Je kunt het zelf niet bedenken (2)

Stoned

Bovenaan gezet voor Margriet van der Linden: Zomergastenpresentatrice 2009 en winnares Hoofddoekprijs 2009!

Je kunt het zelf niet bedenken
(2)
(abonnees werven met de fabeltjeskoran)

Cisca Dresselhuys heeft haar hielen nog niet gelicht of er staat een advertentie in het feministische tijdschrift OPZIJ voor de koran, U weet wel het spraakmakende boek van de moslims. En niet zomaar een 1-koloms mini advertentie maar een dubbele pagina. Als ik dan toch geld aan islampropaganda ga verdienen, laat ik het dan meteen goed doen, moet de kersverse en per 1 september jl. aangetreden hoofdredacteur Margriet van der Linden hebben gedacht. Ze lokt de nieuwe abonnees niet met de echte koran of met het verhelderende Zelf koranlezen van de gezaghebbende arabist Hans Jansen want daar heeft ze vast nog nooit van gehoord maar wel met de fabeltjeskoran van Kader Abdolah waarin hij alleen 'het goede' schijnt te hebben behouden. Hoe ziet dat goede er in dit geval uit? Nou, als er in de hard core koran bijvoorbeeld staat dat moslims moeten strijden tegen ongelovigen, dan legt Kader Abdolah netjes uit dat dat indertijd geen ongelovigen waren maar piraten op zee.

Oh...! Zit het zo?!

Je kunt het zelf niet bedenken maar dat heeft Abdolah dus voor ons gedaan. Heel verdienstelijk want zelfs integratiewoordvoerster Madeleine van Toorenburg (CDA) vindt het prachtig. Er is eigenlijk niks aan de hand met de koran en de islam, lijkt Abdolahs boodschap en als feministen en andere lezers 'm nou “in kleine hapjes tot zich nemen,” zo adviseert hij, “elke avond een paar bladzijden”, dan zullen zij eens zien hoe fijn de boodschap van die koran voor vrouwen is, álle vrouwen. Welterusten. Feminisme en religie, nooit geweten dat die twee zo goed samengingen.

Nee, die Van der Linden heeft wel lef, dat moeten we haar nageven, en ze heeft natuurlijk volkomen gelijk want er staat een geheel Nieuw Feminisme voor de deur te trappelen dat geen uitstel duldt en waarvan we in datzelfde septembernummer al een voorproefje krijgen. Helaas voor hen, maar het Nieuwe Feminisme is niet de derde golf waarover Ayaan Hirsi Ali, Nahed Selim, Irshad Manji of Chadort Djavann, schrijfster van Weg met de sluier, uitvoerig hebben geschreven maar het is het feminisme van de zelfbenoemde zogeheten hoofddoekmeiden als Nora Kasrioui en de meiden van halal.

De nieuwe hoofdredacteur van Opzij is helemaal niet bang voor de hoofddoek. (De hoofddoek waarvan de Franse (moslim)minister van Stedelijke Zaken Fadela Amara onlangs nog heeft gezegd dat die “net als de boerka niet een teken van religie is, maar van een totalitaire politiek die de ongelijkheid van de seksen nastreeft en absoluut ondemocratisch is. Het verschil is wat centimeters stof”.) Vandaar het portretje van deze gehoofddoekte Kasrioui in het laatste nummer van het feministische tijdschrift Opzij. Heel gewoon. Deze hoofddoekmeiden hebben het al moeilijk en druk genoeg met andersdenkenden te overtuigen van de fijne kanten van een religie. Binnen de eigen kring en hun familie van wie ze meestal geleerd hebben de hoofddoek te dragen en waar de groepsdruk heerst, is het wat lastig maar in de Nederlandse samenleving valt nog veel te bereiken, die is lang niet tolerant genoeg voor hen. Al in 2005 mocht Nora Kasrioui dat in de NRC vertellen:

De Nederlandse burger reist heel de wereld rond om cultuur op te snuiven, maar in eigen land heeft de meerderheid van de Nederlandse samenleving moeite met een hoofddoekambtenaar. Dit is Nederland op z'n smalst. Vroeger vond men het totaal geen probleem om les te krijgen van een non, nu vindt 57 procent van de Nederlandse bevolking het een probleem wanneer een lerares een hoofddoek op heeft. Waar zou deze omgekeerde ontwikkeling mee te maken hebben? Je zou toch denken dat het goed is dat leerlingen kennis maken met allochtone docenten die een hoofddoek dragen. Zo leren ze dat de samenleving ook uit andere mensen bestaat.” En even verderop: “Het imago van de hoofddoekmeiden is veelbelovend”.

