Een gesprek over racisme


Waarom anti-racisme anti-beschaving is

Gisteren ben ik begonnen met het bekijken van Craig Bodeker's DVD, A Conversation about Race (Een gesprek over ras.) (dat hier al eerder werd behandeld), maar ik moest halverwege stoppen vanwege technische problemen.

Ik had nog nooit eerder van Bodeker gehoord voordat de DVD uitkwam. Die is uitzonderlijk, en het is precies wat er nodig is. Het voert ons mee tot in het hart van de hedendaagse linkse psychologie, zoals ik niet eerder heb gezien. Het moment dat mij tot nu toe het meest raakte was toen een jonge en aardige blanke vrouw werd gevraagd om een voorbeeld te geven van het racisme dat volgens haar overal in onze maatschappij aanwezig is. Zij zei dat zij soms, als ze bij zwarte mensen was die luidruchtig waren, bij zichzelf dacht dat zwarte mensen luidruchtig waren. Maar zij besefte dan ineens dat haar kritiek op luidruchtigheid juist een deel is van de "blanke cultuur", de blanke racistische cultuur, waarin zij groot is geworden en waar ze tegen moest strijden.

Toen zij dit zei, voelde ik alsof ik iets nieuws hoorde, of in ieder geval iets wat al bekend was in een ander daglicht tot mij doordrong. Het is natuurlijk een hoofdbestanddeel van het moderne linksige denken dat wij onze "stereotypen" over zwarte mensen en andere minderheden moeten overwinnen. Als wij bijvoorbeeld denken dat zwarte mensen over het algemeen minder intelligent of minder ordelijk of luidruchtiger zijn, dan zijn dat racistische "stereotypen" die wij moeten herkennen en uit onze gedachten moeten bannen. Maar wat deze jonge vrouw zei, ging veel verder dan dat. Zij zei dat het bezwaar tegen luidruchtigheid in het algemeen een racistische gedachte was die zij uit haar gedachten moest bannen. Zij redeneerde in principe als volgt: omdat zij bezwaar had tegen luidruchtigheid, en omdat zwarte mensen de neiging hebben om luidruchtig te zijn, was de afkeer van luidruchtigheid op zich een racistische gedachte die moest worden uitgebannen. Wat eigenlijk betekent dat elke algemene norm van blanken, elk normaal criterium van deugdzaamheid of uitstekende eigenschappen in onze maatschappij, waarin zwarten gemiddeld tekortschieten, alleen al vanwege dat simpele feit racistisch is en dus moet worden verworpen.

Lawrence Auster - Vertaling: Rudolf

Bron

6 opmerkingen:

  1. Echt waar? Komt deze Lawrence daar nu pas achter, dat het zo werkt…
    Het doet me opeens ook weer denken aan dat stukje “Of je worst lust’. Wie weer eens echt blank wil winkelen moet bij de natuurvoedingswinkel naar binnen stappen. Ik moet er de eerste behoofddoekte kassa immers nog tegen komen.Om over bijvoorbeeld negroïde klanten nog maar te zwijgen. En dat terwijl mijn favoriete Bio-winkel toch echt in een van Rotterdams grootse achterbuurten is gevestigd. (Waar ik bovendien zelf ook middenin woon). Dat wordt pas een interessant psychologisch experiment. Nee, niet het invoeren van hoofddoeken achter de kassa. Daar zal het gros van de klandizie wel weer zeer lovend over zijn. Om vervolgens heel schijnheilig te melden dat ze zelf ook graag Halal vlees eten (terwijl ze snel de groenteburgers terug leggen in het schap). Maar hoe denken onze wereld verbeteraars onze multiculturele verrijking aan te zetten tot duurzaamheid? Eens kijken hoe zich zo’n uitdaging verhoud met boven omschreven ’racisme’. Vooral wanneer dat uitdraait op een postbus 51-achtige voorlichtingscampagne met Femke Halsema, of de verschrikkelijke Paul Rozemuller als boegbeeld. En natuurlijk gaat dat mens van Thiemen dan de islamslagerijen af om het daar ook eens even tot in detail te hebben over dierenrechten. Wellicht kan de Veganstreaker haar dan voor assistentie bijstaan. Of Volkertje van der Graaf? Dan zal ik van af grote afstand toekijken en driftig noteren waar en wanneer dit stelletje de racistische fout in gaat. Dat wil zeggen, geheel volgens hun eigen normen natuurlijk. Ik gok dat het binnen de eerste minuut al raak is. Bijvoorbeeld wanneer zo’n cultuurverrijkende slager met een mes op ze af komt gestormd en ze vanuit een blank vooroordeel de politie bellen of hun –negroïde- bodygards er voor laten springen. Wat dan naast racisme natuurlijk ook nog eens heel erg laf is. Maar de geestelijke optater die het ze bezorgd. Een beetje psychiater heeft er waarschijnlijk voor jaren werk aan.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Dit heeft natuurlijk ten diepste niets uit te staan met racisme. Geluidsoverlast discrimeerd zelf namelijk niet maar is het resultaat van een bewuste actie. Als die vrouw het niettemin nodig acht de bron op basis van huidskleur te vrijwaren, is er sprake van een persoonlijkheidsstoornis. Spinoza noemde dat 'zelfverachting die het directe gevolg is van een zwakke ziel". En dat is het precies, een zwakke ziel, waar deze vouw onder gebukt gaat. Met realiteitszin heeft het in ieder geval niets meer uit te staan.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Volgens het filmpje, dat de moeite waard is om te bekijken, lijden er heel veel mensen aan gebrek aan realliteitszin.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Tom Wolfe, misschien wel de beste Amerikaanse schrijver, heeft het onderwerp racisme op een onvergetelijke manier in een aantal van zijn boeken verwerkt: in 'Radical Chic & Mau-Mauing the Flak Catchers' (1970!)maar ook in het onvolprezen
    I AM CHARLOTTE SIMMONS

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Nahed Selim in Trouw, 8.8.2009: De laatste woorden die hij hoorde.

    Moslimterrorisme past binnen het plan van de islamitische djihad. Helaas heeft de huidige westerling de sterke neiging om het kwaad op de wereld en de slechtheid van de mens te bagatelliseren. Alleen het kwaad van nazi-Duitsland wordt volmondig en ondubbelzinnig erkend. Alsof het zich daarbuiten, daarvoor en daarna nooit heeft gemanifesteerd. Ondertussen verspreidt het zich overal en vallen elke dag weer nieuwe slachtoffers.

    Op het ogenblik manifesteert het kwaad zich vooral in mensen die geen blanke huid, blauwe ogen of blond haar hebben – mensen die veel op mijzelf lijken. Maar van de westerse politieke en culturele elites mogen we hen uitsluitend zien als slachtoffers van het Westen, van armoede, van onderdrukking. En vooral niet als daders. Het wordt tijd dat we ons van die opvatting bevrijden.

    Kenneth Bigley werd gegijzeld en vermoord door terroristen, die hun daden pleegden in naam van de islam. Zij lieten zich inspireren door een historische figuur en door een heilig boek. Dit moeten wij onder ogen zien. Dit moeten wij vrijelijk kunnen bekritiseren.

    Complete tekst:

    De laatste woorden die hij hoorde

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Geweldig goed stuk van Nahed Selim en een zeer goede analyse. De intolerantie vanuit de islam heeft een geheel eigen dynamiek en heeft helemaal het westen niet nodig om gewelddadig en intolerant te zijn. Sterker vanuit de islam is naar alle niet-islamitische culturen, dus ook de niet-westerse, geweldig en intolerant gereageerd.

    In lijn van het stuk van Selim ligt het stuk van Kluveld:

    Onacceptabel gedrag wordt weer eens beloond

    BeantwoordenVerwijderen