“Dan zullen we nog eens wat meemaken!”


"Weet je wat het met jou is?" begint een vriendin. Ik zie haar veel te weinig naar m'n zin maar dat komt doordat ze verhuisd is naar een ander land. "Ik begrijp de heftige reacties van Harry op jou wel," vervolgt ze.

Jezus, aan Harry denk ik nou werkelijk nooit meer. De man die, getrouwd met een gemeenschappelijke vriendin, uiterst verbolgen reageerde toen ik eens vraagtekens plaatste bij het feit dat ze hun dochtertje naar een gehoofddoekte peuterjuffrouw brachten. (Niet dat ze in hun gezellige stadsdeel veel keus hadden.) Zelfs nadat ik had uitgelegd waaróm ik daar naar vroeg, of ze er bij stil hadden gestaan welke bijzondere rechten er samen gaan met dat kledingstuk, had hij mij aangekeken alsof ik hem zojuist de oorlog had verklaard. Die geüniformeerde was zó lief voor hun dochtertje, ze was zó aardig. Hoe had ik het ter sprake durven brengen! (Vroeger was het rooms-katholicisme binnenshuis nog wel eens bespreekbaar maar dat kun je tegenwoordig wel vergeten als het over koran of islam gaat. Laat staan een grapje maken. Volstrekt taboe.) Het aantal 'Harry's' is de laatste jaren flink gestegen, zij kennen inmiddels allemaal aardige gehoofddoekte collega's, zorgverleners, ambtenaren, winkeljuffrouwen, leraressen, buurvrouwen, noem maar op en daar maak je geen grapjes over natuurlijk. Dat kan niet (meer). Dat is niet respectvol. Ze gaan volledig voorbij aan waar de hoofddoek voor staat, of mompelen iets over 'vrije keuze'.


"En ook de reacties op vragen die jij wel stelt maar anderen nooit," spiegelt de vriendin, met wie ik eigenlijk nooit van mening verschil, me voor. "Volgens mij confronteer je ze op die manier met iets waar ze bang voor zijn, waar ze zelf eigenlijk ook mee zitten, want ook zij voelen aan dat er iets niet klopt. Ze zijn toch niet gek, zij zien toch ook dat er hele nieuwe generaties jonge, geüniformeerde vrouwen ontstaan en dat dat een krankzinnige ontwikkeling is voor Nederland! Zij zien echt wel het absurde daarvan in, maar ze willen het eigenlijk niet weten. Ze zijn bang er iets anders van te vinden dan wat hun geleerd is en ze vinden dat jíj er niets van mag vinden. In plaats van dat de samenleving beschermd wordt tegen de boodschap van dat kledingsvoorschrift, wordt het naleven van deze middeleeuwse dwingelandij juist omarmd en verdedigd! En jij benoemt het en daar kunnen ze niet tegen. Ze zijn allang gecapituleerd zonder het zelf te weten omdat ze willen blijven geloven in een geordende multiculturele samenleving .... in het multiculturele sprookje. Want als je zo doorredeneert hebben ze angst voor het onstaan van chaos, voor vreselijke massa-slachtingen. Men weet maar al te goed hoe dat ten tijde van Hitler is gegaan. Tja, van onwetendheid ga je rare dingen denken. Intussen wil men de problemen die ontstaan door de oprukkende islam in Nederland en Europa niet zien en dat oprukken heeft niet alleen met het groeiend aantal moslims te maken.


Ik kijk de spreekster, mijn vriendin, peinzend aan, er valt weinig tegen haar woorden in te brengen, hoe graag ik dat ook zou willen, en ze is nog niet klaar:


"Kijk, jij bent geen racist en je schrijft gewoon op wat je ziet en hoe je erover denkt. Eigenlijk zijn al die weldenkende 'ex-vrienden' van jou bang voor beter inzicht. Als ze namelijk gaan begrijpen wat de oprukkende islam betekent, trekken ze mogelijk harde conclusies. Dan zullen we nog eens wat meemaken! Dan pas zal racisme op grote schaal ontstaan. De weldenkenden zijn bang voor de angst die in hén schuilt. Dat is hun probleem. Maar nu sluiten ze nog liever hun ogen – voor zolang dat kan – en schelden ze jou uit voor racist en bestempelen ze jou als een hopeloos geval waarmee niet te praten valt”.


Hmm. Hopeloos geval? Verzetloos kapituleren voor de intocht van de islam, dat noem ik pas hopeloos.