Inderdaad, zeer veelbelovend want nog geen drie jaar later is Kasrioui verslaafd aan de warmte binnen de PvdA, Uw Volksvertegenwoordiger in de Provinciale Staten van Brabant en nu staat ze ook in het feministische tijdschrift Opzij. Wat leert deze nieuwe feministe ons, behalve dat we eerst in de tijd terug moeten om vooruit te kunnen gaan, nog meer? Dat je het vooral niet persoonlijk moet opvatten als types als meneer Enait je geen hand willen geven. Daar moet je boven staan. Ook leert het Nieuwe Feminisme dat je op straat met een hoofddoek meer respect krijgt dan zonder, en niet alleen daar. Talloze (hoofddoek)meiden weten daar inmiddels alles van.

Dik een jaar geleden schreef ik het al, het zijn verwarrende tijden maar dat weet U net zo goed als ik. Toch denk ik dat we in de toekomst meer van dit soort fraaie verhalen zullen lezen, horen en meemaken. En dat maakt het leven toch wel zeer de moeite waard. Of vindt U soms van niet?

Annelies van der Veer
1.10.2008

P.S.
Lees hierbij ook 'De val van de Paarse Burcht' (Vrouwenblad Opzij langs de islamitische meetlat) door Carel Brendel.

22 opmerkingen:

  1. Erg leuk , die Cheshire cat uit Alice in Wonderland hierbij.

    Ik moet je zeggen dat ik wel een tevreden gevoel had na dat aanbod van Opzij. Het komt toch niet zo vaak voor dat je een snertblad publiekelijk zelfmoord ziet plegen.
    Toch makkelijk dat wij helemaal niet meer ons best hoeven doen ?

    Achteroverleunen en de ondergang aanschouwen.
    It's all in a day's work.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ook hier lijkt het wel een wraakactie. Na de lange hoofddoekloze periode direkt de islam vuistdiep naar binnen.
    Wat een vreselijke daad.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Waar moeten volgens "Opzij"de feminstische moslima's en liefst alle feministes allemaal niet boven staan!
    Een hele lijst wordt dat.M.a.w. accepteer de Sharia. Die bol staat van de ongelijkheid en onderdrukking van vrouwen. Het feminisme wat "Opzij" dus nu propageert lijkt op een Tantaluskwelling. De gelijkheid tussen man en vrouw ziet men wel in de omgeving maar voor jou is die niet weggelegd. De tegenwoordige feministe volgens "Opzij" moet ongelijkheid en vernedering slikken door zogenaamd boven die ongelijkheid te staan. Iets smerigers kan ik me nauwelijks voorstellen..
    Maar de redacteur van het feminstische maandblad "Opzij" heeft dit klaargespeeld.
    Ik heb hier niets meer aan toe te voegen.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Annelies heeft het weer haarscherp uiteengezet hoe belachelijk en tegenstrijdig de houding van Opzij is.

    Types als Nora Kasrioui die Nederlanders steeds maar de les lezen dat ze open moeten staan voor andere culturen komen nou juist zelf uit een cultuur met een agressieve godsdienst die helemaal niet openstaat voor andere culturen, want in geen enkel islamitisch worden niet-islamitische culturen en invloeden geaccepteerd, laat staan dat die de ruimte krijgen die de islam in het Westen krijgt. De afwijzende houding van velen komt nou juist door het gebrek aan openstaan voor en tolerantie binnnen de islam en aanverwante culturen met een enorme dubbele hypocriete moraal. Nee echt feminisme en de vrijheid van het individu betekenen maar één ding: weg met het verkracht-maar-iemand-anders-doekje.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Het Gesprek, waar Verlinden ook uitdrukkelijk te zien was, bleek ook al niet neutraal dus links, te zijn.
    Toen het begon hoopte ik eindelijk een een neutrale zender te kunnen bekijken.
    Werd al gauw een desillusie.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. De koers van zo'n blad is meteen duidelijk als er nep-korans uitgedeeld gaan worden. Ik zie zo'n redactievergadering voor me.
    Eeeuh, waar moeten we onze lezers vandaan halen in de komende jaren.
    Hallejuja, vergeef me deze christelijke oprisping, we gaan de hoofddoek meissies emanciperen. En natuurlijk kan dat niet zonder koran, stel je voor, daar trekken we geen abonnees mee.
    Om Ayaans biografie aan te bieden is in die koppies niet opgekomen.
    Zegt mij genoeg.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Goed stuk. Het is beangstigend te zien dat zelfs Opzij nu wordt bestormd door de islamisten. Ergerlijker en enger is dat ze hiervoor ruimbaan krijgen.
    Zelf ben ik net weer eens verwijderd uit de reacties van de VK. Weer was dit nadat ik gewag maakte van het gevaar van de Salafisten zoals b.v. imam Fawas Njeit. Er zit zo overduidelijk een patroon in de 'onrust' op straat, de media aanvallen en de Islamisten vertegenwoordiging op b.v. de (linkse) televisieprogramma's als P&W en Nova.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. De onderdrukking van vrouwen in streng islamitische landen is op de koran en de hadith gebaseerd. Als er iemand is in Nederland die dat zou moeten weten dan is dat toch de hoofdredacteur van Opzij?
    Dan ga je toch niet zo'n zoetsappige 'Allah-is-lief-versie' van de koran aan je lezers kado doen? Allah is helemaal niet lief. Nahed Selim schreef er al een boek over "Allah houdt niet van vrouwen

