De legendarische Egyptische zangeres Oem-Kalthoum

8 opmerkingen:

  1. Oum Khaltoum, Geweldig. De Nachtegaal van de Nijl. Zo werd zij genoemd. Ik heb haar in de 80 jaren vaak gedraaid. Geen populaire muziek, maar klassiek Arabisch.
    De live opnamen van haar zijn zinderend. Kippenvel zoals de zaal reageert tijdens haar zang.
    Nooit gedacht dit op dit blog tegen te komen.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Niet dat het me interesseert , maar als je dan toch zegt dat je nooit gedacht had Oem Kalthoum op dit blog tegen te komen, leg dan uit waarom!

    Deze is ook erg mooi:

    ansak

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Oum is inderdaad geweldig maar nu, dus vandaag, kopen we the legendary Fairuz op het EMI Arabia label, het goedkoopst op Amazon.De zangeres Elissa is ook niet te versmaden, haar beste cd is A ayshalak. Beide zangeressen zijn erg verfijnd, Elissa is wel meer poppy.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. @AVe, met "dit blog" bedoel ik niets negatiefs hoor. Misschien had ik moeten zeggen "een blog", want deze muziek is geen dagelijkse kost voor westerse oren.
    Ken je ook Farid Al Atrache? De mannnelijke tegenhanger vam Oum Khaltoum.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. @Maci, nee, die ken ik niet. Kun je me een nummer/filmpje/link aanbevelen?

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Met de dood van deze vrouw is Egypte zo ongeveer definitief overleden.
    Mensen in diverse Arabische landen pleegden zelfmoord na haar dood. Volkomen terecht achteraf bezien.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. @AVe, wat betreft Farid Al Atrache:
    ik ken zijn muziek niet zo goed dat ik een favoriet nummer heb. Bovendien was hij ook beroemd vanwege zijn spel op de oed, de Arabische luit.
    Hij was ook van meer markten thuis dan Oum Khaltoum. Hij trad b.v. wel eens op in een soort musicals.
    Hij was jonger dan Oum Khaltoum die in 1975 overleed.
    Qua beroemdheid in de Arabische wereld staat hij onbetwist naast Oum Khaltoum.
    Op You Tube kan je veel vinden van Farid Al Atrache.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Ook heel erg mooi: Zay el Hawa, door Abdelhalim Hafez (1929-1977), een van de Grote Vier.

    http://www.youtube.com/watch?v=q7HsJfYrNC4

    Mijn favoriet van Oum Kalthoum sinds mijn studententijd is Enta Omri (ik heb een elpee met een live opname uit 1967, in een stadion met 60.000 hysterische mannen):
    http://www.youtube.com/watch?v=lGnsnKRBGKo

    (sorry, nummer houdt opeens op, maar volgens mij kun je het nog op cd bestellen)

    Meezingen?
    http://www.shira.net/music/lyrics/inte-omri.htm

    (kies de de onderste transcriptie)

    BeantwoordenVerwijderen