Annelies van der Veer

17 opmerkingen:

  1. Hier een goed stuk van Peter Breedveld. O.a. over hoofddoekjes

    http://www.frontaalnaakt.nl/archives/00000391.html

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Deze eye-opener vond ik in een essay van Thomas von der Dunk:
    "Het is, om de zaak van het persoonlijk-individuele schuldbesef naar het nationaal-collectieve door te trekken, niet toevallig dat Duitsland na de Holocaust aan intensieve Vergangenheitsbewältigung heeft gedaan, maar Turkije zijn Armenocide nog steeds hardnekkig loochent, en Japan zich blijvend voor zijn bloederige verleden in Korea en China verstopt. Het is vast ook niet toevallig, dat, als het om de slavernij gaat, de excuses altijd vanuit Europa of Amerika komen. Wie heeft ooit iets in die zin uit de mond van een Arabische leider vernomen? Tenslotte waren de Arabieren al vele eeuwen binnenin zwart Afrika op mensenjacht voordat zich daar één blanke buiten voor de kust liet zien. Tot ver in de negentiende eeuw alleen voor de kust bovendien - tegen de tijd dat Livingstone-I-presume inderdaad diep in het binnenland opdook, was de trans-Atlantische slavenhandel passé. Veel in de voorafgaande eeuwen verscheepte slaven kwamen uit dat binnenland en die zijn echt niet uit vrije wil naar de kust gewandeld om zich pas daar door Atlantici te laten kapen. Maar wie heeft ooit wel eens iets uit de mond van een Afrikaanse leider vernomen over het feit dat zijn voorouders hun mede-Afrikanen verkocht hadden en dus evenzeer medeplichtig aan de slavenhandel waren? Daarvoor is schuldbesef nodig, en zulk schuldbesef valt niet los te zien van het besef van een individuele keuzemogelijkheid.

    Tot die wezenlijke keuzes in het Westen behoort niet alleen de vrijheid om te trouwen met wie men wil, maar ook om geheel niet te trouwen - of inmiddels ook om het op iemand van het eigen geslacht te houden. Daartoe behoort bijvoorbeeld ook de vrijheid om van geloof te veranderen, of niet langer meer enig geloof aan te hangen. Juist op dit punt van sex en God - en sex en God liggen dicht bij elkaar, zoals iedereen weet die zich wel eens in zowel de preutse obsessie van christendom en islam voor sex, als in alle van de erotiek druipende polytheïsmes van de oude Egyptenaren, Babyloniërs, Hellenen en Romeinen heeft verdiept - juist op dit punt van sex en God gaapt momenteel een gigantische kloof tussen The West en de rest."

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Helemaal mee eens, Annelies. Zelfs mijn eigen echtvriend maakt me woedend als ie over die hoofddoekjes roept"ze doen maar". Ik ken maar weinig mannen die net als ik misselijk worden bij het ontwaren van al die vermomde vrouwen en onmiddellijk de boodschap erachter ontwaren.Ieder gevoel van urgentie ontbreekt en ik wordt razend als iemand als PB beweert dat ie het eigenlijk wel sexy vindt, iets dat je menige feministe van boven de 55 ook nog wel eens te berde hoort brengen. WOIII is allang begonnen en ze wordt over de rug van vrouwen uitgevochten om de egocentrische macht van mannen te bestendigen. Amen!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Er zijn nog niet zoveel mensen die door hebben dat de hoofddoeken van de moslims dezelfde functie vervullen als indertijd de uniformen van de Hitlerjugend.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. As for the French ban on headscarves, this is not a rightwing populist attack on Muslim immigrants either. The issue is far more complex. It is not for nothing that a Muslim country like Turkey has a prohibition of headscarves in schools, universities, courtrooms and so on. Would you say that the Turkish government is xenophobic as well for banning headscarves from public space?

    Headscarves are not just innocent pieces of cloth. They are aggressive symbols of cultural superiority and sexist oppression. In the larger cities of the Netherlands, where an ever increasing number of women start to wear headscarves, chadors, burqas and niqaabs, it is not unusual for uncovered women to be yelled at by men who call them ‘whore’. I have witnessed this on several occasions. Uncovered women are not only called whores, they also risk being treated as such (that is, as a woman without value to do with as you please).

    The pressure on women who do not want to wear headscarves can be enormous and almost impossible to resist. Headscarves are not only symbols, but actual instruments of oppression.

    While Muslims have nothing to fear in the European streets, in certain parts of European cities it is far from safe for Jews. Jews are intimidated, molested, spit upon and molested by Muslim youngsters .....

