige man die een vrouw boeit. Vrouw kijkt gelaten, niet ontspannen of verheugd. "Kip, ik heb je!" denkt de man. Oranje, moet dat soms nationale gevoelens wakker maken, liefde voor volk en vaderland, onze door God gegeven Vorstin? Blonde blanke vrouw, gekneveld door in oranje geklede misdadiger. Ik kan mij er iets bij voorstellen, maar het beeld zint mij helemaal niet! Stuitend is het!
De vrouw op het plaatje heeft allerlei attributen in haar handen. In de ene hand heeft zij een boek of map met kennis/informatie. Wat zij in haar andere hand heeft kan ik niet goed zien. De man in de oranje jurk heeft niets te bieden. Maar hij is wel de vrouw met kennis aan het ketenen en dwingen, aan banden aan het leggen. En we weten welk een rotzooi die metrolijn geeft. Op een bepaalde manier klopt het plaatje. ;)
Waarom wordt hier direct weer met woorden als islamofoob en xenofoob gesmeten wanneer men wat vraagtekens zet bij een dergelijke campagne? Begrijp je nu zelf niet dat jij precies doet waar je zelf zo'n afkeer van hebt; en bovendien hiermee mensen monddood maakt?
Je weet zelf dat het cultuurverschil tussen die twee mensen op de foto enorm is en dat je hierin niet moet forceren - wellicht zelfs provoceren in de ogen van anderen - want dat maakt de kloof alleen maar groter. Dit proces zal veel meer tijd kosten dan sommigen zouden willen.
Bovendien heeft een swami een totaal andere levensbeschouwing dan een imam. Door die twee in één zin te noemen maak je je volslagen belachelijk, want een swami is een yogi en de yoga-filosofie heeft niets met religie te maken. Het zou wel eens kunnen dat die mevrouw in dat mantelpakje meer swami is dat die man in het oranje. Dus doe je huiswerk voortaan beter.
Wat is dit voor raar plaatje? Waar gaat dit over.
BeantwoordenVerwijderenZou zomaar een reclame voor een metrolijn kunnen zijn, Katootje.
BeantwoordenVerwijderenWat een bizarre campagne. In een andere plaat uit deze serie figureert de overleden dichter Vinkenoog. Zijn dit ook 'Bekende Amsterdammers'?
BeantwoordenVerwijderenImam El Hamlap en de mevrouw die die tasjesdief ooit plette?
Vreemde symboliek: dat blauwe object doet denken aan de boeien waarmee slaven aan elkander werden gekoppeld, by the neck.
Blonde vrouw, religieuze Moslim. Vrouw geboeid? Meneer in ORANJE dejellaba?
Een lichte huiver bekruipt mij...
Wie een beetje in de realiteit leeft begrijpt dat dit vooralsnog drie bruggen te ver is.
BeantwoordenVerwijderenVerbondenheid bereik je niet met een metrolijn, net zo min als dat een lachwekkend muntje als de euro eenheid moest brengen onder de Europese volkeren. Nee, verbondenheid bereik je alleen door een bewustzijnsverandering.
Ik heb de plaat nog niet gezien, maar ik geloof hem wel te vatten:
BeantwoordenVerwijderenEr moet een vaste associatie in ons worden bewerkstelligd tussen drie dingen: Amsterdam, diversiteit en verbinden.
