Gesukkel in de Keuken (5)

Aardappelen

Aardappelen

Belle de Fontenay, Malta, Alpha, Santé, Nicola, Opperdoezer Ronde, Truffelaardappels, La Ratte, Roseval, Rubis; allemaal aardappelen. Volgens sommigen zelfs delicatessen. Maar zijn ze wel zo lekker als vroeger de aardappelen van m'n moeder? Als ik haar vraag wat voor aardappelen zij gebruikte, komt ze niet verder dan: 'Kruimige.' Tegenwoordig koopt ze Bintjes, maar die smaken volgens haar naar niks. Dat noemen we vooruitgang.
Zelf koop ik mijn aardappelen ergens in de polder langs de kant van de weg. Het zijn Frieslanders, echte kleiaardappelen. Ze kosten 4 euro per krat van 5 kilo en smaken volgens mij naar de aardappelen die mijn moeder vroeger op tafel zette. Volgende keer zal ik een kratje voor haar meenemen.

Karel Gabler

3 opmerkingen:

  1. Wat is er mis met de Eigenheimer ?

    Tja, tis een ware kut aardappel om te schillen . Je moet al die pitten er uit snijden .

    Maar na 20-25 minuten koken wordt het een feest !

    Groet,

    George

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Als echte Hollander blijf ik verzot op aardappelen. Erg lekker zijn aardappelen uit de oven - schillen, in grote brokken snijden en dan besprenkelen met zout, peper en olijfolie. Ongeveer 30 tot 45 minuten in de oven, tot ze lekker knapperig en gaar zijn. Moet je natuurlijk stevige aardappelen voor gebruiken, geen kruimige. Ook erg lekker zijn Griekse aardappelen uit de oven, d.w.z. ongeveer het bovenstaande, maar dan met citroen erbij.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Aardappels per krat?
    De beste aardappels gaan per mud!;-)

    BeantwoordenVerwijderen