    Unfortunately there are so many incidents that follow each other so quickly that everyone with a little common sense can see a clear pattern....

    There will be a problem, however, when 20 percent of the population is imposing its world view on the other 80 percent. Already Christian and Jewish symbols, portraits of nudes, films, books, music and other works of art are banned because of Muslim sensitivities in what I once considered the most liberal country in the world. This is where I and many other Europeans draw the line. We do not want to give up our freedom and we do not want to be second rate citizens in a European Muslim state...

    Because of this dissidence we are being called racists, Nazi’s, xenophobes, Islamophobes, secular fundamentalists and many other names by the sensible representatives of our intellectual and political elite all the time.
    Yours sincerely,

    Peter Breedveld

    Bovenstaande tekst gedeelte brief PB aan Daniel Benjamin 04-2006

    BeantwoordenVerwijderen
  6. "In plaats van dat de samenleving beschermd wordt tegen de boodschap van dat kledingsvoorschrift,.."

    Moet de samenleving beschermd worden ? Door wie, door de staat ?

    De samenleving kan zich prima redden. Langzaam misschien, maar prima.
    Ondanks allerlei soorten Media, ondanks dreigende waarschuwingen vanaf de kansel of vanuit de volksvertegenwoordiging tegen slechte en onfatsoenlijke mensen zoals Geert Wilders, slaagt de samenleving er toch maar in om ondanks alle tegenwerking steeds meer te kiezen voor de PVV.

    Het is werkelijk niet meer te stuiten die opmars. Volgende verkiezingen 75+ voor de PVV ?
    Of misschien moeten we nog wat wachten.

    Wat maakt Geert zo groot ?
    Kijken we naar Belgie.

    20.000 generaal pardonners in 2008.
    éénmalig.
    2009 50-100.000 GP. dankzij tussenkomst van de Barmhartige samaritaan, Kardinaal Daneels.
    En ook nu weer éénmalig.
    2010 ? 50-100.000 ? of meer ?

    Extra gegeven: armoedegrens in EU ligt op ( pak em beet) 1000,-

    Zonder woning, zonder bijkomende investeringen in ziekenhuizen, scholen, politie,inburgeringskosten, brandweer, en enkele Km asfalt, enz.

    Pakken we het rekenmachien:
    (20+ 50) * 12 maanden *1000€ =800 miljoen €..... per jaar.

    800 miljoen geinvesteerd in hoogopgeleide zeer gemotiveerde arbeidskrachten ?
    Die slechts één jaar of 20 jaar werkeloos blijven ?
    Wat is de positie van de politiek, het grote publiek in deze zaak ?


    En wat is de schade van het niet verdiepen van de Westerschelde voor de antwerpse haven ?
    70 miljoen per jaar.
    En wat is de positie van de politiek, de regeringen, het grote publiek in deze zaak ?

    U ziet het. Zelfs met de "krediet"crisis buiten beschouwing gelaten, is het schip gedoemd te stranden.

    Overigens ben ik net zo fel tegen het subsidieren van taalachterstand als tegen het verbieden van hoofddoekjes en burka's.
    De staat dient zich niet met het openbare leven te bemoeien. ( en dus ook niet met scholen en kinder creche's, enze, enze)

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Er zijn nog niet zoveel mensen die door hebben dat de acties van o.a. AFA, Dierenbevrijdingsfront, de Winterschildersde zelfde functie vervullen als indertijd de sturmabteilung van Hitler.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Al mijn 'linkse' vrienden en collega's uit de zielegemensen industrie hebben mij, die gore racist, verbolgen de rug toegekeerd. Of ik hen.

    Het doet mij goed en het voelt vrij. 'De geest moet waaien'. Zoals Johnny zei.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Uit geenstijl:
    "
    Rapgeweld Bijlmerjeugd escaleert
    De Amsterdamse politie wil gaan optreden tegen vooral Antilliaanse jongeren in de Bijlmer die wapens op zak hebben en rondrijden in grote auto's.

    Ze moeten kunnen aantonen dat ze die dure auto's kunnen betalen, anders worden ze in beslag genomen.

    De provocerende videoclips moeten bovendien een halt toe worden geroepen. Die filmpjes zien Antilliaanse jongeren in de Bijlmer vaak als een aansporing om wapens op zak te hebben.

    De politie stelt dat Antilliaanse jongeren al veel langer hun gedrag en kleding sterk laten beïnvloeden door rapclips.