Die wonderlijke figuur in het oranje verenigt zo te zien al in eigen persoon de diversiteit van swami of harakrishna-aanhanger en vrome moslim of imam. Wie of wat hij ook is, hij is duidelijk een element van 'vreemde' herkomst. Xeno- of islamofoben konden wel eens moeite met hem hebben. Hun fobie te bestrijden, en alom de acceptatie van de diversiteit te bevorderen, dat kan prachtig door overal dit soort mooie platen op te hangen, zo is vermoedelijk de gedachte. Het is duidelijk dat de gebaarde nieuwkomer er in Amsterdam net zo goed bij hoort als de vertrouwde blonde hollandse meid, zo evident van eigen bodem. Die blonde meid is volstrekt niet xenofoob, dat zie je, maar ook baardmans staat er ontspannen op in het gezelschap van die blonde meid. Samen hechten ze eraan verbonden te zijn. Symbolisch houden ze de verbinding vast. Zó moet het! Hebben deze twee personen, in hun verbondenheid model-paar van Amsterdamse diversiteit, zich nou laten strikken om voor het goede doel samen te poseren? De metro als vehikel voor vanzelfsprekende acceptatie van de multiculturaliteit? En wie bedacht dit? Iemand in opdracht van beleidsmakers die hier goed over hebben nagedacht?
Of is het hééél subtiele beeldhumor?
maar zij is wel een stuk groter dan hij
BeantwoordenVerwijderendat zit vast niet lekker
Beeldtaal en symboliek zijn dingen die men pas mag gebruiken als goed onderzocht is hoe het beeld wordt ontvangen. In dit voorbeeld komt een totaal ongewenst beeld in mij op. Een man in het soort oranje dat in Amerikaanse gevangenissen wordt gebruikt die houdt een vrouw met een beugel vast. Is zij de slavin van die man? Erg vriendelijk kijkt ze niet. Een opdringerige man die een vrouw boeit. Vrouw kijkt gelaten, niet ontspannen of verheugd. "Kip, ik heb je!" denkt de man. Oranje, moet dat soms nationale gevoelens wakker maken, liefde voor volk en vaderland, onze door God gegeven Vorstin?
BeantwoordenVerwijderenBlonde blanke vrouw, gekneveld door in oranje geklede misdadiger. Ik kan mij er iets bij voorstellen, maar het beeld zint mij helemaal niet! Stuitend is het!
Zie ook de persiflage op de site:
BeantwoordenVerwijderenThe West Is The Very Best:
Nieuwe regels openbaar vervoer Amsterdam
De vrouw op het plaatje heeft allerlei attributen in haar handen.
BeantwoordenVerwijderenIn de ene hand heeft zij een boek of map met kennis/informatie.
Wat zij in haar andere hand heeft kan ik niet goed zien.
De man in de oranje jurk heeft niets te bieden.
Maar hij is wel de vrouw met kennis aan het ketenen en dwingen, aan banden aan het leggen.
En we weten welk een rotzooi die metrolijn geeft.
Op een bepaalde manier klopt het plaatje. ;)
@Kees Roelof
BeantwoordenVerwijderenWaarom wordt hier direct weer met woorden als islamofoob en xenofoob gesmeten wanneer men wat vraagtekens zet bij een dergelijke campagne? Begrijp je nu zelf niet dat jij precies doet waar je zelf zo'n afkeer van hebt; en bovendien hiermee mensen monddood maakt?
Je weet zelf dat het cultuurverschil tussen die twee mensen op de foto enorm is en dat je hierin niet moet forceren - wellicht zelfs provoceren in de ogen van anderen - want dat maakt de kloof alleen maar groter. Dit proces zal veel meer tijd kosten dan sommigen zouden willen.
Bovendien heeft een swami een totaal andere levensbeschouwing dan een imam. Door die twee in één zin te noemen maak je je volslagen belachelijk, want een swami is een yogi en de yoga-filosofie heeft niets met religie te maken.
Het zou wel eens kunnen dat die mevrouw in dat mantelpakje meer swami is dat die man in het oranje. Dus doe je huiswerk voortaan beter.
Even naar de publieke omroep; geregeld zie je in een promo filmpje opeens, zomaar toevallig een theedoekje voorbij gaan.
BeantwoordenVerwijderenhHet nieuwste filmpje van de NCRV spant helemaal de kroon, opheffen die omroep.
Amsterdam heeft het patent op rare plaatjes
BeantwoordenVerwijderenhttp://uitingsvrij.6.forumer.com/viewtopic.php?p=2714#2714