    BeantwoordenVerwijderen
  9. "Nieuwe feminsiten" zijn dol op Ramadan en zie waar hij
    voorstaat:

    ---------

    Tariq Ramadan wil islamisering Europa
    maandag 29 september 2008 09:55

    Niet Bolkestein, maar Tariq Ramadan is desastreus voor Europa
    ‘Westerse moslims en de toekomst van de islam’. Dat is het debat in Europa. Tariq Ramadan is een diepgelovige moslim. Hij schrijft niet zomaar boeken om een aantal onderzoeksvragen te beantwoorden. Wat hij schrijft, is een levensopdracht in de vorm van preken voor de moslims.

    De revolutionair Ramadan heeft een onverzadigbaar verlangen naar Gerechtigheid. Dit laatste hebben alle revolutionairen - links, fascistisch of islamitisch - met elkaar gemeen. Ramadans boeken zijn niet bestemd voor de gemeenschap van geleerden. Zijn boeken zijn bedoeld om de moslims het rechte pad te wijzen.

    Millimeter
    Wat is het fundament van Ramadans theorieën? Vaak is zijn argumentatie gebaseerd op de geopenbaarde wil van Allah. Overal wil hij aantonen dat hij geen millimeter afwijkt van de wil van Allah.

    Om Ramadans opvattingen te kunnen aanhangen, is geloof in Allah essentieel. De identiteit van de moslims moet door de islam worden bepaald. En de pijlers van de islam zijn de profeet Mohammed en de Koran.

    Dat er één goddelijkheid is, namelijk Allah (Tawhied), is de kern van deze identiteit. Ramadans opvattingen worden hier en daar, zoals bij alle andere neo-marxistische moslims uit de jaren zestig van de vorige eeuw, beheerst door de economische emancipatie van moslims. De rechtvaardigheid staat voorop, en niet de vrijheid.

    Essentiële taak
    Wat is de essentiële taak van de moslims in het Westen? Om dit te begrijpen, moeten we eerst een andere vraag beantwoorden: wat verstaat Ramadan onder ‘Algemene beginselen van de dialoog’?


    Bij de beantwoording van deze vraag stelt Ramadan traditiegetrouw voorop dat Tawhied (de islamitische versie van het monotheïsme dat er geen goddelijkheid is behalve Allah) het basisbeginsel is waarop ‘de hele islamitische leer berust.

    De wereld van de moslim wordt dus bepaald door zijn onvoorwaardelijke onderwerping aan Allah. Dat moet voor iedere moslim, in welke dialoog ook, het uitgangspunt zijn, aldus Ramadan.

    Hofstadgroep
    Interessant is het om op te merken dat we dit ook tegenkomen in de teksten van Mohammed Bouyeri, ayatollah Khomeini en andere radicale moslims. De Hofstadgroep heette ook dan de ‘Leeuwen van Tawhied’.

    Khomeini noemde de Iraanse revolutie de revolutie van Tawhied. Verwar dit niet met het joods-christelijke monotheïsme. De onpersoonlijke abstractie van Allah en de radicaliteit van zijn uniciteit geven de islam een bijzonder vorm van het fanatisme. De christelijke eenheid van god is juist verdeeld in triniteit.

    Kernprobleem
    Wat is het kernprobleem vanuit het jihadistische perspectief? Dat is de ondeelbaarheid van Allahs macht.

