Gesukkel in de Keuken (3)

Ei

Ei

Waarom heeft elke nieuwe koelkast altijd een eiervakje? Omdat koelkastenbouwers niet van mayonaise houden. Eieren horen niet in de koelkast. Kijk maar in de winkel. Ze horen in het keukenkastje, naast de olie en azijn, zodat deze altijd de zelfde temperatuur hebben.
Neem een eierdooier, een eetlepel azijn, een halve eetlepel mosterd en een deciliter olie. Wat peper en zout. Kiep dit alles in een mengbeker. Zet de staafmixer erin tot op de bodem. Druk op knopje en trek de mixer langzaam naar boven. Daarna weer naar beneden. Hopsa!
Mayonaise in 15 seconden.
Moet ie dikker? Doe er meer olie bij. Varieer met olijfolie, citroen- of limoensap, ansjovis, kruiden, knoflook en peper.
Waarschuwing! Pas op voor salmonella vergiftiging.

Karel Gabler

9 opmerkingen:

  1. "Pas op voor salmonella vergiftiging."

    Dat is de reden dat ik een potje mayonaise koop.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. En voor halvanaise of mayo light doet men er een scheut yoghurt er bij.
    En eet hecatonchir geen Rauw vlees, gevogelte, eieren, melk en melkproducten, vis, garnalen, gisten, kokos, sauzen en dressings, gedroogde gelatine, pindakaas, cacao en chocolade, maar koopt eipoeder.


    http://nl.wikipedia.org/wiki/Salmonella

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Maak het zelf altijd met een paar druppeltjes citroensap.
    Dat is ook goed tegen scheurbuik

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ik bewaarde vroeger trouwens ook altijd de eieren (van de boer) in het keukenkastje, maar toen ik het deurtje opende, na enige tijd afwezig te zijn geweest, kwamen er zes kuikentjes uit.

    Nu houd ik het maar op legbatterij en koelkast.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Een beetje mosterd erbij is ook niet slecht.

    "
    na enige tijd afwezig te zijn geweest, kwamen er zes kuikentjes uit"

    Heb ik ook eens gehad.
    Toen ik van een verre reis, na een maand of twee, terug was, was mijn koelkast leeggegeten en was ik drie roze olifantjes rijker.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Ha Hecatonchir,

    Wanneer U een ei van een boer koopt
    gebruik dan ook z'n verstand !

    Meer heeft een boer U niet te bieden

    Met groet,

    George van Kralingen

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Mijn goeie god dirk, dat moeten dan wel hele grote eieren zijn geweest.

    Btw, stond er ook jenever in je koelkast?

    BeantwoordenVerwijderen
  8. @pctt
    “Wanneer U een ei van een boer koopt
    gebruik dan ook z'n verstand !”

    Dat zou ik graag doen, maar kan je mij dan ook zeggen waar dat zit?

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Bij een echte boer kun je dat zo ruiken

    Groet,
    George

    BeantwoordenVerwijderen