Als een internetfenomeen omhoog valt

Toch maar wél er iets over schrijven want humor is het zeker. Een van de bloggers van de dieproze website Geenstijl.nl (die gaat waar u en ik niet durven komen) verlaat het stinkende schip de succesvolle internetsite om columnist bij de vlees-noch-vis-krant succesvolle Volkskrant te worden. Zijn naam: Bert Brussen. Eerlijk gezegd dacht ik dat hij daar al een tijdje werkzaam was, iets polemisch deed maar blijkbaar is het nu voor het echie: "Columnist Bert Brussen bespreekt voor Volkskrant.nl iedere week iets anders." Lees ik op de Opinie-site. Een mooie opdracht voor een columnist, iedere week iets anders. Dat mag de lezer op z'n minst verwachten.

Brussens eerste bijdrage valt echter niet mee. Hoe zal ik het zeggen? Nou kijk, die eerste Bert-Brussen-
bespreekt-column begint zo: "Het was die dag bloedheet. Om 11:00 uur 's ochtends lazerden de mussen al bij bosjes tegelijk van het dak, bij de familie Brussen thuis liep het zweet in straaltjes richting bilnaden en decolleté. 35 graden zou het die dag gaan worden, minstens."
Dan moet je toch van goeden huize komen wil je de moed kunnen opbrengen verder te lezen en het gáát maar door en door en door. Onderaan staat nog vermeld: "Wilt u uw opening, toko, feestje, boek, film, minicruise, tentoonstelling, theatervoorstelling, geheel verzorgde vijfsterrenvakantie van drie weken naar de Maldiven of kledinglijn ook laten recenseren door Bert Brussen? Mail dan volkskrantbertbrussen@gmail.com" Echt.
Oordeel vooral zelf: link. De pakweg 20 reacties, stuk voor stuk door de VK moderatie op de site toegelaten, liegen er dan ook niet om maar de afstraffing is volkomen terecht.

Misschien is het koudwatervrees, hoogmoed of voelt Brussen zich toch nog niet helemaal op z'n plek bij de VK. Wat dan ook, 't kan verkeren. Vergeet niet dat hoewel hij een grote bek heeft en jááren ervaring als internetpublicist, hij tamelijk jong is. Een beetje kwaliteitscontrole van eigen werk krijgt-ie vast nog wel onder de knie.
Je kunt het hoffelijk noemen, of gewoon ronduit vriendjespolitiek, in ieder geval vind ik het bijzonder grappig dat Brussens ex-werkgever GeenStijl, nodeloos kwetsend en zo, hem ongestraft met deze flater laat wegkomen. De stijl van GS is immers toeslaan wanneer het slachtoffer zich 't zwakst toont en in deze VK-openings'column', mogen we met z'n allen vaststellen, is Bert Brussen op z'n zwakst.

Toch is dit niet het punt dat ik wil maken want dan kan ik met nog meer recente en sterkere voorbeelden aankomen die laten zien hoe griezelig 'eenkennig' GS is als u begrijpt wat ik bedoel.
Als geen ander kan ik me voorstellen dat je je op je eigen site het meeste thuis voelt dus ging ik kijken op BBrussen.nl . Wie schetst mijn verbazing toen ik de kop van het eerste item van de dag las: "INTERNET HAATMACHINE EN OPEN RIOOL!!1!!1" en daaronder, jawel, een kopietje van de afkeurende VK-reacties. (hier)

Bert Brussen toch, ik snap de verleiding (wilt u mijn verzamelingetje haatmails zien?) maar dit kan niet hoor. Geef toch ruiterlijk toe dat het een beroerde eerste tekst was.  Nu maakt u zich pas echt belachelijk. Al die internet-ervaring zomaar vergeten?

Wat zonde. Dat u zich zo laat kennen. Ook wel grappig.
"And for that we thank you!"




5 opmerkingen:

  1. Bert Brussen is de kortlontigste blogger/columnist die ik ken. Kan nergens tegen. Een verkeerd (kritisch) woord op de Jaap of misschien wel hier en je bent de sjaak: blocked. Wat wel voor hem pleit is dat hij vrij systematisch antwoord op comments. Althans op zijn eigen blog en de Jaap.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Overigens is die column een advertorial. En nog slecht geschreven ook. Vreselijk. Lees vooral de comments op de VK voor enig amusement.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Deze reactie is verwijderd door de auteur.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Hij blijft natuurlijk een linkse lul, daar kan ie natuurlijk ook niets aan doen.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Bert Brussen is een beetje vleesch noch visch! Dat hij nu wéér een switch maakt is niet verwonderlijk. Wat BB op GS te zoeken had weet ik niet. Erg spectaculair was het niet wat hij schreef. Het kon wel mee door. Amper! Hij heeft betere tijden gekend. Nu naar de papieren VK. Beetje einde verhaal, misschien laten nog naar Telegraaf, Stan Huyghens Journaal of zo. Papieren kranten zijn om vis in te verpakken, of voor onder in de kattebak.

    BeantwoordenVerwijderen