    Allah's soevereiniteit is ondeelbaar en onvervreemdbaar: geen compromis is mogelijk in de eenheid van Allah, aldus de moordenaar van Theo van Gogh.

    Waarom is deze eenheid onverbreekbaar? Mohammed Bouyeri: 'Je geeft je over aan de Koran of je verwerpt het. Een compromis in Tawhied is onmogelijk.'

    In zijn opvatting dient een staatsbestel op de sharia te zijn gebaseerd, niet alleen waar het van oorsprong islamitische landen betreft – landen waarin de Islam ooit totaal heeft geheerst - maar ook de landen die nimmer op basis van de sharia zijn geregeerd, zoals Nederland. 'De Islam is inderdaad gekomen om de leugen en haar aanhangers desnoods met het zwaard te onderwerpen aan de Waarheid.'

    Politiek probleem
    Het waarheidsconcept rond Allah is niet zomaar een theologisch probleem. Het is in de eerste plaats een politiek probleem. De Grondwet van het islamitische Iran bevat de wijsheid die Mohammed Bouyeri bij het Hof aan het licht bracht: ' De staatsvorm van Iran is islamitische republiek en het geloof van de Iraanse natie is gefundeerd in het eeuwige geloof in een staat van waarheid, rechtvaardigheid van de koran.(…) Monotheïsme (Tawhied) brengt mee dat de soevereiniteit en het recht alleen aan Allah toebehoren en de noodzaak zich te onderwerpen aan Zijn bevelen. ”

    Volgens Tariq Ramadan roept de Koran op tot een specifieke vorm van dialoog. Het gaat hier niet om de uitwisseling van wetenschap, maar ook om een manier van bestaan en van spreken, aldus Ramadan.

    Vriendschap
    De Koran verbiedt vriendschap met joden en christenen. De Koran is een boek tegen joden en christen. Er wordt juist opgeroepen om ze te bestrijden.

    Ramadan interpreteert deze problematiek als volgt: 'In het laatste vers is de beperking niet in de dialoog als zodanig gelegen, maar verbonden aan de onderdrukkende houding die bepaalde joden of christenen hebben aangenomen tegenover de islamitische gemeenschap, die destijds met buitengewoon veel tengenslag kampte.'

    Dit is een typisch islamitische argumentatie.

    Minderheidsgroep
    Wat zegt Ramadan? De joden en christenen die door de profeet Mohammed en de Koran werden bestreden, waren de onderdrukkers! Maar de joden vormden een minderheidsgroep! Hoe kan een minderheidsgroep onderdrukkend zijn?

    En de christenen vormden ten tijde van Mohammed een groep van minder dan een minderheid. Welke misdaad hadden ze gepleegd? Ze wezen Mohammed af, zoals dat ook uit verschillende koranverzen blijkt.

    Tegenslag
    Het tweede argument van Ramadan is nog belangrijker dan het eerste: de moslims kampten met veel tegenslag. Wat betekent tegenslag? Ramadan is wijs genoeg om het niet te definiëren. De conclusie luidt: als moslims met tegenslagen worden geconfronteerd, dan voeren ze geen dialoog maar een gewelddadige jihad. En dat is precies wat alle jihadisten doen.

    De vraag is nu wat een dialoog buiten de situatie van tegenslagen betekent voor Ramadan? Het antwoord is voor velen beangstigend: 'De interkerkelijke dialoog zou kunnen worden samengevat met een verwijzing naar onze waarheid, naar da’wa (oproep, uitnodigen, prediken), en heeft buiten die begrenzingen geen enkele zin.'

    Da’wa betekent gewoon het uitnodigen, en in de theologische context betekent het een uitnodiging tot de islam. Dus buiten een uitnodiging tot de islam heeft dialoog geen enkele zin, aldus Ramadan. Dat deed profeet Mohammed ook.

    Jihad
    Mohammed voerde niet alleen de jihad maar ook de da'wa. Daarom schreef Mohammed brieven aan de Perzische, Byzantijnse en andere koningen met deze beangstigende eisen: onderwerp je aan de islam en aanvaardt mij als de laatste profeet van Allah.

    We weten dat Mohammeds apostelen deze rijken hebben veroverd, nadat de koningen de da’wa hadden afgewezen. 'Van da'wa tot jihad' was de titel van een internationaal zeer gewaardeerd rapport van de AIVD.

    De da'wa richt zich op twee doelen: op Europeanen (bekeren tot de islam) en de moslims (reïslamisering).