    Patsertjesaanpak

    De Amsterdamse politie gaat nu de zogenoemde patseraanpak opvoeren. Dat houdt in dat . Kunnen ze dat niet, dan mogen ze hun spullen inleveren.

    De Telegraaf citeert uit een interview met de Amsterdamse korpschef Welten, dat morgen in die krant staat. "

    Dit moeten we in elk geval zien te voorkomen:

    "..jongeren (alle ?)hun dure bezittingen moeten kunnen verklaren aan de politie"
    en
    "provocerende videoclips moeten bovendien een halt toe worden geroepen"

    Maar ook:
    Cameratoezicht
    Buurthuizen
    huursubsidie
    langjarige uitkeringen.

    BeantwoordenVerwijderen
  10. "De weldenkenden zijn bang voor de angst die in hén schuilt." Het fenomeen van weldenkendheid, vooral als het zich in overdreven islam-vriendelijkheid manifesteert, wekt ook op mij vaak de indruk van een soort geestesziekte, waarvoor een dieptepsychologische verklaring misschien verhelderend kan zijn.
    Maar hoe het nou eigenlijk zit, daar kom ik toch niet zo makkelijk uit. De verklaring zal misschien ook niet voor alle islamofiele weldenkenden hetzelfde zijn. Het meest verbazen mij nog altijd sommige joodse weldenkenden, type Wallage, die het vol empathie opnemen voor moslims, als waren die in de positie van de joden in Hitler-Duitsland, en die islamcritici bestrijden als waren het wegbereiders van het nazisme, zo niet nazi's. Wat kan toch de knoop in hun hersenen zijn dat ze tegen "islamofobie" ten strijde trekken als was het een soort anti-semitisme, terwijl het uitgerekend het antisemitisme is waardoor in het bijzonder joden met enige reden islamofoob zouden mogen zijn?

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Het moslim broederschap heeft een zeer strategisch plan om de islam te introduceren en te vestigen, ontwikkeld. Sylvain Besson, La conquête de l'Occident: Le projet secret des Islamistes (De Verovering van het Westen: Het geheime project van de islamisten)

    http://antivenin.blogspot.com/2007/10/het-moslim-broederschap-project.html

    BeantwoordenVerwijderen
  12. (off topic) ligt het aan mij of zijn de (gesubsidieerde) iftar maaltijden tijdens de ramadan uit? Voorafgaande jaren hoorde ik niets anders dan dat deze overal druk bezocht werden door politici van elke soort en maat onder het mom van verbroedering, islam is "vrede" en uiteraard met het idee in het achterhoofd om stemmen te winnen. Is er dankzij Wilders toch een voorzichtige kentering gaande?

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Dit jaar wordt ramadan o.a. gesponsord door:
    ontwikkelingsorganisatie NCDO
    ontwikkelingsorganisatie NOVIB
    Wij Amsterdammers
    Kamer van Koophandel Amsterdam
    Provincie Utrecht
    de Amsterdamse GGZ-organisatie Arkin
    het Ouderenfonds
    gemeente Amersfoort
    gemeente Utrecht
    Voedselbank Amsterdam

    Ramadanfestival 2009

    http://nieuwreligieuspeil.net/node/2956

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Deze reactie is verwijderd door de auteur.

    BeantwoordenVerwijderen
  15. De quasi weldenkenden spelen een uiterst kwalijke rol en Annelies beschrijft treffend hun verwarring. Ze willen graag als fatsoenlijk worden beschouwd, voor wat zij denken dat fatsoenlijk is. Ze zijn vaak ook erg hypocriet, want vaak zetten ze hun kinderen toch op witte scholen. Zo hypocriet zijn ze dan weer wel en als ze zo bang zijn voor het "racisme" van de autochtoon dan helpt hun krampachtige verdediging van de dogmatische islam helemaal niet. Integendeel zelfs. Daarnaast zijn ze heel neerbuigend ook t.a.v. de allochtoon, ja er is zelfs sprake van een soort koloniale mentaliteit. Zij zelf vinden vrijheden vanzelfsprekend die allochtonen gebonden aan familie"eer" en aan een intolerante groepsmentaliteit niet hebben en pretenderen dat ook niet te zien of als een vrije keuze te zien.

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Het is zoals ze in Friesland zeggen
    - de waerheit hat in skel lud -
    En dat vinden de mensen niet prettig ze horen liever positief getinte praatjes dan de kale, harde waarheid.

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Ter aanvulling een mooi stuk van Bart Jan Spruyt:

    Dirty Mind

    BeantwoordenVerwijderen