Man zonder eigenschappen

‘Als er een inbreker bij mij thuis binnenkomt, denk ik met mijn voeten en neem ik de benen,’ vertelt de Nederlandse schrijver Arnon Grunberg, tevens columnist bij de Volkskrant, op 30 september 2012 bij het tv-programma Buitenhof. Wat een snaakse en interessante mededeling. Sluit ook leuk aan op de actualiteit. Had die VVD-er daar ook niet iets doms over gezegd? Daarna gaan de presentator en de geïnterviewde grootheid een tijdje meewarig zitten doen over mensen die in al hun beperktheid wel
opkomen voor eigen huis en haard.

Na bloedstollend saaie postmoderne praat over God weet wat, komt het gesprek op de zuster van de geïnterviewde grootheid. Grootheid beklaagt zich: hij kan werkelijk nergens met haar over praten. Grootheid en zijn zuster zijn het, als ik het van wanen druipende verhaal goed begrijp, over alles oneens. Ze woont bovendien op de westelijke oever van de Jordaan, is orthodox-joods, en ze is ook nog, althans ‘naar Israëlische begrippen’, politiek rechts (de goede verstaander weet nu dat het echt heel erg gesteld is met deze zuster).

Verder, vertelt de grootheid, heeft ze zeven kinderen. Oef, wat staat Grootheid hoog boven haar. Maar toch. Het begint te dagen: Met zeven kinderen in huis loop je niet weg als er een inbreker je huis binnen komt.

‘Man zonder eigenschappen’? Dat is nog één eigenschap te veel als we het over Grootheid hebben.

14 opmerkingen:

  1. Ja het orakel sprak. En de hele linkse goegemeente luisterde besmuikt toe. Maar het ging eigenlijk over helemaal niks. Behalve over de zelfbewierookte Arnold zélf.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik had het idee dat Grunberg zich aan het bevredigen was, in een wereldwinkel weliswaar.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik kan het al lang niet meer opbrengen om mijn kostbare tijd te besteden aan dit soort ergerlijke achterlijkheid dat al lang niet meer ontspannend is.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. De Linksmens heeft zijn mond vol van gelijkheid voor iedereen maar voelt zich tegelijktertijd ver verheven boven mensen die anders denken als hij.
    Het blijft een raadsel voor me hoe dit soort mensen kunnen blijven volharden in het combineren van deze twee uitersten.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Hoe komt het toch dat ik altijd aan Alexander P. moet denken, iedere keer als ik de naam van Grootheid G. tegenkom?

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Wraak is vies ! Mensen die wraak toepassen zijn onbeschaafd en handelen volgens onderbuikgevoelens. maw ze gebruiken het edele hoofd niet. En als ik bestolen wordt loop ik weg, geef ik mijn portefeuille zonder verzet af, want wraak is vies. Aldus de schrijver.
    Hoe klonk het ook alweer, uit de mond van Van Randwijk, collega van HoopGroen ?

    "Een volk dat voor tirannen zwicht, zal meer dan lijf en goed verliezen, dan dooft het licht. "

    Als je niet sterk genoeg bent om met een knuppel je have en goed te beschermen, koop je een revolver of jachtgeweer. De pliessie komt je toch niet helpen. Die houden je enkel staande of je auto wel goed gekeurd is, je nog uitstaande boetes heb, of je verzekerd ben en je gordeltje goed zit. De pliessie met zijn pliessie keurmerk, slecht opgeleid, te vet en te lui om achter de dief te rennen en te stom om preventief te handelen. Waarom nog meer blauw op straat als de helft achter de pc in slaap gevallen is.
    Tijd voor een burgerwacht. In Griekenland hebben ze die al.
    Toen de koningin van de nacht und nebel, de verkondigster van de Arabische Winter, de enige maagd op het Tahirplein, in zicht kwam, heb ik, niet mijn knuppel gepakt, maar snel geschakeld.
    Nog even opgezocht: "Wraak is vergelding". Onrecht vernietigen. Vergelding is niet mogelijk zonder verzet en soms is verzet ondergronds.
    Wraak is vergelding, en toen werd het toch nog een fijne dag.



    "

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Wat bezielt de redactie van @buitenhof om een voorbeeld voor niemand (Arnon Grunber) op de zondagmiddag als eerste gast te programmeren. Ik ben er nog steeds kwaad over. Arnon Grunberg: voorbeeld voor niemand.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Is "man zonder eigenschappen" niet te veel eer voor "grootheid"?

    BeantwoordenVerwijderen
  9. -Ach, Arnold komt overal wel binnen, hij weet immers elke hond wel bij naam.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Aan V.K.

      De voornaam van Grunberg luidt Arnon.
      'k Geef toe, moeilijk om te onthouden en goed te schrijven.
      Behalve in De Volkskrant schrijft Arnon Grunberg ook in de Gids van de Verenigde Protestantse Radio Omroep en in Humo.
      'k Zal van de man nimmer een boek kopen, maar zijn commentaren zijn alleszins lezenswaardig.
      Opmerkelijk zijn of waren zijn ouders pro-duits ingesteld.
      Der Arno liet zich eens ontvallen dat zijn ouders immer naar das Zweite Deutsches Fernsehen keken, omdat zulks beter was dan de hollandse t.v.

      Verwijderen
    2. Gek: ik heb al zijn boeken tot Mirza met plezier en verwondering gelezen en een drietal boeken in de kast staan, maar nog nooit een commentaar van hem gelezen.

      Verwijderen
    3. Aan Ron

      Mirza, die naam ken ik van een hond in Kuifje.
      In een van zijn boeken (Het gebroken oor?) wil Kuifje telefoneren.
      Het regent hard en Kuifje moet wachten vermits de telefooncabine bezet is.
      De regen stopt en een dame, type fregat Johanna Maria, verlaat de cabine met de woorden: "Kom , Mirza, het is droog". Kuifje, zoet als immer, knaagt zijn teugel(ronge son frein).
      Wat betreft de commentaren van Grunberg, een gans goeie was zijn reportage van zijn belevenissen bij de Bundeswehr in Afghanistan, verschenen in HUMO.
      Nu heb ik het: Arnon Grunberg is onze nieuwe Kuifje, reporter.

      Verwijderen
    4. Dag Jëhan, kunt u nagaan zelfs de juiste titel, Tirza, is mij ontschoten.
      Een dame in Kuifje genaamd Bianca Castafiore zingt zo hoog dat glas, een wijnglas in mijn verbeelding, er van breekt. In welke Kuifje is dat toch verbeeld? Alle Kuifjes nagezocht en niet gevonden.

      Verwijderen
    5. Hallo, Ron

      Van Arnon Grunberg, het eigenlijke onderwerp van het opstel van Hans Jansen, zijn we aangeland bij Kuifje.
      Ik toonde reeds aan dat het verschil tussen Krulletje (Grunberg) en Kuifje niet zo groot is.
      De Mirza-scène staat in Het geheim van de Eenhoorn.
      De scène van het brekende glas in De zaak Zonnebloem.

      Verwijderen