    De meeste salafisten hebben inmiddels geleerd dat de strategie van da'wa doeltreffender is dan onmiddellijke toepassing van de gewelddadige jihad. Maar dit is niet zonder veiligheidsrisico’s. Want de overstap van da'wa naar jihad is voor fanatici niet altijd een grote aangrijpende gebeurtenis.

    Controverse
    Een dialoog waarin al wordt vooropgesteld dat de inzet de islamisering van de ander is, is geen dialoog. Omdat een dialoog, een gesprek, een controverse, een uitwisseling van argumenten veronderstelt.

    Wie een ware dialoog voert, aanvaardt het risico van het verlies van zijn geloof als de uitkomst van dialoog. Maar Ramadan sluit een dergelijke, riskante uitkomst uit: de moslims blijven trouw aan de islam, ook na een ‘dialoog’.

    Missie
    Ramadan heeft een missie: het versterken van de islamitische identiteit in Europa zonder de essentiële aspecten van de islam te wijzigen.

    Zo vult hij het begrip burgerschap in met hulp van de islam. Om dit verheven doel te bereiken, is hij bereid geweld te veroordelen. Dat deden de profeet Mohammed en Khomeini ook.

    Dit heet de islamisering van Europa. Niet Frits Bolkestein, maar Tariq Ramadan is desastreus voor Europa.

    Afshin Ellian


    © Elsevier

    http://www.elsevier.nl/web/10205304/Afshin-Ellian/Tariq-Ramadan-wil-islamisering-Europa.htm#

    BeantwoordenVerwijderen
  10. "Opzij" lijkt een beetje dezelfde weg te gaan als de PvdA.
    De strijd waarvoor de PvdA ooit in het leven geroepen werd lijkt goeddeels gestreden. Hogere lonen en minder werken, och, het zou misschien voor sommige werkenden nóg mooier kunnen, maar er is niet veel reuze schrijnend onrecht meer op het vlak van de verdeling van de welvaart. De oorspronkelijke aanhang verliest dus langzamerhand zijn belangstelling. Maar de partij probeert een factor van even groot belang te blijven door onder allochtonen nieuwe groepen te interesseren.

    De PvdA is er aardig in geslaagd de stemmen van de kiezers met islamitische achtergrond op zich te verenigen. Voor zover die lui stemmen schijnen ze dat voor 80% op de PvdA te doen, meen ik eens ergens gelezen te hebben. Het motief onder leidende PvdA-ers om deze groepering zo goed mogelijk te vriend te houden en zo mogelijk nog meer stemmen uit die groep binnen te halen is dus begrijpelijk.

    Probleempje is wel dat de beginselen, waarvoor de partij vroeger stond, en waarmee de vroegere achterban zich verbonden voelde, hier en daar geweld worden aangedaan (daarover leze men Carel Brendel), zodat dat deel van de oorspronkelijke achterban dat goed heeft opgelet de partij nu de rug toekeert, voor zover ze dat al niet gedaan hadden. Als we op de peilingen van dit moment afgaan is vooralsnog het netto resultaat voor de PvdA (van het binnenhalen van de moslimstem met het doel om een grote partij te kunnen blijven) niet gunstig.

    "Opzij" zit in een vergelijkbare situatie. De strijd voor de oorspronkelijke feministische zaak is voor een groot deel gestreden: ook mannen boenen wel eens de plee en vrouwen worden ook loodgieter, toegegeven, het kan allemaal nog wel wat meer, maar het meeste is bereikt, althans voor de blanke autochtone vrouw. Dus dat feminisme, en bijgevolg dat blaadje "Opzij" is een kwijnende zaak geworden. En nu, na de komst van de immigratiegolf vanuit moslimlanden, dient zich een grote groep van potentieel nieuwe abonnees aan onder het gehoofddoekte deel van de vrouwelijke soort. Zo zien we promotie van hoofddoek en fabeltjeskoran. Aldus zouden "Opzij" en de feministische beweging moeten kunnen worden behoed voor wegglijden in een kwijnend bestaan in de marge.

    En wat zal het netto resultaat zal zijn, nadat de laatste abonnees die nog enigszins wisten wat feminisme inhield hun abonnement hebben opgezegd?

    ------

    Die Margriet van der Linden laat overigens wel zien dat de winst van geloofsafval veelal betrekkelijk is.
    Ik neem tenminste aan dat ze na haar schooltijd op de reformatorische scholengemeenschap zich van de reformatorische geloofsgemeenschap heeft gedistantieerd. Ze wilde zich bevrijden uit die benepen intolerante sfeer (stel je voor: in de schoolbibliotheek geen één boek van Wolkers!), en vervolgens heeft ze de bevrijding van de vrouw in het algemeen tot haar levensopdracht gemaakt. En zie: nu blijkt ze affiniteit te hebben ontwikkeld met een nog veel benepener en veel minder tolerante sfeer, die van de islam. Tel uit je winst.

    Het doet me een beetje denken aan die afvallige katholieken uit de jaren '70 die in hun afkeer van het autoritaire totalitaire karakter van de RK-kerk met verbazingwekkend enthousiasme het Marxisme omarmden.

    In beide gevallen is de verandering die door geloofsafval plaatsvindt een schijnbare of oppervlakkige. Het lijkt er meer op dat de misvorming van de persoonlijkheid die, al dan niet ten gevolge van het geloof, vóór de geloofsafval al zijn beslag had gekregen, eerst na de geloofsafval pas goed aan het daglicht treedt.

    Het fijne begrijp ik er niet van. Maar het is me wel vaker opgevallen dat ex-gereformeerden en ex-katholieken op het punt van rigide gelovigheid veel erger kunnen zijn dan resp. gereformeerden en katholieken.

    Als je het mij vraagt heb ik liever een conformistische dame die de reformatorische kerk haar leven lang trouw blijft dan een zogenaamd vrijgevochten feministe die zich conformeert aan de huidige progressieve islamofiele gekte.

    BeantwoordenVerwijderen
  11. @ Kees Rudolf,

    Goed gezien. De houding van dat blaadje en die Margriet in het bijzonder is zeer kwalijk en dom. Juist door die houding zullen ze uiteindelijk ook de feministische verworvenheid van meer gelijkheid tussen man en vrouw geleidelijkaan steeds meer afbreken en ook de autochtone vrouw benadelen. Uiteindelijk zal daardoor blijken dat de feministische zaak ook voor de autochtone vrouw weer voor een groot deel overnieuw gedaan zal moeten worden.

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Een treurig geval dat aantoont hoe slecht het met de positie van vrouwen binnen de Turkse gemeenschap is gesteld. Een mooi actiepunt van Opzij.

    Dodelijke crash na eerwraak
    KLEEF - Een 21-jarige Duits-Turkse vrouw die zondag tussen Emmerich en Kleef een dodelijk verkeersongeval veroorzaakte waarbij twee Nederlandse motorrijders omkwamen, zou zijn opgejaagd door haar broer.

    Volgens het Duitse dagblad Rheinische Post wilde de jonge Turkse automobiliste uit Kleef met haar familie breken. Uit eerwraak zou haar broer de achtervolging hebben ingezet toen de vrouw thuis vertrok met bestemming Hamburg. Beide auto's joegen daarop met snelheden van boven de 140 kilometer per uur over de provinciale weg tussen Emmerich en Kleef, waar 70 kilometer als limiet geldt. Bij de achtervolging kwam het tot hachelijke inhaalmanoeuvres.

    Op het moment dat de vrouw een volgende auto inhaalde, werd haar wagen geraakt door die van haar broer. Daardoor moet ze de macht over het stuur hebben verloren. De twee tegemoetkomende Nederlandse motorrijders uit Heumen en Wijchen (57 en 44 jaar) konden de slingerende auto niet meer ontwijken. Zij stierven op de plek van het ongeval. Een derde Nederlandse motorrijder bleef ongedeerd, maar belandde in zware shocktoestand in het ziekenhuis.

    De 21-jarige vrouw, die onder permanente politiebewaking met verwondingen in het ziekenhuis was opgenomen, is volgens de Rheinische Post inmiddels met onbekende bestemming vertrokken. Haar broer zou na politieverhoor voorlopig weer op vrije voeten zijn gesteld. (HET PAROOL)

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Alle verlopen idealisten zoeken als laatste redmiddel hun heil bij een ideologie met creoolse neptermen.

    Het doel heiligt ‘de’ medicijn.

    http://hoeiboei.blogspot.com/2008/09/aankondiging-constandse-lezing-2008.htm

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Kijk aan in Algerije zijn nu net 6 mensen tot vier jaar cel veroordeeld omdat ze aten tijdens de Rammadan, niet gek als je de realiteit van de islam in de praktijk kent, namelijk dwang en straf, maar niet volgens de sprookjesverteller Abdolah die met zijn fabeltjeskoran alleen maar fabeltjes vertelt. Natuurlijk richt hij zich niet tot de moslim om die fabeltjeskoran in de praktijk te brengen en juist dat zij hij moeten doen, maar nee. Bizar dat iemand die zelf uit een land komt dat zo leidt onder een islamitisch regime dat de dogma's in de islam zo vreselijk en verstikkend aan de bevolking oplegt, dat uitgerekend hij, zo veel zoetsappige fabeltjes over de islam verspreidt en mensen willens en wetens bedriegt.

    Stoelen tekort voor ‘profeet’ Abdolah

    REPORTAGE, Van onze verslaggeefster Maartje van Hoek
    gepubliceerd op 08 oktober 2008 02:45, bijgewerkt op 8 oktober 2008 09:07 Volkskrant

    AMSTERDAM - Kader Abdolah’s versie van de Koran vliegt weg, en hij (s)preekt in bomvolle kerken voor een blank publiek.

    De auteur in Heeswijk. (Marcel van den Bergh / de Volkskrant) Zachtjes begint het applaus voor Kader Abdolah in de Abdij van Berne in het Brabantse Heeswijk. Maar op tijd beseft het publiek dat het niet bijeen is om te bidden. Klappen mag. Niet de reguliere voorganger, maar de Nederlandse schrijver van Iraanse komaf staat op het preekgestoelte. Zijn zwarte haardos en grijze snor glimmen in het kerklicht. Hij buigt zich voorover en fluistert in de microfoon: ‘Laat deze Koran als de zon op je gezicht schijnen.’

    Abdolah heeft de Koran herschreven en vertaald. Hij steekt hem in de lucht – het verhaal in 648 pagina’s over de boodschapper Mohammed, zijn vrouwen, zijn regels en zijn strijd om Mekka, nu 1.400 jaar geleden. Geen geheide bestseller, zou je denken.

    Toch wel. In een half jaar tijd werden 70.000 exemplaren verkocht. Kader Abdolah maakt tot half december een intensieve promotietoer. Nog zo’n zestig keer spreekt hij in bomvolle zalen en kerken over zijn vertaling, soms twee keer per dag. Honderden Nederlanders – vooral autochtone ouderen – komen luisteren, zegt uitgever De Geus die de tournee organiseert.

    En het klopt. De Nicolaaskerk in Nieuwegein, om 3 uur op een tochtige zaterdagmiddag: vol. Maandagavond in de Abdij van Berne: stoelen tekort.

    Blanke, soms gelovige luisteraars zitten bil aan bil in de kerkbanken. Als de profeet Mohammed is daar Abdolah. En die beantwoordt álle vragen over de islam en zijn grondlegger.

    Handen van vragenstellers vliegen de lucht in, achterin worden even later stapels boeken tegelijk gekocht om te laten signeren. Met een grijns zet Abdolah zijn krabbel.

    Zijn succes is op z’n zachtst gezegd opzienbarend in een tijd die verder niet lijkt te worden gekenmerkt door vergaande koranvriendelijkheid. Waarom willen Nederlanders nu ineens meer weten over het geloof van moslims?

    ‘Simpel’, volgens Abdolah: vierhonderd jaar geleden kwamen de joden naar Nederland en werden we een joods-christelijke samenleving. Nu komen de moslims. Probeerden Nederlanders zich eerst te verzetten, nu kunnen we er niet meer omheen en groeit de nieuwsgierigheid. De moslims zijn er, ‘en ze gaan niet meer weg’, zegt Abdolah. Er zit volgens hem maar één ding op: ‘Geniet ervan!’

    ‘De moslims zijn in staat schoonheid toe te voegen aan de Nederlandse cultuur. Alleen ze hebben tijd nodig.’

    Abdolah bespreekt zijn twee boeken die samen in april werden uitgebracht: De Boodschapper en De Koran. Het eerste deel is een roman over het leven van de profeet Mohammed, die dat leest als een sprookje. Het tweede is een vrije vertaling van de Koran. Abdolah schreef verhelderende inleidingen boven bepaalde hoofdstukken en liet verzen en stukken weg. Met de twee boeken delen wil hij een fundament leggen voor een ‘gezonde’ Nederlandse discussie over de islam.

    Dat lukt, de kerken die hij bezoekt om met belangstellenden te praten over God, zitten tjokvol. Dat lukt, getuige de grote opkomst. De tweede reden volgens Abdolah: de botsing van culturen. Jullie Jezus, zegt Abdolah in de abdij, kon lopen over water. ‘Mozes liet zijn stok vallen en die veranderde in een sidderende slang. Dat gelóóf je toch niet? Mohammed was honderd procent echt vlees. Iemand in wie waar iedere man in deze zaal zich in zal herkennen.’ Dat Mohammed tientallen vrouwen beminde en trouwde met een meisje van negen, zegt hij er niet bij. voor het gemak even achterwege.

    Abdolah vertelt hoe hij de Koran losliet in zijn jeugd. Dertig jaar later, in Nederland, begon hij te lezen omdat hij zoveel vragen van Nederlanders kreeg. ‘Ik begreep geen moer van de Koran.’ De zaal gniffelt. Hij legt uit dat hij met zijn vertaling de Koran begrijpelijk wil maken.De koran heeft een motto: lees mij, en je zult mij nooit begrijpen. Hoe chaotischer de teksten, hoe Goddelijker.

    Daarom vertaalde hij de Koran, maakte hem leesbaar. Met zijn vrouw sprak Abdolah over wat ze zouden doen als hij – naar aanleiding van zijn boeken – zou worden werd bedreigd. Vluchten naar Frankrijk, terug naar Iran, allemaal opties. De zorgen bleken onnodig. In de kerken en zalen waar hij spreekt, hangt het publiek aan zijn lippen. ‘Ik ben de nieuwe boodschapper’, zegt de schrijver, die de naam heeft een ijdeltuit te zijn.

    De vragen uit de zaal over de vertaling zijn messcherp: waarom heeft u de situatie van de ongehoorzame vrouw weggelaten, en die van de afvalligen die mogen worden gedood? ‘Om te kunnen genieten van dit boek, moet je het zonder afkeer en vooroordelen lezen. En je moet niet vergeten het 1.400 jaar terug te plaatsen. Ja, Mohammed had meerdere – jonge – vrouwen. Maar hij Mohammed werd geboren in een corrupte samenleving op de plek waar nu Saoedi-Arabië ligt. Zijn regels waren zo modern als internetten nu is. Saoedi-Arabië was een soort achterstandswijk.’

    Hij hoopt met zijn uitleg de angst in Nederland voor de islam te bedwingen. ‘Ik ben ertoe in staat de angst weg te nemen, je ziet het’, klopt hij zichzelf op de borst. ‘Wij schrijven geschiedenis. Wie daar niet aan bijdraagt, heeft de essentie van zijn tijd niet begrepen. Over honderd jaar praten onze achterkleinkinderen over wat wij hier hebben meegemaakt.’

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Deze reactie is verwijderd door de auteur.

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Deze reactie is verwijderd door de auteur.

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Door kwaliteitsvermindering van het onderwijs is het mogelijk geworden dat breedbekkende types van het niveau Margriet op posities terecht zijn gekomen die ze eigenlijk niet behoren te bekleden. Deze functies zijn toch echt een maatje te groot voor een zich breed makende hbo-er.En zo gaat dit land ten onder aan types die steeds op hun tenen moeten lopen, en feitelijk niet erg wijs zijn.

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Het enige wat Verlinden mij tijdens Zomergasten te bieden had was haar haar.

    BeantwoordenVerwijderen
  19. Deze reactie is verwijderd door de auteur.

    BeantwoordenVerwijderen
  20. Het zou natuurlijk ook nog gewoon een voortzetting van het traditionele anti-man-denken kunnen zijn. Geef toe, veel meer hebben ze niet te bieden. Op het antimannen-vlak zijn er niet echt doelgroepen of groeimarkten meer te vinden in Nederland, "...waarom zouden we het niet eens bij de allochtonen proberen?" Zoiets...

    BeantwoordenVerwijderen
  21. Tariq Ramadan als VPRO Wintergast bij Joris Luyendijk.

    Kader Abdolah's Driestuiverromannetjes vertaling van de koran bij Margriet van der Linden's Opzij in de islamistische ramsj.
    (Dat die man nooit een doodsfatwa uit Teheran aan z'n broek kreeg)?

    Tariq Ramadan die speciale bescherming geniet van Groen-links wethouder Rick Grashoff.
    (Waarom zit die man daar nog)?

    Wat zijn dit voor nuttige idioten?
    Hebben die mensen echt niet door waar ze mee dwepen.

    Oh ja. Om de schrik er vast goed in te peperen. Jan-Jaap vd Wal en Paul de Leeuw nemen, wat er nog rest van, de (nationale)oudjaarsconferance voor hun rekening. En de mijne want dat is een zwaar en hard gelach.

    BeantwoordenVerwijderen